E
peterhjalmarsson skrev:
Nej, man jobbar inte 24h. I IT-branschen, där jag kommer ifrån, krävs det normalt 2 personer för att täcka 24 timmar under helg t.ex., men oavsett om du har en person som jobbar 24 timmar eller 48 personer som jobbar en halvtimme var så behöver du ändå betala lön/jourersättning/kalla det vad du vill till personen/personerna som sitter hemma och väntar på att någon skall ringa. Det är INTE gratis. En inte helt ovanlig nivå är "normallön" för att sitta hemma och titta på TV på nätter/helger och 2-3 x lön när man faktiskt är ute och jobbar/fakturerar samma tid.
Ok, då har du det bra! Själv får jag inget extra under jour om jag inte behöver rycka in. Det är enl företaget redan inräknat i grundlönen att man ska ställa upp på jour ibland.
 
erkka skrev:
Ok, då har du det bra! Själv får jag inget extra under jour om jag inte behöver rycka in. Det är enl företaget redan inräknat i grundlönen att man ska ställa upp på jour ibland.
Patrik_Hed skrev:
Som det funkar på företaget jag jobbar så har vi ingen uttalad jourtjänst och då inte heller något jourschema som man går efter. Utan ringer någon så brukar vi kunna lösa det oftast att någon som har tid åker ut. Då är det 3 Tim som är minsta debitering för att det ska löna sig för oss att ta sådana jobb och det blir 3 Tim övertid till den som åker på jobbet.[...]
Låt mig gissa att ni inte har kollektivavtal. :) [Och jag har det inte bra alls - jag har jag varken jourjobb eller jourersättning. :)]

cpalm skrev:
Det är en väldigt bra jourersättning. Avtalsmässig jourersättning för SIF/CF ligger på helt andra nivåer, så jag tror knappast att dessa nivåer är representativa på något sätt.
Då blir jag nyfiken: vad är normala nivåer i elektrikerbranschen?
 
S
På firman jag jobbar har vi 200% lön (alltså dubbel) på övertid mellan 15:30 till 17:30, efter 17:30 har vi 240%.

Jourersättningen är en fast summa på runt 5500 kronor för jourveckan, sen ordinarie övertidsersättning på utryckningar. Behöver man kalla in en assisterande elektriker så får denna 500kr i utryckningsersättning därefter ordinarie övertidsersättning.
 
C
peterhjalmarsson skrev:
Då blir jag nyfiken: vad är normala nivåer i elektrikerbranschen?
Om man utgår från att kollektivavtalet är normerande så verkar beredskapsersättningen 2015 enligt SEF:s installationsavtal vara 190 kr för en vardagsnatt, 497 kr för ett lördag eller söndagsdygn och 623 kr för ett helgdagsdygn. En spottstyver med andra ord.
 
peterhjalmarsson skrev:
Låt mig gissa att ni inte har kollektivavtal. :) [Och jag har det inte bra alls - jag har jag varken jourjobb eller jourersättning. :)]
Vi är ett medelstort företag som gör allt rätt och har kollektivavtal.
Men det är ingen av oss som vill ha jourtjänst för att då är man upplåst. Det passar bra för oss som det är, att man kan tacka ja om man känner för det.

Och eftersom vi inte uttalat erbjuder jourtjänst så är det inget problem för oss att inte ta på oss ett uppdrag (dock är det sällan det inte finns någon som har tid när det gäller).

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Hur denna tråden kan blivit 7 sidor lång är ju otroligt! Och än mer otroligt är att vissa verkligen tror att elfirman försökt lura kunden... Hallå?! 17 000 kr för att koppla in en spis på jour-utryckning??? Det kan ju ett barn räkna ut att något blivit rejält fel!

//Patrik
EXAKT!!! Förstår man inte det, skall man sälja huset och bo i lägenhet!
 
E
TommySjoberg skrev:
EXAKT!!! Förstår man inte det, skall man sälja huset och bo i lägenhet!
Hmm, jag hade spis i min lägenhet samt behövde även då anlita elektriker så jag vet inte om det är lösningen. Det framgick heller inte om TS bodde i hus el lgh ;-) husvagn kanske är bättre?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
erkka skrev:
Hmm, jag hade spis i min lägenhet samt behövde även då anlita elektriker så jag vet inte om det är lösningen. Det framgick heller inte om TS bodde i hus el lgh ;-) husvagn kanske är bättre?
hyresrätt då!
 
Om nu en elfirma kan göra sådana "misstag" med en faktura, "som ett barn förstår är fel", så kan man ju undra vad de kan göra för andra misstag...
Har tex träffat på yrkeselektriker som inte kan reda ut skillnaden mellan Y- och D-koppling eller i ett annat fall göra en enkel felsökning av en motor. I det fallet fick jag ta över felsökningen och förklara felet för honom, efter han stått och där i trekvart och inte kommit någon vart, sedan blev vi fakturerade vi för den tiden! Ringde direkt till firman och fick då veta att det så klart var ett "misstag"...
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Som de flesta konstaterat så verkar det vara ett litet smärre fel mellan st/fp, (även om även jag anser att påslagen på varorna verkar vara rätt rejält tilltagna).

Att fakturan gått ut utan att någon reagerat är dock inte alls speciellt konstigt, på ställen där jag har jobbat har någon knappat in fakturaunderlaget (t.ex den som valde fp istället för st i detta fallet). Vi hade fakuror från allt mellan 50kr till flera miljoner, att ekonomiavdelningen skulle reagerat på en enskild faktura i det sammanhanget hade varit mer konstigt. Ofta körde de "månadskörningar" och i samband med det så skickades det ut hundratals fakturor, knappast någon som granskade och godkände varje enskild faktura...
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag tror att många firmor helt enkelt förväntar sig att kunden kontrollerar fakturan:
 
H
pelpet skrev:
Jag tror att många firmor helt enkelt förväntar sig att kunden kontrollerar fakturan:
Eller inte, är det oseriösa firmor så hoppas de säkert att de inte läser, och gärna uppspaltat rörigt, många drar sig för att ringa och fråga för att de känner sig dumma för att de inte förstår. Många litar också på att fakurorna är rätt.
 
Redigerat:
Noobe skrev:
Om nu en elfirma kan göra sådana "misstag" med en faktura, "som ett barn förstår är fel", så kan man ju undra vad de kan göra för andra misstag...
Har tex träffat på yrkeselektriker som inte kan reda ut skillnaden mellan Y- och D-koppling eller i ett annat fall göra en enkel felsökning av en motor. I det fallet fick jag ta över felsökningen och förklara felet för honom, efter han stått och där i trekvart och inte kommit någon vart, sedan blev vi fakturerade vi för den tiden! Ringde direkt till firman och fick då veta att det så klart var ett "misstag"...
Du skriver "misstag" med situationstecken. det verkar som om du anser att dom gör detta med flit, att dom satt det i system. Har jag tolkat dig rätt då?

Herregud.....
Acceptera att människor gör fel.

jag fick för två månader sedan en elräkning på 144.700:- tro det eller ej men det hade blivit fel på fakturan (som dessutom ligger som E-faktura med autogiro) en nolla för mycket !!
Vad gjorde jag? ja ja ringde till elbolag och bank och så rättade vi till det hela.
hade tänkt gråta ut på något forum men beslöt mig för att avstå :banghead:
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Direktel, va? ;)
 
Snailman
Är det misstag så skulle det väl hända lika ofta att de gör misstag åt 'fel' håll också? Skulle inte tro att det händer så ofta:thumbdown:

Juholt gjorde ju också 'misstag' i sin fakturering, alltid åt ett visst håll.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.