26 270 läst · 49 svar
26k läst
49 svar
Armering av platta för att tåla höga belastningar?
Celsa Steel Service
Har du läst lite i den så ser man att underlaget har VÄLDIGT stor betydelse för dimensioneringen av plattan. Det kan skilja 4-fallt mellan stabilt underlag och mjukt underlag..
Har du solid betong under din gjutning så behövs knappt armering över huvud taget. SÅ isoleringens styvhet har också betydelse. Lite stabilare isolering så kan du snåla på armering och betong.
Min platta är rejält förstärkt, med bra underlag, stark isolering, tjock betong och dubbel armering. Så sen som förra veckan skulle jag baxsa runt min fräsmaskin, som vager ca 2,5 ton (En Rosenfors) Med ett spett och lite pallning lyckades jag flytta den några dm. När jag lyckades lyfta den ca 1 cm ovan golv och den damp ner igen, så ruskade det ordentligt i hyllorna i närheten. Så visst sviktar golvet!
Att sätta fötter under maskinen har inte så stor betydelse. Flera punktlaster så nära varandra blir som en utbreddlast. Överlastar man blir det sprickor i underkant av betongen, men det syns inte.
Ca 1 meter bredivd din överlast kommer det att bli sprickor i överkant av betongen. Pga att betongen och armeringen inte orkar hålla ihop.
Du har också lite att spara på att vibrera betongen själv. Efter som att du bara har en fyrkantig rak platta, så är den plättlätt att gå runt med vibratorn. Självklart beroende på vad det kostar extra. Men hyran av vibrator är bara några hundringar. Ibland får man låna vibratorn som finns i betongbilen.
Med tanke på att du ska ha en fräsmaskin som lämnar spånor på golvet, så ska du verkligen lägga krut på att få fin yta på golvet. Var envis gå runt med helikoptern, tills du känner dig stolt över ditt golv.
Att sopa spånor på ojämt golv kan göra vem som helst tokig.
Min platta kostade 100k innan jag var klar, men då var det golvvärme också.
För den delen behöver du så tjock isolering om du inte ska ha golvvärme? Du vill bara att det ska vara tjälfritt underplattan! 5-10 cm räcker för den delen. Den sviktar mindre då också...
Mats
Har du läst lite i den så ser man att underlaget har VÄLDIGT stor betydelse för dimensioneringen av plattan. Det kan skilja 4-fallt mellan stabilt underlag och mjukt underlag..
Har du solid betong under din gjutning så behövs knappt armering över huvud taget. SÅ isoleringens styvhet har också betydelse. Lite stabilare isolering så kan du snåla på armering och betong.
Min platta är rejält förstärkt, med bra underlag, stark isolering, tjock betong och dubbel armering. Så sen som förra veckan skulle jag baxsa runt min fräsmaskin, som vager ca 2,5 ton (En Rosenfors) Med ett spett och lite pallning lyckades jag flytta den några dm. När jag lyckades lyfta den ca 1 cm ovan golv och den damp ner igen, så ruskade det ordentligt i hyllorna i närheten. Så visst sviktar golvet!
Att sätta fötter under maskinen har inte så stor betydelse. Flera punktlaster så nära varandra blir som en utbreddlast. Överlastar man blir det sprickor i underkant av betongen, men det syns inte.
Ca 1 meter bredivd din överlast kommer det att bli sprickor i överkant av betongen. Pga att betongen och armeringen inte orkar hålla ihop.
Du har också lite att spara på att vibrera betongen själv. Efter som att du bara har en fyrkantig rak platta, så är den plättlätt att gå runt med vibratorn. Självklart beroende på vad det kostar extra. Men hyran av vibrator är bara några hundringar. Ibland får man låna vibratorn som finns i betongbilen.
Med tanke på att du ska ha en fräsmaskin som lämnar spånor på golvet, så ska du verkligen lägga krut på att få fin yta på golvet. Var envis gå runt med helikoptern, tills du känner dig stolt över ditt golv.
Att sopa spånor på ojämt golv kan göra vem som helst tokig.
Min platta kostade 100k innan jag var klar, men då var det golvvärme också.
För den delen behöver du så tjock isolering om du inte ska ha golvvärme? Du vill bara att det ska vara tjälfritt underplattan! 5-10 cm räcker för den delen. Den sviktar mindre då också...
Mats
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Tack för ideerna Mats!
Du kanske har rätt i att jag inte behöver 200mm isolering, jag pratade med en annan byggfirma och hans ide var att först gjuta 10cm från L-elementets överkant, sedan bygga en form på plattan och gjuta till 1dm längst ut, så han tyckte då jag skulle ha 400mm element istället för 300, jag har alltid tänkt att bygga direkt på plattan utan kant, för jag vill inte sätta leca block, men denna iden verkar bara rätt på alla sätt när jag funderat på de..
Så det blir nog att göra så iaf, och om man vill kan man ju gjuta in en stång 10mm armeringsjärn i upphöjnaden, är rätt lågt pris på sån typ 750 spänn, då får man 3 stänger längst ut istället för normala 2? Borde påverka stabiliteten lite och eftersom L-elementen verkar vara i S150 så borde det bli ganska stabilt längst ut, så kanske ska ställa fräsen längst in i högra hörnet trots allt.
Kollade även på 8150 matta, men som du säger kanske det är onödigt att ta till det.
Skulle nog tjäna lite på att ta bort isoleringen, finns ju 7150 matta med.
Funderar även på att måla hela golvet med biltemas golvfärg, vilket skulle gå på runt 5000 för dubbla lager, läste om några som gjort det och de verkar nöjda, nån här som testat?
hur fin ytan måste vara för att måla vet jag dock inte, men man får väll köra så det är skapligt.
Jag kan nog klara mig runt 75000 för resterande jobb på plattan och få den stark genom att gå ner lite i isolering, hur mycket påverkar det värmehållningen i garaget, hur mycke mer el kan det dra om man går från 200 till 100?
Eftersom det ska vara minst 300mm på villaplattor nu för tiden.
MVH
Du kanske har rätt i att jag inte behöver 200mm isolering, jag pratade med en annan byggfirma och hans ide var att först gjuta 10cm från L-elementets överkant, sedan bygga en form på plattan och gjuta till 1dm längst ut, så han tyckte då jag skulle ha 400mm element istället för 300, jag har alltid tänkt att bygga direkt på plattan utan kant, för jag vill inte sätta leca block, men denna iden verkar bara rätt på alla sätt när jag funderat på de..
Så det blir nog att göra så iaf, och om man vill kan man ju gjuta in en stång 10mm armeringsjärn i upphöjnaden, är rätt lågt pris på sån typ 750 spänn, då får man 3 stänger längst ut istället för normala 2? Borde påverka stabiliteten lite och eftersom L-elementen verkar vara i S150 så borde det bli ganska stabilt längst ut, så kanske ska ställa fräsen längst in i högra hörnet trots allt.
Kollade även på 8150 matta, men som du säger kanske det är onödigt att ta till det.
Skulle nog tjäna lite på att ta bort isoleringen, finns ju 7150 matta med.
Funderar även på att måla hela golvet med biltemas golvfärg, vilket skulle gå på runt 5000 för dubbla lager, läste om några som gjort det och de verkar nöjda, nån här som testat?
hur fin ytan måste vara för att måla vet jag dock inte, men man får väll köra så det är skapligt.
Jag kan nog klara mig runt 75000 för resterande jobb på plattan och få den stark genom att gå ner lite i isolering, hur mycket påverkar det värmehållningen i garaget, hur mycke mer el kan det dra om man går från 200 till 100?
Eftersom det ska vara minst 300mm på villaplattor nu för tiden.
MVH
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Blir det inte dumt med 100mm isolering iom att kantelementen är 100mm, dom ska väll inte ligga kant i kant, utan överlappa?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Funderat vidare lite ang plattan och en bild säger mer:
http://www.powerx3m.se/filez/garaget/plattavagg4.jpg
Jag tänkte alltså lägga S150 ca 1,25x6 meter längs höger yttervägg längst in i garaget från inre hörnet.
Där får jag plats med både fräs och svarv och får då även plats med trappa upp till loft på vänstersidan i det rummet tror jag. Det kommer bli maskinhall lite avskärmad från resten av garaget och tänkte jag skulle hålla lite mer rent & snyggt där samt montera luftvärmepumpen där på bakre gaveln.
Resten av isoleringen blir i S100 förutom alla L-element som blir i S200.
Bygger med 15cm isolering & 10-12cm betong samt 6150 matta, tror jag ska gå upp lite i armeringsjärnen i kantförstärkningen dock, kostar bara 300kr att gå från 10 till 12mm.
PS. Mats jag har en vertikalplanfräs från Rosenfors på 2,5 ton jag med!
http://www.powerx3m.se/filez/garaget/plattavagg4.jpg
Jag tänkte alltså lägga S150 ca 1,25x6 meter längs höger yttervägg längst in i garaget från inre hörnet.
Där får jag plats med både fräs och svarv och får då även plats med trappa upp till loft på vänstersidan i det rummet tror jag. Det kommer bli maskinhall lite avskärmad från resten av garaget och tänkte jag skulle hålla lite mer rent & snyggt där samt montera luftvärmepumpen där på bakre gaveln.
Resten av isoleringen blir i S100 förutom alla L-element som blir i S200.
Bygger med 15cm isolering & 10-12cm betong samt 6150 matta, tror jag ska gå upp lite i armeringsjärnen i kantförstärkningen dock, kostar bara 300kr att gå från 10 till 12mm.
PS. Mats jag har en vertikalplanfräs från Rosenfors på 2,5 ton jag med!
Liknande trådar
-
EVP golvvärmeplatta och armering
Badrum -
Hur nära kanten på plattan ska armeringsnätet ligga?
Grund & Markarbeten -
Armering av platta vid nybygge, räcker "standard" armering för mig?
Grund & Markarbeten -
Ny kanal för golvbrunn - hur gör man med armeringarna i plattan?
Grund & Markarbeten -
Nyttja julas wire för att potentialutjämna armeringen i plattan?
El