Mikael_L
patriklarsson skrev:
Men finns det inga armeringsnät som är kraftigare än 6x150 då?

Oja. Jag använde 8150 i min garageplatta. Det finns åtminståne 9100, men nu snackar vi oerhört dyra och tunga nät. :(
(Jag skulle inte heller kört med 8150 om jag inte fått tag i 4 överblivna nät till helt rätt kurs.)

Men såvitt jag förstått det hela så är nätets uppgift (i normala plattor alltså) endast sprickarmering (i huvudsak iaf). Och bestäms framörallt utifrån hur mycket torksprickor som accepteras samt vilken betongkvalitet som används.

Plattans förmåga att ta last måste väl vara mer avhängig av underlaget än av betongtjocklek och nätdimension ???

Visst är det vanligaste 5x200?
Vanligt iaf, men 5150, 6200 och 6150 är nog också väldigt vanligt. Skulle jag få gissat på vanligaste hade jag sagt 6150. Men som ren gissning då ... :surprised:
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
15cm vibbfri betong, enligt honom pris runt 2000 kubiken inkl. moms.
Han räknade med 18 kubik vilket jag tycker låter mycket, borde hamna runt 14?
Tycker jag inte låter så fel ... Ingen chans att du klarar dig med 14-15 m3 !!!
92 m2 platta, 15 cm tjock. Bara där har du nästan 15 m3. Sen går det 2-4 m3 i kantbalkarna. Nu vet jag inte hur stora sådana du ska ha, men minst 2 m3 går åt, skulle jag misstänka.

Sedan tycker jag 32 000 kr låter mycket för arbetet med tanke på att jag isåfall även skulle slipa plattan själv, och jag vet inte exakta hyrkostnaden för slipen.
Ev är det lite överpris, jag har svårt att bedöma. Mest tänker jag på att två raska kunniga gubbar borde sätta allt på plats på 2-3 dar och sen en 1/2 -1 dag gjutning ...
Men jag vet inte om det ingår mer pyssel i åtagandet. Ex. avloppsgrejer, tröskeljärn och andra "småprylar" som dock tar mer tid.
I vilket fall verkar du inte vara upplurad i ett träd iaf, Ganska OK pris är det i vilket fall.

Däremot undrar jag vad det är för slags proffs som föreslår slarvig gjutning med efterföljande slipning :confused: En riktig betongare glättar fram en perfekt yta direkt, redan vid gjutningen (anser Jag iaf, slipning tar man väl till i efterhand, om det har råkat skita sig.)
 
patriklarsson skrev:
Byggarn ville slipa plattan med en ABS stenslip eller något sådant hette det.. Han pratade om att det gick bra göra efter runt en vecka och att jag ev. kunde göra det själv.
Helt meningslöst att slipa med ABS-slip mer än 2 dagar efter gjutning; kommer inte hända någonting. Antingen kör man ABS-slip typ dagen efter eller så går man på med diamantslip när den har härdat, och det är dyrt.

Betydligt bättre om man kan få ett bra resultat från början genom att riva och glätta plattan istället.

Jag skulle inte lita på den där byggaren!
 
patriklarsson skrev:
Totalt alltså ca 93 000 kr, det är lite väl häftigt med tanke på att jag redan gjort grunden färdig!
Hur menar du med detta? Om grunden är färdig, vad mer ska då göras med den? :confused:
 
Tack för kommentarer ska kolla vidare lite me nån mer byggare åtminstone, jag tror väll jag klarar av att lägga i armeringsmattorna själv bara L-elementen & friggoliten ligger på plats.

Jag menar grunden till plattan dvs grävjobbet..

Vad tror ni om dubbla lager 5200 och 10cm betong?

Ett räkneexempel:

material: L-element, isolering 200mm, plastspik, armering dubbla lager 5200, armeringsjärn 10mm, distanser både 40 & 70 = 29500 kr

arbete: räknat bort 1/4del av arbetet om jag ska lägga armeringen själv = 24000 kr

betong: 10cm = 92,4x0,1 = 10 + 30% = 13 kubik = 26000 kr

summa: 79500 kr

verkar som man kommer hamna runt 80 papp, är väll om man kan fixa billigare betong & sen köra me helikopter & komma undan billigare.. kanske kan få ner arbetskostnaderna till 20, då blire runt 75 papp.. :(
 
Mikael_L
OK, nu måste jag skriva och svamla fram ett längre inlägg här.
Observera nu att jag är den amatör jag är, nu kommer jag skriva en massa saker som jag inte alls är säker på. OK jag brukar väl alltid svamla, men nu kan det vara lite mer än vanligt ! :)

Men jag grunnar alltså på din superstarka platta.

För det första, behöver den vara så där superextrastark egentligen. 2,5 ton på en dryg kvm skriver du, trycket på 4 punkter ...

Men de som har en vanlig 100mm garageplatta brukar väl kunna köra in 2,3 och 4 tons fordon, eller ?. Lasten på fyra punkter, ja ...
Eller hissa upp framändan på en tung pesonbil, med centralt satt domkraft under framvagnsbalken, då blir det väl 1 ton på en mycket liten punkt?

Sen så tål väl en OK betong massor av MPa innan den krossas.
Minst 20MPa har jag för mig, vilket betyder 20 ton/dm2 ...
Så länge underlaget under står emot trycket så går inte betongen heller sönder.

Men ska plattan klara tryck utan att det håller emot under, ungefär som ett betongbjälklag, då kommer det väl krävas en massa armering, framförallt i uk platta.

En massa extra armering och betong slår ju rätt hårt ekonomiskt, så jag tycker det finns anledning att tänka till och försöka ta reda på vad som verkligen krävs, och inte bara kasta iväg pengar i onödan.

Var jag i dina byxor, skulle jag, som arbetshypotes, "bestämma" mig för att 100mm betong räcker.
Sen försöka ta reda på vilken kvalitet på cellplast under som krävs samt armeringskrav.
Jag skulle inte bli särskilt förvånad ifall det mest handlar om att använda starkare cellplast. T.ex. XPS 200 eller 300 kPa.
Och cellplasten är billigare än betongen och det blir även bättre isolerat.

Annars, istället för allmän ökning av tjockleken på hela plattan, så kan man lägga lite betongbalkar istället. T.ex. 150mm tjocka, med två st 10 eller 12mm armeringstål 30 mm från botten. Gör antagligen ungefär samma nytta.

För ärligt talat verkar det som att dina 150mm platta med 6150 nät inte verkar direkt uträknat, utan mer höftat till "För det blir ju starkare ..."
 
Hellre EPS s150 eller s200. När vi talar om XPS s200 så ligger priset runt 120:-/kvm plus moms mot eps 60-70kr/kvm
 
Mikael_L
Sant...

Jag tänkte dock på att XPS har väl lite bättre egenskaper avseende långtidsdeformation ...

Men kanske inte tillräckligt mycket bättre för att motivera prisskillnaden ...
 
Jag tror att en vanlig platta duger för mitt behov, grejen är att jag har ingen aning om vad en vanlig platta innebär.. Jag är ingen byggare, och när jag frågar här på forumet, där folk bygger garage, hus osv hela tiden så tycker jag att det verkar rörigt & krångligt, likadant när jag hör efter med byggare och efterfrågar offerter så får jag olika svar & höftade priser..

Hade jag själv arbetat 8h om dagen med att gjuta plattor och dessutom ha gjutit hundratals plattor och haft en egen byggfirma så borde jag kunna ta fram en gammal faktura på en 100m^2 platta och ge en offert på 3 minuter.

Men när man får svar som: det kostar ju pengar om jag ska sitta & räkna på allt in i minsta detalj, då blir jag väldigt osäker på hur resultatet kommer bli.
Jag har inga problem att betala byggare 400-500kr/h om de bara gör ett BRA jobb på så kort tid dvs normal arbetstid, som möjligt.

Eftersom 5200 är ungefär hälften så dyrt tänkte jag man kunde använda dubbla lager sådant istället för ett lager 6150, och eftersom arbetet blir dyrt tänkte jag lägga mattorna själv.. på så sätt har jag redan fått ner priset till viss del, nu kollar bara vidare hur jag ska kunna få ner det ytterligare.
Enkellager är ju självklart smidigare än dubbla.
Vilken höjd ska armeringen ligga på om plattan är 100mm t.ex? En sån sak jag inte har någon aning om heller, finns ju distanser från 30-70mm tror jag, säkert andra mått med.

Att ställa ut L-element & lägga isolering är inget jag vill ge mig på då jag aldrig någonsin i hela mitt liv ens knappt sett ett L-element.

Slå ihop lite reglar kan jag tänka mig ge mig på men att gjuta en sne platta verkar onödigt.
 
1vecka för att forma en garageplatta låter som 3-4dar för långt tid.
har del polare som gjuter grunder åt husfirma runt växjö. Där 2-3man 2-4 med gjutning
per platta. Och detta är villa plattor. Vet själv när man gjort några plattor på jobbet. Formning har tagit 1dag på 2man. 2dar om man behövt göra mer åt marken.
Visst ju alltid undantag. När 100 olika saker ska i ibland :)
 
För att förtydliga lite:

Plattan ska vara helt rektangulär och slät, 13,2x7m, inget avlopp, det enda är en PE vattenslang i ena hörnet, inga konstigheter.
Det som är gjort hittills, all matjord bortgrävd, på med grus, och singel, paddat slätt & fint, tilltagna mått, L-elementen ska läggas direkt på plan yta, och även isoleringen, har tänkt köra med 30cm element, dvs 20cm isolering om man kör 10cm betong.

Jag har aldrig påstått att det KRÄVS en extra hållbar platta till mina maskiner, det var det som var frågan från början, och jag fick då som svar att det antagligen behöver förstärkas lite, men eftersom det verkar dra iväg i pengar om man ska ha superstark platta så finns det ju andra alternativ.
Det går ju t.ex. lägga stålplattor/rostfria under maskinfötterna för att breda ut lasten ytterligare, om foten är runt med 10cm diameter och man lägger en 20x20cm platta under har man ökat utbredheten med 250%.

Jag tror säkert att en 12cm platta med 6150 matta skulle funka bra, jag behöver nödvändigtvis inte heller ställa maskinerna längs ytterväggarna eller i ett hörn som jag skrev, eftersom det lär vara extra känsligt där.
Men maskinerna kommer hamna bredvid varandra troligtvis och då har man 5 ton på säg 4 kvadrat, permanent belastning.

Nu är jag mer nyfiken på hur lång tid arbetet kan ta osv. för att få en vettig offert och hitta någon bra kille som kan hjälpa mig.

Något speciellt man måste tänka på när man lägger i armeringsmattorna?

Men det är troligt alltså att det inte ska behöva ta mer än 2 dagar att ställa ut L-element & lägga i isolering, om jag sedan lägger i mattorna på 1-2 dagar och sedan 1 dag att gjuta och slipa.. Då bör jag bara ha hjälp max 3 dagar av max 2 man?
Därmed ska man inte behöva betala mer än 20 tusen för jobbet.
Material runt 20 tusen kanske med lite tur, och sedan 15-30 tusen för betongen beroende på om man räknar 1000 eller 2000 för kubik, för det bör väll gå köra med "vanlig" betong också i L-element även om man inte kan använda "vibrationsbrygga" eller vad det heter?

totalt runt 55-70 papp, jag vore nöjd om jag hamnade någonstans runt 50-60 tusen, menmen får nog kolla vidare, är tiden för jobbet som är svårt för mig att uppskatta
 
Det du igentligen behöver hjälp med är sätta ut profiler och gjutningen. Det andra klara du själv om du själv. Sätt ut kantelement om höjden är rätt på bädden 1-2h.
Sen cellplast och armeringen 2-4h. Tar lite längre om inte gjort förut. Men för folk som jobbar med det är normala tider.
18m3 betong tar ca: 1-2h timme att få ut. Slodning/ståling 2h. Sen är bara välja om är nöjd med ytan eller man vill köra med helikopter. Då kan man få vänta allt från 3-8timmar tills ytan är redo att behandlas. Tar runt en timmes körning med helikoptern för få bra blank yta.
 
Redigerat:
Kikade på beijers hemsida, där står att deras "Thermisol Plus 80" tål 24kPa långtidslast vilket jag får till 2400-3000kg per kvadrat 2%-3% komprimering på 50 år.
Medans den som heter "Thermisol Bas 60" bara tål 1800-2000 kg.
Thermisol Plus 100 tål 3000-3600kg.
Thermisol Extra 120 tål 3600-4000 kg.
Thermisol Super 200 tål 6000-7000 kg.

"Extra" skulle kosta runt 300 kr/kvadrat för 200mm medans byggmax S100 kostar ca 200kr/kvadrat, på hela plattan skulle det därmed kosta runt 10 tusen kr extra att få S120 istället för S100...sedan kanske priserna e fel & det går pruta, det är ju möjligt, men lät mycke.

Rent spontant känns det som 6150 armering skulle klara av att breda ut lasten och att S100 skulle funka i mitt fall.
Vad har betongplattans tjocklek för betydelse, vad blir de stora skillnaderna mellan en 10cm platta & en 12cm platta? 10cm är väll ganska "normalt"?

MVH
 
asså gå på riktig bygghandel och förhandla om priset. Du kan ju komma ner till gått väl och 100:-/kvm för 200mm s100.

För ja har en offert i handen på s150 100mm för 48kr/kvm plus moms
 
Watchmen, tack för dina svar, jag tror jag ska satsa på S150 då kan jag nog räkna med att cellplasten tål åtminstone 4 ton per kvadrat, och betong plus armering väger ju endel, men det bör räcka & bli över till fräs och svarv.
Ska försöka breda ut lasten lite extra också under maskinfötterna med nå durkplåt eller liknande.

Har pratat med en annan byggfirma idag, dom tyckte att det skulle ta runt 32h dvs 2 man i 2 dar att ställa ut L-element & lägga isolering, sedan kunde dom instruera arbetet med armeringsmattorna fast jag gör det själv.
Sedan en halv - en dag med gjutning & slipning, och dom tyckte också att vibbfri betong och sedan gå på med stålslip dagen efter var billigast, genom mindre jobb.
Totalt ca 50h * 330kr+moms = ca 20 500

Så jag ringde lite betong firmor för att kolla pris men fick bara svar från en, det finns ingen jättenära men jag har 4 olika att välja mellan, ska ringa vidare imorgon.
Det pris jag fick var 1300+moms inkl utkörning. Sedan tillkommer 85kr för varje påbörjad 5 min vid pumpning/lossning. Om man räknar 2h och 15 kubik blir det ca 26500 kr.

Om jag ska köra med 150 isolering blir det nog runt 27500.

Totalsumma: 74500 kr

Går ju åt rätt håll iaf nu, betongen kan ja försöka hitta lite billigare, ska kolla det imorgon, materialet kan jag försöka få lite billigare också och antagligen kan man få ner det lite mindre än 50h för jobbet, säg 40h med lite tur, jag kommer nog begära en offert från byggfirman på fasst jobb och sedan jag kanske får betala extra om jag behöver hjälp med nått mer, t.ex. vid armering. Känns som många vill jobba på timbetalning men tycker ändå man ska ha fast pris..
Ev. kanske man kan lägga ut cellplast själv, det blir ju minst dubbla lager cellplast 2x100mm och bara dom lagt det första så det ligger jämt & fint så kan jag antagligen lägga i det andra lagret, har ju tänkt att vara med under hela arbetet själv och kan försöka hjälpa till att få det gå fortare.
Därmed kanske man får bort ett par timmar totalt, blir ju ändå 800 spänn..

Bör inte vara omöjligt att komma under 70 för resterande jobb.. då får man totalpris färdig platta, med gräv & allt på under 1200kr/kvadraten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.