Hej och varmt välkommen till en tråd om ett ganska udda projekt som jag försöker ro iland.

Vissa av er har kanske följt min tråd om en lägenhetsrenovering där många speciallösningar sett dagens ljus för första gången. Jag har hållit på med renoveringen omkring tre år nu och anledningen att det tar sån tid är dels för att jag är väldigt noggrann men också att det är många specialprojekt som tar tid… Det är alldeles för lätt att snöa in på flummiga sidospår… Kul dock!
Jag har iaf experimenterat med betonggjutningar av bänkskivor under ett antal månader och jag tänkte att det är dags att dela med mig av det projektet i en separat tråd, detta för att orginaltråden inte ska handla om enbart detta samt för att nå ut till fler av er experter…

Jag experimenterar alltså med mixar av krossat glas och pigmenterad cement för att få en rå men ändå intressant yta på skivan, jag vill få den färdiga skivan att bli nåt i stil med denna provgjutningen:


bild-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

svart cement och grön glaskross

Detta är inte allt (som ni nog anat redan i rubriken), utan jag tänker mig dessutom att glasbitarna ska kunna lysa på nåt sätt och att ljuset ska kunna styras individuellt så att hela skivan fungerar som en upplyst ”skärm”. Jag tänker mig en arduino (mikrokontroller) som hjärna i det hela som ska kunna styra ljusflöden på olika sätt. Jag tänker mig vidare kunna skapa coola mönster som rör på sig, typ som ringar på vatten som utgår från olika punkter på skivan. Även snygga texter och bilder ska kunna rulla förbi, bara fantasin sätter gränserna när jag väl får till hårdvaran…

Min första tanke var att använda fiberoptisk kabel som limmas mot varje glasbit på ytan och som sen gjuts ner i betongen. Jag beställde 3.2km optisk kabel från kina men när jag testade det visade det sig inte riktigt fungera som jag tänkt. Alldeles för lite ljus kom ut till glasbitarna så det var bara att gå tillbaka till tankesmedjan och tänka om. Det är ju viktigt att ljuset syns tydligt om det ska vara värt besväret…

Kanske skulle jag kunna ta hål i skivan från baksidan och ända ut till glasbitarna vid ytan och sen placera dioder i hålen och lysa upp glaset..? Prover gjordes med träpinnar limmade mot glasbitarna och dessa togs sen bort efter att betongen brunnit så att hål kvarstod.

image-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pinnar för att skapa hål

image-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det gjöts

image-6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och hålen släpper genom en del ljus

Detta fungerade hyfsat men jag insåg snabbt att en hel skiva tillverkad på detta sätt skulle bli väldigt skör även med armering och jag vill ju inte att hela skivan ska knäckas…
Så nästa tanke var att istället gjuta in plexiglasstavar som kan leda ljuset från dioder placerade på undersidan och på så sätt få en solid skiva som släpper genom ljus. På baksidan av varje plexistav borrade jag hål som dioderna passar i, stavarna limmades mot glasbitarna precis som träpinnarna jag hade tidigare.

image-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plexistavar på plats i provburken

Detta fungerade men det blir ett extremt jobb att göra alla dessa stavar samt limma och montera om jag ska få en hyfsad ”upplösning” på skivan. Dessutom riskerar de att lossna när jag häller i betongen och jag vill ju inte ha några döda pixlar.. Jag skulle vilja ha ca 3-4cm cc mellan varje diod och vid det här laget tänkte jag mig att fylla ut mellanrummet mellan de lysande glasbitarna med en glas-cementblandning. Detta skulle innebära att alla glasbitar mellan de lysande bitarna skulle bli helt mörka.


image-8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lyser men än finns det utrymme för förbättringar


Visst skulle det vara ännu snyggare om ALLA glasbitar på ytan lyser, kan jag få flera bitar att tändas av varje diod vore det möjligt utan att det blir mer kopplingsarbete, frågan var bara hur…?
Många tankar fram och tillbaka har flugit genom skallen och nu är jag inne på att gå ifrån konceptet med en betongskiva helt och istället bygga en skiva med en kärna av rent glas som täcks med ett lager cement på ytan för att fås att likna en äkta betongskiva… Begagnade glasskivor är billiga (kanske rent av gratis?) och glas borde ge tillräcklig stabilitet även utan armering om de bara sitter ihop på ett bra sätt, eller? Min största farhåga just nu är att allt skulle spricka sönder eller att det flexar så pass mycket att cementen lossnar från ytan, några tankar om detta? (Först tänkte jag mig plexi men insåg snabbt att det skulle flexa alldeles för mycket…)

Jag tänker mig just nu följande konstruktion (den lär dock revideras både en och 10ggr):

Först en kärna som består av lager på lager av glasskivor som limmas ihop med ett transparant epoxylim tills ca 30-35 mm tjocklek uppnås, på undersidan limmar jag en plexiglasskiva perforerad med hål i vilka dioderna placeras. På ovansidan lägger jag ytterligare ett tunt lager epoxy och i detta lager strör jag ut grön glaskross. När jag är nöjd strör jag ut sand över det hela som jag tänker mig ska fastna i limmet överallt där det inte är glasbitar, detta enbart för att få ett lager som cementen kan fästa i, antar att den inte vill fästa så bra direkt mot härdad epoxy? När allt brunnit ihop tas överflödig sand bort med dammsugaren och ytan spacklas upp med pigmenterad cement. (Kanske behövs det också en primer på sanden?) Sen slipar jag av allting tills jag har en absolut slät yta och jag ser lagom mycket av glasbitarna.. Efter det lägger jag på en betongsealer och sedan vax.

De smala partierna runt om hoarna och hällen måste givetvis förstärkas ordentligt om jag kör på denna metoden, jag har inte riktigt kommit på nån bra metod för detta än..? Ideer? :)

För att ge det hela ytterligare en dimension funderar jag på att på nåt sätt få ut ett tunnt skikt av elektriskt ledande ”folie” i små (3x3cm) kvadrater i epoxyskiktet under det krossade glaset. En kvadrat över varje diod som jag också kopplar ihop med kabel till min styrenhet. Detta skulle sen kunna fungera som kapacitiva sensorer så att hela skivan blir känslig för beröring, en touchscreen helt enkelt.. :)

Detta tänker jag mig kunna använda för att trigga ljuset och i framtiden även kunna programmera in fler coola funktioner (tex kommunikation med ugn, häll och spisfläkt bara för att nämna några). Jag tänker mig olika program där beröring av skivan resulterar i olika effekter, tex kan jag trigga ringar från en beröringspunkt som sen sprider sig över skivan och ger interferensmönster när de passerar trånga passager som tex runt hällen och hoarna, en annan och enklare variant att börja med kan vara att bara tända de dioder som berörs och därmed få svepande ljusshower när man drar handen eller torkar av bänkskivan med en trasa… Som sagt, bara fantasin sätter gränserna… :D
Jag har testat att bygga ihop kapacitiva sensorer av aluminiumfolie som tänder lysdioder med en arduino och de kan känna av min hand på upp till en dm i luft, visst borde det då också fungera genom en halv cm cement?

[video=vimeo;117208600]https://vimeo.com/117208600[/video]
kapacitiva sensorer känner av mitt finger

En stor fråga är hur ”sensorfolien” ska kunna släppa igenom ljus? Kanske går det att använda metallnät istället för folie, det bör väl också ha en kapacitans? Helst skulle jag ju vilja ha nåt transparent som också leder ström (tex ett skikt av indiumtennoxid som man använder i vanliga touchskärmar) men det är inte så lätt att få tag på till ett rimligt pris… Några förslag?

Kanske ska glasbitarna fästas först i den övre glasskivan med nåt som tål värme? Sen maskera ett rutnät och flamspruta hela ytan med några mikrometer aluminium? Kan man flamspruta aluminium själv? Vad krävs i så fall? Aluminium smälter vid 933 grader så kanske det går att mata in en tunn tråd i en gaslåga? Skulle jag använda aluminium skulle det iofs krävas att jag skyddar hela aluminiumytan innan cementen läggs på då den annars skulle lösas upp direkt av den frätande cementen… Hmm… det här tål att tänkas på…
För att förtydliga hur jag tänker har jag gjort en liten modell av skivans inre:

image-9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

underifrån och upp: plexi med dioder-många glaslager-metallnät eller liknande-glasbitar (ursäkta bildkvaliten)

Ytterligare ett problem som jag står inför är hur jag ska lyckas med kabeldragningen från de kapacitiva sensorerna, det blir många kablar som ska samlas ihop och ledas till undersidan av skivan på nåt sätt. Dras de den kortaste vägen till bakkant på skivan innebär det att det kommer att gå ca 20 trådar i varje rad (mellanrummet mellan sensorerna). Helst skulle jag vilja dra dem till baksidan direkt men det är ju självklart inte möjligt att borra >1000 hål genom varje lager glas så de måste få gå på ovansidan i cementlagret, förhoppningsvis räcker det med så pass tunna trådas att man ej kan se ett rutnät på den färdiga skivan… Trådarna måse ju dock vara skärmade så att man inte triggar fel sensor vid beröringen… Kan man kanske själv tillverka skärmad kabel av aluminiumfolietape och tunna koppartrådar?

Jag är själv kemitekniker och helt noob inom elektronik så all input från er med koll på elektronik uppskattas verkligen!

Vad tror ni, är det ett helt galet projekt? På ett negativt sätt alltså? ;) Ser ni några direkta problem som jag inte tänkt på? Kommer induktionshällen att störa ut touchtensorerna kanske? Typ alla hällar har ju touchkontroll så det bör inte vara ett problem eller? Eller baseras den touchen på andra principer? All form av input uppskattas mycket! Finns det andra varianter av touchsensores som skulle vara enklare att tillverka? Kanske kan den optiska kabeln jag har användas på nåt sätt för detta?

Givetvis kommer jag att göra ytterligare många tester så jag vet att konceptet håller, jag ska försöka hålla er uppdaterade genom projektets både med- och motgångar…

Jag kan väl på förhand också säga att jag är medveten om vilket extremt jobb det kommer att vara att koppla ihop alla dessa (kanske 1800st) lysdioder och sensorer med motstånd, kondensatorer och shift-registers, men det är jag beredd att göra om det så tar mig månader med lödkolven i näven… Priset på den färdiga skivan kommer däremot att kunna bli förhållandevis lågt om jag inte räknar in arbete då, byggmaterialet är ju i princip gratis (så när som på epoxy) och elektronikkomponenter är väldigt billigt om man beställer direkt från kina… Skulle jag räkna in arbetstiden i kostnaden skulle det bli ännu billigare då detta ju är min hobby och hobbys brukar man ju få betala för.. ;)

Skaparglädjen är den enda sanna glädjen som ni väl vet!
 
  • Gilla
erber och 20 till
  • Laddar…
Det är ett helt galet projekt, på ett positivt sätt! :)
Jag hoppas verkligen att du lyckas. Det låter riktigt häftigt.
Tyvärr kan jag inte bidra med mer än lyckoönskningar eftersom jag inte förstår nånting av de tekniska termerna du använder :)
 
Det finns RGB lysdioder med inbyggd kontrollerkrets på bandkabel som underlättar om du ska ha många lysdioder. Data shiftas ut som till ett långt shiftregister. Finns en byggsats med dessa för att göra julbelysning https://www.m.nu/xmas-lights-julbelysning-helt-nytt-satt-p-1599.html borde gå att få billigare från kina om du ska ha många.
 
Galet :) Testa om du kan sätta sensorerna under skivan och lysdioderna. Iom att du inte kräver mm-precicion så kanske du kan skruva upp känsligheten så att den kan känna fingrarna genom hela skivan.
 
  • Gilla
HansR
  • Laddar…
Har absolut inget att bidra med men hysteriskt kul projekt! Rock on!:wow:
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer och lyckönskningar!
Jag har kollat en del på färdiga slingor med ws2811 och liknande, dessa verkar bara finnas med RGB..? Jag är ju inte intresserad av nåt annat än vitt ljus då jag tänker att det ska filtreras i det färgade glaset.. Visst hade det kunnat bli snyggt också med klart glas och RGB dioder och då ha färger som en extra dimension men det känns väldigt viktigt att skivan ser snygg ut också i släckt läge så därför lutar det åt grönt glas just nu... Visst går det att använda RGB dioder och köra dem som vita men det känns väldigt onödigt då de är mycket dyrare än enfärgade. För varje diod krävs dessutom tre styrsignaler (en för varje färg) så det krävs 3ggr så många shiftregisters för att få samma funktion. Även om de är inbyggda så blir det bra mkt dyrare... Finns det vita slingor färdiga med styrning tar jag väldigt gärna emot tips, det hade varit helt optimalt! Någon som känner till färdiga/halvfärdiga lösningar med sensorer hade det varit ännu mer värdefullt! :)

Jag tror tyvärr inte att det är möjligt att ha sensorerna på undersidan, även om det ev skulle vara möjligt att ställa upp känsligheten borde diodslingorna störa ut dem totalt.. Eller?
 
Blir imponerad av allt arbete och tid du lägger ner på både lägenhet och allt omkring - önskar man själv hade den disciplinen numera. Att laminera flera glasskivor med exopi är en billig lösning men gör samtidigt att ljusgenomsläppet minskar och det finns även risk att det bildas bubblor mellan glasen. Jag hade nog använt en vanlig vattenfast skiva i botten, sedan hade jag nog byggt upp lysdioder och sensorer i lager ovanpå denna. Istället för att dra ledningar hade jag använt kretskort för både lysdioder och sensorer, gör en ritning på ledningsdragning och etsa sedan ett kretskort som fyller samma funktion.
 
Redigerat:
Highflower skrev:
För varje diod krävs dessutom tre styrsignaler (en för varje färg) så det krävs 3ggr så många shiftregisters för att få samma funktion.
Fast fördelen med exempelvis WS2812B (som har en WS2811 integrerad i dioden) är ju att dioderna endast kräver + och - samt en datasignal, sedan kopplar man alla i serie och kan adressera varje diod separat i programvaran. Inga shifregister behövs. Men jag förstår att du inte vill använda RGB dioder om du enbart behöver vit.
 
Vid profetens skägg highflower! Nu skenar du! Alldeles underbart. Jag är inte heller elektroingenjör, men slås av en fundering - du monterar dioden 3,5cm från glasbitarna som är spridda över stor yta, hur stor blir spridningen för ljuset? Du vill ju åstadkomma en sorts stor pixel, och då behöver du avskärmning från omkringliggande 3x3-enheter. Är verkligen diodens ljuskägla så smal på det avståndet? Jag har som sagt ingen aning.

Sedan råd. Jag ser två bra möjligheter för dig att ro iland detta, utan att bli en eremit. 1) gör det till en del av din forskning. Det kanske går att skapa ett interaktivt materialforskningsprojekt? 2) starta ett företag. Den här idén är så crazy, att om du ror iland det på ett vettigt sätt, så kommer kökstillverkare stå i kö. Och nu pratar vi inte folk som köpet hth (no harm ment hthers). Tydligt kommersiellt fokus = riskkapital finnes!

I bägge fallen skulle jag experimentera med en liten 10x10 cm prototyp först. Visa för lämpliga professorer. Du har ju säkert en grym tillgång till några av landets ledande experter. Rätt person kommer bli eld och lågor. Och tyvärr för oss andra - hittar du en bra lösning håller du käft, jobbar på och söker patent ..
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Återigen, tack för kommentarer! :D Ni är underbara!

NetNut skrev:
Blir imponerad av allt arbete och tid du lägger ner på både lägenhet och allt omkring - önskar man själv hade den disciplinen numera. Att laminera flera glasskivor med exopi är en billig lösning men gör samtidigt att ljusgenomsläppet minskar och det finns även risk att det bildas bubblor mellan glasen. Jag hade nog använt en vanlig vattenfast skiva i botten, sedan hade jag nog byggt upp lysdioder och sensorer i lager ovanpå denna. Istället för att dra ledningar hade jag använt kretskort för både lysdioder och sensorer, gör en ritning på ledningsdragning och etsa sedan ett kretskort som fyller samma funktion.
Anledningen att jag tänker mig lysdioderna under en tjock glasskiva är dels för att de inte ska störa sensorerna och dels för att de ska vara lätta att montera när jag har skivan uppochner. Dessutom borde ljusspridningen bli hyfsat lämplig för att den ska lysa upp lagom stort område av skivans yta. Ligger dioderna ytligt känns det som att glasbiten precis framför dioden lyser väldigt starkt och de omkringliggande bara får lite marginellt med ljus. Etsa kretskort tänker jag göra för shiftregisters, motstånd och kondensatorer för att förenkla monteringen. Dessa monterar jag sen i en låda tillsammans med arduinon att ha bakom diskhoarna. Du tänker alltså att jag etsar ett stort kretskort som täcker hela skivans yta? Ett potentiellt problem med detta skulle kunna vara att det blir svårt att få till skärmad dragning? Det är ju viktigt att skärma de ledningar som går till sensorerna så man inte triggar fel sensorer (iom att ledningarna också har en kapacitans som kommer att reagera på touch).

Jag har skrivit en förfrågan till Nils Malmgren Epoxi och bett om en rekommendation på helt klar epoxi med ett brytningsindex snarlikt det för glas, då borde ljusbortfallet bli marginellt. Bubblor kan mycket väl vara ett problem, men det får testerna visa... Alla problem går att lösa! :)

perkaby skrev:
Fast fördelen med exempelvis WS2812B (som har en WS2811 integrerad i dioden) är ju att dioderna endast kräver + och - samt en datasignal, sedan kopplar man alla i serie och kan adressera varje diod separat i programvaran. Inga shifregister behövs. Men jag förstår att du inte vill använda RGB dioder om du enbart behöver vit.
Vad jag menar är att tre gånger så mycket hårdvara behövs, givetvis är den inbyggd i detta fall och inga separata shiftregisters behövs. Detta innebär ju att dessa slingor med inbyggda shiftregisters är tre gånger så dyra och komplicerade som de behöver vara.. Jag kanske uttryckte mig otydligt... :)


elpaco skrev:
Vid profetens skägg highflower! Nu skenar du! Alldeles underbart. Jag är inte heller elektroingenjör, men slås av en fundering - du monterar dioden 3,5cm från glasbitarna som är spridda över stor yta, hur stor blir spridningen för ljuset? Du vill ju åstadkomma en sorts stor pixel, och då behöver du avskärmning från omkringliggande 3x3-enheter. Är verkligen diodens ljuskägla så smal på det avståndet? Jag har som sagt ingen aning.

Sedan råd. Jag ser två bra möjligheter för dig att ro iland detta, utan att bli en eremit. 1) gör det till en del av din forskning. Det kanske går att skapa ett interaktivt materialforskningsprojekt? 2) starta ett företag. Den här idén är så crazy, att om du ror iland det på ett vettigt sätt, så kommer kökstillverkare stå i kö. Och nu pratar vi inte folk som köpet hth (no harm ment hthers). Tydligt kommersiellt fokus = riskkapital finnes!

I bägge fallen skulle jag experimentera med en liten 10x10 cm prototyp först. Visa för lämpliga professorer. Du har ju säkert en grym tillgång till några av landets ledande experter. Rätt person kommer bli eld och lågor. Och tyvärr för oss andra - hittar du en bra lösning håller du käft, jobbar på och söker patent ..
Jag räknade lite på ljusspridningen och jag tänker mig att jag väljer en diod som har en 55 graders spridningsvinkel (en väldigt vanlig och billig diod), då borde ljuset träffa bra precis en cirkel med diametern 3cm. Eventuellt kommer det att bli en del totalreflektion i de olika glasskikten (om brytningsindexet för plasten däremellan skiljer sig från det i glaset) och då är det lite svårt att förutsäga hur spridningen kommer att bli. Förhoppningsvis är det inga problem men även detta får testerna utvisa...

Jag uppskattar verkligen dina råd! Jag har en tendens att snöa in i diverse projekt som tar väldigt lång tid att slutföra och risken att folk ser mig som eremit är överhängande... :)

Tyvärr är det nog svårt att köra på alternativ 1. Mitt forskningsprojekt är väldigt specificerat och det är helt omöjligt att styra om det att handla om interaktiva bänkskivor.. Det skulle i så fall vara att hitta nån helt ny finansiär och en ny avdelning och ytterligare fem år av doktorerande... Inte så sugen på det direkt... :p

Alternativ 2 har jag däremot funderat en del på. Att jobba med såna här typer av projekt vore verkligen helt fantastiskt kul! Jag har dock svårt att tänka mig att det skulle vara en nackdel att visa upp både processen för att utveckla konceptet och receptet på det färdiga resultatet..? Det är väl bra med marknadsföring?! Vissa tekniska detaljer kanske jag kommer att hålla hemliga dock.. Patent tror jag är onödigt, jag kan mycket väl ha fel men nu är det iaf publicerat här på BH och därmed för sent att patentskydda själva konceptet.. Kanske Kickstarters eller liknande är rätt väg att gå, då presenterar man väl idén och får den finansierad av allmänheten? Gillar när man kan vara öppen med det man gör! :)

Jag är inte sugen på att ha ett företag som bara gör en grej utan min dröm är att ha ett företag där jag kan driva igenom denna typ av projekt kontinuerligt. Jag har hundratals mer eller mindre galna idéer och det bubblar hela tiden upp nya till ytan... :p
Att blanda gamla och rustika material som tex betong med ny teknik kan ta inredningsdesign till en ny nivå... :)

PS. De gamla kopparhängrännorna jag fick köpa av dig kommer att bli sjukt snygga och det projektet går lite i samma anda, gammalt material och ny teknik! ;) DS
 
vill bara instämma härligt projekt med roliga idéer - jag vill se hur du tar dig framåt :)
 
Nu börjar det bli dags för en uppdatering! :)
 
Det verkar onödigt att använda vita lysdioder för att sedan filtrera fram grönt ljus. Gröna lysdioder är billigare och kommer ge mer ljus för samma driveffekt eftersom en mindre del av ljuset filtreras bort.
 
Väldigt nice :) skall bli roligt att se slutprodukten!
 
Hej igen,
förlåt för sent svar, jag har missat dessa kommentarer av nån anledning, min mailbevakning verkar inte funka längre...

b_hasse: Anledninen att jag vill använda grön glaskross att filtrera ljuset genom är att jag vill ha en snygg bänkskiva även i släck läge, kör jag med klart glas och färgade dioder kommer den att se mycket tråkigare ut när den är släckt.. Att ändå använda gröna dioder under det gröna glaset är ju en poäng för att få ner driveffekten på den då det som du säger kommer att bli mindre förluster. Enfärgade dioder, gröna i det här fallet, har dock ett smalare ljusspektrum än vita så för att få igenom det ljus som jag vill ha gäller det att glasbitarna släpper igenom ljus i rätt del av det gröna spektrat. Här är en bild som visar ljusabsorbansen genom färgat glas. Som kan ses är det ett kanska brett spektra i förhållande till det vita infallande ljuset. Gröna dioder har en peak som ligger mellan 520-550nm. Denna kommer då givetvis att delvis släppas igenom men jag misstänker att ljuset blir aningen förvrängt och delar av det varma skenet kan gå förlorade om jag använder ett smalare ljusspektra. Detta är nog något jag ändå bör testa innan den slutliga skivan byggs, kanske är det ingen synbar skillnad och i så fall är det ju ren vinst att använda gröna dioder... Kanske blir det tom snyggare då färgerna borde bli jämnare i glasbitar av olika tjocklek...?

Så en liten kort uppdatering:
Det går långsamt framåt med projektet, jag har arbetat om mycket av det initiala konceptet för att få det att fungera praktiskt, grunden med en kärna av glas är kvar men tekniken för att bygga sensorerna har jag varit tvungen att ändra helt av olika orsaker.. Mer detaljer kommer senare. Har börjat skissa på en affärsplan så det blir eventuellt ett företag av detta projekt och som elpaco föreslår är jag lite hemlig med detaljerna i detta skede.. Hoppas det ändå är intressant att följa... :)

Jag tänkte iaf att jag kunde visa upp en liten prototyp med 20 dioder som körs i ett testprogram jag skrivit.. Prototypen innehåller inga touchsensorer utan denna gjorde jag bara för att få en uppfattning om hur ljusspridningen skulle bli samt för att ha nåt att testa mjukvaran på.

[video=vimeo;121896389]https://vimeo.com/121896389[/video]
En 13x17cm prototyp

Färgåtergivningen är inte helt perfekt från mobilkameran, det är ett mycket varmare sken i verkligheten.. Som ni ser blinkar dioderna bara, dvs de är antingen på eller av. Jag kommer jobba vidare med programmet så att dioderna går att dimma upp och ner (med pwm-teknik) och på så sätt ge mycket mjukare ljusflöden. Detta är dock inte helt trivialt om man som jag varken sysslat med elektronik eller programmering förut...

Ljuseffekterna har potential att bli väldigt mycket häftigare ju större skivor man bygger och med mina 1800 planerade dioder i den färdiga skivan kommer det förhoppningsvis att bli galet coolt... :)
 
  • Gilla
Tomteontheloft och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.