1 160 429 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Tyk1: Funderar på att testa att skruva fast skyddsringen som du beskriver, men samtidigt förstår jag på det du skriver som att hela "brölandet" inte försvinner, utan en del av detta. Är det så eller är den nu helt tyst (med undantag av hjulmotorerna)? Har du också testat med att ta ut nyckeln och höra om den går helt tyst och sedan ev. provocera den genom att sänka klipphöjden ett snäpp för att höra efter om ljudet då höjs?Tyk1 skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Tack för fina filmklipp!Martinbj skrev:Här parallellklipper Indegon. Det är synd att den delar upp trädgården i småbitar och vänder mitt ute på gräsmattan istället för att fortsätta tills den stöter på ytterslingan eller ett hinder. Men de kanske är något som fixas till i senare mjukvaruuppdateringar. En annan sak som är lite störig är att när den plötsligt stannar och tänker så efter att den startar upp igen så tar det 2-3m innan klippmotorn går igång igen.
Jag tror inte att du kan hoppas på att den framgent skall komma att köra så mycket längre sträckor vid parallellklippning än i den första filmen. Jag tycker att de ser ut att ha bra längd. Anledningen är att avdriften vid död räkning så småningom blir för stor så att det annars bildas långa oklippta rektanglar och därför har de troligen lagt in någon slags maxlängd vid parallellklippning (antal hjulvarv fram till nästa vändning). Möjligen skulle den rent teoretiskt kunna klippa längre raksträckor om man ökar överlappningen, men då tar förstås klippningen längre tid.
Det andra problemet med fördröjd klippmotorstart har två vittnen (en i tyska Roboter-Forum och en här) ha sagt är löst med build 5167. Det vore bra med fler bekräftelser på det här i tråden från några fler aktiva medlemmar som har fått tillbaka uppgraderade klippare.
Som tillägg till ovanstående har jag råkat ut för att ena bakhjulet lossnade och föll av efter tre dagars irrande runt i trädgården. Inlämnad till Cheapy för reparation och genomgång av mjukvara./2013 58 4679
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Förlåt om jag missuppfattar vad du skriver men om det är så att du har en 70 cm bred passage där du vill att klipparen skall ta sig igenom till ett annat område så finns det inga instruktioner som säger att det skall vara <1cm mellan trådarna där. Se själv i manualen. (Eller menar du en ö som du vill skall vara en ö och som ligger endast 70 cm ifrån ytterslingan? Läs då nästa del här nedanför). Du vill ju normalt att trådarna skall leda klipparen genom passagen till ett annat område att klippa och då måste ju tråden få en chans att göra det, vilken den inte kan om trådarna ligger så tätt att magnetfälten tar ut varandra (<1cm). Jag har gjort likadant på en smal passage och detta är ingen speciell teknik utan precis som man alltid lägger slingan, dvs. 28-35 cm från ytterkant, bara det att tomten råkar vara lite smalare just där så att det här inte är 10-tals meter tvärs över mellan vändande trådar utan bara några decimeter.Munkedal skrev:Hej mikkeh och andra intresserade.
Hade samma problem när jag skulle igenom ett smalt område på 70 cm, lade enligt instruktionerna trådarna med 1 cm mellanrum. När klipparen kom till den punkten att ledningarna låg parallellt med varandra (1 cm mellanrum) stannade den, vickade fram och tillbaka med "nosen" och visste inte vilken ledning den skulle följa. Jag fick alltså stoppa den och därefter flyttade jag isär ledningarna så långt till höger och vänster utan att den "gick i diket" avståndet mellan trådarna blev då ca 30 cm. DÅ FUNGERADE DET!
Ön skall den ju ignorera att klippa och vid kartering eller? En ö är per definition en ö inte en halvö... .Munkedal skrev:
En ö saknar landförbindelse, ingår inte i den yttre begränsningen och skapas med 1 cm avstånd mellan utgående och ingående tråd genom att man använder samma pegg och detta är rätt tydligt i manualens bilder. En ö skall aldrig karteringen notera, ej heller kantklippningen. (Däremot har jag sett att klipparen vid kartuppbyggnaden registrerar öarna och ibland klipper runt dem två varv helt spontant, verkar det som). Detta är en fördel genom att det ger snabbare total klippning pga. att tomten blir mindre komplicerad och att det ger mindre slitage mellan ö och ytterbegränsning om man inte gör ön till en halvö mellan ön och begränsningstråden genom att dra isär begränsningstråden. Så har du t ex ett träd eller en bod 4,5 meter från tomtgränsen så är det bara dumt att göra det till en halvö. Och går du vidare med fler öar från ett träd till nästa och till nästa träd igen och använder 20 cm mellan ut- och ingående tråd så får du en tomt som kommer att ta väldigt lång tid för klipparen att hitta runt på och som kommer att bli dåligt klippt pga. att den hamnar i smala små återvändsgränder gång på gång. Så <1 cm är korrekt avstånd vid öar. Undantaget som skrivits om tidigare är om ön är väldigt nära ytterbegränsningen då det ändå blir så osannolikt att klipparen hittar exakt emellan så att tomtens komplexitet ändå förblir densamma. Jag själv har satt 80 cm och mindre som den gräns då det är lämpligare att göra halvö och dra runt tråden med 20 cm mellanrum på sträckan mellan ytterbegränsning och ö - och då får kantklippningen ta gräset som växer i mellanrummet. Hoppas att det går att förstå vad jag menar.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Cheapy skickade väl den till BSC i Danmark? Har du fått tillbaka den och med vilken version?skurugata skrev:
Hej jag kan bekräfta att detta med fördröjd klippmotorstart är borta, sen kan jag även tillägga att maskinen fortfarande går perfekt med en HELT TYST knivmotor!! Det man hör är bara när knivarna skär gräset!!Eriksgatan skrev:
La du på Loctite/skruvlåslim när du satte tillbaka centrumskruven som håller knivtallriken ?Tyk1 skrev:eriksgatan
precis så där lät min, när jag lossnade knivtallriken och skruvade fast skyddsringen.
det verkar som skyddringen kommer i självsvängning i sina snäppfästen ( den är verkligen vek i sin konstruktion) när man får minsta obalans pga gräsrester.
Men med ditsatta skruvar försvann det för mig än så länge i alla fall.
För mig hjälpte det och det kan vara värt att prova, lossa torx skruven för knivtallriken (sitter ganska hårt pga skruv lås lim) och jag tror du kommer säga aha och sätta dit 3 st skruvar,
Det tar ca 3 minuter om du har rätt skruvar och rätt torx bits hemma...
Hej,
En fråga till... Enligt manualen skall det vara två meter fritt fram och bak från laddstationen. samt tre meter ut mot gräsmattan. Hur har ni då löst det med ett litet "hus" till indegon? Om man sätter ett hus så sabbar man väll kriterierna som manualen efterfrågar?
Tack på förhand.
En fråga till... Enligt manualen skall det vara två meter fritt fram och bak från laddstationen. samt tre meter ut mot gräsmattan. Hur har ni då löst det med ett litet "hus" till indegon? Om man sätter ett hus så sabbar man väll kriterierna som manualen efterfrågar?
Tack på förhand.
Hej
Helt ny på forumet och registrerade mig endast pga att jag köpt en Indego 10 som nu sedan ett par timmar tillbaka gör sin första klippning.
Det har tagit mig en ledig Fredag + Lördagen att installera den (tomt ca 1200 kvm, ojämn med mycket träd) + några timmar av söndagen innan det blev dags för jungfrufärden.
Jag hade ALDRIG klarat installationen om jag inte tagit del av denna tråden. Stort tack för att ni delat med er av ris och ros. Anledningen till att jag köpte en Indego 10 är för att det inte är en pingpong-klippare. Jag har på min tomt 3 gräsmattor skulle man kunna säg med passage på ca en meter. Därför har jag väntat läääänge på en sådan här maskin.
Två misstag hittills - Jag, någon i familjen eller hunden hade råkat sparka till begränsningstråden så maskinen klippte av den, tog ett tag innan jag fattade att man var tvungen att koppla loss strömmen och sätta dit den innan den läste av slingan igen.
Jag gjorde nog det (tror jag) klassiska misstaget att inte klippa gräsmattan först och ställa maskinen på för kort klipphöjd.
En knepig sak - Första karteringen misslyckades, fick ett felmeddelande om för hög lutning ?? trots att den stod på tomtens jämnaste underlag just då !!. Nåväl nummer två gick bra och nu klipper den. Vet dock att det är normalt med en massa väntetid i början tack vare detta forum.
Helt ny på forumet och registrerade mig endast pga att jag köpt en Indego 10 som nu sedan ett par timmar tillbaka gör sin första klippning.
Det har tagit mig en ledig Fredag + Lördagen att installera den (tomt ca 1200 kvm, ojämn med mycket träd) + några timmar av söndagen innan det blev dags för jungfrufärden.
Jag hade ALDRIG klarat installationen om jag inte tagit del av denna tråden. Stort tack för att ni delat med er av ris och ros. Anledningen till att jag köpte en Indego 10 är för att det inte är en pingpong-klippare. Jag har på min tomt 3 gräsmattor skulle man kunna säg med passage på ca en meter. Därför har jag väntat läääänge på en sådan här maskin.
Två misstag hittills - Jag, någon i familjen eller hunden hade råkat sparka till begränsningstråden så maskinen klippte av den, tog ett tag innan jag fattade att man var tvungen att koppla loss strömmen och sätta dit den innan den läste av slingan igen.
Jag gjorde nog det (tror jag) klassiska misstaget att inte klippa gräsmattan först och ställa maskinen på för kort klipphöjd.
En knepig sak - Första karteringen misslyckades, fick ett felmeddelande om för hög lutning ?? trots att den stod på tomtens jämnaste underlag just då !!. Nåväl nummer två gick bra och nu klipper den. Vet dock att det är normalt med en massa väntetid i början tack vare detta forum.
Eriksgatan: Hela mitt "brölande" försvann, nu låter den normal som en dammsugare (har ju en 4200 rpm) så helt tyst är den inte.Eriksgatan skrev:Tyk1: Funderar på att testa att skruva fast skyddsringen som du beskriver, men samtidigt förstår jag på det du skriver som att hela "brölandet" inte försvinner, utan en del av detta. Är det så eller är den nu helt tyst (med undantag av hjulmotorerna)? Har du också testat med att ta ut nyckeln och höra om den går helt tyst och sedan ev. provocera den genom att sänka klipphöjden ett snäpp för att höra efter om ljudet då höjs?
Jag skall testa med nyckel återställningen om mitt "brölande" återkommer, men idag har gräset fått vila.
Jag anser inte att det har med hur tungt den går (högt gräs) för när mitt oljud uppstod så gick den definitivt inte Den var på nivå 5, och även jag provade att höja till max klippnivå utan resultat (precis som på din video).
Nedan har ni en bild (med bortskruvad klipptallrik) på dom tre nu ditsatta skruvarna, det är dom 3st som sitter runt den lilla plåtbrickan för centrum axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mortimer: Nej det gjorde jag inte och det var medvetet, eftersom jag kommer att lossa kliptallriken om mitt oljud återkommer för att kika på hela den dåliga uphängningen.....(och idag gjorde jag det för att ta en bild till er).mortimer skrev:
Loctite kommer användas när jag är säker på att jag inte skall ha av klipptallriken på överskådlig tid, fram till dess håller jag koll på det hela.
Idag har min "groda" fått vila, så än så läge inget nytt
Mortimer: Nej på min satt det inga skruvar alls, hela tallriks skydds ringen satt bara i sina snäppfästen och glappade en del.mortimer skrev:
Det är därför jag antog att den är denna som orsakar det brölande ljudet när den kommer i någon slags själsvängning.
Sätt dit skruvar läpliga för plast som inte är längre än ca 20-25 mmJ
Jag gissar att sättningen av dessa 3 skruvar är ett moment som dom dragit in i monteringen av indegon i tron att det inte behövdes...... men frågan är om dom saknas på alla eller bara på min ?