Köpte en Hitachi c6bu2 nui veckan. Hade först beställt en Makita 5704, men efter tre veckors väntan så tröttnade jag. Och så här i efterhand var det nog tur att jag tog Hitachin. Helt underbar maskin!:)
Har nån provat Hitachis sticksåg? Har själv en Milwaukee, men tycker att av-och-på-knappen sitter lite avigt.

Hitachi gör den bästa handcirkeln för bygg av alla (dvs den du köpt) men rörande sticksågar så leder Bosch med sin GST135, tätt följd av Festo. Borrhammare så rules Hilti så alla tillverkare är bra på olika saker.
Nu har jag inte provat Hitachis stickis men jag har oerhört svårt att tänka mig att de slår Bosch och Festo på det segmentet.

/Kent

Är det för att snickarkåren är ett konservativt släkte, eller är Boschen bäst? Festoolen är för dyr för mig. Som fattig målare så...

Hehe, ja man vet ju aldrig, kan nog vara en kombination av båda.
Generellt så tycker jag att det stämmer att vissa märken är "extra" bra på någon viss maskin. Håller mkt med snickarboden ang hitachi cirkelsåg, bil/borrhammare hilti, stickis bosch, tigersåg milwaukee mm.

Men det handlar naturligtvis mkt om egna värderingar också. Dvs hur man själv upplever känslan i maskinen (grepp, balans mm).

Kan nog sticka ut och påstå att när det gäller bosch 85:an sticksåg så tycker jag nog att snickarkåren är lite konservativa, så mkt bättre än vilken sticksåg som helst från ett proffsmärke är den inte. 135an däremot tillhör nog tillsammans med festool de främsta sticksågarna.

Frebbe>Njaa, 85'an är en av de få som faktiskt klarar att tappas från tak mm och fortsätta fungera. Sen är sågen i sig inte så märkvärdig men Boschs reservdelar och priser på dem gör att helheten är suverän.
Inte ens 135'an tål att misshandlas såsom 85'an tål.

Det som är kul med Bosch är att man hittar reservdelar, de kostar inte skjortan o s v, sånt skall man också ta med i beräkningen. Därav mitt orubbliga förtroende för Bosch när det gäller det segment de är bäst på. Trist bara att inte Hilti har den servicen :(

/Kent

Jag kör med Hitachi CJ110MVA och är nöjd med den. Har bara jobbat med budgetmaskiner tidigare så kan inte säga hur den står sig mot Bosch, Festool mfl. Har haft den i snart två år och den har klarat av allt än så länge.
Köpte den på www.verktygsboden.se dom brukar ligga rätt bra i pris på den sågen iaf
http://www.verktygsboden.se/?id=72074

/Kalle

Jag är nöjd med min Festool, bortsett från ljudnivån.
Jag har aldrig kört med en 135:a, men jag upplever den som klumpig och har hört att den ska "hoppa omkring" mycket mer än Festool?

http://www.gp.se/content/1/c6/30/89/83/sticksagar.pdf

Litet test av sticksågar. Black & Decker sist i testen, sämre än Biltema och Kellen b.l.a., Undrar om det hade sett ut så för 10 år sen?

Edit:
Nån som har provat Makita bjv180, deras sladdlösa 18V maskin och hur den är i jämförelse med en Bosch?
Vore ju skönt att slippa sladd och sen passar den ju in bland alla andra fina 18v Makitamaskiner.

Bezt skrev:
[länk]

Litet test av sticksågar. Black & Decker sist i testen, sämre än Biltema och Kellen b.l.a., Undrar om det hade sett ut så för 10 år sen?

Edit:
Nån som har provat Makita bjv180, deras sladdlösa 18V maskin och hur den är i jämförelse med en Bosch?
Vore ju skönt att slippa sladd och sen passar den ju in bland alla andra fina 18v Makitamaskiner.
Det testet skulle jag vilja påstå är ett riktigt olycksfall i arbetet. Festoolen står listad som 65mm sågdjup, och har fått en 4/5 i utrsutning och finesser, som refernes fick 135an 5/5 , o biltema samt bruksbo 3/5...

Kanske bara gäller den utrusning som kommer med och inte den som man kan köpa till?
Ja jag vet inte, Festool borde ju fått max där ja. Sågdjupet kollade jag inte ens på, ser skumt ut.

Bezt skrev:
[länk]

Edit:

Jag har Makitas LTX 18V sladdlösa sticksåg, samt En B&D av samma serie som testas i gp.
B&D kommer jag aldrig använda igen.. Vid sågning i golvspån så tappar den bladen ibland, tar hur lång tid som helst att stanna och vibrerar en del. Lite klumpig är den också samt SPRUTAR spån åt alla håll
Makitan är en dröm. Gediget byggt, bra lampa, helgjuten bottenplatta, skydd för ömtåligt, eftra skydd för att fransa, nästan inga vibrationer, grymt snabbfäste, sen har den motor broms= o sekunder för stopp.

Låter ju trevligt, tyvärr är den ju av "handväskemodell" som det var nån som sa, vet inte om det är nån nackdel egentligen men alla proffs verkar köra med "limpan".

Är det när man ska frihandssåga någon bit som det är bättre med en sån eller varför är den modellen ansedd vara så bra för?

Bezt skrev:
Låter ju trevligt, tyvärr är den ju av "handväskemodell" som det var nån som sa, vet inte om det är nån nackdel egentligen men alla proffs verkar köra med "limpan".

Är det när man ska frihandssåga någon bit som det är bättre med en sån eller varför är den modellen ansedd vara så bra för?
fördelarna med limpan som jag ser det är att handen kommer närmare det man sågar i typ lägre tyngdpunkt, samt att det är lättare att såga underifrån med en limpmodell. Sen handlar det kanske lite om vanemönster också.

Det Daniel_N säger stämmer bra, dock kan jag tycka att handväskorna är smidigare om man ska såga riktigt snirkliga snitt (typ snickarglädje). Det känns lättare att göra snäva kurvor hit och dit med den typen av grepp.

åter till maskinen Hitachi c6bu2

det finns väl ingen styrskena till denna?
sen vet jag om de fina hemabyggena av styrskenor dock så gillar jag aluminium!

En skena som passar med hitatchisågen, boschstickisen, fräsen av DW/Bosch skulle ju sitta perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.