Ja det kyler en del men luften blir ju också fuktig och kan upplevas som tung att andas och klibbig. En AC avfuktar luften.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Har man badkar så ger ett fullt badkar med kallvatten mycket bra kyleffekt. Kompis gjorde så i sin etta för massa år sedan
De funkar inte sådär, inte i vårat klimat här i Sverige.
 
P patriklarsson skrev:
Någon som testat solfilm på utsida glas? Persienn på insida, som jag har, släpper ändå in solstrålar innanför fönstret.
Tyvärr är det nog svårt ha krukväxter då men det får man väl prioritera.
Jag har en inte allt för mörk solfilm på insidan av de yttersta glasen i det fönster som solen lyser igenom på eftermiddag och kväll. Tror det kan vara 45 %. Jag har haft det så i många år och växterna har överlevt hittills.

När solen väl ligger på drar jag även ner en vit plisségardin på insidan. Båda dessa åtgärder gör ju en märkbar skillnad jämfört med utan, men jag kan inte presentera några siffror.

Vill man ha en mörkare film kan man använda en återanvändbar som man tar bort till hösten, då slipper man få det så väldigt mörkt resten av året.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
De funkar inte sådär, inte i vårat klimat här i Sverige.
Enligt kompisen som bodde där så gjorde det skillnad. Om det satt i hans huvud eller i luften kan jag inte svara på. Hängde inte i lägenheten så jag har ingen egen erfarenhet av badet
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Det låter ju onekligen som att du har en för hög inomhustemperatur.
Kolla om fastigheten har en godkänd OVK, så att inte sin lägenhet saknar grundflöde.
Bra att kolla upp vilket värmesystem som fastigheten har. Vissa värmesystem, typ luftburen värme, kan vara svårare att justera och beroende på vilket väderstreck lägenheten ligger i så kan det göra att det blir för varmt.
Men kontakta styrelsen och hör om det är fler lägenheter som har samma problem. Be dem ta upp frågan på ett styrelsemöte och återkomma med förslag på hur man gå vidare med felsökning/åtgärd.
Som andra tidigare nämnt så kan solskydd vara en åtgärd, och då är det bättre med utvändiga solskydd.
Hus på 60-talet brukar vara dåligt isolerade så ett sätt kan ju vara att tilläggsisolera fasaden.
Jag hoppas du kan få stöd av styrelsen.
 
kisumisu
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det låter verkligen skumt med så varmt under så lång tid. Sen låter det skumt att luften i det rum man haft ac på direkt skulle stiga 5gr. Då har man inte haft den på tillräckligt länge.
Men tjocka betongväggar håller värmen bra!
Men 5-6månader... april - maj brukar inte jag uppleva några högre temperaturer. Framförallt inte under en längre tid. Oktober är inte direkt känd för sin otroliga värme, inga tropiska nätter är vanliga varken i oktober eller april - maj. Så har du 30gr under så lång tid innebär att föreningen brassar på ordentligt. Det är inte många fastighetsägare som har så varmt.

Hur värmen styrs? Den styrs mot utetemperaturen, oftast. Är det för kallt börjar den tuffa på för att sen koppla av. På hösten när det är varmt på dagen och kallt på natten och tröga hus. Gör att det inte hänger med. Och det blir kallt inne. Det brukar bli bättre när det är kallt ute..
Det är tydligen så bara i Norrland som redan någon nämde när jag undrade samma sak.

Kanske dags att flytta söderut, fast ni har dyrare el så spelar det ju ingen roll när uppvärmning och varmvatten är ju ändå 80-90% av hela elförbrukning. Tänk vad man skulle spara el 😎 inget mer frysande. Fast det är ju konstigt att Tyskarna gnällde att dem fryser 🤔

Men det kanske var oktober-april?
 
Redigerat:
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Men snälla, läs igenom trådstarten igen :D
Ingen BRF godkänner lvp. Ingen hyresgäst får lvp.
Persienner eller markiser öppna dagtid eller nattetid fungerar inte alls.
Har lägenhet med korsdrag, men hjälper inte alls det heller.
Säg till om du vill byta lägenhet en vecka, så du får prova på hur det är :D
Är det bara din lägenhet som har så hög innetemp? Har du eller BRF:en gjort någon utredning varför det är så varmt i din lägenhet?

Jag köpte ny lägenhet i feb och flyttade in i maj. I hallen och i ett sovrum var innetempen 29 grader konstant. Golvet var varmt.. Jag kontaktade styrelsen och de sa att de hade aldrig hört något om det från tidigare ägare och de tyckte att säljaren hade lagt golvvärme. I lägenheten fanns ingen switch för att stänga av golvvärmen. I maj hade vi årsstämma och då gick jag med i styrelsen och fick tillgång till fastighetens ritningar. I ritningarna framgick att flera lägenheter hade elkablar i golvet (golvvärme) som har varit i drift i 30 år och ingen hade undrat varför det var så varmt i huset. Anledning till det var att de flesta i huset är relativt gamla och de tycker om värmen. Nu har vi hittat hur golvvärmen stängs av och innetempen i hallen och sövrummet är 23 grader.

Jag skulle rekommendera
att du får kika på fastighetens ritningar.
 
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
Malainor och 6 till
  • Laddar…
K kent1948 skrev:
[länk]
Qlima har inget vidare omdöme. Jula säljer också Qlima.
Olimpia Unico Air finns hos Polarpumpen och är tyst och bra. Går att sova i samma rum.
 
Bra tips i sista inläggen, det kan också vara så att din lägenhet ligger ovanpå ett teknikutrymme med ex en fjärrvärmecentral, det har jag varit med om.
Det kan vara så att pumpen i värmesystemet startar kalla nätter, har du vridit av termostater och kontrollerat att de fungerade i våras?
Mina föräldrar har FTX, är mycket svalare hos dom.
Bor man i BRF kan föreningen starta ett projekt med tilläggsisolerad fasad och tilluftinstallation och titta över solceller och kylmaskin.
Om det är 28 grader inne/ute så känns 26 grader mycket behagligare, det räcker för mig, att kyla tilluften 2 grader och jaf mår dåligt om man kyler som till 21, men jag drar ofta ner ac i bil med, vissa kör alltid på max.
Gäller ju att tänka lite ekonomiskt också.
Annars verkar dessa splittar o liknande bra, dock troligen omöjligt att få göra hål i en hyreshusfasad, då man inte äger väggen.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
X
RoTe RoTe skrev:
Jag bor i bostadsrätt och här det är det totalt uteslutet att göra någon som helst åverkan på fasaden plus att utedelen låter vilket kommer störa grannar som sover med öppet fönster/balkongdörr.

Jag brukar lösa det genom att jobba mest hela sommaren och tar semester höst och vår istället. Vi har AC på jobbet nämligen.
Vi har satt in en Mitsubishi luftvärmepump, i bostadsrätt för övrigt.
Utedelen låter i princip ingenting. Den är verkligen jäkligt tyst!
Stor skillnad mot den Daikin vi har i sommarstugan.
Så nej, grannar lär INTE störas av den om du har en bra modell.
 
Claes Sörmland
D Dimchi skrev:
Är det bara din lägenhet som har så hög innetemp? Har du eller BRF:en gjort någon utredning varför det är så varmt i din lägenhet?

Jag köpte ny lägenhet i feb och flyttade in i maj. I hallen och i ett sovrum var innetempen 29 grader konstant. Golvet var varmt.. Jag kontaktade styrelsen och de sa att de hade aldrig hört något om det från tidigare ägare och de tyckte att säljaren hade lagt golvvärme. I lägenheten fanns ingen switch för att stänga av golvvärmen. I maj hade vi årsstämma och då gick jag med i styrelsen och fick tillgång till fastighetens ritningar. I ritningarna framgick att flera lägenheter hade elkablar i golvet (golvvärme) som har varit i drift i 30 år och ingen hade undrat varför det var så varmt i huset. Anledning till det var att de flesta i huset är relativt gamla och de tycker om värmen. Nu har vi hittat hur golvvärmen stängs av och innetempen i hallen och sövrummet är 23 grader.

Jag skulle rekommendera
att du får kika på fastighetens ritningar.
Härlig elräkning det måste ha varit!
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Härlig elräkning det måste ha varit!
Ser fram emot fastighetens nästa energideklaration.. Vi kanske får bättre energiklass.. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
D Dimchi skrev:
Är det bara din lägenhet som har så hög innetemp? Har du eller BRF:en gjort någon utredning varför det är så varmt i din lägenhet?

Jag köpte ny lägenhet i feb och flyttade in i maj. I hallen och i ett sovrum var innetempen 29 grader konstant. Golvet var varmt.. Jag kontaktade styrelsen och de sa att de hade aldrig hört något om det från tidigare ägare och de tyckte att säljaren hade lagt golvvärme. I lägenheten fanns ingen switch för att stänga av golvvärmen. I maj hade vi årsstämma och då gick jag med i styrelsen och fick tillgång till fastighetens ritningar. I ritningarna framgick att flera lägenheter hade elkablar i golvet (golvvärme) som har varit i drift i 30 år och ingen hade undrat varför det var så varmt i huset. Anledning till det var att de flesta i huset är relativt gamla och de tycker om värmen. Nu har vi hittat hur golvvärmen stängs av och innetempen i hallen och sövrummet är 23 grader.

Jag skulle rekommendera
att du får kika på fastighetens ritningar.
YES! Sånt kan hända!
o sen det här att elförbrukning skylls på annat än värme. Vissa tycks inte fatta (ganska många!) att just golvvärme drar mycket, så även direkt el element och varmvattenberedare! Sedan byter man ut vitvaror, belysning etc och ojar sig för elräkningarna!

Ungefär som det här med att man får inte ladda hybridbil på motorvärmaruttag men sen står folk där och har i motor och kupevärmare 24/7, åtminstone betydligt längre tid än vad som behövs och gnäller på dem som kör hybrider att ska arbetsgivare även bjuda dem en kanna bensin....🧐.
 
  • Haha
Dimchi
  • Laddar…
kisumisu
D Dimchi skrev:
Ser fram emot fastighetens nästa energideklaration.. Vi kanske får bättre energiklass.. ;)
Intressant men det är väl stort sett nån snubbe som sitter i något kontor och skriver ja och nej saker på protokoll högst gör nån snabbkoll "har ni led belysning" "hur gamla vitvaror har ni" "vad är det för uppvärmning, jaha ja direkt el ja men då förstår jag att det går 4kwh konstant.....jamen det är ju sommar och elementen är avslagna....ja just det hur många är ni i familjen.... jamen ni är ju flera i familjen då är det inget konstigt det går mer el...."

Ungefär sådan jargong det varit när jag ifrågasatt min förbrukning i huset....Ikea Sparsnäs är en riktigt händig grej, den visar allt i realtid! Nu kan Sparsnäsen vara nere på 0watt ibland, ligger generellt på ca 500w.....inga vitvaror har bytts ut tvärtom har skaffat elbil och slutat elda och ändå sänkt min elförbrukning ca 5000kWh på årsförbrukning! På köpet har jag normal värme i husets alla rum, behöver inte jobba med veden, spar pengar på ved och spar pengar på bensin som gick förut till bilen! Enda gången sparsnäsen visar 4000w eller mer är om jag laddar bilen, har bastu igång eller gör nåt storkok med ugn mm på. Vitvaror är visserligen gamla 10år plus, enda nya är diskmaskinen som är 2år. Använder dessutom glödlampor och halogen på många ställen fortfarande! Så även där finns det ju sparutrymme, men dessa byter jag ut sen när lagret är slut och leden blir ju bara bättre och bättre är ju först nu man kan börja jämföra dessa med glödljus.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Dimchi
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
En fysikalisk omöjlighet att uppnå dessa temperaturer när det är under +13 grader ute, om du inte har en värmekälla som avger extremt mycket värme! Bor du ovanför värmecentralen,(UC) eller är din termometer felaktig?
Hur många kWh gör du av med per år och hur många m2 är lägenheten.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.