Vad har ni för åsikter om priset på en sådan här platta?

Kan vara bra att veta innan jag träffar byggaren och disskuterar vidare!
 
Förvisso 7 år sedan. Men min platta kostade 100k kr
Dränering, kulvert, grus, armering betong. Järnskodda betongkanter. Avlopp. Isolering (Tyvärr lite för lite. Det var innan hysterin med tjock isolering började...)
120m2 är plattan.
Då är den dimentionerad för att ställa en liten domkraft och lyfta 10 ton.

Lite tillspetsat kostade allting 20'000kr/post, betongen, armeringen, isolering, takplåten, isolering, grus, golvvärmen.

Mats
 
hur kom takplåt in i bilden? :surprised:

grunden till plattan är redan klar, dränerad & allt jag har betalat 40 tusen för grävarbetet på hela tomten men det stora jobbet var just grunden till garaget.

en offert jag fått på byggmaterial, dvs L-kant element, isolering 20cm och armeringsnät låg på ca 30 tusen

om man då räknar med 20 tusen för betongen som du skrev, är jag uppe i 90 tusen.

sedan är frågan vad byggaren vill ha för själva arbetet, jag har ingen aning om hur lång tid det kan ta att ställa ut alla L-element, lägga i isolering & armering samt hur många timmar det tar att gjuta samt sedan slipa plattan.

så om någon vet mer om detta berätta gärna!

jag lär ju få lägga ytterligare 60 tusen iaf förutom grävningen, 10 tusen det bör räcka till omkring 20 timmars jobb kanske? 500 kr/h ungefär 3 dar..

det känns som att ifall man kommer undan med en tusenlapp per kvadrat eller strax över har man inte betalat på tok för mycket iaf? :confused:
 
Om det är ett helt fyrkantigt garage så tar det typ 1 dag att ställa elementena.

Isoleringen tar ytterligare 1 dag, armering mellan 1-2 dagar beroende på hur avancerat det är.

Själva gjutningen tar inte så länge. Kanske 3-4h. Sen är det bara att hoppas på bra förutsättningar och väntar tills det bränt lagom och gå på med helikoptern. Detta tar ytterligare 2-3h.

Så runda slängar en veckas arbete på ett normalstort garage kan du ju räkna med.
 
OK! Antar att du räknar med en mans jobb då, om man hjälper till så går det kanske lite fortare men säg då 3 dagar för element, isolering & armering.
Jag ska nog bara ha ett lager armeringsmatta & inte någon golvvärme eller avlopp som sagt.
Byggaren jag pratade med tyckte det var enklast att gjuta plattan med självkompakterande betong och sedan låta den stelna några dagar och sedan slipa efteråt, alltså inte med helikopter.

Hur lång tid kan det ta att slipa då? Jag är inte jättekräsen med finishen heller så bara det är skapligt.

Säg det tar 4h att gjuta då, plus slipat, säg 4h där med utan att ha en aning.

Ungefär 4 dagars arbete då, runt 16000, vet inte vad normal bygglön är idag 500kr/h är det högt eller lågt räknat?

Men några timmar extra påverkar ju inte totalkostnaden jättemycket, hamnar isåfall runt 106 tusen kanske något mer totalt.
 
  • Gilla
KVS630
  • Laddar…
Har bestämt tid med byggaren på fredag nu, han pratade om ungefär 14cm betong och 6x150mm armering, skulle få ny offert på materialet också, hoppas byggpriserna har sjunkit lite sedan i höstas.
Tror jag klarar mig under 20 tusen för betongen.
Kan återkomma med totalpris om det är någon som är intresserad, tror inte det ska vara några problem för en sådan platta att hålla för mina behov!
 
patriklarsson skrev:
Har bestämt tid med byggaren på fredag nu, han pratade om ungefär 14cm betong och 6x150mm armering, skulle få ny offert på materialet också, hoppas byggpriserna har sjunkit lite sedan i höstas.
Tror jag klarar mig under 20 tusen för betongen.
Kan återkomma med totalpris om det är någon som är intresserad, tror inte det ska vara några problem för en sådan platta att hålla för mina behov!
Lägg ner lite extra jobba på att slipa plattan, när det fortfarande är lite våt. Du kommer att vara evigt tacksam för det extra jobbet. Det går så mycket lättare att städa osv.

Varför så mycket betong om du ändu inte ska ha grövre armering?
Har byggaren räknat på det?
DU får ut mer styrka/krona om du stannar på 12 cm och har mer armering.
Men det kommer nog att hålla ändå, det kommer inte att falla sönder i bitar.

Mats
 
Mikael_L
Jag har också funderat på det.
Att t.ex. gå från 10 till 14 cm betong kostar dig ju ca 7000:- extra i betong.
Skulle du låta en konstruktör räkna åt dig och han kommer fram till att 10cm räcker så kan du ju dra av hans arvode ifrån 7000:- och resten är vinst.
 
Öka från 100mm till 1400 i betong ökar med 4048 om vi räknar med pris på 1100:-
Köra dubbel armering på 100 mm betong ökar med 4730 . 11st 6150 nät pris 430:-/st enligt stenas listpris. Tror dock det går åt 1nät till med skarvning som är 2 rutor på varje matta.
Så att öka betongen är billigare :)
 
Mikael_L
Betongen jag köpte i somras gick på ca 1900:- /m3 inkl moms ..
 
Betong jag till köpte polarens garage kostade 870 +moms med bara 150:- rabatt. Våxtorps betong station
Normalt här om kring 1000-1600:- helt och hållet vilken kvalite man köper med :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Watchmen skrev:
Normalt här om kring 1000-1600:- helt och hållet vilken kvalite man köper med :)
Kan du inte förklara det för mina två närmaste betongstationer, ...snälla, snart dags för nästa platta ....

Nån byggare här i området har muttrat ordet "kartell" när vi pratade om det ...
 
Bara pruta med dem. Det kostar runt 400-500kr att göra 1m3 betong.
Bara använda det. Men man får tänka på det dyra maskiner och kan vara rätt mycket dö tid som måste betalas.
 
Jag har ju tänkt använda mig av 30cm L-kant element, så om jag gjuter med 14cm får jag 16cm isolering eftersom grunden är helt plan.
Jag hade väll tänkt mig 10-20 från början men hur mycket isolering det blir spelar mindre roll då jag inte ska ha supervarmt eller nå golvvärme.
Men finns det inga armeringsnät som är kraftigare än 6x150 då?
Visst är det vanligaste 5x200?
Jag har ju ingen större koll på byggmaterial.
Borde det inte bli starkare med dubbla lager 5x200 jämfört med ett lager 6x150?
Det verkar ju som det blir ungefär samma pris, möjligen krångligare att lägga ut?

För att köra dubbla lager till dubbla priset känns onödigt om det finns nån billigare lösning med enkelarmering eller köra lite mer betong, blir ju mindre isolering också.
2cm isolering runt 1400 spänn, 2cm betong runt 1800 spänn?

Jag har nog tillräckligt med kunskaper själv att göra en ordentligt hållfasthetsberäkning om jag bara hade alla fakta & orkade sätta mig ner & räkna.
Men det känns inte som detta är nå vetenskapligt experiment, det gjuts ju en & annan platta.

mats757: Byggarn ville slipa plattan med en ABS stenslip eller något sådant hette det.. Han pratade om att det gick bra göra efter runt en vecka och att jag ev. kunde göra det själv.
 
Nu har jag pratat lite med byggaren, hans förslag är:
15cm isolering S100 och 6150 armering mitt i plattan
Pris med kantelement, skarvplåtar, isolering, plastspik, armeringsmatta & järn, distansklossar ca 25 000 inkl. moms.
15cm vibbfri betong, enligt honom pris runt 2000 kubiken inkl. moms.
Han räknade med 18 kubik vilket jag tycker låter mycket, borde hamna runt 14?
Pris för betongen ca 36 000 kr inkl moms.

Arbetet: 2 mann i 1 vecka, 32 000 kr inkl moms. dvs. dubbelt så mycket arbete mot vad Beppo skrev, men jag vet inte hur många mann han räknat med?

Totalt alltså ca 93 000 kr, det är lite väl häftigt med tanke på att jag redan gjort grunden färdig!

Jag tycker man borde kunna komma undan med följande:
Arbete 32 000:-
Betong 22 500:-
Material 26,500:-
Detta förutsatt att man kör 18cm isolering & 12cm betong istället.
Då blir kostnaden alltså 81 000, 12 000 kr mindre?

Sedan tycker jag 32 000 kr låter mycket för arbetet med tanke på att jag isåfall även skulle slipa plattan själv, och jag vet inte exakta hyrkostnaden för slipen.

Lär höra mig för med lite andra byggare härnäst, kom gärna med synpunkter!

MVH Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.