1 160 751 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jo, den gjorde som du säger i början och varvade upp vid högh gräs. Men nu låtet deg värre och gräset är inte högt längre, den har varit i basstaion många gånger...Waxinator skrev:Detta är samma ljud som jag hade i mitt tidigare videoinslag. #1742
Ljudet uppkommer av att när roboten klipper i högt gräs eller tät mossa så ökas varvtalet men det minskar sedan inte förrän man har haft den i basstationen. Vid nästa klippning så prova med att höja upp knivinställningen så du inte klipper allt på en gång.
Det sägs att det skall vara 2m framför och bakom laddstationen. Skall det vara 2m tråd eller är det bara fysiskt utrymme som avses?
Min laddstation står på kortsidan av en altan och rakt fram från station finns de minst 25m, men tråden kommer på långsidan och ansluter mot stationen (slutet av slingan) på ett kortare avstånd än 2m.
Edit: visst måste det vara tråden som ska vara 2m raksträcka?
Min laddstation står på kortsidan av en altan och rakt fram från station finns de minst 25m, men tråden kommer på långsidan och ansluter mot stationen (slutet av slingan) på ett kortare avstånd än 2m.
Edit: visst måste det vara tråden som ska vara 2m raksträcka?
Redigerat:
Har du kvar ljudet eller har du gjort något åt det. Grannarna kommer väl snart ut med pålarna....Waxinator skrev:Detta är samma ljud som jag hade i mitt tidigare videoinslag. #1742
Ljudet uppkommer av att när roboten klipper i högt gräs eller tät mossa så ökas varvtalet men det minskar sedan inte förrän man har haft den i basstationen. Vid nästa klippning så prova med att höja upp knivinställningen så du inte klipper allt på en gång.
Laddning 22, V46 2012 resp. Laddning 9 V17 2013 ?plaggis skrev:
Okay, då har du större problem än vad jag hade i början av mina klippningar. Min klippare gick alltid ut med det låga varvtalet och fullvarvade plötsligt ända till den var tillbaka på plattan. Ett högt varvtal hade inte varit hela världen... om bara inte knivskivan haft så stor obalans.Maver1ck skrev:
Min klippare har numera bara kort gräs att klippa och låter inte mera.
När klipparen backar ut vid kartläggningen skall tråden ligga rakt ut 2m som den då följer.plaggis skrev:
Annars får man det meddelande jag hade i inlägg #1699
"Tråden fram vid basstationen är inte rak. Korrigera läget, ställ gräsklipparen i basstationen och starta ny kartering".
Redigerat:
Är det någon som har koll på hur ofta/mycket man måste låta Indegon gå för att hålla efter 1000m2? Varje dag? Tänker om den nu låter lite mer vill man inte köra den sen kväll/natt, men det kanske inte behövs. Hade varit perfekt om det räckte med t.ex. Mån, ons, fre, 7-18 (så blir ju merparten klippt när man är o jobbar
En Landroid M får du för ett pris under 9000 kr, just nu under 8000 kr till och med. Klarar upp till 1000 kvm, har Li-Ion batteri, är tyst och pålitlig och klipper snyggt. Men har du grannar i närheten skall du inte satsa på den, annars kan man det. Min LD från förra året tuggar på och håller mattan extremt snygg, mossan nästan borta nu och arbetar ljudlöst. Med lite rymligare budget får du framför allt mer intelligens (HQ308) men knappast bättre klippresultat.mortimer skrev:All den läsningen från JohnnyGofy var intresseant men kabellängden är för min del är ca 230m.
Bågot jag gått o funderat över sista dagarna är vad som finns i basstationen; är det enbart laddnignsfunktion eller sitter det någon elektronik/dator/styrutrustning i den ?
Eller är det så ENKELT att basstationen har ostabil elektronik.
Många härinne verkar ha gett runt 9000kr för sin klippare. Vad finns det för alternativ i denna prisklassen som klarar ca 700m2 med fungerande teknik, hållbara motorer, hållbara batterier m.m.. Ifall man kommer till beslut att reklamera sin produkt........
Tian chen s510 är ju ett annat lockande alternativ för väl under 10000 kr. Lite osäker importkanal och service kanske men en mycket kompetent och intressant klippare.
Min gör uppvarvningar där gräset är tjockare/högre och lugnar ner sig direkt när det går lättare.Waxinator skrev:
Verkar vara väldigt skiftande beteende på alla våra klippare.. vad skiljer dem? T.ex kan två maskiner med "samma" sw (t.ex 5.7) uppföra sig helt olika. Billiga interna komponenter som har låg/skiftande nogrannhet?
Jo, valet stod mellan Landroid och Bosch för en tid sedan så just Landroid är mycket intressant om det blir att reklamera klipparen. Har också sneglat lite på HQ308 och Gardena R70Li. Men vill ge Boschen en tapper chans först.MBygga skrev:En Landroid M får du för ett pris under 9000 kr, just nu under 8000 kr till och med. Klarar upp till 1000 kvm, har Li-Ion batteri, är tyst och pålitlig och klipper snyggt. Men har du grannar i närheten skall du inte satsa på den, annars kan man det. Min LD från förra året tuggar på och håller mattan extremt snygg, mossan nästan borta nu och arbetar ljudlöst. Med lite rymligare budget får du framför allt mer intelligens (HQ308) men knappast bättre klippresultat.
Tian chen s510 är ju ett annat lockande alternativ för väl under 10000 kr. Lite osäker importkanal och service kanske men en mycket kompetent och intressant klippare.
Är det någon härinne som reklamerat sin klippare och lyckats få pengarna tillbaka ?
Jag skrev i tidigare inlägg att felkällan skulle kanske kunna vara Basstationen till många oförklarliga fel; t.ex avtagande mot vänster i kurvor/hörn vi kartering. För många år sedan när man drog BNC nätverk så skulle slingan avslutas med ett motsånd på 75ohm(om jag minns rätt) för att undvika reflektioner baklänges i slingan. Är detta fenomen påtänkt tro i basstationen............
Har reklamerat och fått ny maskin hos HB i Gbg. Funkar sådär, se tidigare inlägg...Blir det inte bättre så kanskevjag häver köpet!mortimer skrev:Jo, valet stod mellan Landroid och Bosch för en tid sedan så just Landroid är mycket intressant om det blir att reklamera klipparen. Har också sneglat lite på HQ308 och Gardena R70Li. Men vill ge Boschen en tapper chans först.
Är det någon härinne som reklamerat sin klippare och lyckats få pengarna tillbaka ?
Jag skrev i tidigare inlägg att felkällan skulle kanske kunna vara Basstationen till många oförklarliga fel; t.ex avtagande mot vänster i kurvor/hörn vi kartering. För många år sedan när man drog BNC nätverk så skulle slingan avslutas med ett motsånd på 75ohm(om jag minns rätt) för att undvika reflektioner baklänges i slingan. Är detta fenomen påtänkt tro i basstationen............
L9 resp. L22 är det inte batchnr för den dagen tro ?
Sen finns det ju 2st utgåvor av basstation också; den senare har man lagt till en extra del i spåret på undersidan bl.a (finns bilder tidigare i tråden)
Osboda: Vill minnas jag läst du har fått ny maskin av HB´s lager i butik. Egentligen är det väl bara att spara alla papper, ligga på HB om att man vill häva köpet. Det är ju Bosch som brister ska man ha i åtanke också, inte vår business att lösa problemen som verkar finnas.In med skiten 1-ggr och därefter(om man vill) så begär man att få häva köpet p.g.a maskinen inte fungerar, har alltför många brister och buggar, nya kommer hela tiden m.m..
Sen finns det ju 2st utgåvor av basstation också; den senare har man lagt till en extra del i spåret på undersidan bl.a (finns bilder tidigare i tråden)
Osboda: Vill minnas jag läst du har fått ny maskin av HB´s lager i butik. Egentligen är det väl bara att spara alla papper, ligga på HB om att man vill häva köpet. Det är ju Bosch som brister ska man ha i åtanke också, inte vår business att lösa problemen som verkar finnas.In med skiten 1-ggr och därefter(om man vill) så begär man att få häva köpet p.g.a maskinen inte fungerar, har alltför många brister och buggar, nya kommer hela tiden m.m..