24 062 läst · 47 svar
24k läst
47 svar
17 250 kr för ny huvudbrytare och omtrådning av vardagsrum?
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Och det kan med andra ord bli väldigt stökigt om någon väljer att utmana exklusivitetsklasulen.Alfredo skrev:
Vi hade frågan upp i samband med stambyte när jag var ordf. för en massa år sedan. Då gällde det mest vissa medlemmar som ville låta en annan entreprenör slutföra ytskikt i badrummet, för de ville ha annat kakel än den standard som erbjöds inom det begränsade tillvalsprogrammet. Så det skulle blivit entrepernörer som arbetade samtidigt som det pågick arbete med stambytet i samma trappuppgång, det totalstoppades. Vad som hade hänt om någon medlem skulle valt att utmana beslutet vet jag inte. Men vårt stambyte var "industriellt", ett badrum färdigt var 4e timme. Alla arbetsmoment var detaljerade till 6 minutersperioder. Allt kontrollerades var 6e minut. Så om ex. en VVS are skulle bli försenad i 2 minuter pga. att någon blockerat vägen till dörren med en hantverkarbil skulle det ge väldigt stor påverkan. Minsta försening innebar att en hel grupp av lägenheter togs ur serieproduktionen och istället hanterades som en avvikelse, av separata arbetslag.
Jag har nu mejlat stambytesfirman med några av de förslag som presenterats här och inväntar svar. Jag ska se om det går att ta del av avtalet mellan den firman och föreningen. Som några är inne på så framstår det inte som lockande att utmana den påstådda exklusiviteten om det kan innebära vite för föreningen.
"Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick och svara för lägenhetens samtliga funktioner. Bostadsrättshavaren svarar för det löpande och periodiska underhållet utom vad avser reparation av stamledningar för avlopp, värme, gas, el och vatten som föreningen försett lägenheten med.
Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens underhåll omfattar sålunda bland annat:
- Egna installationer
...
- Golvbrunnar; svagströmsanläggningar; målning av vattenfyllda radiatorer och stamledningar;elledningar från lägenhetens undercentral och till elsystemet hörande utrustning inklusiveundercentral; ventilationsanordningar; eldstäder med tillhörande rökgångar; dörrar; glas; bågari fönster; dock ej målning av yttersidorna av dörrar och fönster"
Jag tolkar det som att mätartavlan är mitt ansvar. Har någon en annan uppfattning? För att vara tydlig sitter alltså mätartavlan i min lägenhet.
Att vänta med att sätta upp uttagen och tråda om vardagsrummet är helt klart ett alternativ om det inte går att få till en lösning i dagsläget som inte innebär alltför mycket stök eller för stora kostnader. Däremot vill jag gärna få huvudbrytaren bytt snarast. Som du, och någon annan, varit inne på är en. fundering också vem som egentligen ansvarar för mätartavlan. Såhär lyder vår stadgar:H Hybro skrev:
"Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick och svara för lägenhetens samtliga funktioner. Bostadsrättshavaren svarar för det löpande och periodiska underhållet utom vad avser reparation av stamledningar för avlopp, värme, gas, el och vatten som föreningen försett lägenheten med.
Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens underhåll omfattar sålunda bland annat:
- Egna installationer
...
- Golvbrunnar; svagströmsanläggningar; målning av vattenfyllda radiatorer och stamledningar;elledningar från lägenhetens undercentral och till elsystemet hörande utrustning inklusiveundercentral; ventilationsanordningar; eldstäder med tillhörande rökgångar; dörrar; glas; bågari fönster; dock ej målning av yttersidorna av dörrar och fönster"
Jag tolkar det som att mätartavlan är mitt ansvar. Har någon en annan uppfattning? För att vara tydlig sitter alltså mätartavlan i min lägenhet.
Det kan det säkert...H hempularen skrev:
Du skriver "så kan entreprenören stämma föreningen för avtalsbrott om någon annan entreprenör släpps in i området.". Men vad skulle entreprenören kräva för ersättning? Vilken skada lider stambytesentreprenören av att en elektriker jobbar i en lägenhet där de inte ens är under den aktuella tiden? Att man kan möta någon i trapphuset måste man ändå räkna med och i övrigt har jag svårt att se att entreprenören lider skada.
Edit: Och jag ser det inte som att TS skulle "utmana exklusivitetsklasulen" utan som att han fullgör sina lagstadgade skyldigheter.
Lite gråzon 🤔
Mätartavlan tillhör gissningsvis inte undercentralen då man normalt inte benämner en mätartavla som undercentral.
Mätartavlan är även kopplad före den lägenhetscentral och huvudledningen kan vara vidare kopplad till nästa lägenhet.
Mätartavlan tillhör gissningsvis inte undercentralen då man normalt inte benämner en mätartavla som undercentral.
Mätartavlan är även kopplad före den lägenhetscentral och huvudledningen kan vara vidare kopplad till nästa lägenhet.
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Om det uppstår tveksamheter om arbetsmiljöansvaret ex. så kan nog entreprenören stoppa allt pågående arbete tills entreprenören hos TS är färdig och ute från arbetsplatsen, med förseningskostnader som konsekvens. Lite långsökt, men det är bara en tänkbar effekt.Alfredo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Jo men det kan vara ngt. att skylla på för andra förseningar, eller ett sätt att få loss personalstyrkan till ngt. annat mer lönsamt eller...
Du kan ju dela upp det i två delar och ställa frågan om brytaren den byråkratiska vägen där det då främst är om du ansvarar eller ej som är intressant och mindre sambandet med stambytet men då får du ju med den delen också. I ditt andra jobb dvs ändring, underhåll av elinstallationen i din lägenhet där det är klarare (man kan väl säga helt klart) att det ligger på din sida. Finns i praktiken ingen möjlighet att det jobbet kan kopplas till stambytet när det inte pågår något arbete från den sidan i din lägenhet.K KaptenEfraim skrev:Jag har nu mejlat stambytesfirman med några av de förslag som presenterats här och inväntar svar. Jag ska se om det går att ta del av avtalet mellan den firman och föreningen. Som några är inne på så framstår det inte som lockande att utmana den påstådda exklusiviteten om det kan innebära vite för föreningen.
Att vänta med att sätta upp uttagen och tråda om vardagsrummet är helt klart ett alternativ om det inte går att få till en lösning i dagsläget som inte innebär alltför mycket stök eller för stora kostnader. Däremot vill jag gärna få huvudbrytaren bytt snarast. Som du, och någon annan, varit inne på är en. fundering också vem som egentligen ansvarar för mätartavlan. Såhär lyder vår stadgar:
- Egna installationer
...
Vanligtvis skulle jag inte tolka mätartavlan som en undercentral, det borde vara din elcentral där du har alla säkringar.K KaptenEfraim skrev:"Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens underhåll omfattar sålunda bland annat:
- ... elledningar från lägenhetens undercentral och till elsystemet hörande utrustning inklusive undercentral"
Hade jag varit du så hade jag felanmält huvudbrytaren till föreningen och antagit att det är deras ansvar. Tar dom på sig detta så behöver du inte betala för jobbet, de ska fixa allt. Alternativt så kommer de säga att det inte är deras ansvar och då kan du låta din elektriker fixa det.
Stäng av huvudbrytaren i normcentralen. Sedan motionerar du den krånglande huvudbrytaren genom att slå från/till "tillräckligt" många gånger (minst 10). Förhoppningsvis funkar den sedan som den ska tills stambytet är avklarat.
Men när det införs skarpt enligt lag 2027 kommer väl lägenheten inte att undantas från effekttaxa, jag ser inget i förordningen som tillåter sådant undantag?Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 339 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 339 inlägg
Det finns alldeles för många som blir blåsta av oseriösa hantverkare!K KaptenEfraim skrev:Hej,
Jag håller på att flytta till en bostadsrätt där det behöver utföras en del elarbete. Arbetet avser i korthet att byta ut huvudbrytaren på mätartavlan, säkra ned huvudsäkringarna från 20A till 16A samt uppdatera vardagsrummet med nya, jordade, installationer.
Jag kontaktade först därför en elektriker jag tidigare haft goda erfarenheter med för att låta honom utföra arbetet på löpande räkning. I samråd med honom valde vi även att jag skulle dra de utanpåliggande kablarna till fem stycken vägguttag så att vi skulle kunna måla över dem under julledigheten. Tyvärr har det visat sig att husets pågående stambytet gör så att endast firman som håller i den totalentreprenaden samt deras underleverantörer får utföra arbeten i huset fram till sommaren.
Jag kontaktade därför istället firman som håller i stambytet med följande information:
"Det som behöver göras är:
- Byta huvudbrytaren bredvid huvudsäkringarna då den glappar samt sprakar.
- Säkra ned lägenheten från 20A till 16A samt informera Ellevio om detta.
- Ersätta befintlig infällda tygkablar till vardagsrummet med moderna, infällda kablar inklusive jord.
I vardagsrummet finns idag ett infällt uttag, en infälld kopplingsdosa, en dimmer samt en taklampa. Det infällda uttaget ska bytas till ett infällt jordat Schneider Exxact dubbeluttag. Om lagen kräver det så ska även lamputtaget bytas. Dimmern är en modern Schneider (Renova?) och behöver inte bytas.
Elinstallationen i vardagsrummet ska även kompletteras med fem stycken utanpåliggande Schneider Exxact dubbeluttag. EXLQ/EQLQ 3G1,5 är dragen utanpåliggande och förberedd för detta och uttagen är redan inhandlade och finns på plats i lägenheten. De utanpåliggande kablarna ska anslutas i befintlig kopplingsdosa respektive det infällda uttaget."
Stambytesfirman föreslog fastpris och bifogade följande offert. Notera att samtliga priser är exklusive moms.
"Byte av mätartavla 4500kr
Nedsäkring och anmälan 900kr
Omdragning till 1st vägguttag och 1st lamputtag i vardagsrummet: 4800kr
Montering av 5st utv, vägguttag och inkoppling i dosa, kunden har själv dragit kabeln. Vi synar av detta innan vi kopplar in några vägguttag, kabeldragning är ett elinstallationsarbete och får inte utföras av lekman. 3600kr"
Detta ger ett totalpris av 17 250 kr inklusive moms.
Denna situation väcker en del frågor hos mig:
1. Priset för bytet av mätartavlan tycker jag låter högt, men ändå någorlunda rimligt. I den efterföljande normcentralen finns det dock redan en huvudbrytare. Jag undrar därför om det kan vara en godkänd lösning att helt enkelt koppla förbi den glappande huvubrytaren? Jag bifogar en bild som visar hur det ser ut idag.
2. Priset för att montera väggutagen, 900 kr/st, tycker jag låter alltför högt. Uttagen är redan inhandlade, förhöjningsramarna fastskruvade i väggen samt kabeln dragen. Vad tycker ni om den prissättningen?
3. En bonusfråga. Som sagt tillåts "min" vanliga elektriker inte utföra detta arbete enligt lag i och med att föreningen har ett pågående arbete med totalentreprenad. Som jag fått det förklarat för mig beror det på att de som håller i totalentreprenaden har arbetsmiljöansvaret för alla hantverkare i huset. Jag tycker att det låter något märkligt i och med att min lägenhet inte berörs av stambytet förrän om flera månader. Kan någon förklara hur detta fungerar? Finns det några andra lösningar förutom att antingen vänta tills efter stambytet eller att ta in en elektriker godkänd av firman som håller i totalentreprenaden?
Om ni önskar någon mer information så tillhandhåller jag den gärna. Tack på förhand!