eleson skrev:
Som teknik-geek så reagerar jag negativt när det står som i slutet:
" Gardena is built on proven technology"
- Va !? är det en gammal konstruktion?? är tanken som flyger genom skallen...
Jag förstår vad du menar men beprövad teknik är guld värt vid marknadsföring, väldigt många kan inte eller är inte intresserade av att hålla på och mixtra med inställningar och dylikt för att få saker att fungera.

Jag ser exempel på detta i min hemort med alla pensionärer som skaffar robotklippare, gissa vad de köper?
Det hade blivit katastrof för dem med en Bosch i trädgården. så som den fungerar nu.
 
M J skrev:
Dåså, då såg du det också, så varför påstå att det inte visades och insinuera att jag är en lögnare?
Jag såg att det inte visades vilka inställningar som var gjorda.
Jag såg att den VERKADE vara parkerad mer än de andra.
Jag såg att det var svårt att avgöra hur mycket de engentligen körde då komprimeringern var hög, 21 dagar på några sekunder.
Av deras beskrivning att döma så verkade den vara en slumpklippare som klippte i fält. Kanske var den felaktig? Kanske klippte den så mycket för att den aldrig blev "klar? Kanske behövde den "kalibreras"? Kanske var den felinställd?

Därför anser jag att din beskrivning var en teori, inte ett faktum. Den kan vara helt rätt, men det kan lika gärna finnas andra förklaringar, och det är inget personangrepp.
 
OK Gimbal, det jag opponerade mig emot var att det faktiskt visades hur de körde i filmen, sedan hur man tolkar det är givetvis upp till var och en. Själv fokuserade jag på Indegons körning och tolkade dess körning baserad på min erfarenhet av just Indegon. Vilken givetvis är subjektiv.
 
En liten detalj rörande Landroiden, man får ju inte ha 90 graders vinklar enligt manualen och det påpekades ju tidigt i denna tråden också. Men hur löser man då det om man har ett 90 graders hörn där man måste klippa ända ut i hörnet?

Jag har två sådana hörn på min tomt och det diskvalificerar ju Landroiden. Jag tror att många andra också har sådana hörn, så egentligen tycker jag inte att det är fel att göra testet på det sättet, även om man i videon borde ha påtalat detta istället och kört om testet därefter.
 
eleson skrev:
Som teknik-geek så reagerar jag negativt när det står som i slutet:
" Gardena is built on proven technology"
- Va !? är det en gammal konstruktion?? är tanken som flyger genom skallen...

Sedan verkar det både på Boschen och Landroiden som om begränsningslinan var i längsta laget.
Det fungerade inte alls för Boschen i början, och LD tog guidade rundturer i naturen med jämna mellanrum.
- Slump, olycklig omständighet eller en baktanke med planlösningen som gjorde att det blev så i en informationsfilm till säljare?

Sedan är det säkert sant att LD rymde några ggr, och Boschen fick korta sin lina.
Enda anledningen till att Landroiden skulle rymma är att man lagt en av de båda andra slingorna närmare LD'ns än de 3,5 m man föreskriver i manualen. Det är lågt att inte installera enligt bruksanvisningen trots att de i filmen hävdade att de gjorde det, även hörnen utformades ju fel, och sedan peka på de effekter som uppkommer. Men det är verkar ju tyvärr vara Husqvarnas taktik för att behålla greppet om marknaden, dvs. alla medel är tillåtna, stäm allt och alla utan grund och vilseför med falska opartiska jämförelsetester. Jag tycker HQ har bra produkter, varför inte sälja på det i stället för att smutskasta andra:thumbdown:.
 
pacman42 skrev:
En liten detalj rörande Landroiden, man får ju inte ha 90 graders vinklar enligt manualen och det påpekades ju tidigt i denna tråden också. Men hur löser man då det om man har ett 90 graders hörn där man måste klippa ända ut i hörnet?

Jag har två sådana hörn på min tomt och det diskvalificerar ju Landroiden. Jag tror att många andra också har sådana hörn, så egentligen tycker jag inte att det är fel att göra testet på det sättet, även om man i videon borde ha påtalat detta istället och kört om testet därefter.
För det första var inte hörnet i filmen 90 graders utan ännu tightare. Man löser 90 gradare genom att bryta det i två 45 gradare som de sedan också gjorde i filmen när de löste manualen rätt ;). Roboten klipper ju ca. 12 cm över linan så så mycket blir inte oklippt utanför linan. Själv har jag inga problem med det utan det som ej blir klippt åker med när jag ändå trimmar resten av tomten utanför slingan och runt träd mm., vilket man får göra med de flesta klipparna även om det kan röra sig om några cm smalare eller bredare sträng beroende på vilken robot man har.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Enda anledningen till att Landroiden skulle rymma är att man lagt en av de båda andra slingorna närmare LD'ns än de 3,5 m man föreskriver i manualen. Det är lågt att inte installera enligt bruksanvisningen trots att de i filmen hävdade att de gjorde det, även hörnen utformades ju fel, och sedan peka på de effekter som uppkommer. Men det är verkar ju tyvärr vara Husqvarnas taktik för att behålla greppet om marknaden, dvs. alla medel är tillåtna, stäm allt och alla utan grund och vilseför med falska opartiska jämförelsetester. Jag tycker HQ har bra produkter, varför inte sälja på det i stället för att smutskasta andra:thumbdown:.
Jag skickade en fråga på detta med avstånd till andra klippare. Det finns en tysk test som nyligen är utförd och där är Bosch KLART sämst och Landroid har ett bra resultat, detta är hur de stör andra med hänsyn tagen till signalen. Har bett om en URL till testet, får se vad han återkommer med. har även mer positiv information gällande 2013 års modell av Landroid. Återkommer när jag har fått svar. Dock kan vi minska avståndet till vissa andra klippare ordentligt. Testet som Poolrobot gjorde är tydligen helt korrekt, under vissa förutsättningar vilka jag väntar svar på.
 
Landroiden är alltså sådan att den INTE känner av slingan kontinurligt, som HQ och Ambrogio/wiper/Stiga gör? De stannar ju omedelbart när de inte "hör" slingsignalen, även om de är mitt på gräsmattan när slingan stängs av.
 
peternicklas
MBygga skrev:
För det första var inte hörnet i filmen 90 graders utan ännu tightare. Man löser 90 gradare genom att bryta det i två 45 gradare som de sedan också gjorde i filmen när de löste manualen rätt ;). Roboten klipper ju ca. 12 cm över linan så så mycket blir inte oklippt utanför linan. Själv har jag inga problem med det utan det som ej blir klippt åker med när jag ändå trimmar resten av tomten utanför slingan och runt träd mm., vilket man får göra med de flesta klipparna även om det kan röra sig om några cm smalare eller bredare sträng beroende på vilken robot man har.
Ja det står ju klart i manualen att hörnen skall vara mer än 90 grader. HQ gör allt för att andra märken ska se dåliga ut. Som det ser ut nu så är detta med att den följer slingan hem DEN ENDA svaghet som Landroid har.
 
Gimbal skrev:
Av deras beskrivning att döma så verkade den vara en slumpklippare som klippte i fält.
Vilket är direkt felaktigt men var vad man ville påskina. För att visa Indegons styrka borde man startat från scratch istället för tre veckor i förväg. En gräsmatteyta på 500 kvm ska inte ta mer än 5 timmar för en helt kurant Indego att slutföra. Plus den initiala karteringstiden vilket tillhör installationsprocessen.
 
Redigerat:
OpiMaza
Att vissa orkar hålla på o träta. :banghead:
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Landroiden är alltså sådan att den INTE känner av slingan kontinurligt, som HQ och Ambrogio/wiper/Stiga gör? De stannar ju omedelbart när de inte "hör" slingsignalen, även om de är mitt på gräsmattan när slingan stängs av.
Jodå, det gör även LD i normalfallet men störs den av andra starkare signaler från andra klippare blir den förvirrad och verkar då inte höra sin egen signal korrekt. Då borde den ju stanna men det verkar som att bara den hör en signal så tror den att den är inom sitt arbetsområde, den är alltså inte så smart som HQ att den enbart lyssnar till sin egen signal vilket alltså är anledningen till säkerhetsavståndet.
Som kuriosa kan nämnas att just pga. detta mycket förenklade styrsätt har HQ svårt att hävda kopiering i den patentstrid de dragit igång;).
 
OpiMaza skrev:
Att vissa orkar hålla på o träta. :banghead:
Eller argumentera och klargöra kan man ju också kalla det, vilket forum som detta delvis är till för. Tycker man inte om det behöver man ju inte vara inne och läsa ... :p
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
MBygga skrev:
Man löser 90 gradare genom att bryta det i två 45 gradare
Hm, hamnar man inte där man började då?;)
 
Redigerat:
Ärligt talat så är nog inte detta med gräsklipparrobot något för gemene man. Det borde istället vara så att man köper tjänsten och så får leverantören ta på sig installationen och att allt skall fungera (leasing), varefter kunden tar på sig att bara återställa vid enstaka mindre fel och felrapportera när det inte fungerar väl.

Det är så oerhört svårt att för vanligt folk veta vad som fungerar och inte och inte ens jag som nu har flera års erfarenhet vill drista mig längre än till att säga vilka de bästa alternativen är och vad de har för för- och nack-delar. Att rekommendera en specifik modell till en gräsmatta skulle jag inte våga göra, klipparen är för dyr och konsekvensen vid felaktiga råd blir för stor.

Min erfarenhet är att de som valt HQ inte är missnöjda, men de tycker den är för dyr egentligen. Samma med Robomower. De som valt Landroid är ganska nöjda med den, framförallt priset. Jag har dock varit noga med att påtala riskerna med olika val och låtit folk bestämma själva.

Där jag bor har dock de flesta valt HQ, just för att vi har komplexa tomter med mycket berg, branta sluttningar och har behov av guide, både för att hitta ut och hitta hem. Men för enklare tomter är Landroid ett mer prisvärt alternativ. Och för stora tomter och med mycket kottar, äpplen och liknande så är nog Robomower ett bättre alternativ.

Och till detta så stör de varandra, de fungerar olika bra i regn (en del kör inte alls), de är olika känsliga för åska osv

Sedan finns det ju nu andra klippare också...
...så det är med tanke på hur dyrt det är lite för svårt att välja rätt, då konsekvenserna är rätt stora...
 
Redigerat:
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.