2 779 läst · 51 svar
3k läst
51 svar
Villapriser upp eller ner
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Cheesus skrev:Lägger till en lista som jag hittade under artiklarna om läget i Dalarna. Relaterade artiklar:
ABB i Ludvika ett lysande undantag
Konkurser och varsel i Dalarna
17 av 25 varslas på Dala cement
Ovako varslar 70 i Smedjebacken
Vart tionde varsel i Dalarna mot byggjobbare
156 personer varslades i veckan
25 varslas i Grangärde
Seco Tools varslar 90 - "max en handfull" i Ludvika
Stålpendeln växlar ned när LKAB stoppar
EM Eriksson i Borlänge varslar
Konkursförvaltare räddar julbordet i Bjursås
Hundratals Ovako-jobb hotade
Rolling Mill varslar 13 av 20
10 får gå från Garpenbergs gruva
Dramatisk ökning av konkurser i Dalarna
Drillcon varslar var tredje
Masarna begär sig själva i konkurs
Krisen slår mot provborrningsföretag
Alloktons ägare i konkurs
Dala Berg kämpar med konkurshot
Jöns Andersgården i konkurs
Restaurangen i Staberg går i konkurs
Rättviksparken i konkurs
Hotell Njupeskär i konkurs
Ottossons Möbler i konkurs
Vasastafetten i konkurs
City Bil i Falun har gått i konkurs
Gagnefs Bygg i konkurs
Componenta Wirsbo varslar 12 anställda
Grådömejeriet kan beröras av Milkos varsel
Leax överväger att varsla
Husföretag säger upp fyra - facket befarar fler varsel
Nya varsel läggs varje vecka
21 varslade i Malung
Positivt att få sparken speciellt för kvinnor ( Min kommentar ...haha )
Varsel inom barnomsorgen
Tolv anställda får gå från CCS
Orsa kommun säger upp 23
Konkurs hotar handikapporganisation
Skål......Nu Imported_Anders måste väl även du inse att priserna på hus INTE är i uppåtgående för tillfället????
Jag vet inte om jag kan dra slutsatsen att priserna rasar med det faktum att du radar upp rubrikerna som ovan. "konkurs hotar handikapporganisation" och "21 varslade i Malung" är väl inga dramatiska förändringar sett i det stora hela mer än för de som drabbas.
Sen vet jag inte om jag påstått att huspriserna är på uppåtgående. Har jag det? Att du och investor letar i alla avlägsna hörn för att stärka era argument har jag redan förstått. Men ibland kan jag tro att ni antingen har något att vinna på det eller kanske är det bara inbördes tävlan om vem som målar upp det sämsta scenariot.
Har jag någonsin påstått att det kretsar kring MIG???
Jag tycker det är helt fantastiskt att det tydligen inte spelar någon roll för dig när t.ex stålindustrin går på 40%. Är det bra eller?
Är det bra drag i verksamheten när man får säga upp 2/3 av personalen? Är det bra när fulla orderböcker totalt annuleras?
Är det bra när Sandviken drabbas av gigantiska varsel?
Volvo går som tåget? Och samtidigt varslar några tusen, är det bra?
I så fall...då vill jag inte veta när det är dåligt.
Jag tycker det är helt fantastiskt att det tydligen inte spelar någon roll för dig när t.ex stålindustrin går på 40%. Är det bra eller?
Är det bra drag i verksamheten när man får säga upp 2/3 av personalen? Är det bra när fulla orderböcker totalt annuleras?
Är det bra när Sandviken drabbas av gigantiska varsel?
Volvo går som tåget? Och samtidigt varslar några tusen, är det bra?
I så fall...då vill jag inte veta när det är dåligt.
"Jag BOR mitt i krisen."...Cheesus skrev:
Ta en titt på denna länk (en ur högen).
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15870.ab
Bara drygt sju år sedan världen gick under förra gången...
Lite mer perspektiv på saken, fortfarande låg arbetslöshet i X-län (oktober i år) om man ser på lite längre sikt. Se sidan 7.
http://www.arbetsformedlingen.se/library/documents/LAN/Gavleborgs_lan/statistik/gavle_dia_okt_08.pdf
http://www.arbetsformedlingen.se/library/documents/LAN/Gavleborgs_lan/statistik/gavle_dia_okt_08.pdf
Med statistik kan man bevisa det mesta. Den 20/11 varslade Sandvik 900 personer i Sandviken, och i går kom det ett stort varsel på Ovako i Hofors. Med tanke på att det bor blott 275.000 människor i länet är endast dessa två varsel en fördubbling i nivå, på en veckas tid. Det finns en del mindre varsel också, plus alla visstidsanställningar, vikariat och naturliga avgångar som inte ersätts.
Pessimens dystra ansikte dyker upp på väldigt många ställen, och jag ser liten anledning att tro väldigt motsatt. Jag ser också i mitt företag att det sparas och gnetas på alla håll och kanter. Och eftersom det också kärvar i Kina, så ser jag ingen annan utväg än att världsekonomin skall in i frysboxe ett tag innan det tinar upp. En förhoppning är ju att de massiva åtgärder med pengar som pumpas in av världens regeringar skall göra vistelsen där så kort som möjligt.
Pessimens dystra ansikte dyker upp på väldigt många ställen, och jag ser liten anledning att tro väldigt motsatt. Jag ser också i mitt företag att det sparas och gnetas på alla håll och kanter. Och eftersom det också kärvar i Kina, så ser jag ingen annan utväg än att världsekonomin skall in i frysboxe ett tag innan det tinar upp. En förhoppning är ju att de massiva åtgärder med pengar som pumpas in av världens regeringar skall göra vistelsen där så kort som möjligt.
Jasså, det visste jag inte.Swetrot skrev:
Du förutsätter alltså att
1) alla varsel verkställs, och
2) att ingen av de som får gå får nya jobb?
Det har jag svårt att köpa.
Om man visar statisitik som har stoppdag närmast föregående arbetsdag innan ett jättevarsel läggs, så blir statistiken väldigt missvisande. Det är ungefär som att visa aktiekurserna till i fredags, och glömma bort att de gått upp 13% sedan dess.-MH- skrev:
Och ja, jag tror att det stora flertalet av de varslade blir utan arbete för i vart fall en tid. Må vara att alla inte hamnar i öppen arbetslöshet om man dammar av lite pensionspaket och liknande, men industriföretagen som ser sina orderböcker tömmas är inga filantroper, utan kommer att minska ned personalstyrkan till den produktion man har.
I stort är det inte särskilt gott om jobb i de här trakterna. I fyra av länets tio kommuner finns det färre än 10 lediga arbeten hos arbetsförmedlingen, ytterligare tre kommuner har färre än 20 lediga arbeten anmälda.
Klart att man ser allt i ett rosenrött skimmer av framtidstro då när massor av människor går med böjda nackar runt omkring och är oroliga för sin framtid.
Om antalet varsel har fördubblats så har de väl fördubblats, det spelar vägen roll om de verkställs eller inte, eller om de får andra jobb eller inte, antalet varsel är väl fortfarande fördubblat?-MH- skrev:
Min statistik var över arbetslösheten i oktober månad sedan 1991, inte i antal varsel.bra-byggare skrev:
... jag ville visa att vi har ett väldigt bra utgångsläge, konjunkturmässigt.
Redigerat:
Statistiken jag visade var den nyaste jag kunde hitta. Jag förstår att det är lätt att vifta bort opassande statistik som lögner, men kan vi inte hänvisa till statistik, så blir det svårt att uttala sig om världen på ett trovärdigt sätt.Swetrot skrev:
"Räkna med lägre boräntor. Bolåneinstitutet SBAB spår att de rörliga boräntorna faller till under 4 procent nästa år. För den orolige är det samtidigt ett bra läge att binda räntan nu, enligt SBAB. Samtidigt spår bolåneinstitutet en relativt ljus framtid för den svenska ekonomin. läs mer http://www.privataaffarer.se/bostad/200811/snabba-rantesankningar-pa-/index.xml "
"Undrar du också över den där lågkonjunkturen som alla pratar om? Du är inte ensam. En undersökning visar att de minsta företagen hittills har gått relativt opåverkade genom den senaste tidens finanskris. läs mer: http://www.privataaffarer.se//smaforetag/200811/ursakta-var-ar-krisen/ "
Ja, vi har ju lite olika uppfattningar så jag tänkte att jag lägger lite i vågskålen åt den ljusare sidan. Men men, det går säkert att förkasta dessa åsikter med att man är för positiv för sitt eget bästa. Om inte annat kan man ju föreställa sig scenarion som ännu inte kommit fram, tex att bankerna kan komma att kräva amortering på 30 år eller nåt i den stilen. Om man känner att man inte är tillräckligt pessimistisk.
"Undrar du också över den där lågkonjunkturen som alla pratar om? Du är inte ensam. En undersökning visar att de minsta företagen hittills har gått relativt opåverkade genom den senaste tidens finanskris. läs mer: http://www.privataaffarer.se//smaforetag/200811/ursakta-var-ar-krisen/ "
Ja, vi har ju lite olika uppfattningar så jag tänkte att jag lägger lite i vågskålen åt den ljusare sidan. Men men, det går säkert att förkasta dessa åsikter med att man är för positiv för sitt eget bästa. Om inte annat kan man ju föreställa sig scenarion som ännu inte kommit fram, tex att bankerna kan komma att kräva amortering på 30 år eller nåt i den stilen. Om man känner att man inte är tillräckligt pessimistisk.
Jag tycker man kan använda statistik, men med försiktighet. Många gånger bör presentationen av statistik åtföljas av presentation av de förutsättningar och omständigheter som kan påverka tolkandet av den åt något håll, dvs både positivt såväl som negativt. Att t.ex. presentera statistik från fredagens börsras och inte nämna att på måndagen gick det rejält upp är inte alltid ett snyggt sätt att använda statistik.-MH- skrev:
Detta är min åsikt som forskare till yrket. Däremot brukar debatörer och politiker använda statistik och siffror på det sätt som styrker deras egna åsikter på bästa sätt, och är inte lika intresserade av att självmant bjuda på möjligheter att kritisera deras ståndpunkt.
Redigerat av moderator:
För att? Förra veckans börsras påverkas knappast av denna veckas uppgång. Statistiken över fredagens börsras är som den är.bra-byggare skrev:
Oftast använder man ingen statistik alls, utan bara tycker lite löst. Det skall tydligen vara mer trovärdigt än statistik, eftersom statistik alltid ljuger... Det sa Mark Twain, så det måste vara så!
Redigerat: