220 900 läst · 2 000 svar
221k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Nej, 25000 kr i månaden är snitlönen, inte snittinkomsten. För snittinkomst räknas alla inkomster in, och alla människor. För snittlön räknas naturligt bara de som har lön in, så snittlönen blir högre än snittinkomsten.BobbyEwing skrev:
Det är väl dock inte riktigt intressant att utröna 16-åringars eller arbetslösas ekonomiska förutsättningar för att köpa dyrare hus. 25 tusen före skatt stämmer ganska precis med de siffrorna som användes i artikeln.ordain skrev:
Absolut är det ointressant, och det är ett av många problem med artikeln, som inte säger något av värde alls.BobbyEwing skrev:
Det skenande råvarupriserna (tex olja, livsmedel mm) lär göra det svårare för centralbankerna att sänka räntan. Nya kinesiska arbetsrättslagar och stigande kinesiska löner mm gör även att priserna på importerade varor från Kina inte längre sjunker (t ex kräver taiwanesiska/kinesiska laptoptillverkare högre priser framöver).
Faktorn ränta i husprisekvationen kan alltså bli en faktor som inte utvecklar sig som vi blivit vana de senaste 15 åren (dvs ständigt låg inflation och låga räntor). Just nu får hökarna i centralbanksvärlden visst stöd av politikerna pga stigande priser vilket drabbar många som lever på marginalen.
Man kan ju alltid chansa och satsa på att inflationen och räntan fortsätter som de senaste 15 åren men mycket talar för att vi kan få en längre period av högre inflation och därmed anpassade räntor.
Idag presenterades statistik från Hemnet om antalet objekt som ligger ute till salu. På ett år har antalet villor till salu i Sverige ökat med 20%, bostadsrätter med över 50%. Nästan hela ökningen av villor finns i våra tre största län, de står också för hälften av ökningen vad gäller bostadsrätter. Omsättningshastigheten har sjunkit högst dramatiskt, och säljarna verkar ha lite för höga förväntningar på vad deras hus är värda.
Nu börjar man från mäklarhåll prata om prisfall på 10% under hösten. Jag antar att storstadsområdena kommer att märka av det mest, eftersom det är där bostadspriserna har fallhöjd, och det är där utbudet hela tiden ökar. Men, det är ett fall från hög höjd. Priserna nu ligger 5-7% högre än motsvarande period förra året enligt småhusbarometern, så det handlar ju inte om att människor blir ruinerade.
Nu börjar man från mäklarhåll prata om prisfall på 10% under hösten. Jag antar att storstadsområdena kommer att märka av det mest, eftersom det är där bostadspriserna har fallhöjd, och det är där utbudet hela tiden ökar. Men, det är ett fall från hög höjd. Priserna nu ligger 5-7% högre än motsvarande period förra året enligt småhusbarometern, så det handlar ju inte om att människor blir ruinerade.
Jo, man har ropat "vargen kommer" många gånger, men jag tycker det äntligen börjar finnas lite substans i det hela. Högre räntor, importerad inflation, sämre konjunktur, fler objekt ute på marknaden och en omvittnad tröghet att få objekten sålda är faktorer som talar för att en priskorrigering kan komma att ske.
Samtidigt behöver människor fortfarande någonstans att bo. Befolkningen ökar rätt så stadigt, och i sämre tider brukar flyttlassen in till de stora städerna blir många för främst de yngre som inte ser någon framtid i mindre bruksorter när huvudarbetsgivaren lagt ned. Det talar för att priserna fortsatt kommer hålla sig uppe. Vi får väl se var vi hamnar, som vanligt.
Samtidigt behöver människor fortfarande någonstans att bo. Befolkningen ökar rätt så stadigt, och i sämre tider brukar flyttlassen in till de stora städerna blir många för främst de yngre som inte ser någon framtid i mindre bruksorter när huvudarbetsgivaren lagt ned. Det talar för att priserna fortsatt kommer hålla sig uppe. Vi får väl se var vi hamnar, som vanligt.
Jag tror inte på fallande huspriser...
Här finns några kloka tankar tycker jag: http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/om_huspriser
Snarast tycker jag att det är intressant att huspriserna har kunnat ligga kvar på dagens nivå trots det stora utbudet och kraftigt stigande räntor. Om huspriserna tålt det senaste årets finansoroligheter tror jag inte att de kommer att sjunka särskilt mycket framöver, när allt pekar mot fallande räntor. Tvärtom tror jag på en ökad inflyttning till de attraktivaste områdena och fortsatta prisökningar.
Den här tråden ska bli rolig att damma av om något år!
/Pontus
Här finns några kloka tankar tycker jag: http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/om_huspriser
Snarast tycker jag att det är intressant att huspriserna har kunnat ligga kvar på dagens nivå trots det stora utbudet och kraftigt stigande räntor. Om huspriserna tålt det senaste årets finansoroligheter tror jag inte att de kommer att sjunka särskilt mycket framöver, när allt pekar mot fallande räntor. Tvärtom tror jag på en ökad inflyttning till de attraktivaste områdena och fortsatta prisökningar.
Den här tråden ska bli rolig att damma av om något år!
/Pontus
En faktor som jag skulle vilja lägga till slopedcurve-listan är husmarknadens spekulationsvilja/psyklogi. I en marknad finns en tendens att uppgångar försärker uppgångar (folk blir giriga) och nergångar förstärker nedgångar (folk blir rädda). Detta gäller både för privatpersonens riskvillighet och bankernas villighet att låna ut pengar. "Priset på risk" vid husköp kan alltså variera över tiden och påverka upp/nedgångar.
Jag är ganska övertygad om att vi kommer få se en sättning i marknaden. I likhet med Swetrot tror jag att storstäderna är mest exponerade för prisfall.
Redan sommarens statistik lär visa att marknaden viker; vi kommer inte behöva vänta till hösten.
Jag är ganska övertygad om att vi kommer få se en sättning i marknaden. I likhet med Swetrot tror jag att storstäderna är mest exponerade för prisfall.
Redan sommarens statistik lär visa att marknaden viker; vi kommer inte behöva vänta till hösten.
Lustigt för jag noterar precis det omvända. I alla fall är bostadsmarknaden i Stockholm är väldigt stark. De prisuppgifter som finns till hands vittnar om att förra vårens prisnivåer redan överskreds under maj månad. De senaste tre åren har priserna gått upp mycket just över sommaren beroende på att utbudet är lågt och att folk har tid att titta på bostäder.Investor skrev:
Och man brukar säga att Stockholm går före, de gjorde de även under höstens dipp som numera enligt min uppfattning är fullt återhämtad. Hösten 07 kommer nog att ses som ett av de bättre köptillfällena när historieböckerna skrivs. Marknaden är väsentligt stabilare nu och höstens hack i kurvan berodde mycket på förändringarna med de nya boskatterna. Kort innan passade en del på att sälja pga av lägre skatt, nu låter många bli att byta bostad för att uppskoven räntebelagts vilket skapar inlåsningseffekter på marknaden.
Faktorer som styr bostadspriserna är till stor del räntekvoten, den del av disponibel inkomst som hushållen använder för att betala bolån. Enligt Riksbankens senaste Finans och Stabilitetsrapport är denna fortfarande historiskt låga 4,4%. De smärre räntejusteringar om 0,25 hit eller dit gör inte så stor skillnad för hushållen.
Ex. hade vi en räntekvot uppåt 11 på 90-talet. Det är 2,5 ggr högre och kan väl tas som utgångspunkt för att där kanske marknaden kan reagera nedåt, men å andra sidan är vi väldigt långt därifrån.
Hur många säljer sina objekt på sommaren? Alla som har sina hus till salu sen vår, tar ju bort sina hus under sommaren för att marknaden är nästintill död.Investor skrev:
Nä, sommarstatistik (jun-aug) är och kan aldrig ha varit någon "måttstock" eller tillförlitlig statistik för huspriser.
Låt oss hoppas det, eftersom vi köpte vårt hus hösten 2007!Lekkamraten skrev:
/Pontus
"Beskedet på torsdagen att Riksbanken höjer räntan med 0,25 procentenheter till 4,50 procent var väntat. Däremot så chockar Stefan Ingves med beskedet att reporäntan måste höjas ett par gånger till och det redan i år."
Jag har svårt att tro att priserna kan stå emot dessa räntehöjningar, en reporänta på 5% (om den kommer upp dit) är riktigt mycket för många. Plus det stora utbudet på marknaden, en stigande arbetslöshet och framför allt psykologin, som påverar mer än vad man själv tror.
/M
Jag har svårt att tro att priserna kan stå emot dessa räntehöjningar, en reporänta på 5% (om den kommer upp dit) är riktigt mycket för många. Plus det stora utbudet på marknaden, en stigande arbetslöshet och framför allt psykologin, som påverar mer än vad man själv tror.
/M
Jag tror räntan har en betydligt större inverkan på köpkraften än priset på bostäder. Du konsumerar hellre mindre än säljer ditt hus långt under förväntningarna.
Men visst, en avstannande kurva och möjligtvis en liten dipp i statistiken är nog möjlig.
Edit:
En ränta runt 5% och strax över tror jag faktiskt dom allra flesta klarar av. Många får det tuffare men jag tror snarare att det kommer avspegla sig på konsumtionen i större utsträckning som sagt.
Men visst, en avstannande kurva och möjligtvis en liten dipp i statistiken är nog möjlig.
Edit:
En ränta runt 5% och strax över tror jag faktiskt dom allra flesta klarar av. Många får det tuffare men jag tror snarare att det kommer avspegla sig på konsumtionen i större utsträckning som sagt.
Redigerat:
Fast... I vissa stockholmskommuner har utbudet av villor redan minskat med 50%(sommarsvacka, visst) - det gör nog en del på priserna.Lundakungen skrev:"Beskedet på torsdagen att Riksbanken höjer räntan med 0,25 procentenheter till 4,50 procent var väntat. Däremot så chockar Stefan Ingves med beskedet att reporäntan måste höjas ett par gånger till och det redan i år."
/M
Å andra sidan är det väldigt tydligt att oattraktiva lägen nu har acceptpris (sök på Nacka, Bostadsrätt, Orminge exempelvis ;-) )
Undrar hur många som bara drar åt svångremmen och väntar med att sälja ? Det går ju att göra när det handlar om höjningar upp till kanske ett par procent så länge man har jobbet kvar.