mortimer skrev:
Har en fundering kring hur man kan dra kabeln vid skapande av en ö. Med tanke på att klippbredden är 26cm, kan man då sära kabeln till ca 20cm istället för att lägga den kloss i kloss (max 1cm) ? Då kör ju inte roboten över bägge trådarna utan klipper över halva området från varje sida.
Så har jag gjort för huset och numera även för fristående garaget. Kantklippningen kommer sedan att ta gräset mellan trådarna.
dennisson skrev:
Så här låter min numera.. fick tvinga hem den till bas för det gick inte att vistas i trädgården samtidigt som mr.B körde sitt pass. Provade att rengöra den samt test utan knivar.. ingen skillnad..
Skulle du kunna prova att ställa upp klipphöjden till MAX och starta ifrån basplattan ?!
Om den då låter bli att fullvarva så sänk knivarna i steg tills du kommit ned till önskad gräslängd (4?).
Du som jag har kanske en hel del mossa och det bromsar klippskivan i början innan mossan kuvats.
pgerts skrev:
Visst kan man läsa ut datum med mera men det ger ju inget om praktiskt om vad som skiljer den ena klipparen mot den andra. Det är väl någon skillnad mellan i varje fall mjukvaruversioner som är relevant för brukaren?
Du efterlyste vad klisterlapparna visade och jag kan bara få fram monteringsdatum för klipparen med hjälp av lådans klisterlapp. Programversion utöver grundversionen 5.7 eller 5.8 ser du i "Meny - System - Info" där "Build" versionen visas. Några Releasenotes har inte publicerats.
 
Redigerat:
Nej, ingen mossa. Kortklippt matta. På filmen har den det lägre varvtalet. Ibland när den stöter på tyngre/högre gräs varvar den upp men går sedan ner till denna nivå igen. Dessutom låter den lika jäkligt utan knivarna monterade. Jag skulle kunna plocka isär skiten och kolla vad som är fel, men jag tycker inte att jag som kund ska behöva det..? Det kan vara lätt att tro att det är fullvarv på filmen men det är "normal varv". Det är vibrationsljudet som luras att tro att det är högre varvtal
 
Redigerat:
Blev den sådan plötsligt eller gradvis? Vore intressant att veta vad det beror på.
 
Det kom gradvis..
 
Hade samma problem men det försvann när jag rengjorde den ordentligt. Fick känslan att det blir så när den har klippt vått gräs (exempelvis om du har den ute varje natt) då stora gräskakor bildas på undersidan och skapar obalans...

Ta en extra titt bakom cylinderkarusellen med knivarna.
 
peternicklas skrev:
Tittade på priset för att köpa nya knivar, 3 st. för 189:- Låter lite dyrt. Någon som vet om andra fabrikat passar?
M J skrev:
Jag vet ett pris på originalknivarna som passar bättre, 99:- för tre: [länk]
Inte för att jag lär behöva några nya knivar de närmaste dagarna. Men det är ju alltid bra & ha några på hyllan i reserv. Nu tar Olsana 199kr. Någon som vet var kan man finna knivsatsen F016800321 till vettigt pris? Runt hundralappen kändes ju okej.
 
frav skrev:
Inte för att jag lär behöva några nya knivar de närmaste dagarna. Men det är ju alltid bra & ha några på hyllan i reserv. Nu tar Olsana 199kr. Någon som vet var kan man finna knivsatsen F016800321 till vettigt pris? Runt hundralappen kändes ju okej.
Tyvärr. Nu när Olsana höjt sitt pris så är det billigaste jag hittar 185:- vilket är för nära rek-priset för att det ska vara lönt...
http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...ch-for-indego-robotgrasklippare-3-st/p-313944
 
Hur man "kallstartar" Bosch indego

Stäng av strömmen

Vänd klipparen och ta ut den röda nyckeln

Vänta i 5 min

Sätt i den röda nyckeln

Ställ tillbaka maskinen på basplattan

Sätt på strömmen

Det ska nu lösa de flesta problemen som kan uppkomma.

Nummer till supportavdelningen
08 7501820
 
Redigerat:
Tack o bock för mig. Nu har jag returnerat min, ses i en annan tråd.
 
dennisson skrev:
Så här låter min numera.. fick tvinga hem den till bas för det gick inte att vistas i trädgården samtidigt som mr.B körde sitt pass. Provade att rengöra den samt test utan knivar.. ingen skillnad..

Här ser man också problematiken med att klippmotorn inte drar igång förens dryga 3m efter att den funderat en stund..

[länk]
PRECIS så där låter grannens nyinköpta Bosch Indego klippare också. Går absolut inte att vara i närheten. Det värsta är att det låter en hel del även när man sitter inne i vårt hus. Jag blir snart tokig på skiten. Jämför man med övriga grannars robitklippare så hörs inte ett ljud (Huskvarna, Stiga och Gardena).

Vad har jag för rättigheter som granne på att han fixar detta (utan att reta upp grannsämjan)?
 
GreenTurtle skrev:
PRECIS så där låter grannens nyinköpta Bosch Indego klippare också. Går absolut inte att vara i närheten. Det värsta är att det låter en hel del även när man sitter inne i vårt hus. Jag blir snart tokig på skiten. Jämför man med övriga grannars robitklippare så hörs inte ett ljud (Huskvarna, Stiga och Gardena).

Vad har jag för rättigheter som granne på att han fixar detta (utan att reta upp grannsämjan)?
Om den låter så mycket säg till han att du läst på forum att det är ett fel på den, samt att han bör lämna in den för att få den iordning. Detta måste han ju ta på ett bra sätt. (du har ju ju bara informerat han om att han själv kan få det lugnare utan kostnad)
/N
 
GreenTurtle skrev:
Går absolut inte att vara i närheten. Det värsta är att det låter en hel del även när man sitter inne i vårt hus. Jag blir snart tokig på skiten.
Överdriver du inte lite? Går absolut inte vara i närheten, pyttsan :D Hur var det då grannen körde med motorgräsklippare, fick du lämna sta'n för att komma tillbaka efter en stund? :D:D:D:D
 
plaggis skrev:
Överdriver du inte lite? Går absolut inte vara i närheten, pyttsan :D Hur var det då grannen körde med motorgräsklippare, fick du lämna sta'n för att komma tillbaka efter en stund? :D:D:D:D
Man måste väl ändå förstå grannar om man har en maskin som går kanske 12 timmar per dag och låter lika mycket som en motorgräsklippare som går 3 timmar per vecka? Själv skulle jag skämmas och inte vilja invänta en pik/utskällning från grannen.

Har dock ännu haft "tur" med en "fungerande" Bosch som "bara" trillat utanför linan ett par gånger trots 350 meter kabel och endast (förutom egna fel) fastnat i lutningar som har nära 40 graders vinkel och där maskinen inte borde köra (men klarar det ändå om den kommer i rätt vinkel mot kullarna).
 
plaggis skrev:
Överdriver du inte lite? Går absolut inte vara i närheten, pyttsan :D Hur var det då grannen körde med motorgräsklippare, fick du lämna sta'n för att komma tillbaka efter en stund? :D:D:D:D
Nej jag överdriver definitivt inte!
När grannen körde med motorgräsklipparen så höll han på max 30 minuter, 1 gång i veckan. Nu kör klipparen för jämnan, mer eller mindre dygnet runt, i ur och skur! Blir yxtokig på det konstant surrande ljudet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kung_Klas och 1 till
  • Laddar…
GreenTurtle skrev:
Nej jag överdriver definitivt inte!
När grannen körde med motorgräsklipparen så höll han på max 30 minuter, 1 gång i veckan. Nu kör klipparen för jämnan, mer eller mindre dygnet runt, i ur och skur! Blir yxtokig på det konstant surrande ljudet.
Jag fattar hur du menar! Ville bara spetsa till det lite... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.