K KaptenEfraim skrev:
Gör jag rätt som tolkar det som att det borde gå att koppla förbi huvudbrytaren i det här fallet? För att förtydliga sitter alltså både den, elmätaren och normcentralen i min lägenhet.
Har du allt i lägenheten och inga arbeten rörande entreprenaden pågår där kan du praktiskt och förmodligen även teoretiskt strunta i de spetsfundigheter som nämndes tidigare. Ta du hjälp av den elfirma du vill och få jobben gjorda enligt egen uppgörelse.

Brytaren i mätartavlan kan du som nämnts hoppa över om centralen med sin brytare sitter invid. Byt ut den om det är enkelt att få till en ersättare till den gamla ASEA brytaren du har så är alla formaliteter på plats. Se i så fall till att du får den kopplad enligt nutida standard mätarsäkringar->mätare->brytare för mätartavlan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Byte av mätartavla 4500kr tolkar jag inte som brytarbyte. Utan just hela tavlan

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Undantaget i standarden gäller mätarblock inte enskilda mätartavlor. Mätarblocken ska föregås av en brytare. Föregås = brytare före mätarblocket.

Det korrekta i TS fall är att man kan skippa brytaren i gruppcentralen om den sitter i direkt närhet till mätartavlan men inte tvärtom.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
K KaptenEfraim skrev:
Gör jag rätt som tolkar det som att det borde gå att koppla förbi huvudbrytaren i det här fallet? För att förtydliga sitter alltså både den, elmätaren och normcentralen i min lägenhet.
H HSP skrev:
Undantaget i standarden gäller mätarblock inte enskilda mätartavlor. Mätarblocken ska föregås av en brytare. Föregås = brytare före mätarblocket.

Det korrekta i TS fall är att man kan skippa brytaren i gruppcentralen om den sitter i direkt närhet till mätartavlan men inte tvärtom.
Ja. Och fel av mig att använda ordet frångå. Jag menade bara att det öppnar för att kunna montera brytaren utanför tavlan. Ingen aning om det går att få tag i reservdelar till dessa gamla tavlor.

Men jag tänkte inte på att det kanske bara gäller mätarblock. Varför gäller detta undantag bara mätarblock? Min initiala tanke var block som tavla men det är nog inte rätt som du säger.

• Gilla
And_M
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja. Och fel av mig att använda ordet frångå. Jag menade bara att det öppnar för att kunna montera brytaren utanför tavlan. Ingen aning om det går att få tag i reservdelar till dessa gamla tavlor.

Men jag tänkte inte på att det kanske bara gäller mätarblock. Varför gäller detta undantag bara mätarblock? Min initiala tanke var block som tavla men det är nog inte rätt som du säger.
I TS fall en ren formalitet om nu centralen sitter invid tavlan men också inte besvärligt att byta brytare oavsett om man hittar en original till ASEA Combi Compact (inte så troligt) eller anpassar för någon annan. Nettot minskar givetvis för firman gentemot byte av tavlan men kundnöjdheten går i topp och en rimligt ärlig debitering även med lite socker sväljs då lätt.

Tack för förtydligandet kring huruvida huvudbrytare behövs! En sådan brytare tycker jag spontant ser lämplig ut, @HSP. Jag lyfter även det förslaget med firman imorgon.

K KaptenEfraim skrev:
Tack för förtydligandet kring huruvida huvudbrytare behövs! En sådan brytare tycker jag spontant ser lämplig ut, @HSP. Jag lyfter även det förslaget med firman imorgon.
Lät dig nu inte bli skinnad om du inte väljer firma själv. Finns ingen anledning till att du ska tvingas till den firman för jobb helt i din del.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du allt i lägenheten och inga arbeten rörande entreprenaden pågår där kan du praktiskt och förmodligen även teoretiskt strunta i de spetsfundigheter som nämndes tidigare. Ta du hjälp av den elfirma du vill och få jobben gjorda enligt egen uppgörelse.

Brytaren i mätartavlan kan du som nämnts hoppa över om centralen med sin brytare sitter invid. Byt ut den om det är enkelt att få till en ersättare till den gamla ASEA brytaren du har så är alla formaliteter på plats. Se i så fall till att du får den kopplad enligt nutida standard mätarsäkringar->mätare->brytare för mätartavlan.
Nja.

Jag skulle säga att föreningen, som är beställare har ingått ett avtal om totalentreprenad. Företaget som avtalet har ingåtts med kan mycket väl ha tagit over arbetsmiljöansvaret, och ansvarar således säkerheten kring de arbeten som utförs, även i TS lägenhet. Godkänner inte företaget upplägget får man vänta tills man åter har tillträde.

Kan myclet väl vara en annan sak om det är en ägarlägenhet, men i fallet med en bostadsrätt äger man inte den utan föreningen gör det.

A August Eriksson skrev:
men i fallet med en bostadsrätt äger man inte den utan föreningen gör det.
Men man har fortfarande en underhållsskyldighet som föreningen inte hur som helst kan stoppa en från att fullgöra.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
O
K KaptenEfraim skrev:
Som jag fått det förklarat för mig beror det på att de som håller i totalentreprenaden har arbetsmiljöansvaret för alla hantverkare i huset.
Det där är skitsnack.

Dels har en bostadsrättsförening inga som helst lagliga möjligheter att bestämma vem du får anlita för arbeten i din bostadsrätt. En del saker är dock deras ansvar, och en del saker är ditt ansvar, men oavsett vilket så får du själv bestämma vem du anlitar för de saker du har ansvar för.

Dels så har någon missförstått arbetsmiljölagen. Vid en totalentreprenad har totalentreprenören helhetsansvar för alla sina underentreprenörer. Enligt kap 3 §6 måste de finnas en byggarbetsmiljösammordnadre. Om du däremot anlitar en elektriker för göra ett helt fristående arbete så är den elektrikern inte en del av entreprenörsarbetet och ansvar för sin egen arbetsmiljö. De arbetar åt dig, inte åt totalentreprenören. De arbetar dessutom inte med arbete som ingår i entreprenaden.

Den del i lagen som ändå gör att de två måste samordna sitt arbete och att totalenprenören har ett ansvar är kapitel och §7 med underpunkter. De säger i princip att den som "råder över arbetsplatsen" har huvudansvar. I ditt fall är det dock fullständigt irrelevant eftersom din elektriker skall utföra arbete innan stambytet i din lägenhet påbörjats. Så det där med "ensamrätt" är antingen något din styrelse drömt ihop tillsammans med entreprenören, eller bara något de drar till med eftersom de antingen inte förstår sammordningsreglerna eller tycker att de är jobbiga och försöker ducka.

• Gilla
cpalm och 9 till
  • Laddar…
O
A August Eriksson skrev:
Jag skulle säga att föreningen, som är beställare har ingått ett avtal om totalentreprenad. Företaget som avtalet har ingåtts med kan mycket väl ha tagit over arbetsmiljöansvaret, och ansvarar således säkerheten kring de arbeten som utförs, även i TS lägenhet. Godkänner inte företaget upplägget får man vänta tills man åter har tillträde.
Problemet med ditt resonemang är att de enbart beskriver det arbete som föreningen låter utföra. När bostadsrättsinnehavaren anlitar elektrikern så är det två viktiga skillnader: 1) bostadsrättsinnehavaren är privatperson och arbetet faller under konsumenttjänstlagen. Det innebär att bostadsrättsinnehavaren varken betraktas som byggherre eller har har arbetsmiljöansvar, 2) arbetet är juridiskt sett ett helt annat arbete än det arbete som föreningen beställt av entreprenören så de har strikt sett ingenting med varandra att göra. Det arbetsmiljöansvar föreningen har som byggherre i det ena fallet, och eventuellt delegerat till någon annan, spiller inte automatiskt över på bostadsrättsinnehavarens tjänsteköp i det andra fallet. Särskilt inte när arbeten inte ens skall utföras samtidigt på samma plats.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att den elektriker TS vill anlita, kanske inte är så pigg på att utmana huvudentreprenörens exklusiva rätt till arbetsområdet. Även om den rätten ev. inte gäller för de enskilda medlemmarna.

Om vi förutsätter att exklusiviteten är avtal mellan föreningen och företaget som byter stammarna, så kan entrepenören stämma föreningen för avtalsbrott om någon annan entreprenör släpps in i området. Att sedan föreningen eventuellt inte kan hindra en enskild medlem från att ta in en entreprenör, är inte huvuentreprenörens problem.

Det kan med andra ord bli en "djäkla soppa" om huvudentreprenören skulle beivra en sådan sak.

H hempularen skrev:
Jag kan tänka mig att den elektriker TS vill anlita, kanske inte är så pigg på att utmana huvudentreprenörens exklusiva rätt till arbetsområdet
Bör vara enklast för bostadsrättshavaren att inte informera elektrikern om den typen av irrelevanta detaljer. 😀

H hempularen skrev:
Att sedan föreningen eventuellt inte kan hindra en enskild medlem från att ta in en entreprenör, är inte huvuentreprenörens problem.
Och att föreningen bestämmer sig för ett stambyte är inte bostadsrättshavarens problem när han ska utföra sin lagstadgade underhållsskyldighet. 😀

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Kan det vara ett alternativ att vänta ut föreningens arbete med att uppdatera?
Är väl ändå inget som du själv/ensam ska betala?

Huvudbrytaren som krånglar. Om det är föreningens ska du väl bara anmäla felet till dem.
Alltså förebyggande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.