11 080 läst · 113 svar
11k läst
113 svar
1 000 personer dör i förtid på grund av vedeldning
Jag skulle gärna vilja förbjuda alla bilar istället: såå mkt avgaser som de släpper ut och allt buller! Sen alla dessa vidriga parkeringar som ska byggas överallt istället för träd och blommor. Det finns effektivare sätt att resa - samåka: kollektiv trafik heter det. Som jag ser det så det är helt OK för dig att förstöra miljö och förorena med din bil/bilar men vedeldning ska förbjudas som jag ser som ett mkt mindre hot för miljön och hälsan än bilismen
Jag förväntar mig att vi nu i Sverige pga den ohyggliga nya, med Ebola jämförbara, epidemien, snarast tillskjuter skattemedel för utveckling av bättre eldstäder. Som Ride84Xl skriver, man har väl mätt utsläppen från en pyreldad överförbränningseldstad med oisolerad brännkammare matad med en blandning av blöta tidningar och använda babyblöjor och exrapolerat detta till hela eldstadsparken. Har själv en HWAM 3420 braskamin som i princip uppfyller kraven för en modern pelletspanna och inte fan luktar den nämnvärt (förutom lite vid upptändning från kall kamin). Skulle ju bli ännu bättre om självdraget ersattes med datorstyrda fläktar med lambdasensor (HMAM har detta i produktion). Sedan kan man ju sätta på en katalysator, en eldstad har ju den stora fördelen jämfört med en bilmotor att man dels vet ungefär i förväg när eldstaden skall starta och dels har man oftast tillgång till 230V som värmer upp katalysatorn till driftstemperatur på ett ögonblick. Men sådana enkla lösningar vill man inte föreslå för man vill som många sagt ha argument för att beskatta eldstäder.
Ja lite åt det hållet iaf. Volymmässigt torde väl ett regält dagbrott generera fler kubik än en regelrätt gruva på X antal meters djup. Men det var bara en spontan tanke.KnockOnWood skrev:
Jag har lite svårt att köpa att det här gäller de som eldar i en modern keramisk panna med fläkt!? Röken luktar ju inte ens något! När man är på tomten och röken slår i backen är det enda man kan ana en viss ökad fuktighet.
Det måste vara alla gamla pannor som folk pyreldar, vedspisar och kaminer tänker jag. Där är det säkert 1000ggr mer skit i röken. Och att det skulle leda till sämre inomusluft, hur ska det ens vara möjligt? Pannan står ju i 99% av fallen i källaren eller närliggande byggnad?
Det måste vara alla gamla pannor som folk pyreldar, vedspisar och kaminer tänker jag. Där är det säkert 1000ggr mer skit i röken. Och att det skulle leda till sämre inomusluft, hur ska det ens vara möjligt? Pannan står ju i 99% av fallen i källaren eller närliggande byggnad?
Utgår från min egen situation, här är det inget problem med bilar och buller, problemet är folk som eldar sur ved i gamla oljepannor från 80-talet, kan förstå att du tycker avgaser är ett problem för dig eftersom du antagligen bor i en större stad där eldar väl inte så många med ved, kollektivtrafik har vi knappt någon heller, men vi har mycket skog och blommor, ( till gäst) . Fredde
Från rapporten:
"Om man utgår från att PM2.5 har samma farlighet oavsett ursprung så uppskattar vi att cirka 3 500 förtida dödsfall årligen inträffar i Sverige på grund av den totala exponeringen. Troligtvis är det inte tillräckligt att göra beräkningar utifrån den totala halten, eftersom partiklar av olika ursprung tycks ha olika farlighet. Med separata bedömningar för olika källor till PM uppskattar vi att det årligen rör sig om cirka 3 000 förtida dödsfall från partiklar som inte genererats lokalt. Förbränningspartiklar från vedeldning uppskattas orsaka ytterligare drygt 1 000 förtida dödsfall per år. Utöver dessa dödsfall uppskattar vi, utifrån exponeringen för NO2, att lokalt genererade avgaser leder till ytterligare minst
1 300 förtida dödsfall per år, samt vägdamm till ytterligare drygt 200 dödsfall orsakade av kortvarig exponering. Sammanfattningsvis kan antalet förtida dödsfall uppskattas till cirka 5 500 per år på grund av dessa exponeringar, när beräkningarna tar hänsyn till olika exponering-responsvärden för olika källor. "
Låt mig sätta in vilka siffror jag vill i en av mig godtyckligt vald kalkyl så skall jag producera vilket resultat du vill.
"Om man utgår från att PM2.5 har samma farlighet oavsett ursprung så uppskattar vi att cirka 3 500 förtida dödsfall årligen inträffar i Sverige på grund av den totala exponeringen. Troligtvis är det inte tillräckligt att göra beräkningar utifrån den totala halten, eftersom partiklar av olika ursprung tycks ha olika farlighet. Med separata bedömningar för olika källor till PM uppskattar vi att det årligen rör sig om cirka 3 000 förtida dödsfall från partiklar som inte genererats lokalt. Förbränningspartiklar från vedeldning uppskattas orsaka ytterligare drygt 1 000 förtida dödsfall per år. Utöver dessa dödsfall uppskattar vi, utifrån exponeringen för NO2, att lokalt genererade avgaser leder till ytterligare minst
1 300 förtida dödsfall per år, samt vägdamm till ytterligare drygt 200 dödsfall orsakade av kortvarig exponering. Sammanfattningsvis kan antalet förtida dödsfall uppskattas till cirka 5 500 per år på grund av dessa exponeringar, när beräkningarna tar hänsyn till olika exponering-responsvärden för olika källor. "
Låt mig sätta in vilka siffror jag vill i en av mig godtyckligt vald kalkyl så skall jag producera vilket resultat du vill.
Klicka här för att svara