U Undertaker skrev:
Okej då ger det hopp om by spisfläkt för vi har original och den är svag, ny spis.
Men utsuget ska också vara på konstant alltså?

Huvudfläkten producerar luft nu men troligtvis endast värme några timmar om dagen, åtminstone i 2-3 veckor till, tills thermia kommit hit o fixat luft/vatten. Det är beställt men inte fått någon tidsplan. Antar 2-3 veckor.
Ingen fara att fläkten kör på utan varmvatten några veckor eller så hoppas jag ?
Nej det är ingen fara, jag har kört fläkten hela sommaren utan någon värme på.
 
Vet ni om det är samma rör överlag i dessa hus.
Vi har att papper sätter stopp en del.
Det är inte helstopp. Undrar om det kan vara så att de är mycket skräp i avloppet på nästan 50 år. Eller om det år snåla rör så jag som viker dubbla papper sätter stopp
 
U Undertaker skrev:
Vet ni om det är samma rör överlag i dessa hus.
Vi har att papper sätter stopp en del.
Det är inte helstopp. Undrar om det kan vara så att de är mycket skräp i avloppet på nästan 50 år. Eller om det år snåla rör så jag som viker dubbla papper sätter stopp

Antar du menar på toaletten då?
 
T ThomasZZ skrev:
Antar du menar på toaletten då?
Aa precis.
Kanske kan va värt en urblås av avloppen.
När sambo duscha idag sa hon det rann ned aning svagt, delar nog avlopp tror jag. Och sedan samtidigt fylldes min spolnikg till kanten, men det gick ned igen utan vaskrens osv.
Verkar inte helstopp, men trögt
Kanske är det kö på avloppet. Om hon duschar så är lilltoan längre ut och väntar i kö på att få spola ur och skulle man spola vanliga toan så kanske duschen stänger tätt.
De är sammanlänkade i vilket fall då det bubblar i muggarna om man tex kör ned plungern på ena stället.
Svårt att veta hur det ser ut i dessa rören under golven
 
Uppdatering läcka: tätat nocken helt nu, fortfarande läcka vid fönster.
Åtgärd är cementspackel och expanderskum. Vet ej vad mer man kan göra i ärlighetens namn.
 
U Undertaker skrev:
Uppdatering läcka: tätat nocken helt nu, fortfarande läcka vid fönster.
Åtgärd är cementspackel och expanderskum. Vet ej vad mer man kan göra i ärlighetens namn.

Lider verkligen med er!

Kan du ta lite bilder om du står vid nock och tar bild ner över taket så att säga.
Du har inte någon takgenomförning däromkring?
 
T ThomasZZ skrev:
Lider verkligen med er!

Kan du ta lite bilder om du står vid nock och tar bild ner över taket så att säga.
Du har inte någon takgenomförning däromkring?
Vad är en takgenomföring för en lekman som mig.
Skarv tror jag finns.
Ska upp o kika.
Jag skulle som sagt helst undvika o byta tak om möjligt. Åtminstone flytta den kostnaden något år fram.
Ska fixa bilder. Läckorna leder till ovanför fönster enligt tidigare bild och sedan ned.
Verkar inte komma så stora mängder längre men vatten är det lik förbaskat. Det ger hopp om att det kanske går o fixa utan att byta tak.
 
U Undertaker skrev:
Vad är en takgenomföring för en lekman som mig.
Skarv tror jag finns.
Ska upp o kika.
Jag skulle som sagt helst undvika o byta tak om möjligt. Åtminstone flytta den kostnaden något år fram.
Ska fixa bilder. Läckorna leder till ovanför fönster enligt tidigare bild och sedan ned.
Verkar inte komma så stora mängder längre men vatten är det lik förbaskat. Det ger hopp om att det kanske går o fixa utan att byta tak.

Emellan nock och ner emot fönstren finns det någon skorsten/fläkt eller så som kommer upp genom taket. :)
Kollat alla rännor i plåten på taket ner emot fönstren?
 
T ThomasZZ skrev:
Emellan nock och ner emot fönstren finns det någon skorsten/fläkt eller så som kommer upp genom taket. :)
Kollat alla rännor i plåten på taket ner emot fönstren?
Jag har kollat rännorna lite men vet ej vad jag letar efter där heller.
Byggfirman kliar sig i huvudet. Att byta tak om det skulle vara rännan kanske också är eländigt.
Skorsten eller fläkt finns på den sidan visserligen men inte direkt vid de 2 drabbade fönstren.
Det har läckt en gång på motsatt sida (framsidan av huset) men det är på samma kant, motsatt det andra fönstret så att säga.
 
Kolla vad vi hittta idag.
Det är typ alla fönster...
 
  • Skadad fönsterkarm med avskalad tapet och synlig isolering samt träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadat trä runt fönster med mögel och fuktspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är typ läcka efter hela baksidan.
De har tagit hela översidan som plåtarna ligger mot. Plåten leder vattnet vidare.
Det är tydligt att det kommer vid hela väggen från ovan. Oklart hur väggar ser ut, men vid återställning får man så klart kolla det också. Finns inte mycket hopp nu.
Hoppas bankerna vågar hjälpa till...
 
Någon som vet om man kan få bort denna på bilden. Eftersom vi troligt vill ha nytt badrum när huset inte läcker. Tanken slog mig idag när de byter ut oljepannan.
 
  • Kromad kran monterad på vägg med vitpräglad tapet och handtvålspump på trähylla nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Undertaker skrev:
Uppdatering läcka: tätat nocken helt nu, fortfarande läcka vid fönster.
Åtgärd är cementspackel och expanderskum. Vet ej vad mer man kan göra i ärlighetens namn.
Möjlighet att ta kort uppe på taket ifrån nock och ner emot där fönstren är belägna?
 
T ThomasZZ skrev:
Möjlighet att ta kort uppe på taket ifrån nock och ner emot där fönstren är belägna?
Ja det kan jag kanske ordna.
Ska se om jag kan smyga ut på lunchen om jag inte är ivägen för de som tar ut oljepannan idag.
 
U Undertaker skrev:
Någon som vet om man kan få bort denna på bilden. Eftersom vi troligt vill ha nytt badrum när huset inte läcker. Tanken slog mig idag när de byter ut oljepannan.
Ingen som vet något om den här original-saken i badrummet.
Jag har idag luft/vatten inkopplat och det fungerar i tvättstuga och kök ypperligt.
men varmvattnet i badrummen blir ljummet.
Reglaget är stendött, jag tog bort plastkåpan och innanför är det någon skruv och mutter, kan ta kort om någon känner till detta och vill hjälpa.
Jag skulle önska att kanske slå på mer värme på reglaget tills dess någon har en lösning (rörmokare antar jag) på hur man får bort den.
Min tanke är väl att vi ska renovera badrum efter årsskiftet och då vill jag så klart inte ha kvar den här stora bjässen i väggen. kan inte tänka mig att ni har dom kvar om ni fixat badrummen i functurahusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.