Med sån kvalificerad hjälp förstår jag att det var enkelt ;) Snyggt!

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Den där listen kommer aldrig komma på plats..... :D
Finns viss risk :crysmile:

Uppdatering: nu är listen på plats!

Skoja bara, det är den inte.

Men jag har satt taklister!

Taklister brukar vara något de allra flesta hatar. Hur många av er ogillar detta moment? ‍♀️

Nedan ser ni vad jag helst använder;

Japansåg
Såglåda (inledande snitt)
Penna
Listvit latexfog flex 25%
Japansåg och listvit latexfog vid uppmätt taklist för montering på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en vit taklist och japansåg i såglåda redo för snittning på ett träunderlag.
Skapa konto

Och såklart en spikpickadoll.

Alla mina väggar är sneda så kap & gersågen känns onödig. När snitten är lagda så lägger jag lite fog mellan skarvarna och drar ut med fingret. Sen avslutar jag med att dra en klick i varje spikhål. Att ta bort iögonfallande hål/glipor gör otrolig skillnad.
Nymonterade vita taklister mot ett lutande tak ovanför tapet med blommönster.
Skapa konto

Nyinstallerade vita taklister mot ett vitt tak i ett rum med grått tapetserade väggar och fönsterdörrar.
Skapa konto

Vitmålat tak med nyinstallerade taklister, tapetserade väggar och köksfläkt.
Skapa konto

Med Essves 25 % flex latexfog så spricker det inte lika lätt heller. Annars är de flesta på 10 % vilket är 0,1mm rörelsemån på 1mm

Det bästa, förutom resultatet, är faktiskt arbetsmiljön. Nästan inget damm, inga höga ljud eller någon större skaderisk. Dessutom slipper man konka fram sågen, grovdammsugare, bord mm.

Körde en Ernst idag och arbetade barfota :heart:

”Jag tror att fötterna mår bra av att släppas ut”
-Ernst

När vi ändå är inne på arbetsmiljö så kör jag alltid hängslen. Vi spenderar många timmar i renoveringskaos, lika bra att göra det bästa utav det.
Person som bär hängslen och T-shirt framför tapetserad vägg och taklist.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Carreyfan och 5 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:

Taklister brukar vara något de allra flesta hatar. Hur många av er ogillar detta moment? ‍♀️

Japansåg
Penna
[bild]
[bild]

Alla mina väggar är sneda så kap & gersågen känns onödig. När snitten är lagda så lägger jag lite fog mellan skarvarna och drar ut med fingret. Sen avslutar jag med att dra en klick i varje spikhål. Att ta bort iögonfallande hål/glipor gör otrolig skillnad.
[bild]
[bild]
[bild]

Med Essves 25 % flex latexfog så spricker det inte lika lätt heller. Annars är de flesta på 10 % vilket är 0,1mm rörelsemån på 1mm

Det bästa, förutom resultatet, är faktiskt arbetsmiljön. Nästan inget damm, inga höga ljud eller någon större skaderisk. Dessutom slipper man konka fram sågen, grovdammsugare, bord mm.

-Ernst

När vi ändå är inne på arbetsmiljö så kör jag alltid hängslen. Vi spenderar många timmar i renoveringskaos, lika bra att göra det bästa utav det.
[bild]
Bra jobbat och en trevlig tråd att följa :D
Själv kör jag med en Biltema kap&geringsåg för mina lister. Damm, överallt hehe

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Bra jobbat och en trevlig tråd att följa :D
Själv kör jag med en Biltema kap&geringsåg för mina lister. Damm, överallt hehe
Jag har såg också men slitet att släpa plus arbetsmiljön gör det värt att handsåga. Resultatet är minst lika bra och tidsmässigt tror jag faktiskt inte att jag skulle vinna med elsåg. Själva snittet tar ju oavsett aldrig tid. Mest tid tar det att handla, plocka fram, mäta, spika, städa och plocka bort :)

När jag tänker efter så går nog snittet också snabbare eftersom jag aldrig behöver ställa om såglådan :)

• Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Suck... tur i oturen så lät jag vattnet stå och rinna några dagar på hyffsat flöde. Brunnen hann inte med så idag när jag kom så stod pumpen och gick. Tittade ner i brunnen och där var det torrt. Ner med en stege för att inspektera och såg då att man kopplat på en PEM - slang och en modern bottenventil. Problemet är att slangen är för lång och att ventilen/sugsilen ligger på botten i allt gods.... Inte undra på att det drar med sig så mycket bös.

Så nu ska jag gräva ur det värsta, fylla igen med ny sand och byta slangen inkl. bottenventilen. Men den ska inte ligga på botten ;)

PEM-slangen hade ytterdiameter på 30mm. Kan man köpa PEM på meter hos Dahl? Kan även någon vänlig själ ta fram artikelnumret på en passande bottenventil/sugsil. Det måste vara backventil på den. Själv är jag helt tappad bakom flötet när det gäller slang..

:)

Satte i alla fall upp den här på kvällningen..
[bild]
Ett tips: Köp ställningar om du inte har egna. Helst HAKI som visserligen är lite tunga, men väldigt säkra och klarar höga laster. Du kan alltid sälja den när du är klar och de brukar inte sjunka i värde så mycket. Jag köpte 6 sektioner + lite lösa bommar m.m. utan trall. Köpte nya trallar hos Trallen.se, men det finns säker fler.

• Gilla
pekkag
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Ett tips: Köp ställningar om du inte har egna. Helst HAKI som visserligen är lite tunga, men väldigt säkra och klarar höga laster. Du kan alltid sälja den när du är klar och de brukar inte sjunka i värde så mycket. Jag köpte 6 sektioner + lite lösa bommar m.m. utan trall. Köpte nya trallar hos Trallen.se, men det finns säker fler.
Det är ju två sektioner från min egen ställning :crysmile:

• Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…

Japansåg
Penna
[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
[bild]

-Ernst

[bild]
Har renoverat ett hus från 33. Jag vet inte hur många tuber akryl jag använde, men jag köpte 5 och 5. Har nytt murat hus nu som går mot sluttampen. Har satt lister som är raka, vilket inte putsen är. Kör samma som du, lite akryl i springor och på spikhålen, matt färg på det och det ser helproffsigt ut!

• Gilla
abygg
  • Laddar…
JanneJanne123
Har renoverat ett hus från 33. Jag vet inte hur många tuber akryl jag använde, men jag köpte 5 och 5. Har nytt murat hus nu som går mot sluttampen. Har satt lister som är raka, vilket inte putsen är. Kör samma som du, lite akryl i springor och på spikhålen, matt färg på det och det ser helproffsigt ut!
Hehe, nej det ser inte proffsigt ut, för proffsen är inte så noggranna! ;)

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hehe, nej det ser inte proffsigt ut, för proffsen är inte så noggranna! ;)
:crysmile:

Lite så faktiskt.

• Gilla
nerx
  • Laddar…
Bara man får bort det iögonfallande så tycker jag man har kommit långt. Och nånstans så känner man ju att det är ett hus och inget konstverk :D

Akrylfog for the win :cool:

• Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Ett hett tips är att målaöver fogen. Om några år har det fastnat damm och smuts i det och det ser inte alls trevligt ut.

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag vill bara ta er tid och låta alla amatörer reflektera lite.

Jag vill inte ge sken av att jag är perfekt på något vis. Inte ens nära. Jag har skitdåligt humör när det blir fel eller när jag tappar kontrollen. Det räcker inte med tio händer de gånger jag känt mig som en dålig pappa, sambo eller kompis. Men jag är väldigt mån om att alltid förklara (oftast efteråt) att det inte är deras fel.

Och dagen till ära så vill jag visa en handfull saker som inte på något sätt representerar min renovering, det finns mer så att säga :cool:

Det rör sig om kapningar som blev sådär men att jag var så less att jag sket i det, dyckert som slagit igenom, fel skruv så att brädan rör sig och färgen spricker, ofärdiga saker, sneda saker och mycket mer.

Så för er som tror att jag är någon typ av finsnickare har inte rätt :crysmile:(y)

Övervåningen är i stort sett klar och jag är nöjd trots flertalet fadäser och missar samt sådant som ”jag ska fixa” sinom tid.

Köket däremot blev jävligt bra. Förutom några missar ingen kommer se utom jag. Men jag är nöjd ändå. Det ska man vara. Faktum är att jag, efter sommarstugan och renoveringen av huset hittills, först nu börjar känna att jag har lite koll på vad jag gör. Nu kan jag hantera både stress och verktygen hyggligt. Men det var en lååång resa.

Är ni perfektionister?

• Dörrfoder med synliga spikhål och slitna hörn mot ett laminatgolv.
    Skapa konto
  • Vitt listverk med små defekter och en genomslagen dyckert synlig.
    Skapa konto
  • Oorganiserad hall under renovering med verktyg, skor och kläder utspridda på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Otillpassat hörn av vit taklist mot en vägg med blommigt tapetmönster, exemplifierar ofullkomligt snickeriarbete.
    Skapa konto
  • En vit fönsterkarm med en dåligt utförd kapning samt dyckert som slagit igenom, vilket illustrerar en imperfekt del av en renovering.
    Skapa konto
  • Öppen garderob med oordnade föremål och leksaker, tapetserade väggar och stängd dörr med skylt.
    Skapa konto
  • Opassande sammansättning av dörrfoder med synliga skruvhål och en ouppackad rökdetektor på väggen.
    Skapa konto
  • Snickeriarbete med en synlig skarv där två bräder inte möts perfekt vid en hörnkonstruktion.
    Skapa konto
  • Närbild av sned kapning i trägolv med en uppenbar springa mellan brädorna.
    Skapa konto
  • Vit dörrkarm och golvlist som inte passar perfekt i hörnet, tecken på en DIY-renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
Luc Reiner och 11 till
  • Laddar…
Mjukfog räddar det mesta ;)

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.