Krilleman Krilleman skrev:
Fast det är väl inte för sent att kakla?

Skär ur raka kanter var kaklet är tilltänkt, riv tapen ner till gipset och kakla på!
Men man vill ju ha ett snyggt avslut där. Tror inte helt på att kakla. Det här är alltså en rent estetisk fråga huruvida vilket alternativ vi ska välja :)

P Pappa1986 skrev:
En snygg allmogelist? Eller trekantslist?
Näää :p

Ingen rast, ingen ro.

Idag så började jag att sala fönster samt sätta foder. Först var jag dock tvungen att kapa lite kakel pga klanteri :p

En hink med vinkelslip och diamantklinga. Fungerande skitbra.
Svart verktygshink märkt Hultafors fylld med verktyg på en stege, inkl. vinkelslip, öronskydd och arbetshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före-bild
Fönsternärbild med bänkskiva och ljusgrå silikon, trädgård synlig utanför.
Skapa konto

Fönster i kök med nytt fodrarbete, verktyg och utsikt till trädgård och hus.
Skapa konto

Efter-bild
Nyinstallerat fönster med ljusgrå silikonfog, matchande till den marmorerade bänkskivan och kakelväggen.
Skapa konto

Fönster med nytt kaklade fönsterbrädet, ljusgrå fog och utsikt över en trädgård.
Skapa konto

Vit kaklad vägg och fönster med nyinstallerade foder och synlig ljusgrå silikonfog.
Skapa konto

Kök med nysatt fönsterfoder och ljusgrå silikonfog, utsikt över trädgård och tågspår.
Skapa konto

Fönster med nysatt vitt foder i ett hem, med utsikt över en trädgård och ett rosa hus.
Skapa konto

Inte mycket
Kök med nyinstallerat fönster med vita fodral, ljusgrå bänkskiva och grå kakelvägg.
Skapa konto

Silikon. Valde en ljusgrå som matchade bänkskiva, tapet och såklart fogen. Blev skitbra färgmässigt. Sen att en själv är sämt på det är en annan femma :p
Kakelvägg möter svart bänkskiva med en tunn linje av ljusgrå silikonfog för en prydlig och matchande finish.
Skapa konto

Hörn av ett kök med snyggt mönstrad tapet och nylagt vitt kakel på väggen.
Skapa konto

Hann även handla samt skjuta upp en tredjedel av halltaket. Men för att skryta lite så gjorde jag faktiskt halltaket själv med alla tre barnen när sambon åkte för att handla lite mat och godis till filmkvällen. Hann även med att städa hela nedervåningen tillsammans med barnen :)

Renoverat halltak delvis färdigställt, med gammalt och nytt vita lampannel.
Skapa konto

• Nymonterat fönster med vita foder och fönsterbräda i ett rum med mönstrad tapet och utsikt till en trädgård.
    Skapa konto
  • Vägg med blommig tapet och ett nysatt, vitmålat fönsterfoder som matchar bänkskiva och fog.
    Skapa konto
  • Detaljbild av nysatt fönsterfoder och ljusgrå silikonfog mot mönstrad tapet.
    Skapa konto
  • Fönster med nytt foder och ljusgrå silikon, grå bänkskiva, kakelvägg i köket, utsikt över landskap.
    Skapa konto
  • Gilla
4star och 2 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Men man vill ju ha ett snyggt avslut där. Tror inte helt på att kakla. Det här är alltså en rent estetisk fråga huruvida vilket alternativ vi ska välja :)
Jag skulle med välja att kakla även där, du kan väl få ett snyggt avslut med kakellist och lite jävlar anamma?

G ekaa88 skrev:
Jag skulle med välja att kakla även där, du kan väl få ett snyggt avslut med kakellist och lite jävlar anamma?
Jag lägger ner tanken för kvällen och dricker öl istället. Det sägs lösa det mesta.

• Gilla
ja73 och 7 till
  • Laddar…
E
P Pappa1986 skrev:
En snygg allmogelist? Eller trekantslist?
Det känns som ett uppenbart misslyckande att sätta trekantslister i kök. Det känns som en sista utväg för att fuska till det.

• Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag lägger ner tanken för kvällen och dricker öl istället. Det sägs lösa det mesta.
Absolut, true story! :beer::beer::beer:

E epw skrev:
Det känns som ett uppenbart misslyckande att sätta trekantslister i kök. Det känns som en sista utväg för att fuska till det.
Men nån form av snygg dekorlist skulle ju funka

P Pappa1986 skrev:
Men nån form av snygg dekorlist skulle ju funka
Helst vill jag ha ett väldigt cleant avslut som går i stil med det andra. Jag tror att en list där skulle se väldigt ”special” ut eller som en nödlösning :confused:

Känns som att man får bita i det sura äppplet och tilläggsbeställa en stenlist i lika material som bänkskivan.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
E
Helst vill jag ha ett väldigt cleant avslut som går i stil med det andra. Jag tror att en list där skulle se väldigt ”special” ut eller som en nödlösning :confused:

Känns som att man får bita i det sura äppplet och tilläggsbeställa en stenlist i lika material som bänkskivan.
Det ser nog bäst ut.

Åsa Lund
Ser det konstigt ut med en enkel rad av kakel med likadan avslutningslist (som på långsidan) ovanför?

Lite passbitar och lister kvar nu :)

• Öppet köksskåp utan dörrar med tomma gångjärnsfästen och lösa elkablar.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med verktyg och byggmaterial oorganiserat utspritt över golvet och köksö.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar och en grön dosa i otillsluten öppning i tak med infälld armatur under montering.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat kök med grå skåp, vit kakelvägg, personer och några omonterade delar.
    Skapa konto
  • Nästan färdigställt kök med grå skåp, vita bänkskivor och kakel, och person i rörelse.
    Skapa konto
  • Köksinredning nästan klar, grå skåp och luckor med ugnar, luckan till höger öppen och väntar på lister.
    Skapa konto
  • Renoverat kök med gråa skåp, vit bänkskiva, kaklad vägg och köksö med några verktyg ute.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 7 till
  • Laddar…
Med risk för att låta neggo..
Fönstret vid diskhon ser ut att passerat bäst före lite.. ska du renovera eller tänker du byta "sen".
Tänker synd att få lov att göra om vissa moment när fönstret eventuellt ska bytas inom framtid?

Sen blir jag lite nyfiken, varför 2st 1vägs uttag på ön?

Det blir riktigt snyggt! (y):)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Isåfall rekommenderar jag renovering, det bygger karaktär! :strong:

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Med risk för att låta neggo..
Fönstret vid diskhon ser ut att passerat bäst före lite.. ska du renovera eller tänker du byta "sen".
Tänker synd att få lov att göra om vissa moment när fönstret eventuellt ska bytas inom framtid?

Sen blir jag lite nyfiken, varför 2st 1vägs uttag på ön?

Det blir riktigt snyggt! (y):)
Vi har avsiktligt avvaktat med alla fönster för att de ska renoveras. Men jag tänker att när det väl sätter igång så gör jag en renoveringsstation :) Det är egentligen inget fel på dem. En del färgborttagning, nytt kitt och ommålning så klarar de 50 år till med lite underhåll. Kommer säkert sätta in någon form av spröjs när jag ändå grejar. Själva karmen har målats och är i toppskick. Vi har inget särskilt drag, ingen röta och låg elförbrukning så jag ser inget behov av att byta.

Vi var eniga om att runda uttag är snyggt och att renovas dubbeluttag är mindre snyggt. Så för att hålla oss till det snygga valde vi två runda. Personligen tycker jag det ser helt okej ut :)

• Gilla
jonko och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.