N_Fredriksson skrev:
Min har fungerat utan problem så här långt, har haft den snart i 4 veckor.

/N
Har du gjort exakt enligt instruktionsboken och hållt dig till avstånden som anges där, speciellt de på 35cm ?
 
Liten fråga ang kartering och kantklippning. Då jag inte fått kantklipp att fungera alls så funderar jag på att flytta ut tråden så långt det bara går ut mot kanten.

Går den längre ut mot kanten när den följer tråden och kantklipper än karteringen eller är det exakt samma avstånd från gräsmattekant?
 
Angående att använda olika märken på avgränsningskabel. Jag kör med 150m Bosch, 150m Gardena och ca 50m Stiga utan några som helst problem.
 
tealine skrev:
Pratade precis med Bosch support, och han hävdade att mitt problem med att den inte hittar kabeln utan bara drar åt vänster beror på att jag använt en icke-Boschkabel. Jag har istället använt en från HQ på 250 m för att undvika skarvar, men det var tydligen no-no eftersom det blev fel resistens (eller som han så galet uttryckte det: fel ohm-tal)
Min fråga är: bullshittar han eller är det så att man måste köra med åtminstone delvis Bosch egen kabel? Är det någon annan som framgångsrikt kör med enbart andra märken?
Som läsare av alla 177 sidor på detta forum samt med egna erfarenheter av det vänstervridna beteendet så säger jag att det med största sannolikhet är "skitsnack". Däremot kan det mycket väl vara så att om du gräver upp sladden och kapar den en cm och lägger ut den igen så fungerar det. Varför jag skriver som jag gör beror främst på att vissa har fått igång karteringen genom att både öka och minska längden på slingan. Nästa fråga är såklart om felet avhjälps pga ändringen av längden eller om något annat magiskt sker när man är inne och fipplar. I mitt fall när jag hade 5.7-versionen så vägrade den kartera och svepte iväg åt vänster. Skedde säkert tio gånger och vid varje försök så gjorde jag diverse olika justeringar och omstarter. När grannarna var som mest nyfikna och stod och tittade på så började karteringen helt plötsligt att fungera. Efter ett par dagar som ganska missnöjd användare (klipparen stoppade ganska ofta med lite olika fel och med ett förvirrat beteende) så nollställde jag klipparen för att göra en ny kartering och då gick den tillbaka till sitt vänstervridna beteeende. Denna gång försökte jag säkert 20 gånger att få det att fungera varefter jag gav upp och ringde supporten. De tyckte förvisso att jag skulle testa att göra en kortare slinga, men eftersom jag inte var jättesugen på att göra detta samt därför att den slinga jag hade kändes felfri så blev rådet att jag skulle skicka in den för "kalibrering". UTAN att ha gjort några förändringar av slingan, när väl klipparen kom tillbaka med uppdaterad version av mjukvaran så fungerade karteringen på första försöket och en hel del andra problem försvann också (dess effektivitet samt dockningen). Jag är numera en relativt nöjd Bosch-användare.

Så..... med lite "magic fingers" och byte av slinglängd (och kanske byte av fabrikat på tråden) så kan säkert det magiska inträffa att karteringen fungerar, men någonstans finns det ett fel som ingen på Bosch vill berätta om (eller bemöda sig om att felsöka) som åtminstone för mig löstes med ett besök på Bosch-verkstaden.
 
Ang ovan och det vänstervridna fenomenet. Korta längd känns inte som man ska behöva laborera med, likaså har vi konstaterat att fabrikat på kabel är av ingen betydelse. Jag fck tillbaka min 2012:a av basstation men med en klippare 75db/3900rpm/build 5167 och de har fungerat klockrent tillsammans. Inga tendenser till vänstervridning.
Det jag har gjort (efter vad jag tolkat manualen) är att först strömansluta basstation(utan robot inplacerad där), låta basstationen kalibrera in sig ca 3-5min, därefter har jag satt i roboten och låtit den tända upp av sig själv (efter ca 7sek). Har fungerat för mig 3 av 3 möjliga ggr.

Ska kanske tillägga att första gången i drift efter den var tillbaka från Bosch så lät jag roboten stå i basstationen över natten UTAN slinga inkopplad för att ladda batteriet fullt.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
...
Det jag har gjort (efter vad jag tolkat manualen) är att först strömansluta basstation(utan robot inplacerad där), låta basstationen kalibrera in sig ca 3-5min, därefter har jag satt i roboten och låtit den tända upp av sig själv (efter ca 7sek). Har fungerat för mig 3 av 3 möjliga ggr....
Nu är jag nyfiken. Står det i någon version av manualen att man skall vänta 3-5 minuter? Vart hittar du den tolkningen? :) Det finns på detta forum lite olika varianter på procedurer vid återställning/omstart/uppstart, men jag känner inte riktigt att de är "sanktionerade" av Bosch, dvs de är antagligen framtagna via "trial & error" eller att någon har fått personlig information från Bosch...
 
mortimer skrev:
... ... Ska kanske tillägga att första gången i drift efter den var tillbaka från Bosch så lät jag roboten stå i basstationen över natten UTAN slinga inkopplad för att ladda batteriet fullt.
Hur tänkte du här ? Ville du spara ytterst lite ström ? Slingan är inte igång (24W) när klipparen är på plattan.
 
mortimer skrev:
Har du gjort exakt enligt instruktionsboken och hållt dig till avstånden som anges där, speciellt de på 35cm ?
I stort sätt runt hela tomten har jag kört 35cm, vid mjuka staketet runt häcken så har jag mindre men där kan den trycka runt sig trots allt.

Ibörjan hade jag problem med dockningen men efter råd här så tog jag bort extra tråd jag hade "sparat" under laddstationen och sedan dess har det tuffat på. (5,7 78db) köpt på hornbach. Lpg mot cheapy 8500:-
 
Waxinator skrev:
Hur tänkte du här ? Ville du spara ytterst lite ström ? Slingan är inte igång (24W) när klipparen är på plattan.
För att jag var hemma sent på kvällen och ville starta med fullt batteri när kartering skulle göras dagen efter. Basstation och klippare stod i garaget över natten.
 
Hävningen av mitt köp verkar skita sig.. för tillfället.. enl inwarehouse kundtjänst är maskinen skickad till bosch för rep.. De får 3ggr på sig att fixa alla felpunkter (inkl stöldlarm) sen har jag kkl i ryggen.
 
peternicklas
dennisson skrev:
Hävningen av mitt köp verkar skita sig.. för tillfället.. enl inwarehouse kundtjänst är maskinen skickad till bosch för rep.. De får 3ggr på sig att fixa alla felpunkter (inkl stöldlarm) sen har jag kkl i ryggen.
Jo det har de ju rätt till. Du kan även häva på andra grunder. Läs kkl.
 
F
Jag har 300 meter originaltråd + 100 meter gardena och sedan 15 meter högtalarkabel ( jo - det tog emot) men det funkar ändå. Den där kundsupporten verkar inte ha järnkoll på läget, det har jag förstått efter att läst hela denna tråden.
 
Min har nå for tredje gang sagt at den har havnet utenfor kantledningen, selv om den har stått oppå. Den ber om å bli satt oppå kantledningen, men samme hva jeg gjør så vil den ikke klippe mer. Det eneste som funker er å bære den til ladestasjonen. Jeg har hatt den i nøyaktig 3 uker og kjørt den 3 ganger i uken. Og 3 av disse gangene har den altså kommet med denne feilmeldingen. Er det noe man kan gjøre? Jeg vil jo at den skal klare seg selv, uten hjelp...
 
Är det någon som råkat ut för att den rymt utanför begränsningstråden? Ska dra min kabel nu, men är osäker på om jag även ska sätta någon liten barriär mot bilvägen utanför tills man sett att den kör som den ska...
 
Ang ni som får den till att köra utanför begränsningstråden.... är det rent gräs i de punkterna och plant eller är det lutning och blandad gräsmatta/jord ? Hjulen som sitter på klipparen är ju inte "dubbade" så att säga, fungerar klockrent på plan gräsmatta men som jag har med lite stödsådda fläckar efter att ha haft buskar längs en del kanter och med någon grads(max 5) lutning så är det just nu inte optimalt men har inte varit med änsålänge om att den gnällt om att ha hamnat utanför begr. kabeln,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.