En annan reflektion ang vibrationerna som uppkommer... råkade ut för de nu ikväll också; men den sänkte efter en tid; sen hur varvtalsstyrningen fungerar om den går på tid, sträcka, hjulvarv, klippområde vet jag inte. Men hur är klipptallriken upphängd, den måste väl fjädra vertikalt också om man t.ex ställer klipphöjden för lågt och den slår emot i gräsmattan ? Lät helt klart som resonansljud som uppkommer från någon vibrationskälla.
 
Hufza skrev:
Min har nå for tredje gang sagt at den har havnet utenfor kantledningen, selv om den har stått oppå. ...
Det är nog bara du själv som kan se felet...
Är det på samma plats, kan den snurra runt på de platserna eller är där något som hindrar, är det en sluttande plats, har du ändrat slingan lite utan att kartera om ? Den har gjort detta en gång för mig då den snurrade in i grannens halvmeter höga gräs.
 
Waxinator skrev:
Det är nog bara du själv som kan se felet...
Är det på samma plats, kan den snurra runt på de platserna eller är där något som hindrar, är det en sluttande plats, har du ändrat slingan lite utan att kartera om ? Den har gjort detta en gång för mig då den snurrade in i grannens halvmeter höga gräs.
Vad var det som fick den till det för din del då ?
 
Hufza skrev:
Min har nå for tredje gang sagt at den har havnet utenfor kantledningen, selv om den har stått oppå. ...
Så fick min klippare också för sig efter ungefär 3 veckors daglig körning. Till sist kände den inte slingan så att den gick ur laddstationen. Det är i morgon kväll 2 veckor sedan jag lämnade in den till ÅF för transport till Bosch service så jag hoppas snart få tillbaka den. Jag misstänker att det tyvärr inte kommer någon förklaring till felet.
 
Hufza skrev:
Min har nå for tredje gang sagt at den har havnet utenfor kantledningen, selv om den har stått oppå. Den ber om å bli satt oppå kantledningen, men samme hva jeg gjør så vil den ikke klippe mer. Det eneste som funker er å bære den til ladestasjonen. Jeg har hatt den i nøyaktig 3 uker og kjørt den 3 ganger i uken. Og 3 av disse gangene har den altså kommet med denne feilmeldingen. Er det noe man kan gjøre? Jeg vil jo at den skal klare seg selv, uten hjelp...
Min maskin blev oxå stående med felkod 132 tror jag, det stod iaf att den stått FÖR LÄNGE utanför slingan. Man skulle flytta in den stod det oxå. Gjorde detta och den fortsatte då att jobba för att 2 meter senare vis samma felmedd igen.
Denna gång gjorde jag INGET och maskinen fixade bort felet själv! Hav tålamod!
 
Steve_S skrev:
Skickade tillbaka den till laddstationen genom knapptryckning för att se så det funkade. Inga problem och den tog i princip kortaste vägen tillbaka och ca 5 meter innan laddstationen letade den upp kantsladden och följde den in. Problemfritt!

När den sedan skulle ut igen så fortsatte den på i princip samma ställe som den slutade när jag tryckte hem den till laddstationen. Otroligt imponerande! Detta gjorde den dock inte nästa gång jag provade samma procedur men kanske var den "klar" med det området som den lämnade.
Min har hittills aldrig hittat tillbaka till laddstationen "kortaste vägen" Den går alltid längs ytterslingan och följer den säkert 50-60m innan den hittar hem. När den går ur laddstationen däremot så går den ut utan att följa tråden över huvudtaget. Märkligt att den inte kan hitta hem på samma vis. Fungerar detta i nyare versioner av mjukvaran?
/Martin
 
mortimer skrev:
"Den har gjort detta en gång för mig då den snurrade in i grannens halvmeter höga gräs." ... Vad var det som fick den till det för din del då ?
Den gick och klippte utmed tråden och skulle vända runt "åt fel håll" och fastnade i grannes höga gräs med näsan.

"Off Topic" så hade jag uppfattningen att basstationen bara kollade slingan och klipparen sedan for runt och klippte tills den träffade på slingan.

Det visar sig att knivmotorn och klipparen tvärstannar ögonblickligen oavsett hur långt från tråden den är om slingan får avbrott eller om basstationen blir strömlös. Det bör innebära att basstationen har radiokontakt (via slingan?) med klipparen... för slingans magnetfält kan ju knappast ha denna påverkan 10-15 meter från klipparen.

När slingan är godkänd igen av basstationen så fortsätter klipparen utan annan åtgärd.

P.S. Nyss så hände det att klipparen sade "Har varit utanför kanttråden för länge. Ställ mig på tråden...". Jag gjorde ingenting och efter några minuter gick klipparen hem och ansåg sig vara klar med jobbet... Alltså utan att röra klipparen. Den stod mitt i en 90 graders vinkel av slingan (intill grannens gräsmatta).
 
Redigerat:
Hej,
Jag är en ny medlem här som tänkte delge mina erfarenheter och problem med Indego.
Köpte en Indego i våras som jag först för ca 2 veckor sedan installerade (har lagt ner en massa jobb på att lägga en 25cm bred platt sten i markhöjd för att robotklipparen skall kunna klippa rent utan behov av trimning).


Har en Indego 2012, 78db, 5.7 build 4462.


Såhär har det utvecklats för mig:


1. Kartering runt ytterkanter gick bra och klipparen körde fint in i laddstationen.
2. Första klippningen tog en hel dag vill jag minnas och det var väldigt mycket rundning av vissa öar om och om igen. Utan att ha klippt överallt visade den ett meddelande om att den var färdig och gick tillbaka till laddstationen.
3. Nästa klippning gick bättre och det blev mer klippning och mindre rundning av öar och klipparen gick färdigt igen.
4. Vid detta laget var jag grymt imponerad av klipparen men sedan började mina problem som jag är osäker på om någon annan har beskrivit. Jag har sökt men inte hittat mer än någon enstaka som antyder samma beteende:


Mitt problem:
Plötsligt i 3:e eller 4:e klippningen (osäker på detta) så slutade den klippa som tidigare och började köra i cirklar långsamt på något vaggande sätt. Efter 5-10 meter vänder den tvärt 90-180 grader och kör sedan i full fart rakt fram tills den når kanttråden eller ett hinder. Detta upprepas ett otal gånger. Flera timmar kan den hålla på med detta och om det finns behov av laddning så syns detta i displayen, men den åker aldrig till laddstationen utan bara fortsätter med cirklarna tills batteriet tar slut. Om man nödstoppar med den röda knappen får man stopp på den men den går inte tillbaka till laddstationen varken med alternativet Klipp eller Till bas. Den bara fortsätter med cirklarna.
Om man trycker på stoppknappen och bär tillbaka den till laddstationen så verkar den starta om och man kan få igång den normala klippfunktionen igen, men efter ett tag kanske efter 5-10 minuters normal klippning (som för övrigt fungerar bra) så återkommer den till detta konstiga beteende med cirklar och håller på i timmar. Någon gång har den börjat klippa lite normalt igen under en kort period och sedan hamnat i dessa cirklar igen.


Ett delproblem med detta cirkelbeteende är att när den åker i full fart mot kanten så slarvar den med att stanna vid kanttråden (vilket den inte gör annars) med följden att den åker av banan ganska ofta. Detta har gjort att klipparens kåpa nu inte är så snygg efter alla skrapmärken mot min mur som jag har på tomtens ena sida.


I samband med detta cirkelbeteende fick jag felkoden 23 kontakta Bosch Service och då var det definitivt dags att kontakta supporten.
Nu efter nästan en vecka hörde de av sig och efter att ha beskrivit detta problem uppmanades jag att göra följande 3 åtgärder.


1. Byt till signal ID 3 i menyn under klippinställningar.
2. Gör en kallstart genom att:
- Koppla från strömmen till laddstationen
- Ta ut roboten ur laddstationen
- Ta ur och sätt i röd nyckel under roboten
- Sätt roboten i laddstationen
- Vänta 5 minuter
- Slå på strömmen till laddstationen
3. Aktivera roboten och radera kartan.


Har nu ikväll testat detta. I slutet av karteringen där tomten lutar lite började den glida ur tråden till vänster och började irra runt. Detta var första gången den missade en kartering. Byta ID påverkar tydligen hur den läser tråden (?). Jag bytte sedan till ID 5 och gjorde om karteringen utan att kallstarta och då gick karteringen bra igen (det hade den kanske även gjort med ID 3?).


Nåväl, klippningen har fungerat hyfsat nu ikväll, men efter ca 2 timmar har den börjat med cirklar igen. Först med lite bättre stopp vid tråden än tidigare, men till sist mer och mer vårdslöst utan att kunna stanna vid tråden. Precis samma problem som tidigare alltså.
Har nu ställt den i laddstationen då batteriet var nästan helt urladdat. Fick slå in pinkod och felet att den hamnat för långt från kanttråden kom upp.


Killen från Bosch skulle höra av sig om en vecka igen och se om det hjälpte med hans åtgärder. Börjar bli väldigt trött på denna klippare.


Någon annan som har samma beteende??
 
  • Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
mortimer skrev:
Ang ni som får den till att köra utanför begränsningstråden.... är det rent gräs i de punkterna och plant eller är det lutning och blandad gräsmatta/jord ?
Har hänt mig kanske tre gånger på totalt 30 klippningar nu, i samtliga fall var det vid trånga områden där den gått in i hinder. Det verkar som att logiken att backa undan från hinder ignorerade kantlinan i dessa fall för att den senare skulle fatta att den hamnat utanför.

Efter att justerat kantlinan på dessa ställen genom att dra öar kring t.ex. ben på gungställningen så har det inte hänt igen.
 
M
Efter att ha kört maskinen på hela tomten i en vecka kan jag konstatera att vibrationerna som skrivits on även drabbat min maskin. Ibland är klippningen nästan ljudlös förrutom hjulen. Helt oförutsägbart börjar den dock att morra irriterande högt. Ikväll tog jag loss klipptallriken och kunde konstatera att skyddet var monterat med tre skruvar. Hela motorenheten glappade dock betänkligt. Nu har jag satt fast hela motorenheten på klipphöjd 6. Vi får se i morgon om det minskar oljuden.
 
mecklarn skrev:
Efter att ha kört maskinen på hela tomten i en vecka kan jag konstatera att vibrationerna som skrivits on även drabbat min maskin. Ibland är klippningen nästan ljudlös förrutom hjulen. Helt oförutsägbart börjar den dock att morra irriterande högt. Ikväll tog jag loss klipptallriken och kunde konstatera att skyddet var monterat med tre skruvar. Hela motorenheten glappade dock betänkligt. Nu har jag satt fast hela motorenheten på klipphöjd 6. Vi får se i morgon om det minskar oljuden.
Satt fast hela motorenheten, hur menar du ?
 
Martinbj skrev:
Min har hittills aldrig hittat tillbaka till laddstationen "kortaste vägen" Den går alltid längs ytterslingan och följer den säkert 50-60m innan den hittar hem. När den går ur laddstationen däremot så går den ut utan att följa tråden över huvudtaget. Märkligt att den inte kan hitta hem på samma vis. Fungerar detta i nyare versioner av mjukvaran?
/Martin
Inte min heller, den går runt slingan en jäkla omväg :(
Skall testa flytta laddstationen till annan mer perfier plats då det inte är någon vits med att ha den i centrum då klipparen ändå går längs slingan tillbaka :mad:
Dessutom har min nu börjat vibprera otroligt mycket, låter numera som en bensindriven trimmer i ljudnivå. Kollat på den och det är chassit som skakar och ett ljudligt resonansljud uppstår.
 
Waxinator skrev:
Det är nog bara du själv som kan se felet...
Är det på samma plats, kan den snurra runt på de platserna eller är där något som hindrar, är det en sluttande plats, har du ändrat slingan lite utan att kartera om ? Den har gjort detta en gång för mig då den snurrade in i grannens halvmeter höga gräs.
Nei, det har hendt på 3 forskjellige plasser. Ingen hinder. Den har bare stoppet oppå kabelen og kommer med feilen. Den har ikke vært utenfor kabelen i disse tilfellene. (Det har den ved andre tilfeller, men det er mest når kabelen ikke har vært plassert optimalt, så det har jeg rettet på). Men den første gangen det skjedde så regnet det veldig mye.
 
Dubbelpost
 
Waxinator skrev:
P.S. Nyss så hände det att klipparen sade "Har varit utanför kanttråden för länge. Ställ mig på tråden...". Jag gjorde ingenting och efter några minuter gick klipparen hem och ansåg sig vara klar med jobbet... Alltså utan att röra klipparen. Den stod mitt i en 90 graders vinkel av slingan (intill grannens gräsmatta).
Åh, sier du det! Hvor lenge ventet du? Det skal jeg prøve neste gang. Vente og se om den går tilbake av seg selv.
Jeg husker ikke eksakt hva det stod på displayet på min, men jeg mener det var "For langt utenfor kanttråden." eller noe sånt. Men det kan jo være at det er oversatt forskjellig. Kanskje man skulle satt den til originalspråket? Hva er originalspråket, tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.