ottot skrev:
Priset på stickisen var väl inte specielt bra, den kan du ju köpa ny för 2195 + moms utan att pruta...
Allt är relativt... en sticksåg i det skicket för det priset försvinner ganska omgående från blocket (inom 3 dagar). Att diskutera om ett pris på ex.vis 1500 är bra eller dåligt för att motivera ett köp är meningslöst - har du inte ringt inom 20 min så är den garanterat borta...

Så ett "bra" pris är helt relativt. I någon objektiv mening så är 80% av exkl. priset kanske inte så bra för ett beggat verktyg. I det här fallet så får du ingen sticksåg om du inte är rackarns snabb eller beredd att betala typ denna summa.

Så bra och bra...:confused: kanske skulle säga rimligt ist.

Trodde den allmänna uppfattningen var att Festos stickis inte var prisvärd jfm 135:an, mao så får inte en stickis kosta mer än typ 2100 inkl moms.

Nimajneb skrev:
Trodde den allmänna uppfattningen var att Festos stickis inte var prisvärd jfm 135:an, mao så får inte en stickis kosta mer än typ 2100 inkl moms.
Så är det nog. Fast det finns en liten skara som inte håller med. Jag föredrar festools, mycket pga av tillbehören, basis-bordet, möjligheten att köra med skena, cirkelanslag samt ett utmärkt splitterskydd (vet dock inte om boschen har detta).

Daniel_N skrev:
Så är det nog. Fast det finns en liten skara som inte håller med. Jag föredrar festools, mycket pga av tillbehören, basis-bordet, möjligheten att köra med skena, cirkelanslag samt ett utmärkt splitterskydd (vet dock inte om boschen har detta).
Boschen har väl iofs stort samma finesser o lite till men det spelar ingen roll, båda är bra sågar men i just detta fallet så är inte feston värt sitt pris.

Finns säkert BlåFans som tycker att en Bosch GKS55 (nya modellen utan klyvfena) och med styrskena är lika bra som en festo55a....

Finns det nån som kan förklara varför de tar bort klyvknivarna? Är det meningen att man bara ska såga skivor och kapa?

Skrev tidigare om GKS85 2200W som saknar klyvkniv, ännu konstigare på en monstersåg.

helt vansinnigt, personligen tror jag att dom vill att den ska kunna funka som en sänksåg när märket saknar en sådan i sortimentet

screamin-daemon skrev:
Jag har med sett det priset flera ställen. Bl.a. här i Växjö.
Och jag har sett det här i Linköping och i Göteborg.

Dum fråga nu, men ni får väl sparka på mig sen.. :)

På vilket sätt är en sänksåg medskena 'revolutionerande' mot en cirkelsåg med skena?
Är det 'bara' att man kan sänka ner den var som i arbetsstycket eller har den andra fördelar?
Jag vill inte uppröra på nåt sätt, jag är bara nyfiken (mest för att se om man kanske behöver en sån trots att jag har en GKS65 med 140cm skena :p)
Om man ser till fördelen med att kunna sänka ner vart man vill, ser man vart man exakt sänker ner den med sågen på skenan, eller måste man rita upp på sidan om sågen för o kunna orientera sig?

Jag har en drös med blå vänner ute i det blivande garaget, kanske är det dags för en svart/grön!? ;)

FredrikR skrev:
Dum fråga nu, men ni får väl sparka på mig sen.. :)

På vilket sätt är en sänksåg medskena 'revolutionerande' mot en cirkelsåg med skena?
Är det 'bara' att man kan sänka ner den var som i arbetsstycket eller har den andra fördelar?
Jag vill inte uppröra på nåt sätt, jag är bara nyfiken (mest för att se om man kanske behöver en sån trots att jag har en GKS65 med 140cm skena :p)
Om man ser till fördelen med att kunna sänka ner vart man vill, ser man vart man exakt sänker ner den med sågen på skenan, eller måste man rita upp på sidan om sågen för o kunna orientera sig?

Jag har en drös med blå vänner ute i det blivande garaget, kanske är det dags för en svart/grön!? ;)
Jag har inte använt cirkelsåg med skena. Men jag har svårt att se att det finns så mycket som skulle vara revolutionerande med sänksåg jmf med cirkelsåg på skena. Att kunna börja mitt i på ett säkert och lätt sätt kan vara trevligt, men i övrigt är nog fördelarna inte så stora.

Däremot har sänksågar länge varit synonymt med festool, och med det följer att det har varit sågar av högsta precision, ägnade för finsnickeri, med riktigt bra klingor. Den klassiska cirkelsågen är ett grövre verktyg, för bygg utan motsvarande precision. Det tror jag är en anledning till att sänksågarna har blivit populära med skenorna.

På skenan sitter en gummiläpp som man när man använder skenan första gången sågar i, och där läppen slutar sågar man framöver, därför är det väldigt enkelt att lägga skenan på rätt ställe. Den effekten blir ju likadan om man sågar med en cirkelsåg också.

En fördel med sänksåg jämfört med cirkelsåg är att man inte behöver vara lika långt utanför arbetsstycket på skenan med sänksågen, den kan ju ställas uppe på arbetsstycket från början medan cirkelsågen måste ha klingan helt utanför arbetsstycket.

Sen har vi ju det där med att göra urtag mitt i en skiva osv. men det är inget jag använt hittills. Det är trots allt skenan snarare än sänkfunktionen jag uppskattar.

pausa med ett omtag mitt i snittet funkar väl knappast med cirkelsågen....eller???

Aha, en får tacka så här långt. :)

Jag har dessutom den äldre modellen av FSN1400 (skenan) som man inte sågar läppen på första ggen (om jag förtstått rätt så gör man så på nyare Bosch-skenor), så jag 'gissar' lite när skivor ska kapas tex.
Dessutom, med 140cm linjal blir de småtight när man ska kapa 120cm skivor om man tänker sig en startsträcka med innan skivan.

Nimajneb skrev:
pausa med ett omtag mitt i snittet funkar väl knappast med cirkelsågen....eller???
Lite osäker på hur du menar, men iom att jag bara har en 140cm skena så lär jag dela upp en skivakapning på längden i 2 snitt, såga ~120cm, stanna, flytta skenan och fortsätta.

Broder Cheesus anländer till tråden. Sekt och festoolfrälsta och möteslokaler...

Det är lika bra vi registrerar ett trossamfund för dyrkande av Festoolprodukter. Fördelarna är många, vi blir skattebefriade, med andra ord är det fritt fram för svartarbete så länge som vi jobbar åt "The Holy Sect Of Festool".

Samlingslokalen för dyrkandet klassas då som Ecklestiastikbyggnad och är befriad från fastighetsskatt. För dig som bor i högskatteområden är det ypperligt att klassa om din fastighet till sammankomstbyggnad i religiösa ändamål.

Klockrent upplägg. Vi har religionsfrihet i landet och jag tror på Festool!

Frid bröder!

Ja.. man vågar sig väl knappt in här bland alla Festool:are med sin blå Bosch GCM 8 och sju DeWalt:s men..

.. som en fd Svärfar en gång rådde mej:

DYRA prylar är bara dyra när man betalar, men BILLIGA prylar är alltid billiga.

Hans Dotter försvann sedermera tillsammans med en 34 fots segelbåt ur mitt liv, men rådet består..:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.