44 422 läst · 83 svar
44k läst
83 svar
15 minuters jobb, 11000:- !
Jag har lagat min 490 några gånger. Jag har sluppit att betala för de felsökningar som misslyckats.
Förhoppningsvis så klämde reparatören fast kabelskorna till elpatronerna med en tång vid bytet, om inte så kan du ha en brand snart (det fick jag) då upp till 16A per fas kan gå genom dessa påtryckta kabelskor...
Förhoppningsvis så klämde reparatören fast kabelskorna till elpatronerna med en tång vid bytet, om inte så kan du ha en brand snart (det fick jag) då upp till 16A per fas kan gå genom dessa påtryckta kabelskor...
Var i kontakt med konsumentverket idag, företaget har inte rätt att ta ut extrakostnader som dom inte informerat om i förväg. Var också i kontakt med firman och dom ska återkomma i veckan. Blir till att hålla tummarna.H Hubbe2 skrev:
Just i TS fall verkar det inte vara någon större felsökning, men i ditt fall med bilen och i de flesta fallen med felsökning så kan det ta hur lång tid som helst. Man börjar kolla de vanligaste felen men är det något knepigt så håller man på tills det är löst. Kommer du som elektriker och ska felsöka ett jordfel kan de ta allt från 5 minuter till en dag. Det är sonat gå till läkaren för att man har ont någonstans och börja gapa efter 5 minuter när han inte hittat det. Jag skulle säga att det inte finns något tak på tiden för en felsökning. Springer det iväg för mycket får man meddela kunden hur läget är. Ingen arbetar gratisH hemljuvahem86 skrev:Du ska ju inte betala för att de byter delar som inte är trasiga. Jag hade min Volvo V70 inlämnad på märkesverkstaden. Jag tror att de höll på i 8 timmar vid 3 olika tillfällen för att hitta varför en motorfelkod löste ut. Till slut hittade de ett glapp i en kontakt.
Totalkostnad för mig 1 st felsökningsavgift + ny kontakt 1200 kr. Inte f-n hade jag betalat alla dessa timmar för att nån inte vet vad denne pysslar med.
Ramnemark skrev:Just i TS fall verkar det inte vara någon större felsökning, men i ditt fall med bilen och i de flesta fallen med felsökning så kan det ta hur lång tid som helst. Man börjar kolla de vanligaste felen men är det något knepigt så håller man på tills det är löst. Kommer du som elektriker och ska felsöka ett jordfel kan de ta allt från 5 minuter till en dag. Det är sonat gå till läkaren för att man har ont någonstans och börja gapa efter 5 minuter när han inte hittat det. Jag skulle säga att det inte finns något tak på tiden för en felsökning. Springer det iväg för mycket får man meddela kunden hur läget är. Ingen arbetar gratis
Du har inte varit hos doktorn på länge va? Det är fan ingen som felsöker nån längre tid där skall jag säga. Och samla ihop ett gäng fel och åtgärda samtliga samtidigt är inte heller aktuellt.
Jag kommer att bestrida alla tillägg och hänvisa till prisinformationslagen §10. Företaget har inte nämnt att några särskilda tilläggsavgifter kan tillkomma. Vi hade givetvis inte beställt ett jobb som enligt tekniker 1 skulle kosta ca 4000kronor om vi vetat att det skulle tillkomma 2500kronor i tilläggsavgifter, ännu mindre om vi vetat att det bara var effektvakten för 1500 kronor som skulle bytas.
"10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt."
ref. http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ling/prisinformationslag-2004347_sfs-2004-347
"10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt."
ref. http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ling/prisinformationslag-2004347_sfs-2004-347
Vi hade bokat årsservice på värmepumpen, precis som vi alltid gjort. Tyvärr valde vi ett annat företag denna gången.S Sir Duke skrev:
Det är ju en överdrift av dig. Representerar du alla patienter med alla sjukdomar? Jag håller med om att det inte läggs mycket tid överlag, men visst utreds vissa människor hur länge som helst. Sen kommer en anmälan till ivo när felet hittats för att inte läkaren hittade det fort nog. Som att man kan öppna en bok och säga här är problemet.F fsn skrev:
Tagga ner lite....
Bestrid Fakturan skriftligt pga ej avtalade kostnadsposter och oskäliga kostnader.A anders_mm skrev:Hej.
Vi hade besök av en hantverkare som genomförde en service på vår värmepump, det tog sin lilla stund och kostade i runda slängar 1600 kronor, fullt rimligt.
Vi servicen upptäckte han att kraftkortet var trasigt och behövdes bytas, detta skulle kosta runt 4000kr. Detta var surt men det är sånt man får ta tänkte vi och beställde jobbet. Nån månad senare kom en annan tekniker från samma firma och bytte kortet, då upptäckte det att det var effektvakten som var problemet. Två månader (!) senare byttes detta, tog ca 15 minuter och allt var frid och fröjd.
Idag kom fakturan för bytet: 11000:-, och detta är alltså enbart för bytesdelen, inte den initiala servicekostnaden. Vi har bl.a. fått betala över 2500:- i "grundavgifter" och "zonavgifter", denna kostnad har aldrig framgått tidigare, vi har inte heller blivit informerade om den i förväg. Denna fanns inte heller med på service-fakturan.
Faktura för reparation:
Zonavgift 1: 950:- (för bytet av kraftkort som inte var trasigt)
Grundavgift: 400:- (oklart vad detta är för kostnad)
Ordinarie tid 1: 2432:- (för att byta det kraftkort som inte var trasigt)
Kostnad kraftkort: 2638:- (kostnad för ett kort som inte vi behövde)
Zonavgift 2: 950:- (för byte effektvakt)
Ordinarie tid 2: 347:- (byte av effektvakt)
Kostnad effektvakt: 1095:-
Så vad har jag som kund fått för dessa 11000 kronorna?
Byte av effektvakt och 15 minuters effektiv arbetstid. Vi har inte ens kvar det kort som vi betalat för (reservdel i framtiden kanske).
Jag tänker ringa dom imorgon och meddela att vi bestrider denna fakturan, detta är helt orimligt tycker jag.
Begär förklaring på vad de olika posterna avser och hur/när/varför de har avtalats.
Du får nog senare betala för effektvakten och arbetet samt ev. någon framkörning / servicebil dock endast skäligt belopp.
Notera att när ni inte är överens om Fakturan(bestriden) är den inte förfallen varför inga ytterligare kostnader tillkommer.
Det är en rättighet att bestrida fakturor och man ska inte känna sig obekväm med det hela.
Om leverantören hotar med Kronofogden så kan man bara maila dom och meddela att man bestridit faktura från Företag X med motivering Y. I och med det får inte Kronofogden driva in en skuld utan prövning via rättegång.
Eventuella hot om prickar osv är inte sant, så stå på dig och betala endast det som ni kom överens om innan jobbet.
Om leverantören hotar med Kronofogden så kan man bara maila dom och meddela att man bestridit faktura från Företag X med motivering Y. I och med det får inte Kronofogden driva in en skuld utan prövning via rättegång.
Eventuella hot om prickar osv är inte sant, så stå på dig och betala endast det som ni kom överens om innan jobbet.
Använd den här appen när du ringer, fungerar super bra. Har själv använt den mot tidigare arbetsgivare och spelat upp inspelningen i Tingsrätten.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appstar.callrecorder
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appstar.callrecorder