Återigen stort tack till alla svar. Nu börjar jag förstå vad som är rätt o fel 😂
Men det är rätt skrämmande att en certifierande elektriker säger att det enda rätta för att få koppla in elementen på ett säkert sätt är att dra fram en jordkabel till dem…
 
Samt att han sa att min jordfelsbrytare inte hjälper ett smack om jag monterar dem utan jord
 
Hör och häpna elektriker är helt vanliga människor och KAN ha fel ibland (men ytterst sällan) så det är nått vi får lära oss att leva med.
Ps
Kanske det är lika med andra yrken??
 
  • Wow
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Samt att han sa att min jordfelsbrytare inte hjälper ett smack om jag monterar dem utan jord.

Är det Svanström du haft där? :)
 
  • Gilla
  • Haha
elmont och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hör och häpna elektriker är helt vanliga människor och KAN ha fel ibland (men ytterst sällan) så det är nått vi får lära oss att leva med.
Ps
Kanske det är lika med andra yrken??
E elmont skrev:
Hör och häpna elektriker är helt vanliga människor och KAN ha fel ibland (men ytterst sällan) så det är nått vi får lära oss att leva med.
Ps
Kanske det är lika med andra yrken??
jo såklart är det så men oftast kanske men brukar utrycka lite osäkerhet kring frågan då. Så var inte fallet nu
 
Såhär står det i bruksanvisning.
Står att det måste anslutas till ett jordat uttag ..
 
  • Instruktionsblad för installation av radiator, säkerhetsvarningar och krav på väggavstånd synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Okunnige skrev:
kommer jordfelsbrytare som finns i huset göra nån nytta?
Jordfelsbrytaren löser även ut om du tex lägger ihop nollorna från två olika Jordfelsbrytare, eller om du tex kopplar in en belastning mellan fas innan jordfelsbrytaren och med nollan efter jordfelsbrytaren.
 
O Okunnige skrev:
Såhär står det i bruksanvisning.
Står att det måste anslutas till ett jordat uttag ..
Och det är relevant om huset är byggt/renoverat efter 1994
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Jordfelsbrytare fungerar utmärkt utan jord i produkter/apparater.

Den känner av om den ström som går ut i fasen även kommer tillbaka i nollan.

Om samma ström inte kommer tillbaka tog den en annan väg och det är då ett jordfel, då löser brytaren ut.
Man kan kanske argumentera att om man har en ojordad och isolerad miljö kommer jordfelsbrytaren aldrig att behöva lösa ut eftersom ingen läckström kan skapa en krets.

Men om det mot förmodan skulle kunna uppstå så har man ett bra (tilläggs)skydd mot det också.

Så borde man väl kunna se på saken.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Man kan kanske argumentera att om man har en ojordad och isolerad miljö kommer jordfelsbrytaren aldrig att behöva lösa ut eftersom ingen läckström kan skapa en krets.
Det är sällan "isolerad miljö" är utan "främmande" ledande material som har kontakt med "sann" jord.

Typ alla bostäder som har vattenburen värme har egentligen inte "isolerad miljö".
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Helt riktigt demppa. Någon helt isolerad milö är det troligen inte.

På tal om medföljande instruktioner:
Om jag inte har helt fel så skrivs väl dessa efter nu gällande regler så denna som länkats från tillverkaren är väl inte fel i sig med att det ska anslutas med skyddsjord. Däremot har ju elsäkerhetsverket övergångsregler så folk inte ska behöva göra om all el i sina hus när en ändring i föreskrifter kommer.

Från föreskrifterna:
Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk.


och så räknar man upp lite undantag t ex detta som redan nämnts av elmont tror jag:
vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder med isolerande golv behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994,

Nu räknas inte en elradiator som en utvidgning heller så undantaget kommer inte ens i användning här.
 
Ni alla här verkar definitivt överens så jag är övertygad. Mitt problem just nu är dock hur jag ska göra för att få en elektriker att installera det på detta sätt. Pratade med en ytterligare elektriker idag som först också sa att elementen måste jordas men blev lite osäker när jag la fram lite argument jag läst här.
Ska jag fortsätta ringa runt tills jag hittar en firma som har samma åsikt (den rätta) som ni här?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
O Okunnige skrev:
Såhär står det i bruksanvisning.
Står att det måste anslutas till ett jordat uttag ..
Det är tråkigt att läsa, det är felaktigt, okunnigt och oansvarigt att skriva så. Det är ingen bra reklam för "tillverkarens anvisningar". Det allvarliga är att det finns säkert många elektriker som följer detta krav utan att tänka, för de får lära sig att tillverkarens anvisningar går före allt annat.

Det finns ingen grund för detta i säkerhetsstandarden för hushållsprodukter. Det närmaste man kommer är krav på att utsatta delar på en sådan klass I-apparat tillförlitligt ska anslutas till terminalen för skyddsjord i apparaten (=jordblecket i stickproppen). Endast petimätrar som kopplat bort verkligheten kan argumentera kring definitionen på en klass I-apparat.

Och en sak är kristallklar, ingenting ledande och berörbart ska anslutas till skyddsjord eller moder jord i ett isolerat rum med ojordade uttag. Här går personsäkerheten före tillverkarens anvisningar.

Vad de eventuellt kan skriva är typ "vår radiator får inte användas i isolerad miljö". Orsaken till det är egentligen ointressant, vill de inte sälja sin radiator så får de givetvis som de vill, det finns andra fabrikat att köpa.

Har du talets gåva kan du alltid ringa o fråga, och skälla på dem. Du kommer dock inte att få något vettigt svar på supporten, utan du måste få dem att skicka frågan vidare till tekniker. Eventuellt, beroende på fabrikat, finns ingen person i Sverige med kunskap i konstruktionen av radiatorn som kan ge ett korrekt svar.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Okunnige skrev:
Pratade med en ytterligare elektriker idag som först också sa att elementen måste jordas men blev lite osäker när jag la fram lite argument jag läst här.
Ja det är illa att det är så pissigt med kunskap där ute bland mina "kollegor".

Och just detta är ett ökande problem då antalet ojordade anläggningar (dvs som är utförda skyddsmetoden "isolerad miljö") stadigt minskar.
De nyutbildade blåbären har ofta ingen direkt koll, och så länge de inte stöter på att få jobba i en sådan elanläggning tillsammans med en erfaren kunnig så missas kunskapsöverföringen.

Det är annat gammalt som också drabbas av allt lägre kunskapsläge, det är nog typ en naturlag. Jag skulle antagligen bli vilse i en anläggning från 1920-talet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är illa att det är så pissigt med kunskap där ute bland mina "kollegor".

Och just detta är ett ökande problem då antalet ojordade anläggningar (dvs som är utförda skyddsmetoden "isolerad miljö") stadigt minskar.
De nyutbildade blåbären har ofta ingen direkt koll, och så länge de inte stöter på att få jobba i en sådan elanläggning tillsammans med en erfaren kunnig så missas kunskapsöverföringen.

Det är annat gammalt som också drabbas av allt lägre kunskapsläge, det är nog typ en naturlag. Jag skulle antagligen bli vilse i en anläggning från 1920-talet.
Det som nu är intressant lite att varför var min anläggning på det viset installerat.

Jordkabel till elementen ojordade uttag.

Huset byggt 1981 och det var nu inte nån hemmapul. Originaluttag mm från den eran.

Sedan hade jag en elektriker som bytte skåp installerade jfb.
Den amatören hade kopplat förbi jfb när det gällde elementen fast han så hövdade att det var egen jfb. Detta kom fram när jag hade elektriker nr2 på besök som kopplade bort och installerade värmepumpen.

Sedan sade han inte heller nåt om jorden, blev bara överraskad när jord fanns tillgängligt bakom ojordat uttag.
Har nån som dragit sladdarna på 80-talet tänkt ha jordat överallt och sen har nån annan kommit och sagt "äh man kan inte ha jordat överallt".

Ps. Har för mig mina föräldrar har likadant installerat på sitt hus från 1974. Kommer dock inte ihåg helt 100% och kan inte kolla heller på momengen då de bor dessutom på helt annan ort. Garanterat inte samma elektriker som kopplat in.

Var en kompis till mig som sade "ta jord från elementen". Jag hade skarvsladd från köket. Var till den tidens datorer (90tal) som skulle vara jordanslutna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.