Hej, vi vill köpa en robotgräsklippare nu och min sambo är total fascinerad av Bosch med sin klippteknik, dock är jag JÄTTEskeptisk etter att ha lest så många dåliga recensioner.. :confused:
Det är jo rätt så mycket pängar och då vill man ju att det fungerar!!
Biltema har jo en robot, vilket kanske vore lönt att prova ut, annars tycker jag Gardena virkar bättre än Bosch.
Vad tycker ni?
 
Välkommen till tråden och forumet!

Innan du köper en biltema (greenmate) så föreslår jag att du läser hela denna tråd: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=65439

Sen att gardenan är bättre än bosch får vi ju hoppas. Den skall ju ha beprövad HVA- teknik men är dock en ping-pong-slumpklippare. Baserat på mina egna erfarenheter så kan i.v.f jag INTE rekomendera en bosch om du vill ha en underhållsfri, tyst och självgående maskin. Förhoppningsvis kommer bosch att lösa alla problem, först då blir den värd sina pengar. Det är vad jag tycker. Lycka till i robotdjungeln:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mummimamma
  • Laddar…
Mummimamma skrev:
Hej, vi vill köpa en robotgräsklippare nu och min sambo är total fascinerad av Bosch med sin klippteknik, dock är jag JÄTTEskeptisk etter att ha lest så många dåliga recensioner.. :confused:
...
Vad tycker ni?
Bosch Indego är ännu inte färdig för vanliga konsumenter. Den riktar sig till oss teknikfreaks (inkl. din sambo?). Förhoppningsvis kommer Bosch att lösa sina problem med tiden (under garantitiden ?) med det innebär många returer och gott om tålamod. Mitt råd är att vänta med Bosch ett par år eller avkräv din sambo totalansvaret att underhålla och ombesörja returerna... En slump-klippare, som de andra varianterna, klipper snyggare om de får gå ofta.
 
Det finns de som är nöjda med sin Indego också..

Visst finns det saker som kan bli bättre men den gör sitt jobb effektivt utan att klaga. Nu klipper den tre dagar / vecka men funderar på att dra ner till två
 
Delar Perli´s uppfattning också. Har kört min utbytes nu sedan i lördags varje dag utan problem. Ska gräva ner resterande kabel till helgen och därefter göra ny kartering samt dra ner klippnignen till mån+ons+fre och sänka klipphöjden från 7 till 6. Helgen ska det gödas också och vattnas i mängder. Ingen katastrof om det växer som ogräs o klipparen strejkar så den msåte skickas nu när kabeln är nedgrävd så kan jag köra med min bensinklippare kors o tvärs utan att riskera klippa av kabeln.
 
Mummimamma skrev:
Hej, vi vill köpa en robotgräsklippare nu och min sambo är total fascinerad av Bosch med sin klippteknik, dock är jag JÄTTEskeptisk etter att ha lest så många dåliga recensioner.. :confused:
Det är jo rätt så mycket pängar och då vill man ju att det fungerar!!
Biltema har jo en robot, vilket kanske vore lönt att prova ut, annars tycker jag Gardena virkar bättre än Bosch.
Vad tycker ni?
Välkommen till forumet. Jag lurkar (läser utan att kommentera) Bosch-tråden eftersom jag är så fascinerad av att det finns så många människor, som trots alla barnsjukdomar ändå väljer att köpa Indegon. Alla som läser denna tråd vet att de med största sannolikhet kommer att få lägga timmar på inkörningen och kanske behöva skicka in roboten för uppdatering och justering. Man ser klaveret, går fram till det och trampar i det. :)

Samtidigt är jag teknikintresserad och fascinerad av hur smart Indegon är tänkt att vara. Och jag förstår att det finns människor som tycker att det är roligt, spännande och fascinerande att få "leka" med teknologin. Jag kan föreställa mig att många Indego-användare i tråden ser denna process, att förstå maskinen och få den att fungera nästan som en hobby. I grunden finns nog också en avsky för slumpen och en kärlek till det effektiva och rationella. En slumpklippare är "dum i huvudet" och Bosch Indegon är lite science fiction. Jag köper det resonemanget.

Min slumpklippare Gardena R40Li klipper gräsmattan tyst och utan problem. Jag bryr mig inte om att den är ett pucko. Jag skall ändå inte prata med den. Och det kan kännas rätt skönt med åtminstone en pryl som inte är smartare än en själv. Skulle vara jobbigt att ha en till i hushållet som hela tiden skulle bedöma en; titta på en med en överseende min och skaka på huvudet. Jag är smartare än min robot och det känns skönt.

Allvarligt talat. I mitt fall är den avgörande orsaken till valet av beprövad slumpklippare, att den måste gå självständigt. Den går vid en sommarstuga som ibland inte besöks på ett par veckor. Då duger det inte med en maskin som fastnat i "vinkelvolten" och snurrar runt ett träd i trädgården tills batteriet tar slut eller bara stannar på gräsmattan och tycks fundera på meningen med livet.

Summa summarum. Om du letar efter en hobby till din man och du kan utverka att tiden han spenderar på sin Bosch Indego bokförs på hans egentid (tid som annars kunnat läggas på en "barkväll med killarna" eller nåt annat) - så kör på.

För övrigt måste jag göra dig besviken: varken Gardena- eller Bosch-maskinerna kan virka.
 
  • Gilla
INDEGO och 4 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Gudahov skrev:
varken Gardena- eller Bosch-maskinerna kan virka.
Stämmer bra det. Däremot kan jag tipsa om att Landroid är rätt bra på att sticka...
 
  • Gilla
M J och 7 till
  • Laddar…
peternicklas
Eriksgatan skrev:
Stämmer bra det. Däremot kan jag tipsa om att Landroid är rätt bra på att sticka...
Bosch får träning i att resa, trasig och nerpackad i ett paket.
 
Redigerat:
  • Gilla
INDEGO och 1 till
  • Laddar…
Haha...
 
Mummimamma skrev:
Hej, vi vill köpa en robotgräsklippare nu och min sambo är total fascinerad av Bosch med sin klippteknik, dock är jag JÄTTEskeptisk etter att ha lest så många dåliga recensioner.. :confused:
Det är jo rätt så mycket pängar och då vill man ju att det fungerar!!
Biltema har jo en robot, vilket kanske vore lönt att prova ut, annars tycker jag Gardena virkar bättre än Bosch.
Vad tycker ni?
Det finns ju fortfarande ett flertal av oss som har maskiner som fungerar riktigt bra.
Det enda som inte fungerar med min 5,7 är minnet att den undviker tex. sandlådan.

/N
 
N_Fredriksson skrev:
Det finns ju fortfarande ett flertal av oss som har maskiner som fungerar riktigt bra.
Det enda som inte fungerar med min 5,7 är minnet att den undviker tex. sandlådan.

/N
Potentiellt är det en grymt bra klippare. Och det är väl alltid så, att hälsan tiger still. Totalt sett kanske det är en absolut majoritet av alla Bosch Indego som går perfekt. Skulle vara intressant att veta. Men om man skall köpa en Bosch Indego i år, måste man väl i alla fall ha med i beräkningen att det kan bli problem? Sedan är det ju individuellt hur man vill ha sin mattklippning gjord; om man har mycket prylar på gräsmattan och vill att klipparen gör sitt jobb ett par gånger i veckan eller om man inte har något problem med att den är ute halva dagarna och klipper.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
OpiMaza
:D
Gudahov skrev:
Välkommen till forumet. Jag lurkar (läser utan att kommentera) Bosch-tråden eftersom jag är så fascinerad av att det finns så många människor, som trots alla barnsjukdomar ändå väljer att köpa Indegon. Alla som läser denna tråd vet att de med största sannolikhet kommer att få lägga timmar på inkörningen och kanske behöva skicka in roboten för uppdatering och justering. Man ser klaveret, går fram till det och trampar i det. :)

Samtidigt är jag teknikintresserad och fascinerad av hur smart Indegon är tänkt att vara. Och jag förstår att det finns människor som tycker att det är roligt, spännande och fascinerande att få "leka" med teknologin. Jag kan föreställa mig att många Indego-användare i tråden ser denna process, att förstå maskinen och få den att fungera nästan som en hobby. I grunden finns nog också en avsky för slumpen och en kärlek till det effektiva och rationella. En slumpklippare är "dum i huvudet" och Bosch Indegon är lite science fiction. Jag köper det resonemanget.

Min slumpklippare Gardena R40Li klipper gräsmattan tyst och utan problem. Jag bryr mig inte om att den är ett pucko. Jag skall ändå inte prata med den. Och det kan kännas rätt skönt med åtminstone en pryl som inte är smartare än en själv. Skulle vara jobbigt att ha en till i hushållet som hela tiden skulle bedöma en; titta på en med en överseende min och skaka på huvudet. Jag är smartare än min robot och det känns skönt.

Allvarligt talat. I mitt fall är den avgörande orsaken till valet av beprövad slumpklippare, att den måste gå självständigt. Den går vid en sommarstuga som ibland inte besöks på ett par veckor. Då duger det inte med en maskin som fastnat i "vinkelvolten" och snurrar runt ett träd i trädgården tills batteriet tar slut eller bara stannar på gräsmattan och tycks fundera på meningen med livet.

Summa summarum. Om du letar efter en hobby till din man och du kan utverka att tiden han spenderar på sin Bosch Indego bokförs på hans egentid (tid som annars kunnat läggas på en "barkväll med killarna" eller nåt annat) - så kör på.

För övrigt måste jag göra dig besviken: varken Gardena- eller Bosch-maskinerna kan virka.
Klockren post !!!!
 
Eriksgatan skrev:
Tja, att få en fungerande Indego verkar ju nästan ha blivit meningen med livet så jag får väl svara 42... :p
Då är det länge till att man ska kasta in handduken alltså.
 
F
Hur djupt har ni grävt ner kabeln, själv har jag lagt den på ca 2 cm djup. Instruktionsboken markerar tydligt att man ska ha tråden sträckt, Detta är mycket svårt att få till anser jag. Om jag skulle anlägga en ny gräsmatta vore det en smal sak (lägga ut tråden och sedan på med ett lager jord ovanpå), men i en befintlig gräsmatta blir det "bubbligt" när jag la ner den. Möjligtvis kan detta påverka funktionen negativt.

Själv har jag skarvat med krympslang runt så det blir fukttätt.

Anledningen för mig med en robotgräsklippare är ju att gräsmattan skall ge mig mindre bekymmer, men jag märker ju nu att alldeles för många av er som har en Indego lägger ner MER tid nu på gräsmattan (garantireparationer, skriver här, felsökning osv osv) än vad ni säkert la ner innan. I så fall är ju dess funktion kontraproduktiv.

Min funkar (än så länge) som jag vill, men det gror ett frö av oro inom mig sedan jag läst genom denna tråd.

Jag har version 5.8
 
Ja du har all anledning att vara orolig.. tyvärr..:(

...men kanske också hoppfull då det säkerligen kommer ordentliga buggfixar så småningom.. både mjuk och hårdvarumässigt. Det måste det..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.