Vi är missnöjda med Canal Digital. Sedan start (någon gång i mars) har vi haft problem med ljud och bild på Canal Digitals HD-kanaler. Vi upplever inte att bildkvaliteten på HD-sändningarna är bättre än bildkvaliteten på icke HD-sändningar och vi tappar ljudet på HD-kanalerna då och då (ibland helt och hållet, ibland bara en halv sekund).

Vi har jämfört bildkvaliteten mellan TV4 HD och TV4 (via Canal Digital) och TV4 via Boxer (som vi fortfarande har haft kvar en tid) på vår TV men vi upplever ingen skillnad.

Vi har varit i kontakt med både kundtjänst och tekniker ett antal gånger men vi lyckas inte lösa problemet. Vi har en full HD-TV, HDMI-kabel, ingen hemmabioanläggning, mottagningen verkar vara OK, inställningarna korrekta. Canal Digitals tekniker tror inte att problemen beror på boxen.

Vi tycker inte att Canal Digital har gjort vår TV bättre, snarare sämre jämfört med det vi hade innan (Boxer).

Utöver våra tekniska problem tycker vi att det nu tar längre tid att sätta på TVn. Vi tycker att det är dåligt att vi behöver ytterligare en box och ytterligare en fjärrkontroll. Dåligt att ingen utomstående kan starta TVn. Vi tycker att TV-tablån är sämre (mindre översiktlig) än hos Boxer. Vi tycker att parabolen är ful. Och vi tycker det är miljöovänligt och irriterande att det inte går att stänga av digitalboxen, den röda lampan lyser alltid om man inte drar ut sladden. Dessutom tror jag tjänsten är något dyrare än det vi hade tidigare.

Nu vill vi avsluta tjänsten per omgående men eftersom vi har ett 24 månaders kontrakt med Canal Digital så vägrar Canal Digital häva kontraktet innan det att vi har provat byta ut boxen två eller tre gånger - något vi helst inte vill göra. Jag är så trött på Canal Digital, för övrigt en av våra annonsörer, att jag inte kan låta bli att skriva detta inlägg.

Finns det någon därute som har en lösning på mitt problem?
 
Se till att få hem en installatör (godkänd av Canal Digital) som kan fastställa om det inte är tillfredsställande bild mm. Om han inte tycker det blir det väl enklare att fortsätta prata med Canal Digital om en av "deras" tekniker tycker som Ni.
 
Analog högupplösnings tv lär vi tyvärr aldrig få se, då hade vi fått se på skillnad.

Mycket skitsnack med 5 ggr bättre bild, i praktiken så är det bara liiiiiiiite bättre bild,
liiiiiite bättre skärpa på t.ex. texten på fotbollsspelarna.

Jag har hållit på med TV i över 20 års tid och det här med HD tv är mycket reklamsnack,
faktum är att en mycket bra tjock tv står sig bra ihop med en t.ex. Boxer burk.

Tycker ändå att du skall prova och byta TV apparat för säkerhets skull, ibland blir det
olika kvalitets skillnader på Tv – satellit mottagare, svårt att förklara men så är det.

Jag lovar, får du hem en Canal Digital tekniker så säger han " Bättre än så här blir det inte "
 
Redigerat:
Canal digitals kundtjänst är hopplös.
Hadde kraftiga problem med vissa kanaler fram och tillbaka och eftersom jag inte hadde deras hytbox så var det ju den enda lösningen, dvs att skaffa deras hyrbox så skulle ju allt bli så bra. Som tur var så googlade jag lite och vad hittade jag på canal digitals danska sida? Jo en liten driftstörning på sateliten på just de kanaler jag hadde problem med så jag ringde igen och frågade varför de hävdade att det satt i min box när de var de som hadde problem och får då svaret att de har inga problem utan att jag skulle ta en hyrbox. När jag då bad honom faxa en skriftlig garanti på att deras hytbox skulle lösa problemet så la de på luren
 
Va är inte HD-tv världens balsam?

CD har såpass bra bild original (DVD upplösning) att högre knappast ger 5 öre per investerad hundring i avkastning. Den enda anledningen att skaffa HDtv (om man nu inte får det gratis) är om man har LEDsyn och måste sitta ½meter från TVn.

Ok om man ser mycket på film och har prolle men det tror jag inte de flesta har.

HDtv är precis som bluray en helt onödig kvalitetsförbättring.

Har en dreambox och trots att den är 5 år gammal spöar den allt vad CD/Viasat skickar hem till folk. Byter kanal snabbare, smartare funktioner osv osv.

TV ska man ändå inte titta på. Finns ju roligare saker att göra hugga ved tex ;)
 
Tack för alla tips. Att kalla hem en installatör tror jag inte leder någon vart. Att byta tv är inte aktuellt, vi har bara en tv. Att köpa ny tv är inte heller aktuellt, den vi har är bara två år gammal. Något jag kan göra är naturligtvis att dra ner på tv-tittandet. Det är ju ändå sällan något bra på tv. Jag ugglar hellre framför datorn än sitter framför tvn - precis som många av er andra. ;) Jag är mest irriterad på mig själv som så lätt gick på den missvisande reklamen att bilden och ljudet skulle bli bättre (något jag inte märker).

Jag kan i alla fall konstatera att Canal Digitals kundtjänst bara sysslar med försäljning och är därför inte direkt hjälpsamma med att hjälpa kunder som har problem.
 
Kundtjänsten duger bara till fel som har direkt med boxen(typ inställningar) eller kortet att göra inget annat, något du just blivit varse.

Hdtv är inte den pånyttfördelse av tv som många "tror". Det är knappast något fel på din TV heller. Det är bara så att såvida du inte har typ 50" och större tv ser du inte jätteskillnad.

En kompis köpte (och får betala DYRT) för CDs snygga men ack så värdelösa hdbox med hårddisk. Han har ringt och de uppgrader mjukvara osv men så våldsamt bra blir det ju inte, jag både byter kanal snabbare och slipper bråka med CDs kundtjänst vad gäller boxen åtminstone.

Ska sägas att ingen konkurrent är bättre så säg upp och lyssna på fåglarna istället! Har själv barn och Disney Channel får min ved huggen ;)
 
HD kanalerna i CD's utbud är det som fått mig att skrota Boxer och jag måste säga att jag är helnöjd. Ser man inte skillnad på bilden på HD-produktioner så är det något fel.

Jag är kalasnöjd med det HDutbudet från CD.

Kundtjänsten har jag inte mycket att säga om, dom behövde skicka en ny box vid ett tillfälle och det gick nog ungefär så fort man kan förvänta sig.

Tråkigt att ni inte är nöjda Per, men givet kalasbilden här hemma ligger problemet någonannanstans än i CD's utsändning... På TV4hd har jag en känsla av att det sänds en väldans massa skräp som inte alls är i HD. Om du istället slår över till SVTHD och jämför med SVT1/2 - menar du då att du inte ser någon skillnad? SVT är riktigt duktiga på HD-produktioner så där är ju skillnaden väldigt tydlig.

Discovery HD, National Geographic HD och Animal Planet HD har annars blivit favoriter pga "superbilden" i många program.
 
Jag känner att jag måste förtytdliga mig, visst finns där en skillnad men så våldsamt stor tycker då inte jag den är.

Discovery & NG har mycket bra program även UTAN HD ;)

Vid det avstånd jag normalt sitter och ser på tv är upplösningen hög nog med 720x576 som jag har just precis nu.

Sen är det en sjuhelsikes skillnad på nytt och gammalt på tvn, kolla på Al Bundy där hjälper nog ingen HDbox alls. Däremot nya serier typ CSI där är bilden alltid tiptop, färgerna mycket bra osv.

Boxer har ju så löjlig bandbredd så de är ju inte ens med i matchen.

Har själv inte tillgång till HD här hemma då min tv har för usel upplösning men jag har snällt frågat vänner med tillgång för att få det det där habegäret (som tyvärr inte kom då... bidde alltså ingen ny parra/TV ;) )

Om jag nu tittar på fotboll så är det inte för att se gräset vaja det kan jag då garantera :D
 
V-G, du gör minst två bra påpekanden....

1. TV-program kan vara bra även om det inte ser bra ut.... ;)
2. Avståndet. Sitter man 6 meter från en 32" så är det klart man inte blir gladare av en HD-sändning. Våra ögon har helt enkelt inte den upplösningen. Följer man många TV-handlares korkade tumregel att sitta lika många "meter" bort som TVn är bred (3,2m för en 32") så blir det ungefär som du beskriver, inte så våldsamt stor skillnad. 2,5 till 3m är perfa för en 40-46" i detta avseende.

Per, har du provat med högupplöst material via någon annan källa, tex från datorn eller en bluray? Problemet ligger nog i en kombo av TV och tittavstånd. Har man bild via en HD-box så blir den bra - annars har man ingen bild alls....(om boxen har dålig signal).
 
Tittade på Allsång på Skansen igår kväll och jämförde SVTHD med SVT. Jag tycker jag kan se en liiiiiiiiten liiiiiiiten skillnad på de mindre ansiktena som är på sidan om. Skillnaden är att skärpan är något (marginellt) bättre just på ansiktena i bakgrunden, men jag ser ingen skillnad på huvudfigurerna (där jag fokuserar mina ögon normal). Där är SVTHD liiiiite bättre än vanliga SVT, men skillnaden är minimal. Vi har en 40 tumsskärm och sitter 2,5-3 meter ifrån skärmen.

Den upplevda kvaliteten på bluray (vi har en PS3a) är mycket bättre.

Vi har ingen kombobox emellan.
 
Vi har CD HDbox och är så in i helsickes nöjda, har inte haft några av alla de problem många har haft. Jag tror ni inte bara är missnöjda med bildkvalitén det verkar mer vara problem med allt annat runt om parabol extra box osv. Är det så? De har haft mycket problem med HDboxarna kan ni inte få en ny skickad till er för att testa?
 
Redigerat:
Jo, det har nu lovat att skicka hem en ny box. Och ja, det stämmer det där med att det är mycket annat runt omkring som vi är (kanske ännu mer) missnöjda mer. Parabol, extra box, extra fjärrkontoll, box som alltid drar ström, TV4 ScienceFiction som inte var så bra som jag förväntade mig. Allt adderas bara på. Men nu får vi testa med en ny box. :) Än så länge har ialla fall Canal Digital gjort min tv-upplevelse sämre än det jag hade förut. :(
 
Per Eskilsson skrev:
Tittade på Allsång på Skansen igår kväll och jämförde SVTHD med SVT. Jag tycker jag kan se en liiiiiiiiten liiiiiiiten skillnad på de mindre ansiktena som är på sidan om. Skillnaden är att skärpan är något (marginellt) bättre just på ansiktena i bakgrunden, men jag ser ingen skillnad på huvudfigurerna (där jag fokuserar mina ögon normal). Där är SVTHD liiiiite bättre än vanliga SVT, men skillnaden är minimal. Vi har en 40 tumsskärm och sitter 2,5-3 meter ifrån skärmen.

Den upplevda kvaliteten på bluray (vi har en PS3a) är mycket bättre.

Vi har ingen kombobox emellan.
Per, det måste ju vara något i kombinationen av box och TV som inte lirar (vilket iofs är konstigt för med HDMI in så är det ju inte mycket som kan bli fel, precis som du själv konstaterat).

Jag har svårt att gissa vad som kan vara fel - om jag tokchansar:

1. När du ansluter just denna mottagare så väljer TVn själv att visa bilden i en lägre upplösning av någon anledning => ställ manuellt in TVn på 720p eller 1080i beroende på vad som sänds.

2. Din TV står i något standardläge där en drös med "bildförbättrande" trix används, dynamisk kontrast och allt vad det kan tänkas heta. Stäng av allt sådant.

Bodde du lite närmare skulle jag komma över med min box så du får något att jämföra med. Det är ändå så att även den bästa SVT1 SD produktionen står sig slätt mot samma material i HD. Det ska inte vara svårt att se skillnad.
 
Tack MathiasS, Jag ska kolla närmare på dina förslag och återkommer när jag vet mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.