87 515 läst · 166 svar
88k läst
166 svar
2 månader och 1,8 miljoner kronor in i renoveringen - oskäligt väl?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg
Detta gäller väl?M maschmuck skrev:
"Vår totalentreprenör är snickare och tar 480 kr + moms i timmen, men sen så har han ju följande discipliner som underentreprenörer, och de kostar honom enligt denna lista:
- Markarbete: 460 kr exkl moms
- Rörmokare: 500 kr exkl moms (plus att dom har en servicebil som dom tar 599 kr exkl moms/dag för)
- Elektriker: 450 kr exkl moms
- Håltagare: 450 kr exkl moms
Det innebär att du har olika avtalade priser per timme och sedan 15 % påslag. Det tillsammans med Gripenhus-fallet skulle ju kunna göra att du vet ramen för eventuell tvist - kräv att få specat vad som gjorts så att du kan avgöra om det är skälig tidsåtgång eller inte? Eller så tänker jag i alla fall...
Ah, jag förstår hur du tänkte men de där timpriserna i punktlistan är inte avtalade, utan de som finns i specarna till fakturorna från TE. Priset för snickare är det enda som finns med i avtalet, plus att det är 15% entreprenörsarvode på de andra disciplinerna - även om de skulle råka kosta 1 miljon i timmen.oscar_uppsala skrev:Detta gäller väl?
"Vår totalentreprenör är snickare och tar 480 kr + moms i timmen, men sen så har han ju följande discipliner som underentreprenörer, och de kostar honom enligt denna lista:
Han lägger sedan på 15% entreprenörarvode på detta."
- Markarbete: 460 kr exkl moms
- Rörmokare: 500 kr exkl moms (plus att dom har en servicebil som dom tar 599 kr exkl moms/dag för)
- Elektriker: 450 kr exkl moms
- Håltagare: 450 kr exkl moms
Det innebär att du har olika avtalade priser per timme och sedan 15 % påslag. Det tillsammans med Gripenhus-fallet skulle ju kunna göra att du vet ramen för eventuell tvist - kräv att få specat vad som gjorts så att du kan avgöra om det är skälig tidsåtgång eller inte? Eller så tänker jag i alla fall...
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg
Haha fast det skulle ju vara oskäligt iofs...M maschmuck skrev:Ah, jag förstår hur du tänkte men de där timpriserna i punktlistan är inte avtalade, utan de som finns i specarna till fakturorna från TE. Priset för snickare är det enda som finns med i avtalet, plus att det är 15% entreprenörsarvode på de andra disciplinerna - även om de skulle råka kosta 1 miljon i timmen.
en sprillans ny färdig kåk med pool för under 2 miljoner? Det tror jag inte.P pathal skrev:
vi byggde till huset för ett par år sedan. Totalt 100m2 tillkommande yta i 2 plan. Gjorde majoriteten av arbetet själva. Det gick ändå på 2,5 miljoner. Det är många olika kostnader och lätt att glömma bort/missa poster i budgeten. 25-35tkr per m2 färdig yta är inte svårt att komma upp i...
Har gjort en tillbyggnad på ca 42kvm byggarea och då har jag gjort mkt själv, handlat byggvaror på blocket, har kontakter i byggbranchen och fick låna grävmaskin.M Morgonskiftet skrev:en sprillans ny färdig kåk med pool för under 2 miljoner? Det tror jag inte.
vi byggde till huset för ett par år sedan. Totalt 100m2 tillkommande yta i 2 plan. Gjorde majoriteten av arbetet själva. Det gick ändå på 2,5 miljoner. Det är många olika kostnader och lätt att glömma bort/missa poster i budgeten. 25-35tkr per m2 färdig yta är inte svårt att komma upp i...
Kommer landa på ca 15000kr/kvm
min kontakt i byggbranchen säger att han bygger i villor (med mkt hög standard) till en kostnad på Ca 13000kr/kvm.
(Stockholm)
Fast deras budget är 4 miljoner, inte 2.M Morgonskiftet skrev:en sprillans ny färdig kåk med pool för under 2 miljoner? Det tror jag inte.
säger han det så är det väl så. Tror dock att man kan ha olika synpunkter på vad ”mycket hög standard” innebärN noone70 skrev:Har gjort en tillbyggnad på ca 42kvm byggarea och då har jag gjort mkt själv, handlat byggvaror på blocket, har kontakter i byggbranchen och fick låna grävmaskin.
Kommer landa på ca 15000kr/kvm
min kontakt i byggbranchen säger att han bygger i villor (med mkt hög standard) till en kostnad på Ca 13000kr/kvm.
(Stockholm)
Ojojoj... har läst igenom tråden och får ont i magen. Bristen på styrning och ett vettigt avtal gör att TS satt sig i en omöjlig sits. Kan bara hålla med alla andra om att bygget måste stoppas nu! Ta hjälp att skriva ett riktigt avtal, ev. med incitament för tid/kostnadsbesparingar - just nu har du incitamenten åt motsatt håll vilka några redan påpekat.
Har en släkting som gjort en liknande resa, och det var inte roligt. Han anlitade en byggfirma för byte av kök inkl. golv och väggar, byte av badrum, inredning av 15 kvm vind med en ny trappa. Sedan tillkom sådant som de passade på att göra när byggarna var där, typ måla hallen, sätta in ett nytt fönster osv Samma upplägg med löpande räkning och en förhoppning att 1,3 miljoner skulle räcka, men han avslöjade att det fanns lite buffert över också. Det barkade så klart iväg eftersom det inte fanns några vettiga krav på tid eller kostnad. Han tyckte också att det kändes oskäligt vid 1,5 miljoner och efter en del bråk med entreprenören anlitades jurist. Efter 10 timmar (=27000 kr) rekommenderade juristen att de skulle avbryta. Förlikning lyckades inte och att dra det till tinget med så dåliga underlag om vad som överenskommits, vilka förutsättningarna varit på platsen, förseningar pga. dålig planering var utsiktslöst. Inte ens juristen (som säkert hade gillat att fakturera fler timmar) kunde rekommendera det - skäligt är ett mycket subjektivt begrepp i varje unikt fall. Som hen sa: ”det är inte olagligt att att var en ostrukturerad idiot”. Gäller att göra rätt från början och inte vara naiv och tro att man kan lösa det på slutet.
Hur slutade det för släktingen? Jo, ingen firma ville åta sig att slutföra renoveringen, så de bodde i kaos! Sedan återkom den ursprungliga firman (nu med ett vettigare avtal, men min släkting hade ju det sämsta förhandlingsläget någonsin...) och gjorde klart. Slutade på 2 miljoner.
Har en släkting som gjort en liknande resa, och det var inte roligt. Han anlitade en byggfirma för byte av kök inkl. golv och väggar, byte av badrum, inredning av 15 kvm vind med en ny trappa. Sedan tillkom sådant som de passade på att göra när byggarna var där, typ måla hallen, sätta in ett nytt fönster osv Samma upplägg med löpande räkning och en förhoppning att 1,3 miljoner skulle räcka, men han avslöjade att det fanns lite buffert över också. Det barkade så klart iväg eftersom det inte fanns några vettiga krav på tid eller kostnad. Han tyckte också att det kändes oskäligt vid 1,5 miljoner och efter en del bråk med entreprenören anlitades jurist. Efter 10 timmar (=27000 kr) rekommenderade juristen att de skulle avbryta. Förlikning lyckades inte och att dra det till tinget med så dåliga underlag om vad som överenskommits, vilka förutsättningarna varit på platsen, förseningar pga. dålig planering var utsiktslöst. Inte ens juristen (som säkert hade gillat att fakturera fler timmar) kunde rekommendera det - skäligt är ett mycket subjektivt begrepp i varje unikt fall. Som hen sa: ”det är inte olagligt att att var en ostrukturerad idiot”. Gäller att göra rätt från början och inte vara naiv och tro att man kan lösa det på slutet.
Hur slutade det för släktingen? Jo, ingen firma ville åta sig att slutföra renoveringen, så de bodde i kaos! Sedan återkom den ursprungliga firman (nu med ett vettigare avtal, men min släkting hade ju det sämsta förhandlingsläget någonsin...) och gjorde klart. Slutade på 2 miljoner.
Säljer man villor i 10+ miljonersklassen så förväntar sig köparen lite mer än ett IKEA kökM Morgonskiftet skrev:
men du har rätt i att mycket hög standard är lite subjektivt.
Min poäng är att när personer börjar snacka om att man kan bygga hus för löjligt låga priser så är det antingen grava missräkningar eller så har de gjort väldigt mycket själva.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
+1 på den. Vi byggde 182+65m2 med "rimlig" standard. Slutade på ca 5,5 för själv huset och då gjorde vi all el, vent och mycket hantlangning själv.N noone70 skrev:Säljer man villor i 10+ miljonersklassen så förväntar sig köparen lite mer än ett IKEA kök
men du har rätt i att mycket hög standard är lite subjektivt.
Min poäng är att när personer börjar snacka om att man kan bygga hus för löjligt låga priser så är det antingen grava missräkningar eller så har de gjort väldigt mycket själva.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Intressant benchmark, är 65kvm biyta i form av källare, garage eller vind?R Robert-san01 skrev:
Vad räknar du in i 5,5msek? Ingår allt markarbete, anslutningsavgifter, etc? (Dvs allt utom tomt?)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Ja, 65 är varmgarage/verkstad och det är allt inkl byggherre kostnader och kostnader för 4M i byggkreditiv. Bergvärme och fiber är inkl. Enda som inte ingick i 5,5 är VA då den ingick i tomten.Pasjostrom skrev:
Jag har precis byggt till 40 kvm arkitektritat i Stockholmsförort. Puts på trästomme, betongplatta med enkelt markarbete (bara gräv 60-70 cm 7x5ish m), lite interiörjobb med skjuttdörr/vägg i nedre plan och en garderob på ett plan. Enkelt klickgolv på ett plan, dyr, fin klinker på ett. Koppardetaljer, måttbeställda fönsterdörrar i ek (4 st)... Invändig målning. Jag har slängt byggskräp och fått göra vissa inredningsjobb själv (sätta upp hyllplan t ex) för att hålla nere kostnader, men är ändå uppe i mer än 50’ per kvadrat.M Morgonskiftet skrev:en sprillans ny färdig kåk med pool för under 2 miljoner? Det tror jag inte.