87 515 läst · 166 svar
88k läst
166 svar
2 månader och 1,8 miljoner kronor in i renoveringen - oskäligt väl?
Tack! Självklart så tar jag ju inte det här med en klackspark, men livet är lite för bra i övrigt för att jag ska låta det här tynga ned mig. Om vi måste betala hela den här summan så kommer det att ordna sig med budgeten (om vi inte sen fortsätter på samma sätt, så allt drar iväg), men det kommer att ta längre tid än vi är helt klara med allt.T tompajo skrev:Jag är själv byggare och projektledare och blir helt matt när jag läser tråden! Utan att gå in på varje enskild del ser det ut som att du har betalat väldiga summor för vad du har fått. Jag bygger utan problem en hel villa för fyra miljoner inklusive markarbeten och grund. Men jag är ändå glad att pengar inte är något problem för dig och att du tar fakturorna med en klackspark
Och om det nu är så att du tänker ta in någon som kan övervaka det som görs skulle jag INTE rekomendera dig att anlita en arkitekt som någon föreslog. De har i allmänhet usel koll på det mesta som har med byggen att göra (det finns några undantag). Anlita en erfaren byggare istället. Vid det här laget hade du sparat in honom många gånger om. Han kan dessutom hjälpa till att bygga samtidigt om han anlitas heltid.
Tack, vi ska få till stånd en uppskattning av skäligheten så får vi sätta oss ned. Och det är helt klart vår totalentreprenör som vi ska vända oss till, inte fokusera på UE:s fakturor till honom. Jag pratade med konsumentvägledare om det, och dom sade jag inte hade något att göra med TEs avtal med UE; de kan vara hur dåliga som helst, det är TEs problem Det är TEs pris till mig som måste vara skäligt.H hanson#16 skrev:Tråkigt att läsa om ert projekt. Om det är till någon tröst så är ni inte ensamma om att ha hamnat i bygghelvetet. Det är nog snarare regel än undantag. Byggbranschen är nog en bransch som till stora delar lever efter sina egna regler och de flesta skulle nog inte bli långlivade i vilken som helst annan bransch där såväl krav på kompetens som konkurrensen nästan undantagslöst alltid är större. Man kan väl krasst konstatera att i byggbranschen härkar klåparna men sedan tillkommer också guldsökarna, de skrupulösa, de kriminella och slutligen gemensamt för alla en stor portion hybris – ngt som genomsyrar hela branschen. Det finns inget annat sätt att förklara att en rörmockade debiterar 8-1000 kr i timmen om man räknar med materialpåslag. Sedan finns 10-20% som är bra och det är dessa vi letar efter.
Men, innan tråden spårar ur:
Sätt er ner med byggaren som håller i entreprenaden och känn han på pulsen. Ifrågasätt de 5 värsta fakturorna och gör er hemläxa innan ni pratar med honom. Jag förstår att det är det ni nu försöker få till. Få komparentprisupplysningar. Men ni behöver nog ta in en eller flera konsulter eller andra firmor som kan göra en rimlighetsbedömning på varje enskilt moment. Svårt att jämföra så här på byggahus.
Rent generellt så är det nog i alla fall en vettig väg att testa. Jag hade själv ett projekt för några år sedan som gick på löpande och som totalt spårade ur. Vår entreprenör var dock både ärlig och hade självinsikt och vi enades om att gå över till standard tariffer istället för löpande. Och det är väl dessa ni letar efter? Om ni kan visa att flera av dessa fakturor är orimliga har ni kanske ett förhandlingläge. Det finns väl inte tariffer för allt men nog för rätt så mycket. Såsom en dränering till exempel.
Angående betongsågning så anlitade jag själv en firma på löpande för ett tag sedan. Deras timlön slutade på 1300 kr efter att man lagt till meterkostaden. Nästa hål tog jag upp själv på på 3 kvällar efter jobbet för 2% av kostnaden. Man kommer rätt långt på en huskvarna motorkap och julas bilmaskin. Frågan du borde ställa var det verkligen i ditt intresse att såga upp golvet på detta vis. Hade en bilmaskin gjort jobbet på samma tid men halva kostnaden? I så fall kan nog fakturan ifrågasättas. Det är som sagt dina intressen som hela tiden skall tas tillvara.
Har du slutligen fått ihop flera exempel på galen fakturering kanske du har ett case. Man skulle ju kunna hävda att entreprenören är anställd för att inte bara koordinera med övriga yrkesgrupper utan även kolla att underentreprenörerna gör ett bra och skäligt jobb. Har underentreprenörerna uppenbart överdebiterat dig så borde kanske firman som håller i hela entreprenaden anses skyldig. De skulle kanske å dina vägar ha ifrågasatt fakturan. Det får ju faktiskt betalt för det. Jävligt bra betalt dessutom. Jag tänker att det faktum att de lagt på så mycket som 15 % är till din fördel. Om de redan nu debiterat dig 150000 för att koordinera projektet kan man nog ställa rätt stora krav på att de faktisk tillvaratar dina intressen Kan du visa att de inte tagit rätta på dina intressen så kanske du har något?
Utöver dessa lite generella råd och en stöttande knapp på axeln så har jag inte så mycket att bidra med när det kommer till detaljer. Det enda jag tänkte på var VVS fakturan. Där är det ju rimligt att ifrågasätta orimliga materialpåslag. Det finns generella råd om ett påslag på max 20-30% i standardavtalen men de är ju inte bindande. I de fall som det kommit upp i rätten så har man förlikat. Jag skulle tro att man har en rimlig chans att ifrågasätta materialpåslag men eftersom dessa fakturor redan är betalade så bör ni nog rikta ert case mot entreprenören som håller i trådarna.
Här finns en intressant artikel om det: https://byggaren.se/stens-kronika/754-klusterpriser
Nej, det vet jag inte - borde man vara orolig?ronolo skrev:
Jo, apropå sågningen så var betongen armerad så det är väl därför den var svår att bila bort - eller skulle det ha gått att bila den ändå?H hanson#16 skrev:Tråkigt att läsa om ert projekt. Om det är till någon tröst så är ni inte ensamma om att ha hamnat i bygghelvetet. Det är nog snarare regel än undantag. Byggbranschen är nog en bransch som till stora delar lever efter sina egna regler och de flesta skulle nog inte bli långlivade i vilken som helst annan bransch där såväl krav på kompetens som konkurrensen nästan undantagslöst alltid är större. Man kan väl krasst konstatera att i byggbranschen härkar klåparna men sedan tillkommer också guldsökarna, de skrupulösa, de kriminella och slutligen gemensamt för alla en stor portion hybris – ngt som genomsyrar hela branschen. Det finns inget annat sätt att förklara att en rörmockade debiterar 8-1000 kr i timmen om man räknar med materialpåslag. Sedan finns 10-20% som är bra och det är dessa vi letar efter.
Men, innan tråden spårar ur:
Sätt er ner med byggaren som håller i entreprenaden och känn han på pulsen. Ifrågasätt de 5 värsta fakturorna och gör er hemläxa innan ni pratar med honom. Jag förstår att det är det ni nu försöker få till. Få komparentprisupplysningar. Men ni behöver nog ta in en eller flera konsulter eller andra firmor som kan göra en rimlighetsbedömning på varje enskilt moment. Svårt att jämföra så här på byggahus.
Rent generellt så är det nog i alla fall en vettig väg att testa. Jag hade själv ett projekt för några år sedan som gick på löpande och som totalt spårade ur. Vår entreprenör var dock både ärlig och hade självinsikt och vi enades om att gå över till standard tariffer istället för löpande. Och det är väl dessa ni letar efter? Om ni kan visa att flera av dessa fakturor är orimliga har ni kanske ett förhandlingläge. Det finns väl inte tariffer för allt men nog för rätt så mycket. Såsom en dränering till exempel.
Angående betongsågning så anlitade jag själv en firma på löpande för ett tag sedan. Deras timlön slutade på 1300 kr efter att man lagt till meterkostaden. Nästa hål tog jag upp själv på på 3 kvällar efter jobbet för 2% av kostnaden. Man kommer rätt långt på en huskvarna motorkap och julas bilmaskin. Frågan du borde ställa var det verkligen i ditt intresse att såga upp golvet på detta vis. Hade en bilmaskin gjort jobbet på samma tid men halva kostnaden? I så fall kan nog fakturan ifrågasättas. Det är som sagt dina intressen som hela tiden skall tas tillvara.
Har du slutligen fått ihop flera exempel på galen fakturering kanske du har ett case. Man skulle ju kunna hävda att entreprenören är anställd för att inte bara koordinera med övriga yrkesgrupper utan även kolla att underentreprenörerna gör ett bra och skäligt jobb. Har underentreprenörerna uppenbart överdebiterat dig så borde kanske firman som håller i hela entreprenaden anses skyldig. De skulle kanske å dina vägar ha ifrågasatt fakturan. Det får ju faktiskt betalt för det. Jävligt bra betalt dessutom. Jag tänker att det faktum att de lagt på så mycket som 15 % är till din fördel. Om de redan nu debiterat dig 150000 för att koordinera projektet kan man nog ställa rätt stora krav på att de faktisk tillvaratar dina intressen Kan du visa att de inte tagit rätta på dina intressen så kanske du har något?
Utöver dessa lite generella råd och en stöttande knapp på axeln så har jag inte så mycket att bidra med när det kommer till detaljer. Det enda jag tänkte på var VVS fakturan. Där är det ju rimligt att ifrågasätta orimliga materialpåslag. Det finns generella råd om ett påslag på max 20-30% i standardavtalen men de är ju inte bindande. I de fall som det kommit upp i rätten så har man förlikat. Jag skulle tro att man har en rimlig chans att ifrågasätta materialpåslag men eftersom dessa fakturor redan är betalade så bör ni nog rikta ert case mot entreprenören som håller i trådarna.
Förstår inte hur det kan kosta 530.000kr för det lilla hålet?? Vi betalade 320.000kr för att schakta hela vår tomt och då var det bara berg på halva tomten som behövde sprängas och tas om hand....
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg
Tyvärr inte helt riktigt Maschmuck - bestämmelsen gäller om inget pris alls avtalats. Ett timpris är ett avtalat pris. Löpande räkning med timpris är alltså ett avtalat pris. Det ska ändå vara skäligt, sett till timpris (verkar OK) och nedlagd tid (kanske kan angripas).M maschmuck skrev:Det är ju löpande - det är ju det som är pudelns kärna. Det är ju därför den här tråden har skapats, för att få synpunkter på om priset är skäligt eller ej. Hade det funnits ett pris i avtalet så är ju hela den här diskussionen irrelevant. Så här står det ju i konsumenttjänstlagen, § 36 (min fetning):
I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Paragrafen gäller ju enbart om det är löpande, dvs när det inte finns något pris angivet i avtalet. I det fallet (vilket är fallet i det här fallet) så träder ju denna paragraf in och säger att priset i slutändan måste vara skäligt sett utifrån om någon annan hade gjort det. Ett typexempel från tillverkningsindustrin (men sett utifrån den likalydande köplagen) är att säljaren t ex inte har rätt till ersättning för kostnader som orsakats av att "säljaren valt onödigt dyrt material eller tagit längre tid på sig än vad som är normalt" (Svensson, Köplagen — En kommentar, 2017, s. 454).
Frågan i det här fallet är ju alltså att försöka sondera ifall de priser per delmoment som står i första posten kan anses vara "vad som är normalt" för dessa entreprenader.
Jag tror ändå upplägget att inte bry sig om priset för att det finns en paragraf i konsumenttjänstlagen som säger det ska vara skäligt är en dyr och jobbig väg att gå.
Skulle man köpa begagnad bil på detta sättet skulle man gå och ta vilken bil som helst oavsett pris, köpa den och därefter gå tillbaka till handlaren och säga, men förresten, var verkligen priset skäligt? Jag ser ett antal andra liknande fordon med lägre pris, kan vi sänka priset?
Jag tror helt enkelt inte på ditt upplägg att handla saker. Mitt sätt att resonera vad jag än köper är
1) fundera på mina behov
2) kolla min egen budget
3) sondera vad jag kan få för min budget
4) kolla priser på likartade produkter eller tjänster (som uppfyller 1+2+3)
5) välj en säljare, ev diskutera pris (men jag är usel att pruta så jag litar mer till förarbetet) och köp
Du verkar ha en omvänd ordning
1) välj en säljare
2) berätta min budget
3) påbörja arbetet oavsett om säljaren lovar att sälja produkten inom budget
4) betala
5) sondera vad andra säljare tagit för produkterna
6) hoppas att säljaren sänker priset så budgeten kan innehållas
Det senare sättet att agera använder jag bara i nödfall, situationer som skulle klassas som det är väl; bergvärmen pajjar vid -25 dan innan man ska på långresa, bitit av en tand på midsommarafton, kört sönder en fälg på väg till ett bröllop. Saker som kostar mindre än en månadslön att fixa och där det inte går att vänta med att göra det. Allt som kostar mer än en månadslön och där det inte är ytterst tidskritiskt att slutföra arbetet tycker jag man ska ta sig tid att få ett pris på.
Sen kan man vilja göra "småjobb" på löpande, det är absolut vettigt - men då ska det vara jobb som man kan avbryta och byta hantverkare om man känner det går i fel riktning... Eller där man själv har järnkoll under hela processen så man kan dra i bromsen direkt.
Skulle man köpa begagnad bil på detta sättet skulle man gå och ta vilken bil som helst oavsett pris, köpa den och därefter gå tillbaka till handlaren och säga, men förresten, var verkligen priset skäligt? Jag ser ett antal andra liknande fordon med lägre pris, kan vi sänka priset?
Jag tror helt enkelt inte på ditt upplägg att handla saker. Mitt sätt att resonera vad jag än köper är
1) fundera på mina behov
2) kolla min egen budget
3) sondera vad jag kan få för min budget
4) kolla priser på likartade produkter eller tjänster (som uppfyller 1+2+3)
5) välj en säljare, ev diskutera pris (men jag är usel att pruta så jag litar mer till förarbetet) och köp
Du verkar ha en omvänd ordning
1) välj en säljare
2) berätta min budget
3) påbörja arbetet oavsett om säljaren lovar att sälja produkten inom budget
4) betala
5) sondera vad andra säljare tagit för produkterna
6) hoppas att säljaren sänker priset så budgeten kan innehållas
Det senare sättet att agera använder jag bara i nödfall, situationer som skulle klassas som det är väl; bergvärmen pajjar vid -25 dan innan man ska på långresa, bitit av en tand på midsommarafton, kört sönder en fälg på väg till ett bröllop. Saker som kostar mindre än en månadslön att fixa och där det inte går att vänta med att göra det. Allt som kostar mer än en månadslön och där det inte är ytterst tidskritiskt att slutföra arbetet tycker jag man ska ta sig tid att få ett pris på.
Sen kan man vilja göra "småjobb" på löpande, det är absolut vettigt - men då ska det vara jobb som man kan avbryta och byta hantverkare om man känner det går i fel riktning... Eller där man själv har järnkoll under hela processen så man kan dra i bromsen direkt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 839 inlägg
Det är inte så att det är samma byggherre som till Karolinska?
Det låter ju som en bedrövlig historia det här. Tycker dock många i tråden är onödigt hårda mot TS, han vill ju ha hjälp inte bli utskälld.
För att besvara din fråga behövs nog lite mer info men överlag så låter det dyrt detta, och med dyrt menar jag ”inte värt pengarna”. Speciellt markarbeten sticker ut där skulle du ju kunna prata med någon annan firma som kan bedöma skäligheten.
Hoppas det löser sig detta, det brukar ju göra det tillslut och kämpa på
För att besvara din fråga behövs nog lite mer info men överlag så låter det dyrt detta, och med dyrt menar jag ”inte värt pengarna”. Speciellt markarbeten sticker ut där skulle du ju kunna prata med någon annan firma som kan bedöma skäligheten.
Hoppas det löser sig detta, det brukar ju göra det tillslut och kämpa på
Så om de landar på 3,5 så får de 150kkr i fickan? Det får de om de landar på 5 också.R Robert-san01 skrev:Jag skulle säga åt TE att er budget är 4M. Kan de hålla sig under budget får de 30% av det som de går under.
Oavsett måste du upprätta en plan, ha K och B handlingar och ha byggmöten veckovis där ni stämmer av vad som gjorts mot plan.
Har själv byggt mitt hus men tog in alla entreprenörer på egen avtal och var på bygget var kväll och synade av.
Kan du inget om bygg är även mitt råd att ta in en extern byggproj. WSP kan säkert bistå dig. De finns i både Östersund och Åre.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Problemet här är ju att BH avslöjat hur mycket han har att spendera och TE verkar inte sagt att det går att hålla den budgeten. Just nu finns inga incitament för att hålla sig under 4M, bara att köra så mycket som möjligt över...stefancrs skrev:
Det finns inget avtalat timpris för UE, som står för nästan 90% av priset.oscar_uppsala skrev:
Och det bör tilläggas att paragraf 36 i konsumenttjänstlagen är tillämplig även där timpris är avtalat - googla Gripenhus.oscar_uppsala skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg