Legionella finns i små mängder i nästan allt vatten. Det blir farligt om vattnet en längre tid har en temperatur där de kan växa till typ 20-45 grader, värst 35-40 grader typ.

Värmepumpar får bättre ekonomi vid lägre temperaturer, så man kör dem inte gärna så högt som 60grader. Man har dem snarare inställda på 45- 50grader, och det blir ju lägre när man använder vatten. För att det inte ska riskera att bli mycket bakterier över tid, då höjer man temperaturen en gång i veckan för att döda av alla bakterier.

Ånga är minst 100grader vid normalt tryck, då finns de definitivt inte. Det är areosoler dvs små vattendroppar som man andas in som är farligt.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
P
Vattenånga är vatten i gasform, bildas till exempel när vatten avdunstar, sker i större grad i högre temperaturer. Eller när is sublimerar. Ved och tvätt torkar faktiskt utomhus även i minusgrader.

Det vi ser som ånga över en kokande kastrull är dock vattenånga som övergått till små vattendroppar, dvs inte är ånga längre, utan en aerosol.

Bacillerna smittar lättast när man andas in aerosolerna vid duschning, den dimma som i vardagligt tal kallas ånga.

Ja, det var såklart inte ånga, av kokande vatten jag syftade till utan vatten dimma som uppstår ex när man duschar :)

vonSallad vonSallad skrev:
Hej!
Vi har köpt ett hus med pelletspanna, det är nytt för oss, jag är uppvuxen med vedpanna men kan inte påstå att jag kunde mer om den än att elda, aska ur och fylla på vatten :)
Huset är från 78, originalfönster och original altandörr så det läcker in en del kalluft men inte så farligt.
ca 100kvm uppe och 100 i källaren.
Ute är det -9 på natten och -3-5 på dagen.
Jag har luftat elementen och det var väldigt lite luft i.
Elementen känns ljumna trots att de står på för fullt och pannan är på 80 grader.
Det går åt nästan 1,5 säck/dygn gör vi något fel eller är det rimligt?
Sitter det där skyddet för att man inte ska få ut för varmt vatten i kranen så att det kan vara problemet? Eller sitter det bara till kranarna? (Jag kan inte något om det, vet bara att vi inte hade det i huset jag växte upp i men det ska finnas här.)
Tacksam för svar :)
Mitt råd är att börja tokgoogla på allt om pellets eldning. Framledningtemperaturen har du fått tips om. Två säckar=32 kilo på ett dygn låter mycket vid fem minus ute om det inte blåser våldsamt. Även med en dålig panna är min tanke på hur mkt sot det är i eldstaden. Med dagens pelletspriser är jag så himla nöjd med att ha gett upp och djupborrat. Pellets eldat i två hus. Först på 90-talet och sen 2012 tills nu i mars. Stor investering. Drog till med frikyla när man ändå var tvungen att ta ett bankrån :)
Jag är övertygad om att man på sikt får igen pengarna inom 15 år. Och tidigare om vi säljer. Och så all tid jag kan lägga på vettigare saker. Beroende på var du bor kanske du klarar dig med luft/vattenpump. Fast där försvann förstås frikyla...

• Älska
kest
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Med dagens pelletspriser är jag så himla nöjd med att ha gett upp och djupborrat. Pellets eldat i två hus. Först på 90-talet och sen 2012 tills nu i mars. Stor investering. Drog till med frikyla när man ändå var tvungen att ta ett bankrån :)
Jag är övertygad om att man på sikt får igen pengarna inom 15 år. Och tidigare om vi säljer. Och så all tid jag kan lägga på vettigare saker. Beroende på var du bor kanske du klarar dig med luft/vattenpump. Fast där försvann förstås frikyla...
Räknade för 2 år sen på att byta ut pellets mot jordvärme, det kändes som en självklar vins men tyvärr blev kostnaden mer eller mindre det samma. Så investeringen skulle då bli för att slippa bära pellets vilket såklart är av stort intresse det med :) Attt borra är säkert mer effektivt.

G Granström2 skrev:
Börja med att mäta upp viken effekt du eldar med nu.
Vänta tills brännaren just gått in i full drift. Sätt dig på en stol, ta bort slangen från brännarrröret och samla upp den pellets som faller ned i exakt 6 minuter. Samtidigt matar du brännaren för hand med pellets.
Väg uppsamlad pellets på en noggrann våg.
Har du 240 gram som exempel så matar brännaren 2,4 kg per timme. Pellets har energivärdet 4,8 kW per kilogram. 2,4 x 4,8 = 11,5 kW. Du har räknat ut brännarens inmatade effekt.

Röktemperaturen mäter du genom att borra ett 2.5 mm hål i pannans anslutning till rökröret före dragbegränsaren och där ansluta en riktig digital stektermometer som klarar 300 grader som finns här.
[länk]

Stektermometrar p varuhusen är bara skräp för dumma hen-kockar som behöver symboler och pipsignaler och inte kan läsa av en siffra. Dessutom brukar det skräpet bara klara av 200 grader.
Det får bli söndagens jobb :)
Har bara vanlig analog stektermometer, gillar inte de digitala, de brukar lägga av lagom tills jag behöver dem (ok, jag har bara haft riktigt billig skit).

F frityreldarn skrev:
Prata med förra ägaren! Om han nu har sagt cirka hälften i förbrukning av vad ni har idag, så borde man kunna kräva i alla fall en ordentlig genomgång.
Förra ägaren kan mindre om pannan än vad jag gör, deras far/svärfar är dock f.d. röris och är den som skött allt som hänt med den, han bor dock inte i närområdet längre.

K kest skrev:
Ovana pelletseldare brukar sällan sota. Man kan fylla på mycket pellets som bara går till att värma skorstenen. Håll koll på rökgastempen och SOTA OFTA
Vi sotar varje måndag :)

N niblom skrev:
Om det läcker in kalluft = t.ex. tätningslist är trasig så börja med att åtgärda det. Det räcker med att det blåser in lite för att det skall påverka temperaturen ganska mycket och du kan då elda nästan hur mycket som helst utan att det hjälper.

Från en som bott i en gammal skånelänga med drag på här och där. E.ON.´s vd ringde och tackade varje år vi startade elementen...

/N
Vi har gjort det vi kan med tätningslist och ska försöka mig på nån slags ful-kittning av fönstren (har kittat gamla 1800-tals fönster så vi får se hur det går på 70-tal som inte alls är anpassat för det, men kommer inte ha råd att fixa fönstren förrän nästa höst när vi är två som jobbar igen, är mammaledig just nu). Ja, fönstren ska bytas men vi måste fixa taket först så fönstren får vänta.

Ivan Oskarsson Ivan Oskarsson skrev:
Jag hade liknande problem med min vedpanna.Elementen var bara varma delvis. Flera rörmokare anlitades utan resultat.Efter ha surfat runt på youtube fann jag att det fanns flera företag i England som sysslade med attt spola elementen.Sagt och gjort, jag spolade samtliga element och ut kom något som liknade gammal motorolja i konsistens och färg.Att det var så mycket smörja som samlats tror jag kan ha att göra med att jag hade öppet expansionskärl.Efter spolningen fungerade värmen bra.
Ja, pappa tipsade om det, lutar åt att vi får göra en spolning för vissa element är väldigt ljumna eller kalla fortfarande samtidigt som två är varma... Har kollat termostaterna och förutom den som inte gick att vrida alls så är alla jättefina, ingen ärg alls, bara lite lite damm.

N Yindysagh skrev:
Jag hade fel på cirkulationspumpen en gång. Kolla den.
Det har jag varit med om så den har jag kollat, den är ok :)

M Mr von skrev:
Om du inte får upp temp i radiatorerna, börja med att demontera en termostat på den kallaste och dra ut piggen som fastnat som sticker fram med en tång (0,5 cm). Brukar ofta fastna i gamla radiatorer då någon ställt ned värmen på sommaren.
//H
Det har vi provat :)

Tombrittberg Tombrittberg skrev:
n

Är väl inte värt att rekommendera tång för att få piggen att röra på sig.
Minsta grad (skada) så har du ett bestående problem.
Fick lära mig av en rörmokare att det är bättre att lägga på en droppe olja och knacka lätt på piggen.
Har fungerat hitintills.
Det är så jag gjorde, pappa fick också höra samma av en rörmokare :)

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
vonSallad vonSallad skrev:
Vi sotar varje måndag
Skaffa in rökgas termometer. Den visar direkt om värmen avsätts till värme till huset eller skorstenen. När du blir lite hemma på elda så titta på sotet, vitt för syre, kornigt för lite.
Det skall vara svart, mjöligt.

• Gilla
vonSallad
  • Laddar…
En digital stektermometer som klarar 300 grader är nästan nödvändig för att få någon ordning på rökgasen. Analoga termometrar - även de för rökgas - kan visa lite hursomhelst. En digital har en mätpinne på 2,5 mm, då kan du borra in ett hål just i fästflänsen för rökröret. I själva rökröret gör den ingen nytta om du har dragbegränsare i rökrörets lucka.
Mina 2 digitala termometrar har använts för rökmätning i 12 år och är av exakt den typ som jag länkade till.
Naturligtvis är de digitala termometrar från varuhusen bara skräp. De säljs till kockar som inte förstår siffror utan behöver symboler som oxhuvuden och kycklingar att titta på.
En riktig analog rökgastermometer är nästan omöjligt att få plats med på din panna, kostar dubbelt så mycket och har en pinne på 6-10 mm.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbranna...rannaren-rb-reservdelar/rokgastermometer.html

• Gilla
vonSallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.