kisumisu kisumisu skrev:
Det som nu är intressant lite att varför var min anläggning på det viset installerat.

Jordkabel till elementen ojordade uttag.

Huset byggt 1981 och det var nu inte nån hemmapul. Originaluttag mm från den eran.
Förr så "såg man genom fingrarna" när det gäller jordade radiatorer i annars ojordad miljö.

Har hört att man förr ansåg att färgen på radiatorn isolerade.


Edit:
I vårt hus från 69/70, var det jordtråd dragen till alla vägguttag mm, men det var bara i köket och källaren (förutom gillestugan och trappan) som hade jordade uttag, resten av markplanet inkl. matplats i köket samt gillestuga & trappa var det ojordade uttag fastän det var vattenburna radiatorer.
 
Redigerat:
Eftersom man visste att krav på jordning skulle komma brukade man (på elektrikerns initiativ) ibland dra med jordtråd då man ändå drog tråd, det var en ringa kostnad att göra det på en gång i stället för att dra i den senare. Hör och häpna bara för att spara pengar till kunden i framtiden. Att man satte jordade uttag berodde på att det var den standard som var föreskriven i alla handlingar, dessutom skulle kunden knappast vara villig och betala en så "onödig" sak.

Ps
Vanligast var att man drog med jorden till först dosa efter centralen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Förr så "såg man genom fingrarna" när det gäller jordade radiatorer i annars ojordad miljö.

Har hört att man förr ansåg att färgen på radiatorn isolerade.
Ok det förklarar dock nåt.

Är det nångång mellan 1981-1994 lagen kom då?
From 1994 jordades ju allt!

Öppet elektriskt kopplingslåda med synliga ledningar och skruvar, installationsstatus ser oordnad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär var min gamla installation, sladdarna finns kvar men är klippta från skåpet. Häftig "dosa" när den är genomskinlig.

Jag föreslog elektrikern om han hade kunnat koppla in vanlig 230v till dessa. Men då det är 400v system så saknas Nollkabel.
Var dock på sina håll även hemmapul då blåa kabeln hade en fas.
 
Redigerat:
1993-1994 kom kravet på jordade uttag. Så om det förbereddes redan 1981 så hade man verkligen god framförhållning. Jag har dock sett detta i 10 år äldre hus så frågan har kanske diskuterats länge.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1993-1994 kom kravet på jordade uttag. Så om det förbereddes redan 1981 så hade man verkligen god framförhållning. Jag har dock sett detta i 10 år äldre hus så frågan har kanske diskuterats länge.
Om elektrikern som trådade vårt hus 70 hade information om att alla uttag mm ska vara jordade i framtiden så måste diskussionerna ha pågått i över 20 år
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok det förklarar dock nåt.

Är det nångång mellan 1981-1994 lagen kom då?
From 1994 jordades ju allt!

[bild]
Såhär var min gamla installation, sladdarna finns kvar men är klippta från skåpet. Häftig "dosa" när den är genomskinlig.

Jag föreslog elektrikern om han hade kunnat koppla in vanlig 230v till dessa. Men då det är 400v system så saknas Nollkabel.
Var dock på sina håll även hemmapul då blåa kabeln hade en fas.
Det var rätt vanligt att man använde blå som fas i en 380 Volts elementslinga, det var innan det blev "lag" på blå nolla.
 
E elmont skrev:
Eftersom man visste att krav på jordning skulle komma brukade man (på elektrikerns initiativ) ibland dra med jordtråd då man ändå drog tråd, det var en ringa kostnad att göra det på en gång i stället för att dra i den senare. Hör och häpna bara för att spara pengar till kunden i framtiden. Att man satte jordade uttag berodde på att det var den standard som var föreskriven i alla handlingar, dessutom skulle kunden knappast vara villig och betala en så "onödig" sak.

Ps
Vanligast var att man drog med jorden till först dosa efter centralen.
Man får också tänka på att i material dvs uttagen var tyngdpunkten helt på ojordade så inte försumbar skillnad i kostnad heller vid den tiden.
 
tommib
Det var nog inte bara det utan också att många kunder fortfarande hade en betydande andel klass 0 apparater som inte hade varit användbara (på ett säkert sätt) längre om alla rum fick jordade uttag. Tänker då främst på lampor men även t.ex. TV-apparater som inte var direkt gratis.

Mängden fuladaptrar som tillverkades på ett eller annat sätt var ju betydande ändå.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok det förklarar dock nåt.

Är det nångång mellan 1981-1994 lagen kom då?
From 1994 jordades ju allt!

[bild]
Såhär var min gamla installation, sladdarna finns kvar men är klippta från skåpet. Häftig "dosa" när den är genomskinlig.

Jag föreslog elektrikern om han hade kunnat koppla in vanlig 230v till dessa. Men då det är 400v system så saknas Nollkabel.
Var dock på sina håll även hemmapul då blåa kabeln hade en fas.
Du kan spåra olika praxis kring direktelvärme både jordning och hur de drogs i olika slingor, central sänkning mm till tiden 70-tal när utjämningen av produktion blev mer tydlig via kärnkraften. Just jordningen sågs som självklar trots tankemissen som ändrats på senare år med främmande jord i isolerad miljö osv.

Det kan ha varit vettigt med tanke på enkel uppbyggnad med halvläckande värmeslingor hängda i plåten på dem. En annan diskussion spårbar från den tiden rörde risken att radiatorer inom direkt räckvidd kunde få isolationsfel mot skilda faser och möjlig 400 V beröringsspänning. Dessutom då idealt inte märkbart var för sig.

Tyvärr har ju elinstallationsbranschen ofta något nervöst över sig även tidigare. Man låser sig vid något mer eller mindre oviktigt perifert och går in absurdum del för del utan syn för helheten. Jfr olika typer kulo och tex biledarhantering både där och andra kabeltyper. Tant Agda blir aldrig arbetslös med sina guldkantade kafferepskurser.
 
Ja finns ju dubbelisolerade, att tillgå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.