D Daniel 109 skrev:
Shuntventiler har väl funnits lika länge som centralvärmen i princip. Det är definitivt inget nytt fenomen.
Pratar om automatisk styrning av de via dator, motor och utomhusgivare mm.
 
T
Kopplat till CTC 265b; är det bara min shunt, eller är dom förbaskat svåra att justera? Vrider jag ratten det minsta så klickar det i plastvredet och vips kan det hoppa upp 5-6 grader i framledningstemp.. jag kör min reglering via steg 1 och 2 på cirkulationspumpen, fortfarande med en inställning sedan i somras. Läge 1 funkar bra på sommaren, läge 2 är lite kyligt men ändå ok hittills i år. Men öppnat shunten och ser inga tydliga slitage som skulle föranleda det högst olinjära beteendet... Tips?
 
T thced skrev:
Kopplat till CTC 265b; är det bara min shunt, eller är dom förbaskat svåra att justera? Vrider jag ratten det minsta så klickar det i plastvredet och vips kan det hoppa upp 5-6 grader i framledningstemp.. jag kör min reglering via steg 1 och 2 på cirkulationspumpen, fortfarande med en inställning sedan i somras. Läge 1 funkar bra på sommaren, läge 2 är lite kyligt men ändå ok hittills i år. Men öppnat shunten och ser inga tydliga slitage som skulle föranleda det högst olinjära beteendet... Tips?
CTC265 hade en tryckande shuntreglering olik de vanliga driftsäkra vridshuntarna. När jag hade CTC265 så fick shunten stå i det läge den fastnat med hög framledningstemperatur. Spelade ingen roll då det inte inverkar på eldningsekonomin.
Har du inte termostater på elementen blir det värre.
Går nog att få tag på en vanlig vridshunt från en skrotad panna men vattnet måste tappas ur och gängverktyg för järnrör eller lödverktyg för kopparrör införskaffas. En kinesisk gängsats för järnrör kostar 500-600 och kan ju komma till nytta för annat också.
 
  • Gilla
thced
  • Laddar…
T
G Granström2 skrev:
CTC265 hade en tryckande shuntreglering olik de vanliga driftsäkra vridshuntarna. När jag hade CTC265 så fick shunten stå i det läge den fastnat med hög framledningstemperatur. Spelade ingen roll då det inte inverkar på eldningsekonomin.
Har du inte termostater på elementen blir det värre.
Går nog att få tag på en vanlig vridshunt från en skrotad panna men vattnet måste tappas ur och gängverktyg för järnrör eller lödverktyg för kopparrör införskaffas. En kinesisk gängsats för järnrör kostar 500-600 och kan ju komma till nytta för annat också.
Enrörssystem med "plasthattar" som termostater som ger viss justeringsmöjlighet, men jag rör det så sällan jag kan och väldigt lite när det väl görs. Funderat på att byta termostaterna men samtidigt så rullar det ju på.. pannan är tät och fungerar ju än.
 
D Daniel 109 skrev:
80grader är inte nödvändigt. Minst 60grader för att undvika kondens. Sedan ska det vara tillräckligt för varmvatten komforten. Är det en brännare som inte har underhållseld vill man dessutom ha stor hysteres för att få få starter.
Vår panna eldar upp till 80 grader, när den kommer ner till 65 grader så börjar den tända upp igen och oftast hinner den precis få igång elden och värmen tills den når 60 och då sticker den iväg igen. Så pannan i sig är inställd på 80 grader men den tillåter ner till 60 grader. Precis som du säger så är det viktigt att man aldrig går under 60 men jag fick uppfattningen att det var något i vattnet man ville döda av?

Har läst någonstans att det var bra för skorstenen om man körde 80 grader men för mig är det oklart vad de menar efter som det är väl rökgasen som går genom skorstenen och därmed värmer upp vinden om man har en sådan. Denna brukar ju ligga på 150-200 grader.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
S snowjim skrev:
skorstenen
Du bör ha ca 80 grader rökgas en meter ned i skorsten, så en 150 grader kan vara ok
Kall skorsten = kondens
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst exakt allt i tråden men om tempen man skickar ut till elementen anges till 80 grader i pannrummet och elementen är bara ljumna så hade jag börjat detektivarbeta. 80 grader är ju ingen höjdare att känna på direkt med händerna, själv har jag kört med IR-termomenter. På så vis kan se exakt var temperaturfallet sker.

Som någon skrev är det inte ovanligt att stiftet i elementen fastnar, det går i regel att lösa enkelt.
 
För skorstenen är rökgastemperaturen av intresse. Inte pannans temperatur.
Det är inte farligt att temperaturen går ner under 60grader, det som man ska undvika är kontinuerlig drift på temperaturen under 60grader. Det har dödat en del oljepannor.

Vedpannor går alltid under 60grader mellan eldningar, det är inget problem. Det viktiga är att pannan går upp i temperatur så att eventuell kondens kan torka bort.
 
Om jag minns rätt från studierna i matarvattenkemi så är korrosionshastigheten lägst vi 80 C :)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
P
Ett litet sidoskott:
Varmvattnet bör inte understiga 55-60 grader, för att undvika tillväxt av legionellabakterier.
 
Inte kontinuerligt. Men att släppa ner temperaturen lite mer innan upptändning medför ingen risk.
 
P
Stämmer!
 
P Peken skrev:
Ett litet sidoskott:
Varmvattnet bör inte understiga 55-60 grader, för att undvika tillväxt av legionellabakterier.
Ja, där har vi det! Det där känner jag igen, de e flera hantverkare som poängterat det när de varit här o tittat på pannan.

Vid 60 grader tar det några minuter innan de dör. Den rekommenderade temperaturen är såldes minst 60 grader på varmvattensberedare eller värmeväxlare(står på flera kommunsidor).
 
Du måste ha en temperatur under 50grader länge innan det är något att fundera på. Värmepumpar brukar höja temperaturen en gång i veckan för att döda av bakterier.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du måste ha en temperatur under 50grader länge innan det är något att fundera på. Värmepumpar brukar höja temperaturen en gång i veckan för att döda av bakterier.
1 gång i veckan för att döda av bakterier? Vad betyder det? Att man tillåter bakterier att finnas till viss mån? Är det ingen risk att man blir smittad? Hur snabbt uppstår egentligen legionellabakterier?

Än så länge är det bara på forum jag hittat att det är okay att värma upp 1 gång i veckan, alla andra sidor pratar om att det ska vara minst 60 grader i varmvattenberedaren. Dessutom ska det vara minst 50 grader vid kranen vilket kan innebära att det behöver vara ännu varmare i varmvattenberedaren. Misstänker att det är helt annat vattensystem de syftar till.

Vid 50 grader så tar det mellan 5-10 timmar att döda 90% av bakterierna.

Risken att man får bakterien är ganska låg dock vilket säkert kan leda till att man slarvar med det. Vad jag förstår är det via ånga man får i sig legionella.
 
Redigerat:
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.