24 515 läst · 82 svar
25k läst
82 svar
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Hej! Frågan är inte om de ska göra det själva och på så vis spara pengar. Nu undrar de om offerten är rimlig för det arbete som ska utföras. Av en takfirma med garantier och riktiga hantverkare som har det som yrke och som förmodligen har en hyra eller lån på hus som ska betalas. Inte en hobbyverksamhet. Ta in fler offerter. Och jämför vad som ingår och pris såklart.A Albtin skrev:Hej, jag tycker inte att det är rimligt.
Jag och min fru la om taket på ett exakt lika stort hus på enklaste sätt med takpapp. Om jag mins rätt kostade materialet 15.000 kr. Hur som helst kom jag fram till att jag inte hade gjort jobbet åt någon annan för under 50.000 svart
Började med takplåtarna i nederkant för att sedan rulla mig uppåt till taknocken.
Det är enkelt men ändå inte, rullarna vägde en del, men sen handlar det mest om att mäta, rulla ut skruva fast limma färdiga limrämsor som är på takpappet. Lite skarvar och tätningar med asfalts takmassa.
Sen ska vindskivor på plats med plåt ovanpå.
Man måste vara två glada personer med lite tålamod.
Hur som hest, ta in minst två offerter till!❤️
hemmahoskarlsson skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Due to visible damage, a serious and honest company should calculate the insulation and soffit for replacement. But they prefer to do it as unforeseen work because it pays off better for them. Increase the scope of work and let them present a comprehensive estimate. You will avoid surprises, looking for a loan or maybe a heart attack...
Garanti? jo tjenare, hur länge menar du att den ska vara giltig? Det är inte Skanska som ska bygga taket antar jag? När Oleg och Jarkov har lämnat platsen och bolaget lagts ner.J Joakim Nord skrev:Hej! Frågan är inte om de ska göra det själva och på så vis spara pengar. Nu undrar de om offerten är rimlig för det arbete som ska utföras. Av en takfirma med garantier och riktiga hantverkare som har det som yrke och som förmodligen har en hyra eller lån på hus som ska betalas. Inte en hobbyverksamhet. Ta in fler offerter. Och jämför vad som ingår och pris såklart.
För de som undrar hur det blev med andra offerter:
Offert nr 2 (swedala): 199.000 kr, varav 126 799 kr är arbete (ganska interesant att här är arbete dubbel så dyrt och material hälften av priset från offert nr. 1)
Offert nr 3 (lokal firma också): 295.000 varav 150.000 kr är arbetskostnad.... här ingår dock mer material, t.ex. isolering av taket. Men igen arbetskostnad 2,5x så dyrt än första offerten
Jag blev inte klokare...
Offert nr 2 (swedala): 199.000 kr, varav 126 799 kr är arbete (ganska interesant att här är arbete dubbel så dyrt och material hälften av priset från offert nr. 1)
Offert nr 3 (lokal firma också): 295.000 varav 150.000 kr är arbetskostnad.... här ingår dock mer material, t.ex. isolering av taket. Men igen arbetskostnad 2,5x så dyrt än första offerten
Jag blev inte klokare...
Läst tråden några gånger.
Har jag fattat rätt så har det blivit mycket fukt med tiden...
Hur ser det ut i isoleringen och innertaket? Ska allt detta bort också?
På bilden med råspont så ser det ut som skador på bärande takås.
Hur är det med resten av takåsarna...?
Kanske byte av takisolering, ny papp ovanpå tidigare ovan innertak mm, när taket plockas bort ovanifrån.
- Detta kan vara något att ha i åtanke... Alltså när yttertaket är lyft, kanske mer skador upptäcks. Då kan det dra iväg ytterligare kostnadsmässigt.
Har jag fattat rätt så har det blivit mycket fukt med tiden...
Hur ser det ut i isoleringen och innertaket? Ska allt detta bort också?
På bilden med råspont så ser det ut som skador på bärande takås.
Hur är det med resten av takåsarna...?
Kanske byte av takisolering, ny papp ovanpå tidigare ovan innertak mm, när taket plockas bort ovanifrån.
- Detta kan vara något att ha i åtanke... Alltså när yttertaket är lyft, kanske mer skador upptäcks. Då kan det dra iväg ytterligare kostnadsmässigt.
Redigerat:
Är det inte akut kan det vara klokt att vänta till 12 maj då rot-avdraget höjs till 50%.hemmahoskarlsson skrev:
Hej, det är mer än dags för takbyte på vår sommarstuga i Norra Dalarna. Vi fick ett offert och undrar om detta är rimligt pris då vi misstäner att där finns en del fuktskador också och priset kommer att stiga uppåt så fort de börjar med arbete.
Vi bor långt ifrån stugan och kan inte styra arbete själva. 204.000 kr känns lite högt men som sagt vi kan inte göra detta själva och är redo för att betala om det är rimligt.
Offert och bilder:
(Stuga är ca 50 kvm stor, har inte exakta mått )
KRONOR/TVÅHUNDRAFYRATUSEN /204 000: - SEK.
Moms ingår
Vi uppskattar arbetskostnaden till ca 65 000: - inkl. moms. Vid ROT-avdrag avgår
30% av arbetskostnaden upp till maximalt 50,000: - inkl. moms.
Förtydligande:
• Rivning av befintlig takbeklädnad.
• 20 mm råspont
• Ny diffusionsöppen underlagsduk.
• Strö och bärläkt
• Dala-profils Pannplåt i standardfärg.
• Nya vindskivor och takfotsbräda, levereras grundmålade.
• Takfotsplåt och vindskiveplåt.
• Nytt beslag runt skorsten.
• Komplett takavvattning i standardfärg.
Farstukvist/Skärmtak ca 7,5 m2.
• Två plintar 50 cm.
• Nya limträstolpar 115x115
•Nya högben som går upp på befintligt tak för att få bättre taklutning.
• 20 mm råspont.
• Ny diffusionsöppen underlagsduk.
• Strö och bärläkt
• Dala-profils Pannplåt i standardfärg.
• Komplett takavvattning i standardfärg
Redigerat:
Kan man skruva upp rotavdraget ger det mer betalt till företaget utan att det drabbar kunden. Är ju inte direkt okänt att man gärna flyttar material till timmar så mycket man bara törs.hemmahoskarlsson skrev:
För de som undrar hur det blev med andra offerter:
Jag blev inte klokare...
Är priserna du redovisat i tråden att betala efter rot eller innan rot?
Generellt vill jag också råda er att hålla er så långt borta från Swedala ni bara kan! Även om den lokala franchisetagaren vill väl så är det ett rakt igenom oseriöst upplägg.
Den ursprungliga offerten känns fullt rimlig, speciellt sett till de två andra, tycker också fördelningen material/timmar känns schysst.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Offert nytt tak - 3 750kr/kvm - Kan detta verkligen vara rimligt??
Tak & Vind -
Rimlig offert? (10,3 tkr för installation av diskmaskin)
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Grävde poolen själv efter att ha fått offert på 800 000 kr
Artikelkommentarer -
Badrumsoffert 290 000 kr för 3 m2
Badrum -
Juridik kring offert och rotavdrag
Juridik