Hej,

Jag håller på att flytta till en bostadsrätt där det behöver utföras en del elarbete. Arbetet avser i korthet att byta ut huvudbrytaren på mätartavlan, säkra ned huvudsäkringarna från 20A till 16A samt uppdatera vardagsrummet med nya, jordade, installationer.

Jag kontaktade först därför en elektriker jag tidigare haft goda erfarenheter med för att låta honom utföra arbetet på löpande räkning. I samråd med honom valde vi även att jag skulle dra de utanpåliggande kablarna till fem stycken vägguttag så att vi skulle kunna måla över dem under julledigheten. Tyvärr har det visat sig att husets pågående stambytet gör så att endast firman som håller i den totalentreprenaden samt deras underleverantörer får utföra arbeten i huset fram till sommaren.

Jag kontaktade därför istället firman som håller i stambytet med följande information:

"Det som behöver göras är:
- Byta huvudbrytaren bredvid huvudsäkringarna då den glappar samt sprakar.
- Säkra ned lägenheten från 20A till 16A samt informera Ellevio om detta.
- Ersätta befintlig infällda tygkablar till vardagsrummet med moderna, infällda kablar inklusive jord.

I vardagsrummet finns idag ett infällt uttag, en infälld kopplingsdosa, en dimmer samt en taklampa. Det infällda uttaget ska bytas till ett infällt jordat Schneider Exxact dubbeluttag. Om lagen kräver det så ska även lamputtaget bytas. Dimmern är en modern Schneider (Renova?) och behöver inte bytas.

Elinstallationen i vardagsrummet ska även kompletteras med fem stycken utanpåliggande Schneider Exxact dubbeluttag. EXLQ/EQLQ 3G1,5 är dragen utanpåliggande och förberedd för detta och uttagen är redan inhandlade och finns på plats i lägenheten. De utanpåliggande kablarna ska anslutas i befintlig kopplingsdosa respektive det infällda uttaget."

Stambytesfirman föreslog fastpris och bifogade följande offert. Notera att samtliga priser är exklusive moms.

"Byte av mätartavla 4500kr
Nedsäkring och anmälan 900kr
Omdragning till 1st vägguttag och 1st lamputtag i vardagsrummet: 4800kr
Montering av 5st utv, vägguttag och inkoppling i dosa, kunden har själv dragit kabeln. Vi synar av detta innan vi kopplar in några vägguttag, kabeldragning är ett elinstallationsarbete och får inte utföras av lekman. 3600kr"

Detta ger ett totalpris av 17 250 kr inklusive moms.

Denna situation väcker en del frågor hos mig:
1. Priset för bytet av mätartavlan tycker jag låter högt, men ändå någorlunda rimligt. I den efterföljande normcentralen finns det dock redan en huvudbrytare. Jag undrar därför om det kan vara en godkänd lösning att helt enkelt koppla förbi den glappande huvubrytaren? Jag bifogar en bild som visar hur det ser ut idag.
2. Priset för att montera väggutagen, 900 kr/st, tycker jag låter alltför högt. Uttagen är redan inhandlade, förhöjningsramarna fastskruvade i väggen samt kabeln dragen. Vad tycker ni om den prissättningen?
3. En bonusfråga. Som sagt tillåts "min" vanliga elektriker inte utföra detta arbete enligt lag i och med att föreningen har ett pågående arbete med totalentreprenad. Som jag fått det förklarat för mig beror det på att de som håller i totalentreprenaden har arbetsmiljöansvaret för alla hantverkare i huset. Jag tycker att det låter något märkligt i och med att min lägenhet inte berörs av stambytet förrän om flera månader. Kan någon förklara hur detta fungerar? Finns det några andra lösningar förutom att antingen vänta tills efter stambytet eller att ta in en elektriker godkänd av firman som håller i totalentreprenaden?

Om ni önskar någon mer information så tillhandhåller jag den gärna. Tack på förhand!

• Elcentral med huvudsäkringar, en huvudbrytare och olika elkomponenter, inklusive en glödlampa och säkringar, synliga på hyllan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OliwerWolff
  • Laddar…
Den där huvudbrytearen vid huvudsäkringarna tropr jag måste finnas där (men är osäker). Man måste kunna bryta strömmen vi byte av elmätaren, och det är inte så bra att bryta genon att skruva ur säkringarna. Men det är en intressant fråga om den huvudbrytaren är ditt ansvar, eller föreningens.

Sedan, detta med totalentreprenörens exklusiva tillgång till arbetsområdet. Det är standard, men juridiskt lite outforskat. Föreningen har beställt ett stambyte. Solklart gäller avtalets exklusivitet mellan föreningen och byggföretaget. Men det är tveksamt om de enskilda medlemmarna blir bundna av avtalet.

Exklusiviteten handlar både om arbetsmijöansvar och för att undvika strul för entreprenören. Börjar ex., två olika elfirmor stänga av och på olika huvudbrytare så uppstår i bästa fall samordningsarbete som kostar tid/pengar, i värsta fall en elolycka. Och det blir strul om olika firmor med olika avtal börjar skylla problem på varandra. Stambytaren kan säkert komma på en jättebra förklaring till varför bytet av eluttag i din lägenhet orsakar läckande rör och vattenskada två trappuppgångar bort.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Sedan kostnaden. Detta att du dragit i kabel själv bestraffar de genom högt påslag. I princip kan firman vägra använda din dragna tråd, de vill inte ta ansvar för obehörigt elarbete. Så den delen kostar troligen minst lika mycket som om du hade låtit dem dra i tråden/kabeln.

Omdragningen till lamputtaget och vägguttaget låter kraftigt tilltaget.

En tanke. Måste detta göras just nu? Den glappande huvudbrytaren låter som hyffsat akut. Men omdragningen av trådarna, kan inte det vänta tills stambytet är över (eller är de gamla trådran katastrofala?), nedsäkringen gissar jag att din elektriker fixar avsevärt billigare. De förberedda dragningarna för nya uttag, låt det vara ett tag, klara dig med lösa skarvsladdar ett tag.

Omdragning av trådarna är i normalfallet fixat på 10 - 20 minuter. Men det kan strula och då ta väldigt mycket längre tid.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
A
Omtrådning av vardagsrummet 10-20 min? Du var då snabb.

• Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
R
A avh67f skrev:
Den mannen har många dolda talanger😉

• Gilla
Hemi656
  • Laddar…
A
Från SS 437 01 02:
Elkopplare för anläggning inkopplas efter elmätaren. Elkopplaren är avsedd att frånskilja anläggningen utan att mätanordningen görs spänningslös. Detta avser anläggning med mätarsäkring 16 A – 63 A.

Inom bostadshus med centralt placerade mätarblock kan mätsystem med högst 63 A mätarsäkring utföras utan elkopplare placerad på mätartavlan. Förutsättningen är att mätarblocket föregås av en elkopplare som är placerad i anslutning till mätarblocket samt att en huvudelkopplare monteras i respektive lägenhet. Denna huvudelkopplare ska bryta matningen till gruppcentralen.

Så man ger möjligheten att frångå brytaren om det skulle finnas en annan frånskiljare i närheten.

Frånskilja är ett speciellt ord som har att göra med att kunna arbeta säkert på elanläggningen efter brytstället.

Redigerat:
A
Som jag ser det så har du två olika el-jobb: fixa den glappande huvudbrytaren och montera extra uttag och dimmer.

Det är du som bostadsrättsinnehavare som ansvarar för vad som sker inne i din lägenhet (såvida du inte ger dig på delar som är gemensamma, bärande vägg, värme etc). Om du vill ha ett par extra uttag så är det inget föreningen normalt kan ha några synpunkter på. Elen är din. Låt din elektriker fixa detta.

Däremot så ser det ut som att elmätaren inte finns i din lägenhet utan sitter i trapphus eller källare. Då är detta jobb något som du måste ta med din BRF och deras elfirma eftersom ett arbete redan pågår. Just denna gränsdragning är lite klurig men jag skulle inte bråka om denna del utan låta föreningens firma göra detta.
(I föreningen jag bodde i tidigare så hade vi inga brytare vid mätartavlan, elmätaren hade inbyggd brytare. Huvudbrytare fanns inne i lägenheternas elcentraler.)

Men, kommer föreningen byta all el, även den i lägenheterna och inte bara stigarna till din elcentral så blir det en annan femma. Då blir du tvungen att gå via föreningens elfirma eller vänta tills renoveringen är klar. Finns i så fall stämmobeslut om att detta arbete ska göras.

Disclaimer: Jag kan inte arbetsmiljölagstiftningen tillräckligt väl men tror inte det finns något som kan förbjuda din elektriker att jobba i din lägenhet så länge inget annat jobb pågår där. Men lämnar detta till de som vet bättre.
Dessutom; som alltid med BRF så läs stadgarna om vad som är ditt ansvar respektive föreningens. Jag antar att de är "standard" men variationer finns.

• Gilla
Safran
  • Laddar…
Varför säkra ner huvudsäkringen om du har Ellevio?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Ja nu när de släppt på kostnaderna och det är samma pris för 16/20/25 A så tror jag ingen skulle säkra ner.

Vi säkrar upp istället.

S
A avh67f skrev:
När trådkartonger, stegar och dragtråd är inne i vardagsrummet så skulle jag säga att det tar 10-20 minuter att dra om all tråd och sen nån timme att koppla alla uttag/brytare och dosor :).

Att dra tråd när det fungerar går jättefort.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad tar de i timmen för löpande räkning?
Fast pris är alltid ett vågspel där firman lägger sig högt för att täcka ev problem

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Nu gällde det en dimmer, ett uttag och ett takuttag som jag förstår det. Ok 10 minuter är kankse att vara lite överoptimistisk, missade att det var 3 kopplingsställen, uppfattade två.

Och självklart skulle man aldrig bli deiterad för så lite tid om det vore det enda som skall göras. Men det är inte en orimlig tid om elektrikern är där och gör annat, som att klamra kabel samtidigt.

Tack för era utförliga svar! Jag tänkte ringa firman i fråga imorgon för att diskutera kostnaden för att byta enbart brytaren samt huruvida hur deras taxa för löpande ser ut. Även intressant att situationen är ”outforskad juridiskt” eftersom det onekligen ter sig lite märkligt från mitt perspektiv.

A avh67f skrev:
Från SS 437 01 02:
Elkopplare för anläggning inkopplas efter elmätaren. Elkopplaren är avsedd att frånskilja anläggningen utan att mätanordningen görs spänningslös. Detta avser anläggning med mätarsäkring 16 A – 63 A.

Inom bostadshus med centralt placerade mätarblock kan mätsystem med högst 63 A mätarsäkring utföras utan elkopplare placerad på mätartavlan. Förutsättningen är att mätarblocket föregås av en elkopplare som är placerad i anslutning till mätarblocket samt att en huvudelkopplare monteras i respektive lägenhet. Denna huvudelkopplare ska bryta matningen till gruppcentralen.

Så man ger möjligheten att frångå brytaren om det skulle finnas en annan frånskiljare i närheten.

Frånskilja är ett speciellt ord som har att göra med att kunna arbeta säkert på elanläggningen efter brytstället.
Gör jag rätt som tolkar det som att det borde gå att koppla förbi huvudbrytaren i det här fallet? För att förtydliga sitter alltså både den, elmätaren och normcentralen i min lägenhet.

B Boende45 skrev:
P Pligg85 skrev:
Ja nu när de släppt på kostnaderna och det är samma pris för 16/20/25 A så tror jag ingen skulle säkra ner.

Vi säkrar upp istället.
Intressant! Ska dubbelkolla att det gäller även i mitt fall men i sådana fall ska det givetvis inte göras. Tack för tipset!

• Gilla
Betongklossarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.