Allt eftersom vi försöker lära känna vår villa uppstår nya problem längs vägen - konstigt vore det väl annars gissar jag?

Vi har bergvärme och vattenburen golvvärme. Huset är byggt 2007, vi flyttade in i maj 2019. Bergvärmepumpen står i garaget och det är golvvärme även där. Vi har problem med golvvärmen inne i huset, halva vardagsrummet blir inte riktigt varmt, och vi hade därför rörmokare på besök i mitten av december. Tyvärr hittade de ingen lösning, och vi utför nu (med låg framgång hittills) detektivarbete för att försöka avgöra vilken rumstermostat som styr vad, då det tyvärr verkar vara ihoptrasslat.

I samband med detta kikade jag och rörmokaren även i garaget, där jag och sambon tidigare inte förstått hur man reglerar värmen. Han visade mig två golvvärmerör med varsin ratt (borde ha sett det själva, men det är mycket nytt nu). (Se bifogad bild på rören)

Rörmokaren vred upp värmen något, då han rekommenderade ca 15 grader i garaget och vi brukade ha kring 12. En vecka gick och temperaturen steg till ca 14 grader. Lite lågt fortfarande alltså tyckte jag, och vred upp en liten aning till. Efter några dagar var det liiite lite varmare, men inte nog, så jag vred lite lite till. Två dygn senare, mitt i natten, kan vi se på termometern att kurvan börjar stiga kraftigt uppåt, och på juldagens eftermiddag hade vi drygt 21 grader i garaget! Jag förvånades över denna snabba utveckling och vred givetvis ned en aning.

De senaste dagarna har jag vridit ned flera gånger, men temperaturen har bara stigit uppåt!! Vi har nu 23,3 grader i garaget, och känner oss en aning stressade över detta minst sagt.

Jag har vridit åt det håll rörmokaren sa, och det stämmer även med de små plus- och minussymbolerna som finns på rattarna. Vi gissar också att ju lösare ratten sitter, desto mer värme, men vet inte om det stämmer?

Vad kan ha hänt? Vad ska vi göra?

• Två termostatventiler på golvvärmerör i ett garage med justeringsrattar och synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du har ju en tröghet i systemet där hela huset och bottenplattan värms upp. Det är inte som gamla vanliga elradiatorer...

Kan säkert finnas fler anledningar men det är väl en av dem kanske?

• Gilla
Raws89 och 3 till
  • Laddar…
Du måste ge det ett par dagar mellan varje justering. Ta det lugnt :)

• Gilla
rockles och 2 till
  • Laddar…
Blir så glad att läsa era svar! Det ger genast lite mer trygghet att diskutera frågan :)

Jag har väntat någon dag mellan varje gång, och förstår att det är viss tröghet, men det som stressar mig är att temperaturen fortsatt att gå upp efter flera nedjusteringar - borde det inte åtminstone plana ut? Vi får väl ge det lite mer tid i alla fall. Kanske blir det plötsligt för kallt där ute nu istället.

Några teorier utöver att bara vänta? Jag vred ju alltså ned första gången för snart en vecka sedan. Sedan dess har det stigit 2 grader. Det känns som att något blivit fel, men jag har ingen aning om vad. Blir rädd att det ska fortsätta stiga okontrollerat, men det kanske är en överdriven rädsla?

Själva bergvärmepumpen jobbar kanske lite mer nu och spillvärmen den avger och dessutom alla värmerör som den matar brukar också vara dåligt isolerade i början värmer även upp utrymmet där den står i. Vår klädkammare där frånluftsvärmepumpen står är alltid ganska varmt, framför allt vintertid.

Så när du nu vridit upp värmen på golvslingan och bergvärmepumpen jobbar mer så tillför du värme på två sätt till garaget jämfört med tidigare.

Eftersom slingorna i agraget inte ser ut att ha nån termostat utan bara flödesreglering så kommer tempen att variera med hur hög temp VP skickar ut i övriga systemet, det kombinerat med att du nog varit lite för ivrig med att justera är nog anledning till skenande temp.

Sitter fördelaren för garaget inbyggd eller fritt?
Sitter den fritt kan man köpa termostat och sätta dit direkt på.

Är den inbyggd kan man köpa trådstyrt reglerdon och rumstermostat för ganska rimliga pengar.

• Gilla
Davidofsweden och 1 till
  • Laddar…
De enda du kan kolla på är om rören blir varmare när du justerar. Dvs tillförseln blir varmare.
Trögheten har du redan fått tips på

F
F Flufftuss skrev:
Blir så glad att läsa era svar! Det ger genast lite mer trygghet att diskutera frågan :)

Jag har väntat någon dag mellan varje gång, och förstår att det är viss tröghet, men det som stressar mig är att temperaturen fortsatt att gå upp efter flera nedjusteringar - borde det inte åtminstone plana ut? Vi får väl ge det lite mer tid i alla fall. Kanske blir det plötsligt för kallt där ute nu istället.

Några teorier utöver att bara vänta? Jag vred ju alltså ned första gången för snart en vecka sedan. Sedan dess har det stigit 2 grader. Det känns som att något blivit fel, men jag har ingen aning om vad. Blir rädd att det ska fortsätta stiga okontrollerat, men det kanske är en överdriven rädsla?
Det är inte direkt nån fara att ha kallare i garaget heller, och absolut inte under en kortare period. Det ser ut att vara två separata slingor för golvvärmen i garaget. Jag hade stängt dessa helt under en kortare period för att se om det får nån effekt på vardagsrummet. Då värmepumpen står i garaget så borde det finnas lite spillvärme ändå så jag tror inte du riskerar nåt om det inte blir bistra minusgrader.

Risken är att mycket vatten försvinner i garageslingorna (lägre tryckfall den vägen då det ligger mycket närmare pumen) och flödet i vardagsrummet blir då väldigt lågt. Gör relativt stora ändringar initialt så du får stora svar och gör bara en ändring åt gången. Hur ser fördelaren för resten av huset ut, är det byggt 2007 så borde det finnas skvallerrör som visar individuellt flöde i varje slinga?

Ge oss bilder på hela anläggningen!

Ang. vilka termostater som går till vilka slingor så kan man ju ställa alla på min förutom en mqn ställer på max, sen är det bara att kolla vilken slinga som aktiveras. Och i vilket rum det blir varmt.. Så vet man både vilken slinga som går var o vilken termostat som går till vilket ställdon.
Bara byta plats på ställdonen så det blir rätt ifall man inte vill pilla med systemet (dock om det ät så pass nytt kan man nog ändra programmeringen själv ganska enkelt).

Ang. garaget ät det bara en strypventil som tidigare påpekats, det innebär att de första varven från stängt till lite öppet har mkt större påverkan än de andra varven, så det kan vara lätt att skruva bort sig.

Räkna alltid "antal öppna varv från helt stängd" istället för att skruva blint. Börja t.ex. på 1,25 varv. Justera sedan plus eller minus 0,25 varv varannat dygn. Är det stora väderomslag under justeringsperioden så justera inte. Du vet inte om din värmepump är rätt inställd.

Speciellt i ditt fall då du samtidigt ändrar flödena i hela systemet. Öppnar du garaget väldigt mkt kommer du att stjäla flöde även från huset.

• Gilla
Flufftuss och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så det blir med ett väldigt trögt värmesystem ihop med en lätt byggnad.
Eftersträvansvärt vore väl att ha ett värmesystem som är mindre trögt än byggnaden om man vill ha jämn värme inne.

Kan tillägga att det sannolikt går mycket snabbare att värma upp betongplattan än det gör för den att kallna igen.

F Flufftuss skrev:
men det som stressar mig är att temperaturen fortsatt att gå upp efter flera nedjusteringar -
som Tchernobyl

• Haha
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Jag hade vridit tillbaka till ursprungsläget och varit nöjd med 12 grader om du kan. Är absolut inget problem med den temperaturen i ett garage (eller någon annanstans för den delen) annat än för komfortens skull.

Det verkar som cirkulationen inte går riktigt som det är tänkt!
Instrypningar är tänkta att fördela vattnet och värmepumpen styr på yttertemperaturen så när du ändrar i garagets strypningar eller sätter termostatventiler så hamnar systemet i obalans!
Rörmockaren kan strypa in systemet då mottrycken i slingorna är en reglering och framledningstemperaturen från VP en annan!
Detta är orsaken till att du inte lyckas få rätt temperatur i huset och garaget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.