525 läst · 16 svar
525 läst
16 svar
12V till 220 !!!
Sida 1 av 2
10-15 W lär tömma och djupurladda ditt batteriet på kort tid. För exakt tid behöver du veta strömmen, sedan dividera den med batteriets Ah.
Kolla på någon enkel 12 V-solcellsanläggning och jobba utifrån dessa spec. Undvik att omvandla till 230 V . Många prylar idag funkar med 5 V eller 12 V.
Ett solcellspaket utan batteri kostar ex. hos Jula 800 kr.
Kolla på någon enkel 12 V-solcellsanläggning och jobba utifrån dessa spec. Undvik att omvandla till 230 V . Många prylar idag funkar med 5 V eller 12 V.
Ett solcellspaket utan batteri kostar ex. hos Jula 800 kr.
Använd spänningsregulatorer/buck-converters från 12V till produkternas verkliga spänning. Bättre på många olika sätt. Billigare, energisnålare, stabilare och framförallt driftsäkrare.
Se till att ha den mest strömsnåla 4G/5G-router du kan hitta som ändå ger tillräckligt bra signal. Om du har bra mobiltäckning så kan du sätta upp en gammal mobiltelefon som WiFi hotspot istället. Enkel att byta ut i alla fall. Har du en sådan så kan du dessutom logga in på den med TeamViewer för att övervaka att den mår bra också.
Se till att ha den mest strömsnåla 4G/5G-router du kan hitta som ändå ger tillräckligt bra signal. Om du har bra mobiltäckning så kan du sätta upp en gammal mobiltelefon som WiFi hotspot istället. Enkel att byta ut i alla fall. Har du en sådan så kan du dessutom logga in på den med TeamViewer för att övervaka att den mår bra också.
Om vi antar att du har kameror utöver routern på 15W, och kommer upp i 24W, då är det 2A i ett 12V-system (lite grovt förenklat).Stickan59 skrev:
Med 2A i strömförbrukning konstant, då tömmer du ett vanligt fritidsbatteri totalt (säg ca 80Ah) på mindre än två dygn.
Så du behöver en lösning som laddar batteriet/batterierna kontinuerligt.
Solceller är väl det enda rimliga tänker jag.
Teknikst sett ett roligt projekt, men det kommer att kosta en hyfsad slant om du ska få till en funktionell lösning.
Är det bara kameraövervakning du vill ha, då hade jag satsat på Arlos 4G-kameror.Stickan59 skrev:
En bekant har det i sin sommarstuga, fungerar ypperligt.
Finns även en liten solpanel för att förlänga livslängden på batterierna, men han säger att batterierna räcker i ca 3 månader.
https://www.arlo.com/sv_se/cameras/arlo-go-2
De flesta kameror har ju rörelsedetektion och de drar i princip ingenting när det inte är rörelse framför dem. Jag ser den huvudsakliga svagheten i att routern drar så mycket som den gör, vilket var orsaken till att jag föreslog att använda en mobiltelefon som router istället.Hannuse skrev:
Om vi antar att du har kameror utöver routern på 15W, och kommer upp i 24W, då är det 2A i ett 12V-system (lite grovt förenklat).
Med 2A i strömförbrukning konstant, då tömmer du ett vanligt fritidsbatteri totalt (säg ca 80Ah) på mindre än två dygn.
Så du behöver en lösning som laddar batteriet/batterierna kontinuerligt.
Solceller är väl det enda rimliga tänker jag.
Teknikst sett ett roligt projekt, men det kommer att kosta en hyfsad slant om du ska få till en funktionell lösning.
Ja, absolut är det så.pacman42 skrev:
Men tänker att det kommer att bli en tekniskt krånglig lösning för att bara ha någon kamera.
Är det bara kamera man vill ha, då hade jag skaffat en färdig lösning, kamera med inbyggt 4G-stöd.
Självklart, och med tre blir det ännu mer pengar.pacman42 skrev:
Men jag ser framför mig en teknisk lösning med bilbatterier, sladdar, solpaneler från Temu och en gammal mobiltelefon.
Och sedan har man lagt otroligt mycket tid på någonting som fungerar....sisådär.
Men, jag gillar ju själv tekniska utmaningar, så jag säger ingenting om det är det man vill ha, och finner tillfredställelse i det.
Vill bara putta in att man kan överväga att "köpa sig fri" ibland.
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hjälp, förstår inte märkningen
Splitta inkommande fiber brf
12V till 220 !!!