70 692 läst · 395 svar
71k läst
395 svar
Nu har vi stämt HEDA över Excellentväggarna
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 258 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 258 inlägg
Magplask eller ej så är det ett ytterst märkligt förfarande att på detta vis publicera en partsinlaga mot en enskild kund som man ligger i tvist med.imported_Byggaren skrev:I motsats till flera av er ser jag inte tillverkarens länk som något magplask ur kommunikationssynpunkt. Tvärtom. Det är i högsta grad saklig info de har all rätt att sammanställa och redovisa. Enda osäkerheten är att ingen av oss kan bedöma om innehållet som redovisats till punkt och pricka är överensstämmande med vad som verkligen skett, men jämför man vad Per K. själv skrivet och vad som står i länken, så hittar jag inga skillnader.
Om man nu ändå skulle anse en sådan publicering som riktig är den ändå en katastof kommunikationsmässigt med påhopp efter påhopp på en kund, onödigt detaljrik och till stora delar innehållande påståeenden som inte är relevanta för tvisten och omöjliga att faktagranska. CRM lär vara ett okänt begrepp hos företaget.
Ett företag som gör på detta sätt skullle jag akta mig för, även om dom skulle ha rätt i sak. Någon borde ta ett allvarligt samtal med den person som beslutade om denna publicering.
Redigerat:
Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att jag aldrig sett något sådant på Internet sedan 1992 då jag på allvar började nyttja Internet. Antingen har jag sett väldigt lite på det där Internet, eller så är det ett magplask som andra företag valt att inte göra.....Thomas59 skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 258 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 258 inlägg
Verkar inte finnas något menyval på företagets hemsida som pekar på texten som länkats till ovan och jag kunde inte heller hitta någon länk i texten på websidan som pekar på texten i fråga. Eller så finns det en meny/länk som jag inte hittar?
Det kan ju helt enkelt vara så att man lagt upp texten i annat syfte än att ge besökare på websidan möjlighet att ta del av företagets magplask, utan att tänka på att google hittar ALLT.
Vid en sökning på excellentväggar OCH problem kommer inlagan/sidan upp som nr 6 bland sökresultaten:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=excellentv%C3%A4ggar+problem&meta=
Mystiken tätnar och företagets beteende framstår som än mer korkat.
Kanske skulle någon kontakta företaget och påpeka att sidan faktiskt är publicerad, det kan ju vara ett misstag.
Det kan ju helt enkelt vara så att man lagt upp texten i annat syfte än att ge besökare på websidan möjlighet att ta del av företagets magplask, utan att tänka på att google hittar ALLT.
Vid en sökning på excellentväggar OCH problem kommer inlagan/sidan upp som nr 6 bland sökresultaten:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=excellentv%C3%A4ggar+problem&meta=
Mystiken tätnar och företagets beteende framstår som än mer korkat.
Kanske skulle någon kontakta företaget och påpeka att sidan faktiskt är publicerad, det kan ju vara ett misstag.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 7 238 inlägg
Innan jag hade läst pers hemsida så tyckte jag att Hedahus sida var helt ok !
Även om det kan tyckas lite märkligt att publicera en inlaga i en pågående tvist - så ser jag inte på ngt sätt ngt konstigt med att publicera sin sida av saken och vara öppen med att en kund ligger i tvist med dom (det vet säkert en del kunder bla via bygghus redan...)
Sedan jag nu har läst igenom Pers hemsida så förstår jag både Pers och Hedahus sida av saken - men har ytterst svårt att avgöra vem som har rät egentligen - det lär väl visa sig i rätten vem som har/får rätt ?
Köldbryggor är förstås ngt som Hedahus inte kan ta ansvar för om inte dom bygger huset. Men ett bra bemötande och en vilja att hjälpa till borde man ju kunna förvänta sig iaf ? Och är det problem med väggarna som sådana, om väggelementen inte håller det utlovade- då är förstås Hedahus ansvariga !
Det gäller väl dock att visa på hur mycket de olika faktorerna bidrar - här kan jag kanske tro att både Pre och Hedahus egentligen överdriver eller har lite fel tro/uppfattning ?! Dvs att väggarna läcker mer än dom borde, men att också konstruktionsfel ELLER byggfel ger köldbryggor osv osv
/K
Även om det kan tyckas lite märkligt att publicera en inlaga i en pågående tvist - så ser jag inte på ngt sätt ngt konstigt med att publicera sin sida av saken och vara öppen med att en kund ligger i tvist med dom (det vet säkert en del kunder bla via bygghus redan...)
Sedan jag nu har läst igenom Pers hemsida så förstår jag både Pers och Hedahus sida av saken - men har ytterst svårt att avgöra vem som har rät egentligen - det lär väl visa sig i rätten vem som har/får rätt ?
Köldbryggor är förstås ngt som Hedahus inte kan ta ansvar för om inte dom bygger huset. Men ett bra bemötande och en vilja att hjälpa till borde man ju kunna förvänta sig iaf ? Och är det problem med väggarna som sådana, om väggelementen inte håller det utlovade- då är förstås Hedahus ansvariga !
Det gäller väl dock att visa på hur mycket de olika faktorerna bidrar - här kan jag kanske tro att både Pre och Hedahus egentligen överdriver eller har lite fel tro/uppfattning ?! Dvs att väggarna läcker mer än dom borde, men att också konstruktionsfel ELLER byggfel ger köldbryggor osv osv
/K
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 258 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 258 inlägg
Man måste ju vara läskunnig också, vilket jag tydligen inte är, eller så har företaget lagt till texten nedan idag:MathiasS skrev:
Från sidfoten:
Sidan publicerades 2009-01-12 och nås från forum Stenhus på Byggahus.se.
Senast redigerad 2009-03-12.
Det är ju sannorlikt en lätt redigerad version av Hedas inlägg på detta forum 12 jan i år vilket jag insåg nu.
Redigerat:
Hej,
återigen visar det sig att det straffar sig att inte läsa på byggahus dagligen.
Vilken jätteintressant utveckling!!
Jag tror alla vi på detta forum skall läsa in i detta att både husköpare/byggare och leverantörer läser detta forum och att det som står här spelar roll.
Stor roll.
Kommentar till klaskarlsson! jag anser att leverantören är ansvarig för de köldbryggor som de konstruktionsdelar de konstruerat, levererat och monterat innehåller. I vårt fall presenterade Heda en konceptlösning - benämd Excellent. Konceptidén innebär att man tänkt igenom olika typfall och anser sig ha färdiga lösningar på ett spektrum av olika fall. I fallet Excellent visade det sig att konceptet innehöll en del mindre lyckade lösningar. Vi påstår att systemet inte når upp till det som utlovades (och en del andra saker - den som är nyfiken på vad kan begära ut handlingarna från tinget. De är offentliga).
Jag kan inte se hur Hedareds inte skall vara fullt ansvariga för det som de sålde till oss.
må väl
per
återigen visar det sig att det straffar sig att inte läsa på byggahus dagligen.
Vilken jätteintressant utveckling!!
Jag tror alla vi på detta forum skall läsa in i detta att både husköpare/byggare och leverantörer läser detta forum och att det som står här spelar roll.
Stor roll.
Kommentar till klaskarlsson! jag anser att leverantören är ansvarig för de köldbryggor som de konstruktionsdelar de konstruerat, levererat och monterat innehåller. I vårt fall presenterade Heda en konceptlösning - benämd Excellent. Konceptidén innebär att man tänkt igenom olika typfall och anser sig ha färdiga lösningar på ett spektrum av olika fall. I fallet Excellent visade det sig att konceptet innehöll en del mindre lyckade lösningar. Vi påstår att systemet inte når upp till det som utlovades (och en del andra saker - den som är nyfiken på vad kan begära ut handlingarna från tinget. De är offentliga).
Jag kan inte se hur Hedareds inte skall vara fullt ansvariga för det som de sålde till oss.
må väl
per
Medlem
· Stockholm
· 7 238 inlägg
@Per: Ok, jag vet inte exakt vad som utspelats förstås - jag reflekterade bara initalt över att om Hedahus bara levererat väggelement och inte satt ihop stommen så borde väl det finnas en rimligt chans att köldbryggor mellan element (tex som på dina bilder mellan vägg/mellanbjälklag) kunna härföras till ihopsättningen snarare än systemet.
Det som då kan tvistas om är väl om huruvida byggaren har följt instruktionerna till punkt och pricka- dvs det finns ett fel i systemet som sådant - det var det jag menade med att hur det går i rätten verkar rätt öppet ?
Men har dom både leverat och uppfört stommen så är det ju ett solklart fall - då måste dom ju ta ansvar för både system och utförande !
/K
Det som då kan tvistas om är väl om huruvida byggaren har följt instruktionerna till punkt och pricka- dvs det finns ett fel i systemet som sådant - det var det jag menade med att hur det går i rätten verkar rätt öppet ?
Men har dom både leverat och uppfört stommen så är det ju ett solklart fall - då måste dom ju ta ansvar för både system och utförande !
/K
Nu har jag äntligen orkat läsa hela den här tråden. Jag måste säga att jag är mäktigt imponerad över vilket engagemang och mängden arbete folk lägger ner för att hävda sin åsikt fast att de inte har några intressen i konflikten. Jag hade aldrig orkat skriva så mycket .
Jag tycker Per har en bra poäng med att väggarna inte håller måttet. Han Har blivit lovad något som han inte fått. Han påstår att han kan bevisa det. Sedan är det ju upp till tingsrätten att utvärdera bevis i form av beräkningar bland annat.
Angående ”man gör så i branschen” så blir ju lika löjlig som att mäklare försöker rättfärdiga låga utropspris på hus och sedan skylla på allt mellan himmel och jord när folk klagar.
Lycka till!
Jag tycker Per har en bra poäng med att väggarna inte håller måttet. Han Har blivit lovad något som han inte fått. Han påstår att han kan bevisa det. Sedan är det ju upp till tingsrätten att utvärdera bevis i form av beräkningar bland annat.
Angående ”man gör så i branschen” så blir ju lika löjlig som att mäklare försöker rättfärdiga låga utropspris på hus och sedan skylla på allt mellan himmel och jord när folk klagar.
Lycka till!
Thomas59 - sidan är mer än lätt redigerad och innehåller en del data (i förvrängd form, visserligen) som skickades till Heda, via tingsrätten, först i februari i år, dvs efter HedaKristofers inlägg i denna tråd.Thomas59 skrev:
Hur hittade byggherre till sidan? den verkar inte ens sökbar inifrån Hedas site med den sitespecifika sökfunktionen. Jag hittade den inte i alla fall.
må väl
per
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 258 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 258 inlägg
Hej Per,Per_Kylsten skrev:Thomas59 - sidan är mer än lätt redigerad och innehåller en del data (i förvrängd form, visserligen) som skickades till Heda, via tingsrätten, först i februari i år, dvs efter HedaKristofers inlägg i denna tråd.
Hur hittade byggherre till sidan? den verkar inte ens sökbar inifrån Hedas site med den sitespecifika sökfunktionen. Jag hittade den inte i alla fall.
må väl
per
Gjorde ingen ord för ord jämförelse, konstaterade bara att innehållet i stort verkade vara det samma men visst skiljer det sig. För dig som är insatt var det kanske lättare att se skillnaderna.
Ingen aning hur BYGGHERRE hittade sidan. Den kom upp som träff 6 om man sökte på Excellentvägg och problem på google i alla fall.