Hade en hel mapp på datorn med en massa godingar jag stött på under åren, men den måste försvunnit :(
Fanns ett par riktiga godingar där som satt ny standard på den här tråden :D
Hittade dock lite annat roligt!

Var iväg och hälsa på polaren när han gjorde ett jobb hos en gammal gubbe en helg. Lyckades knäppa 2 foton på den eminenta elinstallation som han hade fått till:

DSC00011.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera kabelkanalen som är satt med locket mot karmen :p
Målat kablarna också så de ska "matcha" teglet :)

DSC00014.JPG
Skapa konto

Till ringklocka vid grinden

Kanske lite fel tråd, men men.. Va i USA innan i år. Kan lugnt konstatera att det måste finnas många som kallar sig hantverkare i det landet, men få som är det:

DSC00016.JPG
Skapa konto

DSC00017.JPG
Skapa konto

Notera även de symetriska vattenanslutningarna på väggen :D

För att nyansera tråden lite så bifogar jag lite elporr :)
Ett café i norra Tyskland. Gjort med stålslang och porslinshållare för att matcha det gamla stuket inredningen (syns inte så bra på bilden, men nästan hela lokalen hade tegel på väggen). Inte korsat slangarna nånstans i hela lokalen.

DSC00722.JPG
Skapa konto

Redigerat:
Friedrich skrev:
För att nyansera tråden lite så bifogar jag lite elporr :)
Ett café i norra Tyskland. Gjort med stålslang och porslinshållare för att matcha det gamla stuket inredningen (syns inte så bra på bilden, men nästan hela lokalen hade tegel på väggen). Inte korsat slangarna nånstans i hela lokalen.

[bild]
Ja, jag undrar om det finns något mer upphetsande än rakt och perfekta avstånd. :p

//Patrik

Men vad är det för mastodontklammer de använt för stålslangen?

Rikard Ågren skrev:
Men vad är det för mastodontklammer de använt för stålslangen?
Ser ut som rörmokar-klammer?

Är det såna man klammrar rörmokare med ?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Ser ut som rörmokar-klammer?
Har aldrig sett sådana med skruv på bägge sidor, men det är säkert så.

Rikard Ågren skrev:
Men dörrfodret var påkostat iallafall
Men roligast är ju hur man liksom varit rädd att dra kabeln lodrätt förbi väggklockan:D

PST skrev:
Men roligast är ju hur man liksom varit rädd att dra kabeln lodrätt förbi väggklockan:D
Han kanske trodde att det skulle påverka klockans driftsäkerhet. Då är det säkrast med lite marginal och inte chansa :)

Ojordat till jordat, ser ut som 0,75 eller 1mm² kabel...

*ironi-mode-on*

Måste ju vara suverän om man inte har jordat men vill köra någon maskin som ska vara jordad :D

*ironi-mode-off*

rgba skrev:
Ser denna bra ut? [länk] :confused:
Det värst är att såna där varianter inte är helt ovanliga.

Mikael_L
Jag har en i gömmorna :blushing: , den har varit nödvändig ibland ... :rolleyes:
Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att sälja den. q(;^;)p

edit:
ähh, nu inser jag mitt tankefel, det är givetvis det motsatta jag har, jordat till ojordat.
(Men det gör den ju inte mindre vansinnig)

Redigerat:
rgba skrev:
Ser denna bra ut? [länk] :confused:
Snälla, nån, klicka på "anmäl"...

Friedrich skrev:
[bild]

Till ringklocka vid grinden
Ringklockor, om de matas med klassisk ringledningstrafo, är väl å andra sidan typiskt sånt man får göra ungefär vilka fel som helst med utan att det varken är farligt eller olagligt? Däremot är det såklart rätt dumt att skarva kabel precis när den kommer upp ur jorden.

(Det här påminner mig om ett par krone-plintar jag bytt efter att de varit nedgrävda (i plastpåse) i marken under några år och uppgrävda nån vecka varje år, på en känd musikfestival. Till slut förbarmade sig någon och fixade en riktig såndär "tele-stolpe" som är lika hög som ett elskåp men kvadratisk sedd ovanifrån).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.