Nyfniken skrev:
Man får hoppas att någon väcker den här tråden till liv om 2-3 år :)
Ja, då får man väl käka upp sin hatt :D
 
Det finns gamla trådar i vilka folk försökt förutspå framtiden. De brukar dock inte väckas till liv igen efter några år. Jag tror de flesta deltagare brukar vilja glömma dem ;)
 
ordain skrev:
Det finns gamla trådar i vilka folk försökt förutspå framtiden. De brukar dock inte väckas till liv igen efter några år. Jag tror de flesta deltagare brukar vilja glömma dem ;)
Som den här:

http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/77955-sk-prisras-pa-bostaeder.html

Imported_AX: Nu är det slutet av april och din förutsägelse om -30% i Stockholms innerstad är uppe för kontroll:

Priserna har gått ned ca 20% i sthlm innerstad. Har spridit sig till ytterförorterna, speicellt villamarknaden har börjat känna av köparnas osäkerhet iom att de ofta är lägenhetsinnehavar i innerstaden...

Nedgången från topp kommer bli massiv när folk i allmänhet fattar vad som är på gång... -30% innan mars 08, frågan är bara var/vilken nivå stödet ligger på någonstans. Och frågan är bara när bankerna bestämmer sig för att kliva in och kräva täckning på lånen... för det är då folk tvingas i i dåliga bostadsaffärer och sätter bollen i rullningn på allvar.
(min "bold").

*Räcker över en hatt och ett saltkar...* :p

Nåja, jag står för vad jag säger så ni får ge mig en hatt 2009-03-31 om inte Stockholm mätt i DN Bostad snittar +15% :rolleyes:
 
Även om det är svårt att sia om framtiden (framförallt timingmässigt) kan man se stor potential för vissa scenarion. Ett troligt scenario som jag tror underskattas är att inflationen inte alls faller tillbaka pga sämre konjunktur som många riksbanker hoppas på. Detta kan leda till fortsatt stigande räntor vilket kommer att sätta press på huspriserna och ändra marknadens psykologi från optimism/spekulativ till pessimism/konservativ. Den svaga dollarn och svag USA-konjuktur i S&L-spåren 1992 bidrog till att knäcka Sveriges konkurrenskraft vilket bidrog till SEK-försvaret 1992... Idag har vi åter svag dollar och svag USA-konjunktur (men flytande valuta)...

Angelven: Jag tror alltså inte på +15% på ett års sikt. Snarare minus 5-10% för Stockholm. Dessutom tycker jag inte hattar verkar goda:) Låt oss kolla i mars 2009 vem som har rätt. (Det kan mycket väl vara du som har rätt även om jag tror att jag får rätt...)
 
Investor, sant, sant - det är dock en faktor som jag inte ser många räkna med eller nämna, det kanske är jag som missförstått något ? Men visst är det så att fastighetsskattändringen gäller från i år ? Dvs, den slår igenom i nästa års taxering om man inte jämkar för den nu ?

Och i alla fall de lite dyrare villorna slår det ganska mycket på - Vill minnas att jag exempelvis hamnar på 6000 kr (max alltså) istället för 24000 kr om året - det är 1500 kronor mera i månaden till räntor...

Eller lite snabbt räknat - ungefär 120000 kr på priset...
 
Angelven skrev:
Investor, sant, sant - det är dock en faktor som jag inte ser många räkna med eller nämna, det kanske är jag som missförstått något ? Men visst är det så att fastighetsskattändringen gäller från i år ? Dvs, den slår igenom i nästa års taxering om man inte jämkar för den nu ?

Och i alla fall de lite dyrare villorna slår det ganska mycket på - Vill minnas att jag exempelvis hamnar på 6000 kr (max alltså) istället för 24000 kr om året - det är 1500 kronor mera i månaden till räntor...

Eller lite snabbt räknat - ungefär 120000 kr på priset...
Eller 1.500kr mer i månaden att betala kött, smör och bröd med. Jag skulle verkligen inte våga köpa hus för en miljon extra med den lägre fastighetsskatten som marginal. Efter nästa val kan vi mycket väl få se att man vill förändra beskattningen igen. Det kan bli en nagelbitare...

När det gäller inflationen så tror jag att vi har den här för att stanna ett tag. När oljeproducenterna ser att världen står på kö för att köpa deras olja för en bra bit över 100 dollar/fat, varför skulle de sänka priset igen? När världens gruvägare sett att under flera år har världen varit beredd att betala mycket höga priser för koppar, järnmalm, aluminium etc, varför sänka priserna? Det går att reglera produktionen så att priserna hålls uppe.

Även i Kina har man förstått att eftersom en stor del av världsproduktionen av allt ligger hos dem, så kan de höja priserna och världen betalar. Det finns inte produktionskapacitet i Europa, USA, Japan, Mellanöstern eller Sydamerika för julprydnader, små elektronikkomponenter eller T-shirts. Våra miljölagar och våra begränsningar energiproduktionen gör det svårt att än på mycket länge kunna ta hem tillverkning i stor skala på ett konkurrenskraftigt sätt.

Men det här gör också att beständig egendom, som hus, är en bra investering. Skogsägarna har förstått att deras skog är värd pengar, och virkespriserna har stigit rejält senaste åren. Så länge man inte kan producera nya hus väsentligt billigare än de gamla husen, och så länge de som idag äger husen klarar av att behålla sina hus, så är risken för prisras mycket liten.
 
Swetrot skrev:
Eller 1.500kr mer i månaden att betala kött, smör och bröd med. Jag skulle verkligen inte våga köpa hus för en miljon extra med den lägre fastighetsskatten som marginal. Efter nästa val kan vi mycket väl få se att man vill förändra beskattningen igen. Det kan bli en nagelbitare...

När det gäller inflationen så tror jag att vi har den här för att stanna ett tag. När oljeproducenterna ser att världen står på kö för att köpa deras olja för en bra bit över 100 dollar/fat, varför skulle de sänka priset igen? När världens gruvägare sett att under flera år har världen varit beredd att betala mycket höga priser för koppar, järnmalm, aluminium etc, varför sänka priserna? Det går att reglera produktionen så att priserna hålls uppe.

Även i Kina har man förstått att eftersom en stor del av världsproduktionen av allt ligger hos dem, så kan de höja priserna och världen betalar. Det finns inte produktionskapacitet i Europa, USA, Japan, Mellanöstern eller Sydamerika för julprydnader, små elektronikkomponenter eller T-shirts. Våra miljölagar och våra begränsningar energiproduktionen gör det svårt att än på mycket länge kunna ta hem tillverkning i stor skala på ett konkurrenskraftigt sätt.

Men det här gör också att beständig egendom, som hus, är en bra investering. Skogsägarna har förstått att deras skog är värd pengar, och virkespriserna har stigit rejält senaste åren. Så länge man inte kan producera nya hus väsentligt billigare än de gamla husen, och så länge de som idag äger husen klarar av att behålla sina hus, så är risken för prisras mycket liten.
Sunt resonemang Swetrot...

Men man får också som sagt tänka på att världen är föränderlig, och att levnadstandarder ökar och löner ökar i tex Kina - så dom kan inte reglera sina priser hur mkt som helst - "vi" blir konkurrenskraftigare för var dag :)

När det gäller oljan så har ju miljörörelseran börjat ta fart på allvar i väst också - där många länder gör mycket för att minska oljeberoendet (efterfrågan) iof slår nog inte det igenom de närmaste 10 åren, men om oljeproducenterna höjer priset för mkt så knuffar det på takten...

Men de närmaste åren stämmer nog ananlysen.

/K
 
Investor skrev:
Läste nyligen en bok som refererade till en amerikansk undersökning kring när man subjektivt upplever sig rik. Det typiska svaret (i genomsnitt) var att de svarande skulle anse sig vara rika om de hade dubbelt så mycket som de hade för tillfället. Personligen har min uppfattning av rikedom blivit ett "moving target". I vilken form man har sin kapital (cash, hus, frimärken, mynt, veteranbilar, konst, aktier osv) beror nog på intresse.


Life:
Explained



A boat docked in a tiny Mexican village. An American tourist complimented the Mexican fisherman on the quality of his fish and asked how long it took him to catch them.

"Not very long," answered the Mexican.

"But then, why didn't you stay out longer and catch more?" asked the American.

The Mexican explained that his small catch was sufficient to meet his needs and those of his family.

The American asked, "But what do you do with the rest of your time?"

"I sleep late, fish a little, play with my children, and take a siesta with my wife. In the evenings, I go into the village to see my friends, have a few drinks, play the guitar, and sing a few songs. I have a full life."

The American interrupted, "I have an MBA from Harvard and I can help you! You should start by fishing longer every day. You can then sell the extra fish you catch. With the extra revenue, you can buy a bigger boat."

"And after that?" asked the Mexican.

"With the extra money the larger boat will bring, you can buy a second one and a third one and so on until you have an entire fleet of trawlers. Instead of selling your fish to a middle man, you can then negotiate directly with the processing plants and maybe even open your own plant. You can then leave this little village and move to Mexico City, Los Angeles, or even New York City! From there you can direct your huge new enterprise."

"How long would that take?" asked the Mexican.

"Twenty, perhaps twenty-five years," replied the American.

"And after that?"

"Afterwards? Well my friend, that's when it gets really interesting," answered the American, laughing. "When your business gets really big, you can start buying and selling stocks and make millions!"

"Millions? Really? And after that?" asked the Mexican.

"After that you'll be able to retire, live in a tiny village near the coast, sleep late, play with your children, catch a few fish, take a siesta with your wife and spend your evenings drinking and enjoying your friends."

And the moral of this story is: ......... Know where you're going in life... you may already be there.

Köp ett hus som du gillar, och njut av det. Trevlig helg! :)
 
Nyfniken skrev:
Problemet med fastigheter är att du bara köper en enda. Jag är glad att jag inte skuldsatte mig för resten av livet för att köpa en Ericsson-aktie 2001. :D
Nej, men hade det varit Apple så.. Önskar jag hade lagt varenda krona jag ägde på Apple 2003 istället för bara 100,000, den ligger på 1000% av sin nivå då, tyvärr äts ju en del upp av dollarutvecklingen. Är ändå ganska nöjd med att tjäna 500,000 på fyra år utan att lyfta ett finger.
 
Swetrot skrev:
Eller 1.500kr mer i månaden att betala kött, smör och bröd med.
Oj, för 1500 kr mer i månaden får man väldigt mycket mer mat. Visst har matpriserna stigit snabbt (+6.8% i mars jämfört med för ett år sedan), men det är en så liten del av våra utgifter numer (efter lång tid av stillastående eller fallande matpriser), att det inte blir många kronor extra. Det är klart det svider att världsmarknadspriset för ris stigit till hela 6 kr per kilogram, men det ökar inte mina risutgifter med mer än några kronor per månad ändå.

Enligt Swedbanks beräkningar hade en typisk familj med 2 vuxna och 2 tonåringar (den normal-familj som äter mest), matkostnader på 4700 kr per månad för ett år sedan. Nu har deras kostnader alltså stigit ca 6.8%, vilket blir ca 300 kronor i månaden.

Idag har vi knappt någon inflation. Den största komponenten av inflationen utgörs av de stigande räntorna och skatteväxling (då höjda energiskatter syns på KPI, men sänkta inkomstskatter inte gör det). När tiden går kommer riksbankens räntehöjningar börja trilla ur den föregående 12-månadersperioden och då faller KPI-ökningen automatiskt. Av dagens KPI-inflation på 3.4% utgörs hela 1.5 procentenhet av boendekostnaderna, och 0.9 procentenheter av livsmedel. Den största delen av de ökande boendekostnaderna utgörs av stigande räntekostnader, som utgör 1.1 procentenheter. Ifall de övriga priserna fortsätter och stiga lika snabbt som de gjort nu, kommer alltså KPI-ökningen falla till 2.3% när vi haft 12 månader av stillastående räntekostnader. Om riksbanken sänker räntan kommer KPI-ökningen falla snabbt.

Stigande världsmarknadspriser på mat har svårt att driva upp inflationen på något rimligt sätt, eftersom livsmedel totalt utgör bara 13.1% av vår konsumtion, och endast en liten bråkdel av det är råvarukostnaden, och resten utgörs av kostnader i handeln och distributionen. Vad gäller det stigande rispriset kan nämnas att en genomsnittlig svensk ensamstående utan barn år 2006 köpte ris för 60 kr per år (+-20 kr enligt SCBs angivna felmarginal). Visst, barnfamiljer köpte mer ris. Snitt för alla hushåll blev 110 (+-20) kr per år , eller ca 9 kr per månad. Tunga utgiftsposter det där.
 
Swetrot skrev:
Eller 1.500kr mer i månaden att betala kött, smör och bröd med. Jag skulle verkligen inte våga köpa hus för en miljon extra med den lägre fastighetsskatten som marginal. Efter nästa val kan vi mycket väl få se att man vill förändra beskattningen igen. Det kan bli en nagelbitare...
.
Kanske - jag vet inte riktigt hur realistiskt det är att föreställa sig att en eventuell röd-grön allians tänker gå till val på att höja skatterna med 1000 kr för alla, ta bort jobbavdraget, återställa fastighetsskatten, förbjuda biltrafik i innerstäderna och höja bränsleskatt med 10 kr :cool:

Jag skulle iaf inte vilja stå vid en valstuga och försöka förklara den politiken när alliansen bara behöver säga att de inte tänker göra det :rolleyes:

Men du har en poäng - Alliansen har visat att vi (inte förvånande) inte kan lita på någon som helst form av kontinuitet så det enda man kan göra är att se till att ha större marginaler.

Nu betraktar jag mig själv och ni andra här på bygga hus som knappast varande jordens salt - vill ni ha exempel så gå in på "Familjliv"-communityn och titta vilka frågor om budgivning och huspriser som ställs där. Vad man lär sig då är att merparten i en budgivning har mera koll på senaste avsnittet av cribs än vad en lagfart är - och att de inte kan räkna men litar på banken. Visst kan man själv vara informerad och försiktig - men det vinner man inga budgivningar på så länge som det finns 1 annan person som inte är det...

Det skulle iofs kunna tala för en rejäl bubbla - om det inte vore så att bankerna fick sin näsbränna på 90-talet och kanske lånar ut lite mera försiktigt - fast - det gör de ju inte....

Usch vad förvirrat det blir.
 
Mikael_L
Angelven skrev:
Nu betraktar jag mig själv och ni andra här på bygga hus som knappast varande jordens salt - vill ni ha exempel så gå in på "Familjliv"-communityn och titta vilka frågor om budgivning och huspriser som ställs där. Vad man lär sig då är att merparten i en budgivning har mera koll på senaste avsnittet av cribs än vad en lagfart är - och att de inte kan räkna men litar på banken. Visst kan man själv vara informerad och försiktig - men det vinner man inga budgivningar på så länge som det finns 1 annan person som inte är det...
Det bästa inlägget på länge här på forumet, eller ... :D :D :D :D

edit: Ja, familjeliv är rätt sorglig läsning verkar det som.
Jag kommer i fortsättningen alltid gå in och läsa där en stund då jag tycker lite synd om mig själv ...

edit2:
Någon kan kanske förklara för mig vad cribs är för nåt, då ... *ler* (Det är sant, jag har ingen aning, men Ae skrev det så självklart så jag antar att jag bordat veta *skratt*)
 
A
Angelven skrev:
Nu betraktar jag mig själv och ni andra här på bygga hus som knappast varande jordens salt - vill ni ha exempel så gå in på "Familjliv"-communityn och titta vilka frågor om budgivning och huspriser som ställs där. Vad man lär sig då är att merparten i en budgivning har mera koll på senaste avsnittet av cribs än vad en lagfart är - och att de inte kan räkna men litar på banken. Visst kan man själv vara informerad och försiktig - men det vinner man inga budgivningar på så länge som det finns 1 annan person som inte är det...
Bra sagt. Och samma andemening hade jag i mitt tidigare inlägg om att ett hus är värt vad någon är villig och betala och så länge som det finns personer som underskattar kostnaden för en del åtgärder (t.ex. kostnader för köks- och badrumsrenoveringar) och som överskattar vinsten med andra åtgärder (t.ex. bergvärmeinstallationer), som litar på bankernas kalkyler, som tror att inflationen snabbt äter upp lånen, som iskallt räknar med fortsatta prisuppgångar och som inte gör egna besiktningar eller som enbart tittar på månadskostnaden så lär prisuppgången fortsätta ett tag till.
 
ordain skrev:
Oj, för 1500 kr mer i månaden får man väldigt mycket mer mat. Visst har matpriserna stigit snabbt (+6.8% i mars jämfört med för ett år sedan), men det är en så liten del av våra utgifter numer (efter lång tid av stillastående eller fallande matpriser), att det inte blir många kronor extra. Det är klart det svider att världsmarknadspriset för ris stigit till hela 6 kr per kilogram, men det ökar inte mina risutgifter med mer än några kronor per månad ändå.
Med statistik kan man bevisa mycket. Jag tycker det syns i plånboken att priserna går upp. Priserna på nötkött och mejeriprodikter anser jag ha blivit närmast groteska, men även pasta och bröd har blivit dyrt. Tankade bilen i går för 12,99/liter. Dieseln kostade 13,39...

Jag tror att människors upplevelse av att saker blir dyrare får en psykoligisk effekt som gör att man kanske statistiskt "överkompenserar" sig, men jag är rätt så övertygad om att många gärna ser lite extra marginaler i ekonomin när priserna uppelvs stiga snabbt.

Angelven skrev:
Kanske - jag vet inte riktigt hur realistiskt det är att föreställa sig att en eventuell röd-grön allians tänker gå till val på att höja skatterna med 1000 kr för alla, ta bort jobbavdraget, återställa fastighetsskatten, förbjuda biltrafik i innerstäderna och höja bränsleskatt med 10 kr

Jag skulle iaf inte vilja stå vid en valstuga och försöka förklara den politiken när alliansen bara behöver säga att de inte tänker göra det
Det beror på hur man vill ta debatten. Tänk istället i termer som sänkt A-kasseavgift. Tänk på höjda ersättningsnivåer, höjda tak i socialförsäkringarna. Tänk i termer av skatt efter bärkraft. Dagens jobbskatteavdrag har inte kommit 2 miljoner pensionärer till del, och tillsammans med sänkta nivåer för sjukersättning och A-kassa har skillnaderna mellan att arbeta och att stå utanför blivit väldigt stora.

När det gäller fastighetsskatten så kom det igår siffror som visar att det är väldigt många som kommer få höjd fastighetsskatt nästa år. Många "räddas" av maxtaket på 6.000kr. Men, fastighetsskatten har blivit en i princip platt skatt där en villaägare i en liten stad med en villa för 1,5 miljoner betalar samma skatt som den som köpt ett stort vräkigt hus för 10 miljoner. Sveriges avskaffande av förmögenhetsskatten har dessutom gjort Sverige till något av ett skatteparadis för välbeställda. De flesta länder inom EU har både förmögenhetsskatt och fastighetsskatt. Man behöver inte vara en så duktig debattör för att kunna visa på att det kanske är rimligt med ett annat beskattningssystem.

Glöm sedan inte bort att det var alliansen som fattade beslutet om att ta biltullssystemet i drift, och alliansen är minst lika duktiga på att genomföra punktskattehöjningar på t.ex. bensin och diesel. Där finns inga stora ideologiska skiljelinjer.

Jag tror inte att S kommer att gå till val med ett totalt återställarprogram, det är nog dömt att misslyckas. Däremot är jag säker på att de kommer att föreslå åtgärder för att fördela annorlunda, och det kommer att påverka människors ekonomi. Vissa påverkas mer än andra. Glöm sedan inte heller att i takt med att fler och fler slår i taket för maximalt uttag av kommunal fastighetsavgift så kommer det att bli frestande att flytta taket uppåt i en snabbare takt än inflationen, också det oavsett vem som sitter vid makten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.