Förstår paniken, inte kul o skriva bil i den värmen :crysmile:

• Haha
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
som Tchernobyl
Det hör nästan till för nyblivna husägare att drabbas av den där känslan som de fick i reaktor 4 strax innan det small...!

• Haha
  • Gilla
Bassesme och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det hör nästan till för nyblivna husägare att drabbas av den där känslan som de fick i reaktor 4 strax innan det small...!
Det finns ingen människa som har varit ansvariga till något mera vansinnigt än Tjernobyl!
Rent vansinne!

• Gilla
rampante
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det finns ingen människa som har varit ansvariga till något mera vansinnigt än Tjernobyl!
Rent vansinne!
Förvisso, men det kan vi ta i en annan tråd isf.

@Flufftuss Ser ut som wirsbo (uponor) fördelare (jag har samma)
Någon ovan har påpekat att det har olika mycket påverkan den första biten av öppning mot sista. Det är faktiskt så att ENDAST är första varvet(en) som påverkar. Det är en "nålventil" som är väldigt kort som trycks in för att stänga (ja den är stängd när den är åtskruvad). När vita ratten går lätt sker ingen ändring av flödet, skruva ut den helt så du får den i handen så förstår du att inget händer förrän den nål som sitter i mitten trycks ned. Vill du förstå ändå mer kan du pressa ned nålen med en ex baksidan av locket så ser du hur lite nålen faktiskt rör sig.

Om alla ytor som värms har samma isolering kan man justera slingorna ganska bra så det blir liknande värme i alla de utrymmena men nu vill ni ju ha en annan temperatur i garaget. Du bör då sätta in termostater som med styrdon (man byter de vita rattarna till en el magnet som öppnar/stänger beroende på temp.

Styrdon: https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-vario-b-styrdon-24v-1w/
Sen lite beroende på om du kan dra tråd eller ej så finns olika dyra alternativ.
Jag satte in en trådlös sån är till en av mina fördelare: https://www.uponor.se/vvs/catalogue...x-wave/uponor-smatrix-wave-reglercentral-x165
Men det är billigare med trådbundet..

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Oj vad mycket bra info som inkommit här nu! Stort tack.

Det stämmer att det är Wirsbo/Uponor vi har. Jag bifogar bilder på det hela här.

Bergvärmepumpen finns som sagt i det fristående garaget, ihop med de två rören jag vridit på för att reglera temperaturen där. I tvättstugan inne i huset finns övriga rör som styr värmen i huset.

ETT FÖRTYDLIGANDE: Jag var lite luddig kring hur vardagsrummet hängde ihop med detta. Vi har haft kallt på golvet i halva vardagsrummet redan sedan tidigare. Det blev alltså INTE kallt där nu när vi började pilla med värmen i garaget, det har varit och är ungefär lika kallt i vardagsrummet hela tiden. Gällande felsökningen för det kalla vardagsrummet så har vi bytt batterier i samtliga rumstermostater för några veckor sedan för att se om det hjälper. I en termostat visade det sig att det inte ens satt något batteri (!) så då hoppades vi att det skulle lösa sig bara av att sätta i det, men så var det tyvärr inte. En av termostaterna, i matrummet, blinkar som att den fungerar på lampan på själva termostaten, men det blinkar inte på ”kontrollpanelen” i tvättstugan när man trycker på termostatens knapp, vilket det gör för övriga. Så om eventuellt matrumstermostaten styr halva vardagsrummet och inte matrummet så kanske det är där felet med vardagsrummet ligger...
Värmeinstallation i ett garage med kopparledningar, expansionskärl och isolerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bergvärmepump och rörsystem i ett garage med synliga reglage och anslutna termostater.
Skapa konto
Bergvärmesystem med rörkopplingar, expansionskärl och mätare i ett pannrum.
Skapa konto
Bergvärmepump Fighter 1215 med kontrollpanel och kopparledningar i fristående garage.
Skapa konto
Värmesystem med Uponor-rör och termostater, kablar och brandsläckare i en väggcentral.
Skapa konto
Wirsbo golvvärmesystem med märkta rör och termostatventiler, handskrivna anteckningar på väggen.
Skapa konto
Wirsbo styrenhet för golvvärmesystem med tända statuslampor och ledningar.
Skapa konto

F
Har du koll på vilken/vilka slingor som är vardagsrummet? I sådana fall så kan du knäppa loss det gröna ställdonet för dom slingorna och se om det blir varmare.

Ställdonen är väl digitala, antingen är det öppet eller stängt.

Om du sätter ner tempen på en termostat till min och kollar vilket termodon som blir stängt så verkar det som marlering på väggen säger vilket som går till vad, du kan du se att det är rätt don/termostat för just det rummet

• Gilla
Flufftuss
  • Laddar…
F Flufftuss skrev:
Det stämmer att det är Wirsbo/Uponor vi har. Jag bifogar bilder på det hela här.
Lite svårt att se men det ser ut som om det saknas täcklock på retur ventilerna, den nedre raden. Sen så bör det finnas en "bypass" som brukar sitta mellan tryck och returen på vänster sida (den kan förstås finnas någon annanstans).

Tror det sagts innan men om du vill kolla vardagsrummet så kan du ju släppa styrdonet (den gröna grejen) från fördelaren då är slingan öppen. OM det trots det är kallt kan det vara så att slingorna aldrig blivit injusterade. Man stryper returen så att alla slingor för "lagom" flöde. Det är annars den kortaste slingan som får mest flöde och den ena i vardagsrummet kan vara lång??

Minns jag rätt så börjar man med alla returer öppnade 1 1/4 varv, jag använde sen en optisk IR termometer (typ denna) och justerade till alla slingor hade samma retur temp.

Du får snygga till kabeldragningen också ;-)

F
leby leby skrev:
Lite svårt att se men det ser ut som om det saknas täcklock på retur ventilerna, den nedre raden. Sen så bör det finnas en "bypass" som brukar sitta mellan tryck och returen på vänster sida (den kan förstås finnas någon annanstans).

Tror det sagts innan men om du vill kolla vardagsrummet så kan du ju släppa styrdonet (den gröna grejen) från fördelaren då är slingan öppen. OM det trots det är kallt kan det vara så att slingorna aldrig blivit injusterade. Man stryper returen så att alla slingor för "lagom" flöde. Det är annars den kortaste slingan som får mest flöde och den ena i vardagsrummet kan vara lång??

Minns jag rätt så börjar man med alla returer öppnade 1 1/4 varv, jag använde sen en optisk IR termometer (typ denna) och justerade till alla slingor hade samma retur temp.

Du får snygga till kabeldragningen också ;-)
Bypassen fyller inget syfte så länge inte alla slingorna är stängda samtidigt och har inget med problemen här att göra.

F fsn skrev:
Bypassen fyller inget syfte så länge inte alla slingorna är stängda samtidigt och har inget med problemen här att göra.
Nej helt riktigt, det var mer en allmän iakttagelse, så även min kommentar om locken vilket inte heller har något med värmen i garaget att göra. Tyckte dock att ts var ute efter att veta mer om sitt hus men det kanske var fel....

• Gilla
Flufftuss och 1 till
  • Laddar…
F Flufftuss skrev:

Bergvärmepumpen finns som sagt i det fristående garaget, ihop med de två rören jag vridit på för att reglera temperaturen där. I tvättstugan inne i huset finns övriga rör som styr värmen i huset.

ETT FÖRTYDLIGANDE: Jag var lite luddig kring hur vardagsrummet hängde ihop med detta. Vi har haft kallt på golvet i halva vardagsrummet redan sedan tidigare. Det blev alltså INTE kallt där nu när vi började pilla med värmen i garaget, det har varit och är ungefär lika kallt i vardagsrummet hela tiden. Gällande felsökningen för det kalla vardagsrummet så har vi bytt batterier i samtliga rumstermostater för några veckor sedan för att se om det hjälper. I en termostat visade det sig att det inte ens satt något batteri (!) så då hoppades vi att det skulle lösa sig bara av att sätta i det, men så var det tyvärr inte. En av termostaterna, i matrummet, blinkar som att den fungerar på lampan på själva termostaten, men det blinkar inte på ”kontrollpanelen” i tvättstugan när man trycker på termostatens knapp, vilket det gör för övriga. Så om eventuellt matrumstermostaten styr halva vardagsrummet och inte matrummet så kanske det är där felet med vardagsrummet ligger...
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Såg nu att en slinga saknar styrdon, kan det vara den som är halva vardagsrummet så kan den vita ratten var nedskruvad. Så slingan är stängd?

leby leby skrev:
Såg nu att en slinga saknar styrdon,
Troligtvis kanske badet , normalt ska det vara en slinga helt öppen för att inte VP ska storkna när det blir stopp p.g.a att slingorna stängs, inget flöde då löser VP på högtryck

Köp termostater till garaget. Problemet löst med att du får för varmt. Danfoss Link är rätt schysst!

F
Lundqvist86 Lundqvist86 skrev:
Köp termostater till garaget. Problemet löst med att du får för varmt. Danfoss Link är rätt schysst!
Termostater är ett otyg, första steget är ju att balansera flödet. Att styra på termostater ger ju bara onödigt hög framledningstemperatur och på lågtempererade system som detta så är det rätt mycket att tjäna på rätt flöde och så låg temperatur som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.