Behöver lägga en elkabel 220V till en spis och ett element... 2000W ungefär totalt.
100 meter.
Orkar inte gräva ner den överallt.
Hur många mm2? och vilken säkring?
PS Jag är inte smart, så svara därefter. Min hjärna har en felbrytare som slår till och stänger ner om jag ser en formel.
Tack.
Följdfrågor:
Om jag ska koppla något känsligt i slutet, som dator.... måste jag tänka annorlunda då?
Skiljer det mycket om jag beslutar mig för att gräva ner?
Om jag bara använder 1000W?
Kan man blanda storlekar, t ex
2.5mm2 första 50 meter och 6mm2 nästa 50 meter (om det hipp som happ skulle bli så)
100 meter.
Orkar inte gräva ner den överallt.
Hur många mm2? och vilken säkring?
PS Jag är inte smart, så svara därefter. Min hjärna har en felbrytare som slår till och stänger ner om jag ser en formel.
Tack.
Följdfrågor:
Om jag ska koppla något känsligt i slutet, som dator.... måste jag tänka annorlunda då?
Skiljer det mycket om jag beslutar mig för att gräva ner?
Om jag bara använder 1000W?
Kan man blanda storlekar, t ex
2.5mm2 första 50 meter och 6mm2 nästa 50 meter (om det hipp som happ skulle bli så)
Är detta en skoluppgift tro?
Ladda ner programmet ElDim och använd det. Då får du ditt svar. Varning för att oförsiktigt klickande kan kasta upp en formel i ditt ansikte utan att du är beredd.
Sen är det massa andra saker att tänka på kring detta men jag gissar att du inte är särskilt mottaglig för det.
Välkommen till forumet!
Ladda ner programmet ElDim och använd det. Då får du ditt svar. Varning för att oförsiktigt klickande kan kasta upp en formel i ditt ansikte utan att du är beredd.
Sen är det massa andra saker att tänka på kring detta men jag gissar att du inte är särskilt mottaglig för det.
Välkommen till forumet!
Det handlar om 4×6+6 eller 3×10+10 mm2 kabel när man ska så långt och bör hålla sig inom toleranserna för acceptabelt spänningsfall. Antar det är på landsbygden? Då kan man ha 3-fas 10 A som räcker till en dubbel kokplatta, mikrovågsugn, något värmeelement, uttag och belysning. Om kabeln är tillfällig som vid bygge och bara ska ligga på marken ska den egentligen ligga i ett gult kabelskyddsrör.
Redigerat:
OK tack.J Josth skrev:Det handlar om 4×6+6 eller 3×10+10 mm2 kabel när man ska så långt och bör hålla sig inom toleranserna för acceptabelt spänningsfall. Antar det är på landsbygden? Då kan man ha 3-fas 10 A som räcker till en dubbel kokplatta, mikrovågsugn, något värmeelement, uttag och belysning. Om kabeln är tillfällig som vid bygge och bara ska ligga på marken ska den egentligen ligga i ett gult kabelskyddsrör.
Men om jag har 3 fas 400V och i slutet bara vill ta ut 230V... då kan jag väl acceptera spänningsbortfall?
Och klara mig med 2.5mm2
Har man en 3-fas 400 V motor som ger symmetrisk belastning på faserna så blir det ingen ström i nolledaren och inget spänningsfall där. Men det är inte så man räknar utan man utgår från sämsta fall mot jord och det motsvarar att man t.ex. sätter på en dubbel kokplatta på en fas men inte belastar de andra faserna.
Det blir samma spänningsfall mellan fas och nolla oavsett om du har 1, 2 eller 3 faser.C Cebaztian skrev:
Sen är det inte bara spänningsfallet som bestämmer kabeldimensionen. Kortslutningsströmmen är minst lika viktig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Om du kan fördela ett gäng enfasbelastningar ganska jämnt mellan de tre faserna så minskar spänningsfallet till en sjättedel! Även om du kan fördela dem på två faser så vinner du hälften.C Cebaztian skrev:
Men du måste se till att kabeln får nödvändigt skydd. Pratar vi tillfälligt eller permanent?C Cebaztian skrev:
JaC Cebaztian skrev:
Det kan du om du säkrar av med 6 A. Det ger 4 kW i trefas. Det är ett enkelt svar. JFB är ett krav, i matande ände om du inte kan skydda kabeln nöjaktigt.C Cebaztian skrev:
Vill du ha mer så behövs mer uppgifter, framför allt förimpedansen och typ av säkring i matande ände.
Bra tack... nu lär jag mig något.Bo.Siltberg skrev:Om du kan fördela ett gäng enfasbelastningar ganska jämnt mellan de tre faserna så minskar spänningsfallet till en sjättedel! Även om du kan fördela dem på två faser så vinner du hälften.
Men du måste se till att kabeln får nödvändigt skydd. Pratar vi tillfälligt eller permanent?
Ja
Det kan du om du säkrar av med 6 A. Det ger 4 kW i trefas. Det är ett enkelt svar. JFB är ett krav, i matande ände om du inte kan skydda kabeln nöjaktigt.
Vill du ha mer så behövs mer uppgifter, framför allt förimpedansen och typ av säkring i matande ände.
- Sprida belastningen mellan faser är en "folksport" här på gården.
- 4000W är massor, men då förmodar jag vi pratar om samtliga belastningar längs den kabeln, hela vägen tillbaka till huvudsäkring.
- Huvudsäkring 16A
- Placeras JFB mellan mina förbrukare och 6A säkring där jag tar ut ström?
- Förimpendans förmodar jag har att göra med typ av kabel.
https://www.amazon.se/gp/product/B0D9DDC5T1/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Faktiskt hela vägen till transformatorkiosken.C Cebaztian skrev:
Vi vet ingenting om var och hur du tänkt koppla in kabeln i matande ände. Därför skrev jag 6 A. Kan du ordna en femledare så att du får trefas så kommer du väldigt långt med 6 A, såvida du inte behöver enfasförbrukare på 2 kW eller mer som t.ex spisen.
Ja, typ. Någonstans i matande ände på kabeln.C Cebaztian skrev:
Det är en faktor som anger "styrkan" på nätet och beror av dels hur du bor, i staden med ett starkt elnät eller långt ut på landen med svajigt elnät. Och dels beror det på dina interna ledningarna mellan mätarskåpet och den punkt där du tänkt koppla in kabeln. 6 A ger marginal.C Cebaztian skrev:
Kabeln du länkar till kan användas. Men om du inte hittar en 100m-längd så behöver den skarvas, professionellt.
Ja Tre fas på allt.Bo.Siltberg skrev:Faktiskt hela vägen till transformatorkiosken.
Vi vet ingenting om var och hur du tänkt koppla in kabeln i matande ände. Därför skrev jag 6 A. Kan du ordna en femledare så att du får trefas så kommer du väldigt långt med 6 A, såvida du inte behöver enfasförbrukare på 2 kW eller mer som t.ex spisen.
Ja, typ. Någonstans i matande ände på kabeln.
Det är en faktor som anger "styrkan" på nätet och beror av dels hur du bor, i staden med ett starkt elnät eller långt ut på landen med svajigt elnät. Och dels beror det på dina interna ledningarna mellan mätarskåpet och den punkt där du tänkt koppla in kabeln. 6 A ger marginal.
Kabeln du länkar till kan användas. Men om du inte hittar en 100m-längd så behöver den skarvas, professionellt.
Och sätta 6A på varje fas.
Skarvning. Professionellt nog?
https://www.amazon.se/gp/product/B07TPSM4Y3/ref=ox_sc_act_title_11?smid=A1MVNMEXAVZVOW&psc=1
Ja, jag kanske var lite vag vad det gäller spis - insåg inte att om alla plattor är på - så är det långt mer än 2000W.
Får hitta en snålare lösning, begränsa antal plattor.
Hela vägen till transformatorkiosken?
Men där sitter väl rejälare säkringar än på varje enskilt hushåll på vägen.
I mitt nätägarskåp finns alltså en specifik förimpedans? Som alltid är samma? Som man får reda på hur.
Tack för svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
BraC Cebaztian skrev:
JaC Cebaztian skrev:
Kan inte uttala mig. Den är troligen avsedd för gummikabel. Kan bli tveksamt att ansluta enkardeliga ledare där. Det här är en kabelskarv. https://www.elbutik.se/product.html/krympskarv-2 Skarvhylsor och tång tillkommer.C Cebaztian skrev:
Du får undvika det högsta läget på plattorna. Eller så får vi försöka gå upp till 10 A men då behövs mer info.C Cebaztian skrev:
JaC Cebaztian skrev:
Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är den sista säkring som skyddar din kabel.C Cebaztian skrev:
Man kan fråga nätägaren, eller så kan du mäta själv: https://www.byggahus.se/forum/el/262384-hur-man-mater-forimpedansen-med-en-vattenkokare.html. Då har du fördelen att kunna mäta nära den punkt där du tänkt koppla in din kabel. Det är därifrån vi ska dimensionera din kabel till kojan.C Cebaztian skrev:
Jag vill egentligen veta mycket mer om detta för att ge råd. Lite bilder på inkopplingspunkt, kabelstråk, kojan osv vore bra.