177 229 läst · 153 svar
177k läst
153 svar
Snik-garaget
En Fråga:
Nu har jag murat några LECA-block av varvet ovan plattan.
Hur lång tid tar det att bränna fast ordentligt?
Kan jag sparka lite på blocken imorgon, 24 timmar efter, för att kolla att jag lyckats bra med murningen?
Jag har använt byggmax färdigblandat murbruk i 25 kg säck.
Nu har jag murat några LECA-block av varvet ovan plattan.
Hur lång tid tar det att bränna fast ordentligt?
Kan jag sparka lite på blocken imorgon, 24 timmar efter, för att kolla att jag lyckats bra med murningen?
Jag har använt byggmax färdigblandat murbruk i 25 kg säck.
Redigerat:
Ytan är ju inte sådär perfekt direkt.injonil skrev:
Jag hann skura och ståla 1/3 av ytan innan det brännt ihop för mycket. Så den biten är mycket snyggare. Där bilen ska stå är det endast slodad yta nu.
Men det kan väl vara snyggt med klinker i garaget, sen i framtiden...
I vilket fall är jag helt nöjd. Kommer definitivt bli det finaste garage jag haft, ...lätt då det är det första...
Är du inte nöjd med plattan får du göra som jag var tvungen att göra, hyra en dionova-slip! Gör du det när det fortfarande är utomhus så slipper du dammsugare som är nästan halva kostnaden på hyran eftersom filter måste in på tvätt för en femhundring.
Nåja, jag är nog rätt nöjd med plattan, men den är inte plan som ett melaminbelagt hyllplan direkt...
Vatten rinner i huvudsak ner mot brunnarna, blir inte stående mot väggarna.
Några 1-3 mm djupa pölar här och var.
Lite ruffig yta, helt klart sämre än helikopterstålat av någon som kan sin sak.
Ähhh, det duger gott åt mig. Och som sagt, det finns både möjlighet och intresse att lägga klinker i garaget framöver.
Men tack för tipset. Jag får väl grunna någon dag till då, det börjar nog inte komma på några väggar den här veckan iaf. Först ska det muras färdigt, sen putsas.
Vatten rinner i huvudsak ner mot brunnarna, blir inte stående mot väggarna.
Några 1-3 mm djupa pölar här och var.
Lite ruffig yta, helt klart sämre än helikopterstålat av någon som kan sin sak.
Ähhh, det duger gott åt mig. Och som sagt, det finns både möjlighet och intresse att lägga klinker i garaget framöver.
Men tack för tipset. Jag får väl grunna någon dag till då, det börjar nog inte komma på några väggar den här veckan iaf. Först ska det muras färdigt, sen putsas.
Ja frågan verkar kanske märklig, men nu är det ju så att jag har inte murat tidigare...pipewelder skrev:
Tänk om man ändå hade murat en utegrill åtminstånde ...
Så därför vill jag vålda lite på mina stenar, för att förvissa mig om att dom fäst ordentligt... Jag har inte tänkt vänta på stormen gudrun's syster för att få det testat.
OK, 24 timmar efteråt så satt jag kängan i en sten, den flög loss, av en spark som knappast skulle rendera mig någon plats bland fotbollshuliganerna.
Aj då... Jag testade ett par till, alla lossnade lika förfärande lätt.
Tyvärr ivrade jag lite efter första stenen. För nu började jag kolla och analysera läget lite. Täckningen bruk/sten verkar ju bra ...
Bruket kändes fortfarande lite fuktigt, sån där lite kall känsla...
Bruket i sig gick att smula sönder mellan fingrarna ...
OK, då hade väl bruket bara inte brunnit klart än ... väl ?? ...
Det har varit rätt svalt på kvällar o nätter de här dagarna, säkert bara några få plusgrader som kallast på natten.
Är det någon som känner för att hjälpa mig med mina tankar ...?
Nu har ändå murat allt, men jag kickar inte till någon sten förrns det fått bränna minst några dar nu ...
B
Eller 2,5 står det på påsen nuförtiden ...
Om du undrade över fabrikat, så är det från byggmax, och jag vet inte vilket fabrikat dom har.
Idag var jag och kände lite på fogarna, som jag murat på tors och fre.
Bruket var hårdare nu än vad det var då jag lätt lossade stenarna, alltså en dag efter. Jag våldade inget nu, utan tänkte låta det brinna lite till innan jag testar.
Hur kritiskt är det med mängden vatten i bruket?
4 liter till en säck stod det. Satt jag bara 1-2 dl mer eller mindre så gjorde det en avsevärd verkan på konsistensen på bruket... Jag satt vid något tillfälle till en extra dl, för att jag tyckte bruket var lite väl stabbigt och verkade inte kunna "väta" stenarna bra ...
Eller 2,5 står det på påsen nuförtiden ...
Om du undrade över fabrikat, så är det från byggmax, och jag vet inte vilket fabrikat dom har.
Idag var jag och kände lite på fogarna, som jag murat på tors och fre.
Bruket var hårdare nu än vad det var då jag lätt lossade stenarna, alltså en dag efter. Jag våldade inget nu, utan tänkte låta det brinna lite till innan jag testar.
Hur kritiskt är det med mängden vatten i bruket?
4 liter till en säck stod det. Satt jag bara 1-2 dl mer eller mindre så gjorde det en avsevärd verkan på konsistensen på bruket... Jag satt vid något tillfälle till en extra dl, för att jag tyckte bruket var lite väl stabbigt och verkade inte kunna "väta" stenarna bra ...
Om bruket smular sig och känns fuktigt har det inte brunnit färdigt.
Så väldigt känslig är inte vattenmängden, jag brukar inte mäta utan blandar tills bruket är smidigt.
Du känner väl till att stenen inte ska rubbas sedan den väl lagts till rätta?
Jag följer med intresse din tråd, då jag själv planerar ett liknande garage.
Hur lång tid tog skurningen och stålglättningen? Hur skulle du planerat för att hinna hela plattan?
Hans
Så väldigt känslig är inte vattenmängden, jag brukar inte mäta utan blandar tills bruket är smidigt.
Du känner väl till att stenen inte ska rubbas sedan den väl lagts till rätta?
Jag följer med intresse din tråd, då jag själv planerar ett liknande garage.
Hur lång tid tog skurningen och stålglättningen? Hur skulle du planerat för att hinna hela plattan?
Hans
Japp.Hans_Nordstrand skrev:
Bara knacka ner till rätt läge, sen inte röra mer . aja baja ...
Jag fick nog till tekniken bättre allt eftersom jag murade på, se den senare hälften av stenarna följer nog murarteorin tämligen bra , ...
Jag skurade och glättade ganska kort tid faktiskt. Lite osäker som jag är, så kom jag nog igång med det lite för sent så jag hade en ganska kort öppentid kvar, tror det var mindre än en timme.
Mina medhjälpare hade också dragit hem, så jag var ensam.
Gjorde jag om'et idag så:
Skulle jag slodat lite mer, jag gick väl endast över ytan en gång. Jag tror att om man slodar några (3?) upprepade ggr så sjunker de större stenarna lite längre ifrån ytan och mer finmaterial blir där istället. För när jag skurade och stålade så var det för ofta en lite större sten närmare ytan som förstörde ( gav merjobb).
Skulle jag försökt komma igång med skurningen lite tidigare.
Skulle jag velat ha någon form av "snöskor" man kan fästa runt knäna, att knästå på ytan med när man jobbar, iställer för att flytta sig runt på en jobbig frigolitskiva.
Jag vet inte om det finns något sådant tillbehör.
Skulle jag skurat hela ytan först, sen stålat den, från samma håll som jag skurat (jag tror det är bäst att göra så ..., men nu skurade jag först och stålade direkt sen, en liten bit i taget).
Skulle jag försökt se till att vi var två eller kanske tom tre om att göra detta, eller chansat på att jag kan köra helikopter ...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det kanske är nåt sånt här du är ute efter?
http://www.flickr.com/photos/helena_oqvist/415563363/sizes/l/in/set-72157600002976256/
har en playwooodskiva som väntar i garaget...
sen gärna även en byggbeskrivning på en sloda av en bit avloppsör, har sett bilder på såna ett par gånger
http://www.flickr.com/photos/helena_oqvist/415563363/sizes/l/in/set-72157600002976256/
har en playwooodskiva som väntar i garaget...
sen gärna även en byggbeskrivning på en sloda av en bit avloppsör, har sett bilder på såna ett par gånger
Men du måste väl vara klar med ditt garage nu?Spoon195 skrev:
Det var väl ett år sedan du gjöt plattan? Får vi lite feedback, bilder osv ...?
Om jag inte minns fel så satte även du kanter med LECA-sten.
Snailman, ja den där plywoodplattan verkar ju snäppet bättre. Det blir inga vita kulor iaf.
Men tänk att ha en liten platta på varje knä, så det bara är att krypa på, inte alls behöva flytta på någon pryl.