8 976 läst · 38 svar
9k läst
38 svar
23 grader i garaget - panik!
Förvisso sant men sen har man den aspekten att framledningstemperaturen ska leverera två olika rumstemp på konstant flöde. Om du har samma läggningsavstånd på slangarna borde man teoretiskt ha samma effekt på två olika golv såvida man inte lagt med olika avstånd.
Därigenom har han 23 grader på golvet IOM jag tror att läggningsavståndet är det samma som inne i huset.
Därigenom har han 23 grader på golvet IOM jag tror att läggningsavståndet är det samma som inne i huset.
Redigerat:
Ja, termostat på garaget kommer ju inte att trycka upp nån framledningstemp under förutsättning att man inte reglerar hela huset på samma sätt. Men generellt så skall ju flödet i varje slinga trimmas individuellt och det med alla ställdon/termostater öppna, det skall ju vara det normala driftstillståndet. Mina ställdon stänger bara i undantagsfall, tex om jag eldar i kaminen så stänger kök/vardagsrum, samma sak om solen ligger på. I alla andra fall är det fullt öppet och balanserat.Lundqvist86 skrev:Förvisso sant men sen har man den aspekten att framledningstemperaturen ska leverera två olika rumstemp på konstant flöde. Om du har samma läggningsavstånd på slangarna borde man teoretiskt ha samma effekt på två olika golv såvida man inte lagt med olika avstånd.
Oj, mycket info nu! Hänger inte helt med på allt tror jag, men är mycket tacksam för all input. Jag vill som kommenterat ovan gärna lära mig mer om mitt hus! Jag ska läsa igenom kommentarerna några gånger till och smälta lite, så får vi se hur vi går vidare gällande vardagsrummet. Märkningen på väggen är ju en vägledning till vilken slinga som är vilken, men känner mig samtidigt inte säker på om man kan lita på den...
I garaget var jag och kikade igen igår och skruvade av de vita korkarna helt och tittade på piggen - mycket bra info ovan om att det endast är lite vrid som ger någon effekt! Jag skruvade åt mer och båda slingorna är nu nästan helt åtskruvade, när jag kände på dem igår var den ena varm och den andra kall. Temperatur just nu är 19,3 efter att ha varit uppe på nästan 24 grader! Återstår att se om det nu blir för kallt, men då har jag lärt mig nu att göra små små justeringar
I garaget var jag och kikade igen igår och skruvade av de vita korkarna helt och tittade på piggen - mycket bra info ovan om att det endast är lite vrid som ger någon effekt! Jag skruvade åt mer och båda slingorna är nu nästan helt åtskruvade, när jag kände på dem igår var den ena varm och den andra kall. Temperatur just nu är 19,3 efter att ha varit uppe på nästan 24 grader! Återstår att se om det nu blir för kallt, men då har jag lärt mig nu att göra små små justeringar
Den där piggen är egentligen inte till för att reglera flödet och det är i det närmaste omöjligt att göra det, den är till för av/på. Reglering av flödet skulle sitta på returen.F Flufftuss skrev:Oj, mycket info nu! Hänger inte helt med på allt tror jag, men är mycket tacksam för all input. Jag vill som kommenterat ovan gärna lära mig mer om mitt hus! Jag ska läsa igenom kommentarerna några gånger till och smälta lite, så får vi se hur vi går vidare gällande vardagsrummet. Märkningen på väggen är ju en vägledning till vilken slinga som är vilken, men känner mig samtidigt inte säker på om man kan lita på den...
Ok... och vad innebär det här för mig i praktiken alltså? Jag är helt oinsatt och nybörjare på detta, kom ihåg detF fsn skrev:
Sen är det bara ringa röris igen för o förklara att beroende på utetemperaturen så skiljer sig värmen mellan de olika rören. Eftersom man inte mäter respektive rum och alla inte har samma förutsättningar. Sen vart de visst sol en hel dag trots de var kallt, då steg temperaturen för de fanns många fönster i söder på ett rum, ring igen... Bara lite småsaker att tänka på om man inte skall använda termostater.
Och om du läser från början så ser du att TS har termostater i huset, detta är bara garaget. Man behöver knappast en röris för att ställa in det heller.B larry78 skrev:Sen är det bara ringa röris igen för o förklara att beroende på utetemperaturen så skiljer sig värmen mellan de olika rören. Eftersom man inte mäter respektive rum och alla inte har samma förutsättningar. Sen vart de visst sol en hel dag trots de var kallt, då steg temperaturen för de fanns många fönster i söder på ett rum, ring igen... Bara lite småsaker att tänka på om man inte skall använda termostater.
Kolla om det står NO eller NC på ställdonet till rummet där vardagsrummet var. Kan ha brunnit fast. Är det NC så är ställdonet stängt utan ström. Ställdonet är lätt att byta själv. Är inte det så, är det troligtvis någon luftficka/luft i rören på golvvärmen. Finns fina luftavskiljare/smutsavskiljare att sätta ute i garaget på stammen innan kulverten går över till huset. Beträffande bypass har du ingen som sitter på fördelaren i huset. Möjligt att en slinga kan vara programmerad som bypass inne i huset.
Liknande trådar
-
Hvorfor stopper ikke PAX 231 når det ikke er mer fukt i rommet
Badrum -
Hur uppgradera spånsugningen i garaget?
Möbelsnickeri -
Uppgradering värmesystem inför vintern 2023
Värme allmänt -
bygga om "platt" garagetak till 4-5 graders snedlutning för ökat/bättre fall ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
bygga om WW-takstol 23-.grader till Ramverk?
Byggmaterial & Byggteknik