1 655 215 läst · 3 173 svar
1655k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Jag letade lite halvhjärtat och fann ingen liknande tråd så här kommer den. Posta bilder på era färdiga hobbysnickrade möbler och inredningsföremål som ni blev sådär extra nöjda med. Inga byggrapporter här, bara bilder på färdiga projekt.
Jag går ut hårt själv så kanske någon annan också vågar...
Det är många års helgnöjen så känn er inte alltför överväldigade. Kan ni se det gemensamma temat?...
Hushållspappershållare, intrikat fogning som inte syns i botten.
Två lampor till köket
Pepparkvarnar, har blivit lite av min specialitet. Mest i ek och numera med inlägg av valnöt.
Vitrinskåp/bokhyllor, sidorna är för tillfället "stegar" fyllda med vitt tyg limmat på björkplywood. Kommer eventuellt ersättas med ekplywood eller iaf betsas lite mörkare på insidan.
Sängstomme 2 st 105x200cm-madrasser, det är skönt med mycket plats =) Inget egentligen jätteavancerat, bara mycket ekskiva från bauhaus och en hel del arbete med kapsåg och överhandsfräs och slipmaskin inte minst...
Tavelramar i valnöt
Bordet är förresten egen produktion också, visserligen av färdiga skivor. Och griffeltavlan bakom dessutom, tavelfärg på eternitskiva och ekram.
Jag går ut hårt själv så kanske någon annan också vågar...
Det är många års helgnöjen så känn er inte alltför överväldigade. Kan ni se det gemensamma temat?...
Hushållspappershållare, intrikat fogning som inte syns i botten.
Två lampor till köket
Pepparkvarnar, har blivit lite av min specialitet. Mest i ek och numera med inlägg av valnöt.
Vitrinskåp/bokhyllor, sidorna är för tillfället "stegar" fyllda med vitt tyg limmat på björkplywood. Kommer eventuellt ersättas med ekplywood eller iaf betsas lite mörkare på insidan.
Sängstomme 2 st 105x200cm-madrasser, det är skönt med mycket plats =) Inget egentligen jätteavancerat, bara mycket ekskiva från bauhaus och en hel del arbete med kapsåg och överhandsfräs och slipmaskin inte minst...
Tavelramar i valnöt
Bordet är förresten egen produktion också, visserligen av färdiga skivor. Och griffeltavlan bakom dessutom, tavelfärg på eternitskiva och ekram.
Redigerat:
Ok då, en liten utläggning kan väl kanske accepteras... Ser inte så mycket ut för världen kanske
Barnen som i vanliga fall har slöjd i salen jag håller till i brukar få göra en sån fog som ett rent arbetsprov. Från färdighyvlat virke skulle jag gissa annars vore det lite väl elakt... Så fort jag såg uppgiften insåg jag dock vad den var ämnad att användas till =) Jag fuskade såklart med bandsågen och finlirade med stämjärn. Kom själv på idén att ta ur lite överst på dom två undre bitarna så dom glider upp lite extra och döljer fogen. Sen är det bara att slipa plant i botten. Jag gjorde en sketchup som jag tror konstruktionen framgår av.
Barnen som i vanliga fall har slöjd i salen jag håller till i brukar få göra en sån fog som ett rent arbetsprov. Från färdighyvlat virke skulle jag gissa annars vore det lite väl elakt... Så fort jag såg uppgiften insåg jag dock vad den var ämnad att användas till =) Jag fuskade såklart med bandsågen och finlirade med stämjärn. Kom själv på idén att ta ur lite överst på dom två undre bitarna så dom glider upp lite extra och döljer fogen. Sen är det bara att slipa plant i botten. Jag gjorde en sketchup som jag tror konstruktionen framgår av.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Den fogen var intressant. Dubbelfog eller vad man ska kalla det. väldigt intrikat.
Javisst =) Letade efter en bättre bild men jag fick ta en ny istället.femer skrev:
Det skulle onekligen vara snyggare om man kunde borra hål i flaskhalsen och dra in sladden genom det och ha lite snyggare låsning på ovansidan. Faller iofs på att sladden är fastlödd och inbyggd i änden utan lamphållare (do'h..). Det här är dock prototyp två av lampan. Den första slöjdades på tills den inte höll ihop längre... Så det finns väl inget som stoppar ännu en version
Jag är iaf evinnerligt trött på "Vanilla Sky"...
Och tack för allt beröm. Och en upprepning av uppmaningen till andra att posta sina egna alster.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Skulle det inte kunna vara en lösning att använda korkarna som det...PrinsValium skrev:Javisst =) Letade efter en bättre bild men jag fick ta en ny istället.
Det skulle onekligen vara snyggare om man kunde borra hål i flaskhalsen och dra in sladden genom det och ha lite snyggare låsning på ovansidan. Faller iofs på att sladden är fastlödd och inbyggd i änden utan lamphållare (do'h..). Det här är dock prototyp två av lampan. Den första slöjdades på tills den inte höll ihop längre... Så det finns väl inget som stoppar ännu en version
Jag är iaf evinnerligt trött på "Vanilla Sky"...
Och tack för allt beröm. Och en upprepning av uppmaningen till andra att posta sina egna alster.
Om du nu lyckas lösa kablarnas dragning förstås...
Ja, jävlar, du vinner mot mina Absolut-projekt i kategorin "saker som inte hör hemma här" =DHobbe1979 skrev:
Absolut-korkar är jäkligt slimmade men kanske kanske att det skulle kunna fungera...Paul-Staffanstorp skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jo, jag vet ju det med...
Men yttermåttet på korkarna är ju dock större än gängorna på glaset...
Testa att borra hål i halsen för kablarna med ett glasborr vilket borde gå eftersom det är ganska kraftigt glas i dessa flaskor...
Men yttermåttet på korkarna är ju dock större än gängorna på glaset...
Testa att borra hål i halsen för kablarna med ett glasborr vilket borde gå eftersom det är ganska kraftigt glas i dessa flaskor...
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer