A anders_mm skrev:
Bergvärmepump är inte samma sak som frånluftvärmepump som författaren av denna tråd har. Systemen har helt olika behov av t.ex. rengöring.
Ojdå trodde det var en felskrivning..

• Gilla
Metamatik och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Bra tips. Ett annat är att alltid spela in sådana samtal. Det är kanon. Även om de inte alltid behöver användas så kan det vara gott att bara kunna spela upp för sig själv ibland.
Mina samtal spelas alltid in. Det innebär att jag sen raderar så gott som alla, men några får vara kvar …

Fått någon uppdatering från företaget? :)

Niklasloow Niklasloow skrev:
Fått någon uppdatering från företaget? :)
Nej inte mer än att dom återkommer. Jag ringer dom på fredag om inget dyker upp.

A anders_mm skrev:
Hej.
Vi hade besök av en hantverkare som genomförde en service på vår värmepump, det tog sin lilla stund och kostade i runda slängar 1600 kronor, fullt rimligt.

Vi servicen upptäckte han att kraftkortet var trasigt och behövdes bytas, detta skulle kosta runt 4000kr. Detta var surt men det är sånt man får ta tänkte vi och beställde jobbet. Nån månad senare kom en annan tekniker från samma firma och bytte kortet, då upptäckte det att det var effektvakten som var problemet. Två månader (!) senare byttes detta, tog ca 15 minuter och allt var frid och fröjd.

Idag kom fakturan för bytet: 11000:-, och detta är alltså enbart för bytesdelen, inte den initiala servicekostnaden. Vi har bl.a. fått betala över 2500:- i "grundavgifter" och "zonavgifter", denna kostnad har aldrig framgått tidigare, vi har inte heller blivit informerade om den i förväg. Denna fanns inte heller med på service-fakturan.

Faktura för reparation:
Zonavgift 1: 950:- (för bytet av kraftkort som inte var trasigt)
Grundavgift: 400:- (oklart vad detta är för kostnad)
Ordinarie tid 1: 2432:- (för att byta det kraftkort som inte var trasigt)
Kostnad kraftkort: 2638:- (kostnad för ett kort som inte vi behövde)
Zonavgift 2: 950:- (för byte effektvakt)
Ordinarie tid 2: 347:- (byte av effektvakt)
Kostnad effektvakt: 1095:-

Så vad har jag som kund fått för dessa 11000 kronorna?
Byte av effektvakt och 15 minuters effektiv arbetstid. Vi har inte ens kvar det kort som vi betalat för (reservdel i framtiden kanske).

Jag tänker ringa dom imorgon och meddela att vi bestrider denna fakturan, detta är helt orimligt tycker jag.
Nu har vi äntligen kommit överens med företaget Skånska Energilösningar.
Reparatör 2 ringde och förklarade vad han gjort för arbete, bägge korten byttes vilket resulterade i 4 timmars arbetstid och inköp av 2 kort. Detta har aldrig framgått tidigare. Hantverkare har väl generellt två huvudkrav, att vara duktig på sitt arbete och kunna erbjuda ett bra kundbemötande med god service. Denna person måste ha missat båda dom kurserna.

Jag ringde deras kontor och berättade att jag nu blivit informerad om vilket arbete som gjorts men vi kommer att bestrida "zonavgifter" och "grundavgifter" på grund av att dessa inte blivit delgivna i förväg. Jag frågade också hur ### man kan bemöta en kunds oro med "hoppas att ni har försäkring" när man som hantverkare tillfrågas prisuppgift.

Summan av allt detta är att vår faktura går från 11000kronor till 6300kronor, vilket är mer i linje med vad dom sagt att det skall komma att kosta (med tanke på att detta är 2 reparationer och inte 1). Dom lägger också på rut/rot avdrag på arbetskostnaden, nu är det bara att vänta på att kompressorn ska rasa. Men när det händer vet vi iallafall att vi absolut inte skall anlita Skånska Energilösningar, med anledning av denna historia avråder vi alla andra att göra detsamma.

• Gilla
Beltis
  • Laddar…
L lordi skrev:
Var de där för att göra service och hittade då detta felet?
Eller hade ni haft problem med den? Om inte så känns det som de hittat på allt för att få sälja reservdelar.
Gissar på att det är en IVT 490. Om kraftkortet pajar i dem så märker man det. Är lätt att felsöka också om man har råkat ut för det förr.
Och om ni haft en trasig effektvakt mitt i vintern så borde det märkts också.
Hej! Gammal tråd men jag kan ha det felet. Hur märker man det?

K Kongons skrev:
Hej! Gammal tråd men jag kan ha det felet. Hur märker man det?
Om kraftkortet pajar så brukar det vanligtvis lösa ut säkringarna till VP.
Oftast ser det bränt ut om man öppnar och tittar på det.

Hur beter din värmepump sig?

• Gilla
Kongons
  • Laddar…
L lordi skrev:

Jordfelsbrytaren har gått några gånger senaste tiden av olika anledningar på grund av en kass ugn. När strömmen slagits på igen har VP "tickat" med svart skärm och sen dragit igång varierad tid senare.
Idag verkar det dock som att pannan själv löste jordfelsbrytaren och jag kollade mot vps säkringar. När jag hade dem ute gick det att slå på jfb satt i dem igen när jag satt i dem igen gick det konstigt nog att slå på jfb igen men sen stod pannan återigen och tickade, lite oklart hur länge men när vi kom hem två timmar senare funkade den som vanligt igen.
Tickandet låter lite som en trött kondensator tror jag men jag är inte så insatt i sådant tyvärr, hade dock det problemet på en gammal tv.

Ska föröka ta en titt om det är bränt.

L lordi skrev:

Och tack för svar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.