richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Hej!
Köpte en lägenhet i Gävle i slutet av förra året som vi börjat renovera. Badrummet var nyrenoverat i samband med stambytet som gjordes i slutet av augusti. Resten av lägenheten var original från 1942, förutom tapeter, el, fönster, balkong och element.
Vi börjar med mäklarbilderna från gamla lägenheten vi fixade till och sålde:
Hallen
Vardagsrummet
Vardagsrummet
Sovrummet
Garderoben
Då jag gjort klart examensarbetet så hamnade vi i Gävle, då jag fick jobb i trakten. Fick faktiskt två jobb i samma veva, men då det ena var fast och det andra ett vikariat med än svårare bostadsmarknad än i Gävle så blev detta vårt nya hem:
Hall
Kök
Kök
Kök
Kök
Vardagsrum
Vardagsrum
Hall och badrum
Sovrum och balkong
Sovrum
Planlösningen
Dessa bilder är alltså möblerade av föregående ägaren.
Köpte en lägenhet i Gävle i slutet av förra året som vi börjat renovera. Badrummet var nyrenoverat i samband med stambytet som gjordes i slutet av augusti. Resten av lägenheten var original från 1942, förutom tapeter, el, fönster, balkong och element.
Vi börjar med mäklarbilderna från gamla lägenheten vi fixade till och sålde:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallen
Logga in
Skapa konto
Vardagsrummet
Logga in
Skapa konto
Vardagsrummet
Logga in
Skapa konto
Sovrummet
Logga in
Skapa konto
Garderoben
Då jag gjort klart examensarbetet så hamnade vi i Gävle, då jag fick jobb i trakten. Fick faktiskt två jobb i samma veva, men då det ena var fast och det andra ett vikariat med än svårare bostadsmarknad än i Gävle så blev detta vårt nya hem:
Logga in
Skapa konto
Hall
Logga in
Skapa konto
Kök
Logga in
Skapa konto
Kök
Logga in
Skapa konto
Kök
Logga in
Skapa konto
Kök
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum
Logga in
Skapa konto
Hall och badrum
Logga in
Skapa konto
Sovrum och balkong
Logga in
Skapa konto
Sovrum
Logga in
Skapa konto
Planlösningen
Dessa bilder är alltså möblerade av föregående ägaren.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Snyggt funkiskök i nya lyan!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Tyvärr var det sjukt opraktiskt då det saknade arbetsytor, så vi har precis bytt köket och även fixat till hallen. Tyvärr har ju mäklarbilder en tendens att få det att se bättre ut än det är. Uppdaterar med bilder ikväll när jag kommer hem från byggets gång.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Tänkte bjuda på lite mer bilder från byggets gång, då jag ligger lite efter, men jag vet inte om jag ska bjuda på allt på en gång? Då kommer det bli lite stiltje här ett tag.
Det första projektet var att göra i ordning köket för att kunna slipa och behandla golvet. För att komma åt och slipa alla tänkta synliga ytor i det nya köket fick vi börja med att riva ut en del av det gamla köket. Då kylskåpet ska stå fristående där så ville vi ha golvet behandlat även där. Så vi började med att kasta ut en del sektion av köket för att blotta golvet.
Vi började i mitten på maj att slipa golvet, då det var målat i en ljusgrå nyans som inte tilltalade oss. Speciellt inte med två små hundar, då tassavtryck syns väldigt väl. Färgen gick mycket lätt att slipa av, det var värre med den gamla lacken som jag hittade under, då denna gärna kladdade igen slippappret.
Börjat lite lätt, färgen gick lätt att slipa bort.
Nästan all färg borta.
Till sist var det bara rent trä kvar.
Efter slipningen så betsade vi golvet och lackade det med tre lager parkettlack.
Efter en lager bets.
Här hade jag lagt nästa lager över nästan hela golvet, sparade några brädor till senare för att kunna stå någonstans. Har tyvärr inga färdigbilder från detta stadie. Denna bild är inte riktigt rättvis med färgerna heller då den togs sent med dåligt ljus.
Sedan gick det några veckor och vi shoppade lite saker till då kommande händelser.
Får tydligen inte ha datorn i fred nu, lägger upp mer i morgon kväll.
Det första projektet var att göra i ordning köket för att kunna slipa och behandla golvet. För att komma åt och slipa alla tänkta synliga ytor i det nya köket fick vi börja med att riva ut en del av det gamla köket. Då kylskåpet ska stå fristående där så ville vi ha golvet behandlat även där. Så vi började med att kasta ut en del sektion av köket för att blotta golvet.
Logga in
Skapa konto
Vi började i mitten på maj att slipa golvet, då det var målat i en ljusgrå nyans som inte tilltalade oss. Speciellt inte med två små hundar, då tassavtryck syns väldigt väl. Färgen gick mycket lätt att slipa av, det var värre med den gamla lacken som jag hittade under, då denna gärna kladdade igen slippappret.
Logga in
Skapa konto
Börjat lite lätt, färgen gick lätt att slipa bort.
Logga in
Skapa konto
Nästan all färg borta.
Logga in
Skapa konto
Till sist var det bara rent trä kvar.
Efter slipningen så betsade vi golvet och lackade det med tre lager parkettlack.
Logga in
Skapa konto
Efter en lager bets.
Logga in
Skapa konto
Här hade jag lagt nästa lager över nästan hela golvet, sparade några brädor till senare för att kunna stå någonstans. Har tyvärr inga färdigbilder från detta stadie. Denna bild är inte riktigt rättvis med färgerna heller då den togs sent med dåligt ljus.
Sedan gick det några veckor och vi shoppade lite saker till då kommande händelser.
Logga in
Skapa konto
Får tydligen inte ha datorn i fred nu, lägger upp mer i morgon kväll.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Tycker vi också, bjuder på bättre bilder snart då vi har fått in bättre ljus nu. Men vill inte hoppa för långt fram ännu.😊
Själv är jag civilingenjör, men min vän(https://mobil.byggahus.se/forum/socialt-projekt/242018-forsta-huset-kopt-totalrenovering.html) är elektriker så det är han som hjälpt till med den biten, men jag föredrar kvalité. Man får ju oftast vad man betalar för😊
Själv är jag civilingenjör, men min vän(https://mobil.byggahus.se/forum/socialt-projekt/242018-forsta-huset-kopt-totalrenovering.html) är elektriker så det är han som hjälpt till med den biten, men jag föredrar kvalité. Man får ju oftast vad man betalar för😊
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Nästa steg var att riva de skåp som var i vägen för att kunna regla med glespanel inför det nya taket. Anledningen till taksänkningen var att kunna dra den nya elen under taket samt montera spottar som bänkbelysning. Så vi rev ur överskåpen och det gamla städskåpet för att kunna sätta glespanelen.
Städskåpet och det enorma överskåpet ute.
Det fina, gamla och sjukt opraktiska överskåpet borta.
Borrat hål ut till hallen där centralen sitter, samt reglat lite.
Hålet för flexrören till kyl/frys, ugn och kombinationsugn. 16mm och 2x20mm. Taket ska även sänkas i hallen.
Det här är det gamla skåpet i hallen där vi hade tänkt dra rör till spottar och den nya takdosan. Skåpet angränsar till köket på den sida som diskbänken är placerad i köket. Tanken var även att dra ut rör till diskmaskin, fläkt, uttag där, ut till innertaket och sedan ner på väggen, men hittade en bättre lösning. Då jag ville undvika spårfräsa i onödan.
Fräste ur glesen med hjälp av överhandsfräsen där rören skulle gå.
Placerade den nya takdosan centrerat över bordet och inte centrerat i rummet som den gamla satt. Då vi inte ville ha något doslock till den gamla dosan så fimpade vi denna och fick då dra nytt rör till lamputtaget vid fönstret, så det blev en ny dosa där också. Har tyvärr ingen bild på det.
Tjejen var iväg och shoppade lite medan jag satte gles. Då vi inte haft induktion innan behövdes det nya pannor/kastruller. Sedan hade vi lessnat på våra gamla knivar och köpte lika som mina föräldrar då jag varit bortskämda med Global där.
Logga in
Skapa konto
Städskåpet och det enorma överskåpet ute.
Logga in
Skapa konto
Det fina, gamla och sjukt opraktiska överskåpet borta.
Logga in
Skapa konto
Borrat hål ut till hallen där centralen sitter, samt reglat lite.
Logga in
Skapa konto
Hålet för flexrören till kyl/frys, ugn och kombinationsugn. 16mm och 2x20mm. Taket ska även sänkas i hallen.
Logga in
Skapa konto
Det här är det gamla skåpet i hallen där vi hade tänkt dra rör till spottar och den nya takdosan. Skåpet angränsar till köket på den sida som diskbänken är placerad i köket. Tanken var även att dra ut rör till diskmaskin, fläkt, uttag där, ut till innertaket och sedan ner på väggen, men hittade en bättre lösning. Då jag ville undvika spårfräsa i onödan.
Logga in
Skapa konto
Fräste ur glesen med hjälp av överhandsfräsen där rören skulle gå.
Logga in
Skapa konto
Placerade den nya takdosan centrerat över bordet och inte centrerat i rummet som den gamla satt. Då vi inte ville ha något doslock till den gamla dosan så fimpade vi denna och fick då dra nytt rör till lamputtaget vid fönstret, så det blev en ny dosa där också. Har tyvärr ingen bild på det.
Logga in
Skapa konto
Tjejen var iväg och shoppade lite medan jag satte gles. Då vi inte haft induktion innan behövdes det nya pannor/kastruller. Sedan hade vi lessnat på våra gamla knivar och köpte lika som mina föräldrar då jag varit bortskämda med Global där.
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Aha, får hoppas jag klarar mig då!
Fortsätter med lite bilder!
Allt borta, hittade även det gamla avloppsröret.
Lagt igen hålen efter väggfasta blandaren som gömde sig bakom kaklet och ett hål. Det här med murning var lurigt.
Här har det värsta fått ett lager cementspackel, lite mer lättjobbat. Notera hålet ut till "kanalen" där avlopp och vatten går. Istället för att spåra ner från taket valde jag att dra rören från centralen från hallen till köket genom denna.
Borrade några hål så jag kunde dra ner rören lättare, då utrymmet var isolerat krånglade det lite där av hålen.
Spårat för kyl till vänster, ugnarna till höger. Vet inte vad hålet var där för.
Spårat för uttaget vid diskbänken och till överskåpet. Mina murarskills var sådär, men det blev bra tillslut. Man kan även se rören från centralen sticka ut från "kanalen".
Spårade även för ett till uttag ovanför bänken och ett till fläkten.
Fick dit rören och förberedde inför att lägga igen spåren.
Spårningen och rördragningen till det nya fönsteruttaget.
Fortsätter med lite bilder!
Logga in
Skapa konto
Allt borta, hittade även det gamla avloppsröret.
Logga in
Skapa konto
Lagt igen hålen efter väggfasta blandaren som gömde sig bakom kaklet och ett hål. Det här med murning var lurigt.
Logga in
Skapa konto
Här har det värsta fått ett lager cementspackel, lite mer lättjobbat. Notera hålet ut till "kanalen" där avlopp och vatten går. Istället för att spåra ner från taket valde jag att dra rören från centralen från hallen till köket genom denna.
Logga in
Skapa konto
Borrade några hål så jag kunde dra ner rören lättare, då utrymmet var isolerat krånglade det lite där av hålen.
Logga in
Skapa konto
Spårat för kyl till vänster, ugnarna till höger. Vet inte vad hålet var där för.
Logga in
Skapa konto
Spårat för uttaget vid diskbänken och till överskåpet. Mina murarskills var sådär, men det blev bra tillslut. Man kan även se rören från centralen sticka ut från "kanalen".
Logga in
Skapa konto
Spårade även för ett till uttag ovanför bänken och ett till fläkten.
Logga in
Skapa konto
Fick dit rören och förberedde inför att lägga igen spåren.
Logga in
Skapa konto
Spårningen och rördragningen till det nya fönsteruttaget.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 600 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Vi rullar vidare!
Spacklat igen spåret för lamputtaget och bytt ut det gamla spjället.
Spacklat igen spåren för kyl/frys och ugnarna.
Spacklat igen till uttaget ovan bänk och till överskåpet. Även förberett med lite rotdosor som jag skulle sätta i stommen, en kopplingsdosa och uttag till diskmaskinen.
Så har vi det andra uttaget och till fläkten.
Sådär!
Började reglade upp för att kunna flytta ut stommarna. Så jag kan placera vattenlåset bakom skåpet och då halva bänkytan består av en "smyg".
Några efterlängtade paket kom hem mitt i byggandet, tyvärr var våra luckor restade till mitten på augusti, det här var i slutet av juni.
Fortsatte att regla upp för stommarna.
Passade på att spåra och flytta in elen till golvvärmen i hallen också. Då det var gammal "pansar"-dosa så den togs bort och byttes mot två nya spårdosor. Detta gjordes lite senare men passar bra in här.
Lite bättre bild, men lite hopp i tiden. Hur tar man bort bilder man råkat bifoga?
Logga in
Skapa konto
Spacklat igen spåret för lamputtaget och bytt ut det gamla spjället.
Logga in
Skapa konto
Spacklat igen spåren för kyl/frys och ugnarna.
Logga in
Skapa konto
Spacklat igen till uttaget ovan bänk och till överskåpet. Även förberett med lite rotdosor som jag skulle sätta i stommen, en kopplingsdosa och uttag till diskmaskinen.
Logga in
Skapa konto
Så har vi det andra uttaget och till fläkten.
Logga in
Skapa konto
Sådär!
Logga in
Skapa konto
Började reglade upp för att kunna flytta ut stommarna. Så jag kan placera vattenlåset bakom skåpet och då halva bänkytan består av en "smyg".
Logga in
Skapa konto
Några efterlängtade paket kom hem mitt i byggandet, tyvärr var våra luckor restade till mitten på augusti, det här var i slutet av juni.
Logga in
Skapa konto
Fortsatte att regla upp för stommarna.
Logga in
Skapa konto
Passade på att spåra och flytta in elen till golvvärmen i hallen också. Då det var gammal "pansar"-dosa så den togs bort och byttes mot två nya spårdosor. Detta gjordes lite senare men passar bra in här.
Logga in
Skapa konto
Lite bättre bild, men lite hopp i tiden. Hur tar man bort bilder man råkat bifoga?
Redigerat: