Bör gå att resistansmäta kabeln (tror någon härinne hade gjort det för någon dag sedan). Sen kan du ansluta minst 20m kabel istället och kolla om roboten fortfarande gnäller på kabelbrott.
 
Testat stänga av laddstationen några minuter?
 
pgerts skrev:
Vad får man ut av dekalerna?
Jag kan bara gissa serienummer:
xxx990239 på min som jag köpte för två veckor sedan
xxx992164 på kompisens nya.
Kan det vara så att min är nummer 239 som ligget på lager och kompisens är nummer 2164?
Är det i så fall så många som kommit ut på marknaden?

78 och 75 decibel är relaterat til maxvarvtal 4200 och 3900 rpm låter ju logiskt.

Finns det någon releaseinfo om buggar och features som fixats eller kommit till i de olika versionerna av mjukvaran? Min verkar vara 5.7 - 04462 eller är den infon enbart för initierade?
Vad som går att läsa ut av klisterlapparna har behandlats förut i bla följande inlägg:
http://www.byggahus.se/forum/robotg...-indego-10-robotklippare-138.html#post1750583
http://www.byggahus.se/forum/robotg...-indego-10-robotklippare-139.html#post1750619
http://www.byggahus.se/forum/robotg...-indego-10-robotklippare-139.html#post1750764
http://www.byggahus.se/forum/robotg...-indego-10-robotklippare-140.html#post1750765

Hoppas detta kan vara till lite hjälp!
 
pgerts skrev:
Vad får man ut av dekalerna?
Tillverkningsdatum: 212 05 = 2012-12-05
 
cyper skrev:
Fel i kanttråd
Jag fick det felmeddelandet när klipparen inte var fullt inkörd i basstationen.
(Det hände när jag testade att köra utan huv.)
Skjut fram klipparens underdel, drag ur strömmen till laddaren. Tryck i strömmen igen och aktivera klipparen.
Kolla att kabeln är sträckt under basplattan, ligger i sitt spår och ingen extra reservtråd instoppad.
 
Waxinator skrev:
Jag fick det felmeddelandet när klipparen inte var fullt inkörd i basstationen.
(Det hände när jag testade att köra utan huv.)
Skjut fram klipparens underdel, drag ur strömmen till laddaren. Tryck i strömmen igen och aktivera klipparen.
Kolla att kabeln är sträckt under basplattan, ligger i sitt spår och ingen extra reservtråd instoppad.
Tack för tipsen!

Kontrollerade nu att klipparen står rätt och kabeln undertill, att den ligger i "rännan" och startade om basplattan men felet kvarstår. Testar och sätta basplattan utan ström i någon timme nu så får vi se.

Beteendet nu efter man klickar "Kartera" (placerad på basplattan) är att meddelandet "Fel i kanttråd, ställa klipparen på tråden och klicka ok" dyker upp

Klickar "OK"

Då klagar den på att det inte finns några kartor

Klickar på "OK" så startar den om och så börjar det hela om.

M
 
Waxinator skrev:
Tillverkningsdatum: 212 05 = 2012-12-05
Visst kan man läsa ut datum med mera men det ger ju inget om praktiskt om vad som skiljer den ena klipparen mot den andra. Det är väl någon skillnad mellan i varje fall mjukvaruversioner som är relevant för brukaren?

När man uppdaterar en mjukvara så brukar det ju framgå vilka buggar som fixats och vilka finesser man får med en ny uppdatering. Plus eventuellt vad man går miste om vid en uppdatering.

SD-kortet är en annan sak. Var finns det? Finns det i manualen? Borde man inte regga sig för att komma åt nya versioner att ladda ner?
 
pgerts skrev:
Visst kan man läsa ut datum med mera men det ger ju inget om praktiskt om vad som skiljer den ena klipparen mot den andra. Det är väl någon skillnad mellan i varje fall mjukvaruversioner som är relevant för brukaren?

När man uppdaterar en mjukvara så brukar det ju framgå vilka buggar som fixats och vilka finesser man får med en ny uppdatering. Plus eventuellt vad man går miste om vid en uppdatering.

SD-kortet är en annan sak. Var finns det? Finns det i manualen? Borde man inte regga sig för att komma åt nya versioner att ladda ner?
Ang SD kortplatsen. Jag tyckte mig känna att det satt en "gummitäckbricka" precis vid märkningen på roboten(där man kan se om det är 75dB, 78dB eller 86dB

Det här med att ladda ner nya versioner... var det tänkt från början att gemene man skulle kunna göra det eller enbart Bosch service ? Bosch hade med all sannolikhet besparat sig mycket bekymmer om man själv kunnat göra det redan nu
 
Någon tidigare i tråden uppgav att bosch support sagt att OM eller när det kommer en uppdatering så kan ÅF tanka ny programvara via sd-kort. Klipparen har en kortläsare baktill under en gummiplugg.
 
Ska ÅF agera tekniker/service? Skulle se kul ut om t.ex HaraldNyborgs, Cheapys personal skulle utföra det. Inte ont om kassapersonal men tänk dig en kassörska som ska försöka uppdatera en robot. Ehh, njae, det tror jag inte på. Isåfall får man sätta upp någon intern serviceavdelning för det och de resurserna är jag tveksam om de har på HN, Cheapy m.fl.
 
Har en fundering kring hur man kan dra kabeln vid skapande av en ö. Med tanke på att klippbredden är 26cm, kan man då sära kabeln till ca 20cm istället för att lägga den kloss i kloss (max 1cm) ? Då kör ju inte robotern över bägge trådarna utan klipper över halva området från varje sida.
 
mortimer skrev:
ensamgud: Har du fått den nyare basstationen i ditt paket ?
Hur ser jag om det är den nyare basstationen?

övrigt har jag släppt ut den idag på manuell, två tillfällen. Märkte att gräset inte gick av, vände på den o knivarna var helt runda. Inte ens antydan till vassa. Så jag slängde på Gardena-knivar o då tog det. Dom är rätt mycket kortare dock så jag Ska slipa Bosch-knivarna imorgon.

Roboten hittar runt jättebra trots komplex tomt o klipper snyggt. Inga problem alls hittils. Den klipper ju i två timmar på en laddning! Riktigt bra.
Lite underligt att knivarna inte var vassa men det är väl inte hela världen, har beställt lite reservknivar också.
 
mortimer skrev:
Ska ÅF agera tekniker/service? Skulle se kul ut om t.ex HaraldNyborgs, Cheapys personal skulle utföra det. Inte ont om kassapersonal men tänk dig en kassörska som ska försöka uppdatera en robot. Ehh, njae, det tror jag inte på. Isåfall får man sätta upp någon intern serviceavdelning för det och de resurserna är jag tveksam om de har på HN, Cheapy m.fl.
Om så är fallet så lär de väl skicka den till bosch servicecenter. Jag är lika tveksam som du, jag refererar bara till tidigare i tråden. Hela tanken med sd-kortplats borde ju vara att det skall vara smidigt för slutkund att kunna uppdatera sin sw.

Men supporten (som påståendet kom ifrån) verkar ju lite udda. Jag väntar fortfarande på att de ska ringa mig.. trots påminnelse..
 
Så här låter min numera.. fick tvinga hem den till bas för det gick inte att vistas i trädgården samtidigt som mr.B körde sitt pass. Provade att rengöra den samt test utan knivar.. ingen skillnad..

Här ser man också problematiken med att klippmotorn inte drar igång förens dryga 3m efter att den funderat en stund..

https://www.youtube.com/watch?v=ltiDCTAFCFo&feature=youtube_gdata_player
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
Trist ljud, börjar min låta på det sättet lämnar jag tebax den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.