erkka skrev:
Oj, vilka förmånliga avtal elektrikerna lyckats få. Tur att inte alla som jobbar inom vården kände till detta....deras jour/ob tillägg är låååååångt ifrån vad du beskriver.

Man borde rekommendera alla som ens funderar på att bli undersköterska el sjuksköterska att bli elektriker ist.
Är du tokig, sjuksköterska är ju ett krav nuförtiden ingångslön på 23000 kr.... En elektriker som har gått klart sina 3 år på gymnasiet går ut och jobbar första 720 timmarna för 12800 kr, vill se den sjuksköterska som gör det.. efter 3 år är avtalsenliga lönen ca 20 000kr.. Så kasta inte första stenen...

För att vara exakt

1-720 timmar 12800kr
720-tills första året uppnått 14800
år 1: 16800
år 2: 19900
år 3 och därefter: 22600kr
 
Redigerat:
TommySjoberg skrev:
Är du tokig, sjuksköterska är ju ett krav nuförtiden ingångslön på 23000 kr.... En elektriker som har gått klart sina 3 år på gymnasiet går ut och jobbar första 720 timmarna för 12800 kr, vill se den sjuksköterska som gör det.. efter 3 år är avtalsenliga lönen ca 20 000kr.. Så kasta inte första stenen...

För att vara exakt

1-720 timmar 12800kr
720-tills första året uppnått 14800
år 1: 16800
år 2: 19900
år 3 och därefter: 22600kr
Så samtidigt som sjuksköterskan efter 3 år i gymnasiet skall studera ytterligare i 3 år så kan elektrikern arbeta?

Tre år efter gymnasiet så har sjuksköterskan 300.000 kr i studieskulder och har precis börjat arbeta. Elektrikern har vid det laget jobbat i tre år och tjänat >600.000 kr. Och trots att sjuksköterskan har en kandidatexamen och elektrikern inte läst mer än en gymnasieutbildning har de samma lön.

Lägg därtill de fläskiga avtalen som diskuterats ovan och att löneutvecklingen för en sjuksköterska inte är mycket att hänga i julgranen.

Det är i så fall du som är tokig.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 14 till
  • Laddar…
TommySjoberg skrev:
Är du tokig, <…> år 3 och därefter: 22600kr
OK, man räknar 168h/månad i det avtalet. Då är timlönen sådär 135kr/h. Med <50% för avgifter och lite till är vi på 200 kr/h. Sedan var det 100% OB. Han kostar alltså 400 kr/h. Man fakturerar 1500:-/h
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
edvinf skrev:
OK, man räknar 168h/månad i det avtalet. Då är timlönen sådär 135kr/h. Med <50% för avgifter och lite till är vi på 200 kr/h. Sedan var det 100% OB. Han kostar alltså 400 kr/h. Man fakturerar 1500:-/h
Fullbetald får över 30 000 i lön. Montörens timkostnad, avgifter, lön, soc avg, försäkringar montör är ca 300:-/h TO-tal ca 200:-/h (föregets kostnader, kontor allt övrigt). Sen kommer avgiften på allt arbete i Sverige, moms 25%. Detta är vad en timme kostar.

Något jag har undrat över varför är så många kunder är ute efter den elektriker som är billigaste elektrikern i timmen. Det är samma sak som att gå till bilhandlaren och vilja köpa en Mercedes, men jag vill inte betala mer än Skodan kostar. Billigast är inte alltid = Bäst!
 
När det gäller att sätta upp två perilexuttag och montera ett par perilexkontakter så är det nog ingen större skillnad på en dyr och en billig elektriker. Det är inte KNX precis.
 
Bertil Wagner skrev:
Fullbetald får över 30 000 i lön. Montörens timkostnad, avgifter, lön, soc avg, försäkringar montör är ca 300:-/h TO-tal ca 200:-/h (föregets kostnader, kontor allt övrigt). Sen kommer avgiften på allt arbete i Sverige, moms 25%. Detta är vad en timme kostar.

Något jag har undrat över varför är så många kunder är ute efter den elektriker som är billigaste elektrikern i timmen. Det är samma sak som att gå till bilhandlaren och vilja köpa en Mercedes, men jag vill inte betala mer än Skodan kostar. Billigast är inte alltid = Bäst!
Vi kan lika gärna och för saken oväsentligt skriva "Dyrast är inte alltid = Bäst!". Framhäv ev företräden och kör inte bondfångeri, bättra metoder och kompetens, sträva framåt, snegla inte åt sidan och framförallt inte bakåt så kan du säkert fakturera vad du önskar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Egentligen är det ju detta (bland annat) som är roten till den svenska "bostadsbubblan". Det är fortfarande dyrare att bygga ett nytt hus än att köpa ett begagnat i största delen av Sverige. Det lär ju knappast bara vara den svenska furun som är så oerhört mycket dyrare?

Det finns inga amorteringskrav i världen som kommer att göra det billigare att bygga ett hus här så länge det ser ut som det gör. Har tur att både jag och maken både kunde och ville bygga själva...

Ursäkta OT.
 
mariatherese skrev:
Det finns inga amorteringskrav i världen som kommer att göra det billigare att bygga ett hus här så länge det ser ut som det gör. Har tur att både jag och maken både kunde och ville bygga själva...
Det är klart amorteringskrav gör det billigare att bygga.

Tillgång och efterfrågan.
 
Nyfniken skrev:
När det gäller att sätta upp två perilexuttag och montera ett par perilexkontakter så är det nog ingen större skillnad på en dyr och en billig elektriker. Det är inte KNX precis.
Om man fokuserar på vad tar hantverkaren i timmen, när man frågar hantverksföretag och de har låg timdebitering är det risk för att de finansierar timkostnaden med högre pålägg på materialet annars är det svårt att få ihop kostnaderna. Och det är kul att se att alla tror att elektrikerföretag tjänar så mycket, det är montörerna som tjänar mest. Starta ett elföretag, det tycks vara så lätt. Om ni tror elföretag tjänar mycket gå in och kolla på någon av alla bolag som presenterar offentliga siffror på Bolagens resultat gäller AB.
 
Att det har blivit förpackning istället för styck är solklart på vissa fakturarader, men det är ju ändå ett påslag utan dess like på allt: 1 meter EKK-light kabel för 113 kr som borde kosta ca 30kr? 1 Perilex Sockeldosa för 465 kr som borde kosta ca 260 kr? 1 Stickpropp Perilex för 174 kr som borde kosta ca 70 kr? Det är ju ockerpriser i vilket fall...
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
M5DOZ skrev:
Att det har blivit förpackning istället för styck är solklart på vissa fakturarader, men det är ju ändå ett påslag utan dess like på allt: 1 meter EKK-light kabel för 113 kr som borde kosta ca 30kr? 1 Perilex Sockeldosa för 465 kr som borde kosta ca 260 kr? 1 Stickpropp Perilex för 174 kr som borde kosta ca 70 kr? Det är ju ockerpriser i vilket fall...
Ganska självklart att delarna dom använde också hade OB-tillägg.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Bertil Wagner skrev:
Något jag har undrat över varför är så många kunder är ute efter den elektriker som är billigaste elektrikern i timmen.
Det är väl inte helt ovanligt att man letar efter lägsta pris när man ska köpa något. ;)
 
Alfredo skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att man letar efter lägsta pris när man ska köpa något. ;)
Och då kan du också få en för jag vet inte kanske 380:-/h + moms och om kostnaden är ungefär 500:-/h + moms då kan jag räkna ut att något måste betala kostnaderna tex materialpåslag. Därför kan man undra vad är rätt påslag på materialpriset. Fråga inte bara efter timdebitering och sedan tro att det ska vara varuhuspriser på materialet. Detta är orsaken varför många blir lurade, hantverksföretagare har anpassat sig till kundens viktigaste fråga.....
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
H
Om valet står mellan 2-3 elektriker och alla är lika bra, då tar man det lägsta priset.
Med det vill jag säga att det är nog inte i första hand priset som styr men priset kommer nog som god 2:à.
Den dyrare elektrikers kan tom bli billigare i slutändan pga att den elektrikern arbetar snabbare.
 
  • Gilla
Bertil Wagner
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Den dyrare elektrikers kan tom bli billigare i slutändan pga att den elektrikern arbetar snabbare.
Eller också jobbar den billigare snabbare, vem vet. Enbart prislappen säger nog inte så mycket om hur snabbt elektrikern arbetar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.