659 läst · 28 svar
659 läst
28 svar
Hjälp med Häll från Siemens
Får jag lita på att 1:an är en blindplint? Eller skulle man inte kopplat in något på 1:an alls utan låtit den ledaren vara oansluten i båda ändar?Bo.Siltberg skrev:
Vad jag kan se så har du kopplat helt rätt. Jag ser inga oklarheter.
Plint 1 i hällen är troligen i blindplint. Det är inte fel att parkera den tredje fasen där.
Du har därmed använt de två faserna med färgerna svart och brun. Om det inte fanns en tanke med detta så kan det vara värt att titta ifall dessa två faser är lämpliga sett till övrig belastning i huset.
Jag ser att brun sitter på blindplinten #1Bo.Siltberg skrev:
Vad jag kan se så har du kopplat helt rätt. Jag ser inga oklarheter.
Plint 1 i hällen är troligen i blindplint. Det är inte fel att parkera den tredje fasen där.
Du har därmed använt de två faserna med färgerna svart och brun. Om det inte fanns en tanke med detta så kan det vara värt att titta ifall dessa två faser är lämpliga sett till övrig belastning i huset.
Svart på L1 plint #2
Grå på L2 plint #3
Grå är ihopkopplad med blå i andra änden av kabeln (om det är den kabel som följde med hällen)
Tänk på att bilden är upp-och-ner

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så om vi vänder 1:a bilden rätt blir det lättare att se att grå sitter på L2 vilket är fel.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sluta nu. Har du koll på vad du gör?D Domingo7 skrev:
Om sista bilden i första inlägget är på din nya häll så kan du antingen INTE koppla in bruna ledningen alls i väggkopplingen ELLER flytta bruna till 4 OCH i väggkopplingen sätta ihop blå och brun och koppla till N.
Både 4 och 5 ska vara/är nolla. Om du hade haft en Svensk anvisning i stället för en Holländsk skulle du inte haft den gråa inkopplad över huvud taget. 2 och 3 är två olika faser.
Hällen använde 2 olika faser samt nolla och det ger 2 x 230Volt.
Hällen använde 2 olika faser samt nolla och det ger 2 x 230Volt.
Jag tror att TS bara har lossat den gamla hällen, och låtit den tidigare använda anslutningskabeln sitta kvar i väggen.D Dilato skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 133 inlägg
Märkligt vad denna tråd drar iväg. Du har allt rätt kopplat, du behöver inte ändra någonting. Du ska definitivt inte dubblera nån nolla här.
Klicka här för att svara