Plockade ikväll i ren nyfikenhet isär min oanvända indego och blev både förvånad, bekymrad och lite glad att jag gjorde som jag gjorde...

IMG_20130521_195556_632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag fått bort toppkåpan och vidare ner i "magen" på den och lyfte på locket till styrenheten/elektronikboxen så hittade jag en likadan produktetikett som sitter baktill.. med den skillnaden att det står 65db (!) på den??
IMG_20130521_195815_485.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

65dB.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplade loss k-styckena till ecb och öppnade denna för att kika på komponenterna på kretskortet. Kan gå i god för att GPS finns i maskinen, se bif. bilder. Den är också aktiverad åtminstone så långt att den söker satelliter och synkar klockan mot dessa. (se min film på tuben, ca 1.03 in så går gps-ikonen i sökläge och vips synkar den nollställda klockan)

Nyöppnad
IMG_20130521_200451_723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GPS-sensor
GPS-sensor2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GPS-antenn
IMG_20130521_201202_877.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


[video=youtube_share;8pMDIQ7keoU]http://youtu.be/8pMDIQ7keoU[/video]

Vidare så undrar jag hur hjulmotorerna med öppna kretskort kommer att må efter ett par säsonger med damm och fukt.. De sitter relativt öppet i.o.m ventilationsgallret. Där finns även oanvända fästhål till något samt ett oanvänt k-stycke?

IMG_20130521_200009_758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag rev vidare och skulle kolla frontgivaren tänkte jag, där hittade jag även larmsirenen och då kom ett AHA! Förklaringen till låg larmton alternativt inget larm alls beror till största sannolikhet att sirenens skyddstejp sitter kvar!

Hann pilla lite på den innan jag tog kortet, tejpen var helt orörd när jag hittade den.
blockerad siren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixat!
fixad siren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittade även ett till direkt fel, en av hjullyftsenorerna var lös och satt inte fast i sitt fäste!

missad lyftsensor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Indegon har även en tredje lyftsensor, den är fäst i toppkåpans främre fäste:

frontgivare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pgerts och 20 till
  • Laddar…
Eriksgatan
peternicklas skrev:
Skulle gissa på Newton när ha fick äpplet i skallen, kan vara en start på detta.
Japp, Newton satt under ett äppleträd i Huskvarna. Han fick ett riktigt stort äpple i skallen, det svartnade för ögonen och den slumpmässiga navigeringen var född...:)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Eriksgatan
mortimer skrev:
Finns det olika laddningsstationer/basstationer och olika utgåvor på elektroniken/(signalsändare) ?
Borde gå att se någon form av revisionnr på de (undersidan).
Både laddstation och eliminatorn ser något olika ut mellan de tillverkade 2012 och de tillverkade 2013. Jag skall försöka lägga ut bilder jag har tagit med olikheterna markerade.
 
Eriksgatan
aberg_pelle skrev:
Som Eriksgatan var inne på, så är slitsen på undersidan inte alls dimensionerad för kabeln.
Jag gjorde bara en fulfix med tejp på undersidan, så att den ligger kvar när man vänder plattan. Efter detta så dockar/rockar indegon :) (78db 5.7v)
Och med den senaste versionen av plattan som jag installerade idag har de förbättrat den så att kabeln sitter fast mellan nya sajpningar. Det var en av alla anmärkningar jag skickade till dem i höstas som de nu fixat till det bättre om än ej perfekt.
 
Eriksgatan
dennisson skrev:
Plockade ikväll i ren nyfikenhet isär min oanvända indego och blev både förvånad, bekymrad och lite glad att jag gjorde som jag gjorde...
Grymt bra. Tack!
dennisson skrev:
Vidare så undrar jag hur hjulmotorerna med öppna kretskort kommer att må efter ett par säsonger med damm och fukt.. De sitter relativt öppet i.o.m ventilationsgallret. Där finns även oanvända fästhål till något samt ett oanvänt k-stycke?
Inte för att det är någon vidare tröst, men det ventilationsgallret täpptes igen nästan helt av gräs efter första veckans klippande... Ser nästan ut att vara som gjord att sätta dit ett tjockt skumgummifilter på sådär 5 x 5 x 12 cm. Hur lång tid tog det att komma dit?
 
peternicklas
Eriksgatan skrev:
Japp, Newton satt under ett äppleträd i Huskvarna. Han fick ett riktigt stort äpple i skallen, det svartnade för ögonen och den slumpmässiga navigeringen var född...:)
??????????
 
D
Eriksgatan skrev:
Jag har nu noga hunnit läsa "patentet" som det länkades till, tack för det, det är intressant att se sådant! Det var dock inget patent utan en patentansökan för USA. Jag är ingen patentexpert, men har väldigt svårt att tro att det skulle kunna bli godkänt någonstans.
Det är ett giltigt och godkänt patent (US patent 8,447,454). Jag tror du har rätt i att du inte är någon patentexpert, för den här ansökan ser inte veligare ut än de flesta. Det du skall titta på främst är "claims" där de beskriver vad det är de patenterar. Technical field är mest en beskrivning på hur man skulle kunna implementera de olika "claims". Så det de har patenterat i stort sett är att robotgräsklipparen går i slingor istället för "slumpmässig" riktning och sedan beskriver de bara olika sätt som man skulle kunna genomföra detta på.

05-21-2013Recordation of Patent Grant Mailed
05-01-2013Issue Notification Mailed
05-21-2013Patent Issue Date Used in PTA Calculation
04-25-2013Dispatch to FDC
04-25-2013Application Is Considered Ready for Issue
04-24-2013Issue Fee Payment Verified
04-24-2013Issue Fee Payment Received
02-14-2013Response to Reasons for Allowance
02-01-2013Mail Notice of Allowance
01-30-2013Document Verification
01-30-2013Notice of Allowance Data Verification Completed
01-25-2013Reasons for Allowance
01-25-2013Examiner's Amendment Communication
11-15-2010Information Disclosure Statement considered
11-15-2010Information Disclosure Statement considered
02-09-2011Information Disclosure Statement considered
01-16-2013Date Forwarded to Examiner
01-15-2013Amendment after Final Rejection
10-16-2012Mail Final Rejection (PTOL - 326)
10-11-2012Final Rejection
09-04-2012Date Forwarded to Examiner
08-31-2012Response after Non-Final Action
06-01-2012Mail Non-Final Rejection
05-30-2012Non-Final Rejection
02-09-2011Information Disclosure Statement considered
03-16-2012Case Docketed to Examiner in GAU
01-24-2012Case Docketed to Examiner in GAU
12-20-2011Case Docketed to Examiner in GAU
05-26-2011PG-Pub Issue Notification
04-15-2011Case Docketed to Examiner in GAU
04-01-2011Case Docketed to Examiner in GAU
02-09-2011Reference capture on IDS
02-09-2011Information Disclosure Statement (IDS) Filed
11-15-2010Information Disclosure Statement (IDS) Filed
11-15-2010Request for Foreign Priority (Priority Papers May Be Included)
03-08-2011Application Dispatched from OIPE
02-09-2011Information Disclosure Statement (IDS) Filed
02-09-2011371 Completion Date
02-15-2011Sent to Classification Contractor
02-15-2011Filing Receipt
02-15-2011Notice of DO/EO Acceptance Mailed
02-09-2011Information Disclosure Statements
02-09-2011Additional Application Filing Fees
02-09-2011A statement by one or more inventors satisfying the requirement under 35 USC 115, Oath of the Applic
02-09-2011Information Disclosure Statement (IDS) Filed
12-09-2010Notice of DO/EO Missing Requirements Mailed
11-15-2010Information Disclosure Statement (IDS) Filed
11-15-2010Information Disclosure Statement (IDS) Filed
11-15-2010Cleared by OIPE CSR
11-15-2010Initial Exam Team nn
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
peternicklas
DIY_freak skrev:
Det är ett giltigt och godkänt patent (US patent 8,447,454). Jag tror du har rätt i att du inte är någon patentexpert, för den här ansökan ser inte veligare ut än de flesta. Det du skall titta på främst är "claims" där de beskriver vad det är de patenterar. Technical field är mest en beskrivning på hur man skulle kunna implementera de olika "claims". Så det de har patenterat i stort sett är att robotgräsklipparen går i slingor istället för "slumpmässig" riktning och sedan beskriver de bara olika sätt som man skulle kunna genomföra detta på.
Ja det är ett patent och de ser ut så. Är ju ansökan om patent som blir godkänd men dokumentet ändras inte från ansökan m det inte behövs. Det är ett smart patent så till vida att de har patenterat rörelsemönstret vilket innebär att alla lösningar för att röra sig enligt detta mönster är skyddade oavsett vilken teknik de använder. Man kan även se att de skickade in ansäkan redan dec 2008 så de var tidigt ute med sin lösning.
 
Redigerat:
Skall lämna in min nyinköpta med märkning 2012 5.7v 78 db idag för uppgradering till 5.8.

Är detta samma maskin som 2013 5.8 75 db fast med annan mjukvara eller skall jag lämna tillbaka och be dem ta hem en ny så jag får en 2013 5.8?
 
Redigerat:
@dennisson
Bra jobbat. Alltid intressant att lyfta på huven.
Men det var ena hiskeligt stora accelerometrar, kan det verkligen stämma? Det är möjligen inte slingsensorerna, eller såg du var de satt?
 
Gimbal skrev:
@dennisson
Bra jobbat. Alltid intressant att lyfta på huven.
Men det var ena hiskeligt stora accelerometrar, kan det verkligen stämma? Det är möjligen inte slingsensorerna, eller såg du var de satt?
Det är möjligt.. jag tyckte de liknade acc.metrar därav min antagan.. de sitter på var sin sida på frontsensorn.
 
Yes det funkade...

rocco666 skrev:
Jag var med och köpte en till min släkting och den kostade bara 7990kr på Cheapy I helgen, shit 4500kr billigare än vad jag gav.
 
Yes det funkade...
 
Har någon kvar den direkta mailadressen som Bosch-killen som var här angav men sedan censurerades? Är mycket tacksam om någon vill sända e-post-adressen till mig i ett PM
 
dennisson skrev:
Det är möjligt.. jag tyckte de liknade acc.metrar därav min antagan.. de sitter på var sin sida på frontsensorn.
Först, TACK! för den superintressanta bildserien. :wow:
Sensorerna ser ut som spolar vilket kan vara mottagare för slingans styrpulser.

P.S. Jag har alltid tyckt att kåpan var alldeles för vid i förhållande till klippradien.
Funderar allvarligt på att köra min utan kåpa...:p (levereras i morgon FM).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.