VVC genom handdukstork är förbjudet att nyinstallera sedan länge, men det förekommer, mina föräldrar har det.
Det finns/har nyligen funnits HE-system kvar i stan, där samma vatten går till radiatorer och dricksvatten.
Men generellt är ju VVC vanligt i flerbostadshus och kan tillföra värme året om.
Det finns även många föreningar som inte har koll på sina värmesystem och hur de funkar.
Finns många värme-pumpar som startar vissa nätter.
Men tror att grundproblemet i tråden är solinstrålning.
Hade en brf strax innan jag bytte jobb där hela fasaden mot väst-sydväst i stort sett var i glas.
Lägenheter 1,5 rum med sovloft som hade fönster på flera kvm, inga solskydd, ingen kyla, tror ni att det var varmt?
I april-maj hade de 26 grader.
Denna brf hade ingen byggaranti då flera entreprenörer gått i konkurs, någon hade stulit pengar, någon satt i fängelse, någon gömde sig på Hawaii.
Ingen ville sitta i styrelsen, 70% boende var studenter, föräldrar som bodde 30-40 mil bort fick vara styrelseledamöter.
Det var kaos!
Glad att jag slipper det nu :)
 
frisken frisken skrev:
Alltså ska jag behöva förklara det här många gånger eller ? Haha, med största trolighet ett sånt hus som jag bott i i stenhagen i Uppsala som saknar spalt i fasaden och väggen inomhus efter maj brukar hålla 30-35 grader ungefär 1-2 meter från fasaden. Det är en helt katastrofal design och vi hade också 25-30 grader inomhus från maj till september. Fysikaliken i det hela är alltså 30 ton (vild gissning) betong som är värmt till 35 grader och sen strålar ut det i rummen dygnet runt från maj till september. Kan väl nämnas att man frångått denna typ av konstruktion på modernare hus med spalt i fasad som det var innan byggreglerna revs upp av facket / S för och förbilliga byggandet på 80-talet.
Tack för diitt svar, trots att du har fel.
Fysikens lagar är orubbliga. Att du påstår att dina ytterväggar håller +25-30 grader under tiden maj-sep är fel och orimligt i Sverige om du inte har har en extern värmekälla. I så fall borde alla gamla slott vara varma >6månader om året….
Du har alltså bott i en “perpetum mobile” som har genererat värme av “ingenting” men din upplevelse av temperaturen är ju din.
Eller bor du på södra halvklotet. (I Sverige är årsmedeltemperaturen ca 6,5 grader)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Det finns/har nyligen funnits HE-system kvar i stan, där samma vatten går till radiatorer och dricksvatten
Här får du nog förklara!
Menar du att det är radiatorvatten i varmvattenkranen?
Tror inte ett ögonblick på det & det kan aldrig vara godkänt ur livsmedelssynpunkt.
 
När man har problem med övertemp på vår/sommar/höst så beror det sällan/aldrig på inlagring av värme i byggnadsstomme utan i stort sett alltid på solinstrålning genom fönster.

Hade jätteproblem i en byggnad på förra jobbet med övertemp trots kylanläggning. Vi satte solfilm på fönstrena och sedan kunde kylanläggningen jobba som tänkt.

Utvändig solfilm/markiser, och naturligtvis vettig luftgenomströmning, hjälper oerhört mycket & är att inte överdrivet dyrt.
 
När jag stängde av AC igår var det 22° inne. När jag vaknade var det 25°. Persienner och mörkläggningsgardiner. Det är mulet och 20° ute. IR-termometern säger att väggarna är 25,7°. Om inte det är lagrad värme i väggarna vet jag inte vad det är.
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
L lat skrev:
Här får du nog förklara!
Menar du att det är radiatorvatten i varmvattenkranen?
Tror inte ett ögonblick på det & det kan aldrig vara godkänt ur livsmedelssynpunkt.
Det förekommer att man har värme i badrum kopplat på varmvattnet. Men det är inte tillåtet i nyinstallationer på grund av legionella risk om man stänger av värmen.
 
M MadModder skrev:
När jag stängde av AC igår var det 22° inne. När jag vaknade var det 25°. Persienner och mörkläggningsgardiner. Det är mulet och 20° ute. IR-termometern säger att väggarna är 25,7°. Om inte det är lagrad värme i väggarna vet jag inte vad det är.
Jo, det är lagrad värme i väggarna. Det är därför det fungerar att vädra på nätterna för att få svalare på dagen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
frisken frisken skrev:
Alltså ska jag behöva förklara det här många gånger eller ? Haha, med största trolighet ett sånt hus som jag bott i i stenhagen i Uppsala som saknar spalt i fasaden och väggen inomhus efter maj brukar hålla 30-35 grader ungefär 1-2 meter från fasaden. Det är en helt katastrofal design och vi hade också 25-30 grader inomhus från maj till september. Fysikaliken i det hela är alltså 30 ton (vild gissning) betong som är värmt till 35 grader och sen strålar ut det i rummen dygnet runt från maj till september. Kan väl nämnas att man frångått denna typ av konstruktion på modernare hus med spalt i fasad som det var innan byggreglerna revs upp av facket / S för och förbilliga byggandet på 80-talet.
Vet inte om du sett mitt svar? Men du har fel. Finns inte en “chans i helvetet” att du ska kunna ha +25-30 grader inomhus under hela maj-sep om du inte har en extern värmekälla. Du snackar om vikt och volym på byggnadsmaterialet…byggnadens tröghet är en viktig parameter, men den påverkar åt båda håll! . Hur ser temperaturen ut höst/vinter/vår är det kallt?
Jag brukar räkna med att det är ca 15 dagar /år som är en dygnsmedeltemp över +20 grader. (I mellansverige) och då får man acceptera högre inomhustemp.
Jag tror du haft fel på termometern. Med ditt resonemang skulle alla gamla slott och kyrkor inte behöva tillskottsvärme under maj-sep (?)
Att kyla byggnader med lägenheter kräver att det finns ett FTX aggregat med ett flöde över hygienflödet för att det ska vara effektivt. (Tror att max 1% av alla flerfamiljshus har den möjligheten) Dessvärre ökar det elförbrukningen och försämrar energiprestandan.
Naturligvis spelar väderstreck och fönsterytan i söderläge in, men de temperaturer du talar om 24/7 maj-sep är omöligt att få i Sverige!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
@Daniel 109
Men jag behöver inte vrida upp elementen lite från noll förrän runt november-december, då det är 22-23° inne tills dess trots minusgrader ute. Men det blir inte heller varmare än så soliga vinterdagar. :)
 
D Daniel 109 skrev:
et förekommer att man har värme i badrum kopplat på varmvattnet. Men det är inte tillåtet i nyinstallationer på grund av legionella risk om man stänger av värmen.
Men varken nu eller tidigare genom att köra tappvarmvatten genom RADIATORER.
Radiatorer är tillverkade av svart järn/gjutjärn/plåt, handdukstorkar för vvc av koppar/rostfritt stål.
 
B Bsved skrev:
Vet inte om du sett mitt svar? Men du har fel. Finns inte en “chans i helvetet” att du ska kunna ha +25-30 grader inomhus under hela maj-sep om du inte har en extern värmekälla. Du snackar om vikt och volym på byggnadsmaterialet…byggnadens tröghet är en viktig parameter, men den påverkar åt båda håll! . Hur ser temperaturen ut höst/vinter/vår är det kallt?
Jag brukar räkna med att det är ca 15 dagar /år som är en dygnsmedeltemp över +20 grader. (I mellansverige) och då får man acceptera högre inomhustemp.
Jag tror du haft fel på termometern. Med ditt resonemang skulle alla gamla slott och kyrkor inte behöva tillskottsvärme under maj-sep (?)
Att kyla byggnader med lägenheter kräver att det finns ett FTX aggregat med ett flöde över hygienflödet för att det ska vara effektivt. (Tror att max 1% av alla flerfamiljshus har den möjligheten) Dessvärre ökar det elförbrukningen och försämrar energiprestandan.
Naturligvis spelar väderstreck och fönsterytan i söderläge in, men de temperaturer du talar om 24/7 maj-sep är omöligt att få i Sverige!
Ska man kyla vettigt är det fläktkonvektorer eller kompletta luftvärmesystem (HVAC) som gäller. Bara FTX ventilation har för lite luftflöde
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska man kyla vettigt är det fläktkonvektorer eller kompletta luftvärmesystem (HVAC) som gäller. Bara FTX ventilation har för lite luftflöde
Det var ju det jag skrev! Hygienflödet räcker inte! (Mission impossible?)
 
L lat skrev:
Här får du nog förklara!
Menar du att det är radiatorvatten i varmvattenkranen?
Tror inte ett ögonblick på det & det kan aldrig vara godkänt ur livsmedelssynpunkt.
Nej jag menar att det är dricksvatten genom radiatorer, det fanns förr, runt mitten på 60-talet.
Det är speciella radiatorer och det har funnits fram till nyligen i vissa områden där jag bor.
Vad skulle skillnaden vara mellan ett kopparrör eller en kopparmantlad handdukstork och en kopparmantlad radiator menar du?
Om du såg vissa kommunala kallvattenrör som ligger nergrävda i gator skulle du nog inte dricka kranvatten på ett tag heller.
Det är bara av legionellarisker som dessa system tagits bort. Men det finns vissa kvar än idag ändå.
Det är bara förbjudet vid nyinstallationer.
 
P patriklarsson skrev:
Vad skulle skillnaden vara mellan ett kopparrör eller en kopparmantlad handdukstork och en kopparmantlad radiator menar du?
Har aldrig (efter runt 40 år i branschen /anknytande branscher) hört talas om kopparmantlade radiatorer! Vem tillverkade dessa?
Alla radiatorer jag sett har varit av plåt/svartjärn/gjutjärn (om nu inte nån entusiast tillverkat sina egna "radiatorer").
Gamla värmesystem, typ före 60/70-talet byggdes dessutom oftast med järnrör & pannor i nåt annat än svartplåt/gjutjärn är/har varit otroligt sällsynta.

Om man kört tappvatten i värmesystemet så betyder ju det att alla delar inkl rör/expansionskärl/pannor måste varit utförda i nåt material som inte kan rosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.